Úskalia nákupov zo zahraničia.
Prišli ste pri nákupoch na internete na to, že v zahraničí majú vami vybraný tovar výrazne lacnejší než na našom trhu?
Alebo zháňate konkrétny model, ktorý na Slovensku, a takisto ani v Európskej únii, nie je k dispozícii? Objednávanie tovaru zo zahraničia nebolo nikdy jednoduchšie ako dnes. Pokiaľ takú kúpu zvažujete, je dobré mať na pamäti niekoľko úskalí, ktoré pritom môžu nastať, a zvážiť si potenciálne pre a proti.
Kúpna zmluva „pekne po slovensky“?
Aby ste vedeli, aké máte práva a ako sa bude kúpa, prípadne následne i reklamácia odvíjať, musíte najprv zistiť, právo ktorého štátu sa na vašu objednávku použije. Pravidlo, podľa ktorého to zistíte, je spoločné pre všetkých občanov členských štátov Európskej únie.
„Kľúčové je zistiť, či predajca svoju obchodnú činnosť zameriava na štát bydliska spotrebiteľa, v našom prípade teda Slovensko,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Či je to tak, je možné poznať podľa niekoľkých typických znakov. Pokiaľ má zahraničný predajca jazykovú verziu svojich webových stránok v slovenčine, tovar ponúka v eurách alebo uvádza údaje o doprave na Slovensko, dá sa povedať, že sa na slovenského spotrebiteľa zameriava. Uvedené znaky však nie sú jediné možné, zameranie sa dá odvodiť aj inakšie. Pokiaľ existuje zameranie, na vami uzatvorenú kúpnu zmluvu, použije sa slovenské právo a kúpa, spory i reklamácie budú prebiehať podľa nášho práva.
Pokiaľ však zameranie neexistuje, použije sa právo štátu, v ktorom predajca sídli. V takom prípade by sa kúpa i prípadné spory a reklamácie riadili cudzím právom. Vyššie uvedené je relevantné najmä v prípade nákupu online. Pokiaľ totiž pocestujete napríklad do Talianska a kúpite tam niečo v kamennej predajni, je mizivá možnosť, že obchod bude zameraný práve na slovenského spotrebiteľa.
Nie je však zahraničie ako zahraničie
Pokiaľ zistíte, že sa nepoužije slovenské právo, ale právo iného štátu, je potrebné rozlíšiť ešte to, či ide o právo členského štátu Európskej únie alebo iného štátu. Štáty EÚ totiž majú v oblasti ochrany spotrebiteľa harmonizovanú, teda zjednotenú, právnu úpravu. Tieto pravidlá vyplývajú z európskych právnych predpisov, a tak budú podobné.
„Funguje tiež Európske spotrebiteľské centrum ako poradný orgán, kam sa môžete obrátiť vo veciach práv spotrebiteľov na spoločnom európskom trhu,“ dodáva Eduarda Hekšová.
Avšak, ak objednávate zo štátu, ktorý nie je súčasťou EÚ, je pre vás situácia menej výhodná. Aj keď predajca zameriava svoju činnosť na Slovenskú republiku, a použije sa teda slovenské právo, môže byť vymáhateľnosť vašich práv veľmi náročná ako administratívne, tak finančne. A pokiaľ sa použije právo štátu predajcu, právna úprava môže byť značne odlišná a problematicky vymáhateľná. V neposlednom rade budete musieť pravdepodobne zaplatiť clo, čím sa vám môže prípadná výhodná zahraničná ponuka značne predražiť.
Autorka: Lucie Korbeliusová.