Kategórie
Tlačové správy

Reklamácia nábytku nie je za trest

Zariaďujete novú spálňu a posteľ vám dodali v inej farbe, než ste chceli? Kúpili ste si v obchode s nábytkom novú skriňu, ale po zložení vám začala padať na hlavu? Rovnako ako pri iných výrobkoch sa nedostatky nábytku riešia reklamáciou. I ostrieľaný spotrebiteľ by si však mal dať pozor na špecifiká, ktoré taká reklamácia nábytku poskytuje.

Odoslať celú komodu kvôli jednej zásuvke? Nie!

Nedostatky nábytku sa riešia štandardnou reklamáciou. Môžete sa však dostať do situácie, kedy vám po právnej stránke reklamácia prebieha v poriadku, problematický však môže byť postup vybavovania reklamácie. V závislosti na povahe chyby či nábytku sa ponúka niekoľko riešení.

Môže sa stať, že si kúpite veľkú skriňu, avšak držadlo jednej zásuvky je poškodené. V reakcii na reklamáciu po vás však predajca chce, aby ste rozmernú skriňu celú rozmontovali a zaslali mu ju na posúdeniu, podobne ako pri každej inej štandardnej reklamácii. Nemusia na vás prichádzať mdloby, nebudete ju musieť celú rozoberať. Zákon vám neukladá povinnosť odoslať predajcovi tovar so všetkými časťami, ktoré pre úspešné vybavenie reklamácie nie sú potrebné.

„Pokiaľ by to po vás naopak predajca vyžadoval, aj keď to pre nápravu nedostatku nie je potrebné, išlo by o neprimeranú požiadavku zo strany predávajúceho,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Demontáž a preprava rozmerného nábytku

Čo ale robiť v prípade, kedy povaha chyby spôsobuje, že je nepoužiteľná celá skriňa, a tak je demontáž a jej odoslanie predajcovi skutočne potrebné? Môžete sa dostať do situácie, kedy po vás predajca požaduje, aby ste ju doručili, sám však dopravu zaistiť nechce. Nezúfajte, nemusíte zháňať veľké auto od suseda ani špeditéra.

„Podľa rozsudku Najvyššieho súdu Českej republiky nemožno po spotrebiteľovi spravodlivo požadovať, aby sám zaistil prepravu vecí o značnej hmotnosti a rozmeroch k predajcovi,” uisťuje Eduarda Hekšová.

Zabezpečenie dopravy je tak na predávajúcom. Či pošle vlastného zamestnanca alebo objedná prepravnú službu, už je na ňom.

Avšak v niektorých prípadoch i objednanie prepravnej služby môže byť zo strany predajcu chybným krokom. Isté typy nábytku, napríklad vstavaný nábytok, vyžadujú, aby boli doma namontované. Pokiaľ sa chyba prejavila po takej montáži, občiansky zákonník predávajúcemu ukladá povinnosť zaistiť demontáž chybnej veci a následnú montáž novej veci, bezchybnej. Spravidla by tak mal doraziť pracovník spôsobilý výrobok demontovať a odviesť.

„Pokiaľ by však predajca i napriek tomu objednal len odvoz cez prepravnú službu, i na to občiansky zákonník pamätá. Dáva vám totiž právo demontáž uskutočniť, a predajcovi zasa povinnosť náklady spojené s demontážou vám uhradiť,“ uzatvára Eduarda Hekšová z dTestu.


Autorka: Lucie Korbeliusová.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *