Združenie kultúrnych inštitútov krajín Európskej únie spoločne s partnermi z oblasti kultúry pripravilo projekt, ktorý má mladým ľuďom pomôcť zorientovať sa v dnešnom komplikovanom informačnom svete prostredníctvom inovatívnych umeleckých a vzdelávacích formátov. Do projektu sa zapojil aj známy slovenský influencer Duklock.
Projekt Umenie ako dôkaz predstavili v utorok 12. septembra 2023 na tlačovej konferencii v Poľskom inštitúte v Bratislave partneri projektu.
„Je dôležité iniciovať projekt, ktorého cieľom je podporovať kritické myslenie, overovanie si faktov a rozvíjanie intervencií v oblasti masmediálnej gramotnosti,“ zdôraznila Anna Opalińska, riaditeľka Poľského inštitútu.
„Pre klaster EUNIC Bratislava, ktorý združuje európske kultúrne inštitúty na Slovensku a ktorému v súčasnosti predsedá České centrum Bratislava, predstavuje téma fake news a dezinformácií prioritnú agendu. Projekt Art as Evidence zameraný na mladú generáciu je vlajkovým projektom siete pre túto aktuálnu tému,“ uviedla Monika Koblerová, riaditeľka Českého centra Bratislava a predsedníčka klastra EUNIC Slovensko.
V čoraz zložitejšom masmediálnom prostredí s množstvom platforiem, kanálov a diskusných fór sa totiž ľahko šíria dezinformácie, falošné správy, vojnová propaganda a konšpiračné teórie.
Nedávny celoeurópsky prieskum Centra pre bioetiku Univerzity sv. Cyrila a Metoda dospel k záveru: „Slováci patria medzi tých, ktorí najčastejšie veria konšpiračným teóriám, po tom, čo krajina zaznamenala jedno z najvyšších skóre, aké kedy bolo namerané v konšpiračnom indexe.“
„Mladá generácia je obzvlášť zraniteľná, pretože pandémia prinútila celú generáciu mladých dospelých k digitálnej izolácii a urobila ich zraniteľnými voči týmto formám online manipulácie. Pri hroznom teroristickom útoku 18-ročného mladíka na členov LGBTIQ komunity v Bratislave sme práve videli, ako môžu konšpiračné teórie na sociálnych sieťach viesť aj ku skutočnému násiliu,“ povedal riaditeľ Goetheho inštitútu Markus Huber.
Téma dezinformácií je mimoriadne nástojčivá v období, kedy si Slovensko volí nový parlament. Veľa mladých ľudí pôjde voliť po prvýkrát.
„Práve mladí ľudia sú často vystavení dezinformáciám, keďže konzumujú veľké množstvo obsahu sledovaného na sociálnych sieťach. Často im chýbajú nástroje na interpretáciu prijatých informácií alebo na pochopenie toho, s akým zámerom sú informácie šírené,“ skonštatoval riaditeľ Francúzskeho inštitútu Olivier Favry.
Ondrej Križko z Veľvyslanectva Holandského kráľovstva vyzdvihol umelecký rozmer projektu.
„Pokiaľ ide o svet dezinformácií, umenie môže byť jedným z riešení ako spomaliť šírenie neprávd a manipulatívnych informácií. Kľúčovou je najmä úloha umenia pri riešení kritických otázok a možnosť pozrieť sa na informácie formou, ktorá može byť mladým ľuďom omnoho bližšia.“
Okrem série podujatí je hlavným výstupom projektu webová stránka Art as Evidence. Stránku a jej funkcionality predstavil slovenský dizajnér Eugen Korda. Je určená predovšetkým pre mladých ľudí vo veku 15 až 20 rokov. Informuje o cieľoch projektu a pripravovaných i zrealizovaných podujatiach, obsahuje užitočné odkazy a kontakty, kde sa dá o téme dezinformácií dozvedieť viac. Pracuje s motívom light a dark mode, ktorý porovnáva bežnú prax influencerov uchádzajúcich sa o pozornosť publika s nekalými praktikami dezinformačnej scény. Tieto praktiky vo svojich videách vysvetlí známy slovenský influencer Duklock.
Na stránke je k dispozícii aj report a záznam júnového otváracieho podujatia s ukrajinskými expertmi na dezinformácie Alyonou Romaniuk a Kyrylom Bezkorovainyim.
Najbližšie podujatia
Diskusia a workshop s autormi knihy Digitálny fašizmus
18. 9. o 18.00 čítanie a diskusia
19. 9. o 9.00 workshop pre učiteľov aj širokú verejnosť
Miesto: Goethe-Institut
Brilantná historicko-politologická esej medzinárodne uznávaných nemeckých expertov Maika Fielitza a Holgera Marcksa ponúka zrozumiteľnú a čitateľsky príťažlivo napísanú analýzu toho, čo by sme mohli označiť za „digitálny fašizmus“. Podarilo sa im ukázať, ako techniky zahmlievania a manipulácie korešpondujú s fungovaním sociálnych masmédií, ktoré zosilňujú obavy, strach a šíria tzv. „post-pravdy“. Kniha Digitálny fašizmus zvažuje možné scenáre budúcnosti a prináša i niekoľko sofistikovaných návrhov, ako proti radikálnym tendenciám a extrémizmu bojovať a chrániť tak demokraciu.
Na workshope Maik Fielitz a Holger Marcks ukážu, prečo môžu pravicoví extrémisti tak úspešne šíriť svoje posolstvá na internete a čo sa s tým dá robiť. Po krátkom úvode budú obaja odborníci spoločne s účastníkmi diskutovať o nástrojoch a technikách radikalizácie. Cieľom seminára je rozvíjať kompetencie v oblasti chápania demokracie a nebezpečenstva nenávistných prejavov, manipulácie a pravicovej agitácie, aby sa získané poznatky mohli začleniť do pedagogickej praxe.
Workshop je určený pre učiteľov a učiteľky, výskumníkov a výskumníčky; a zainteresované publikum. Potrebná je znalosť nemčiny.
Podujatie je súčasťou formátu Literárny salón, ktorý Goethe-Institut organizuje s podporou Nadácie Volkswagen Slovensko.
Game jam Art as Evidence
6. 10., 13. 10., 14. 10.
Do 30. septembra sa môžu študenti a študentky stredných škôl v Bratislavskom, Trnavskom a Nitrianskom kraji prihlásiť na game jam, v ktorom sa naučia vytvoriť textovú videohru a zároveň sa dozvedia, ako sa orientovať vo svete dezinformácií. Videohra pomôže pochopiť komplikovaný systém hoaxov a dezinformácií. Pri vývoji budú študentov sprevádzať profesionáli zo softvérového vývoja a hier, žurnalisti, psychológovia a projektoví manažéri.
Kapitalks Art as Evidence
12. 10.
18.00 – 19.00 Kapitalks: Továreň na lži: Výroba klimatických dezinformácií, Vojtěch Pecka
19.00 – 20.00 Kapitalks: Konšpiračné teórie a dezinformácie – prečo im ľudia veria a aké to má dosledky?
Miesto: Goethe-Institut
Prednáška s názvom Továreň na lži: Výroba klimatických dezinformácií bude vychádzať z knihy autora Vojtěcha Pecku s rovnomenným názvom. Autor predstaví exkurz do výroby klimatických dezinformácií na konkrétnych príkladoch zo svetového i českého kontextu.
Diskusiu so sociológom Vojtěchom Peckom, odborníkom na informačnú bezpečnosť Tomášom Kriššákom a riaditeľom Inštitútu pre demokraciu pri UMB & Data Society Lab Jozefom Michalom Mintalom bude moderovať Frédérique Halászová.
Premietanie filmu Čo ste urobili Rusom a diskusia
5. 11.
Miesto: A4 priestor pre súčasnú kultúru
Záverečné podujatie – projekcia dokumentárneho filmu Michala Fuliera a Jany Bučka Kovalčíkovej – sa uskutoční v rámci festivalu Jeden svet (3. – 9. 11.). Ako to, že sa fašizujúce posolstvá a dezinformácie na Slovensku tak ľahko uchytia? Ako to, že Slovensko v podpore Ruska tak významne prečnieva oproti zvyšku Európy? Nie je to len odrazom hlbšieho problému našej spoločnosti, ktorý prehliadame a vysvetlenia hľadáme v zjednodušovaní typu „nevedia sa o seba postarať“, „zle sa učili“ a „nevedia kriticky myslieť“.
Výskumy naznačujú, že ľudia, ktorí zažívajú frustráciu a svoj život hodnotia ako nepredvídateľný, bez možnosti ho kontrolovať, a ktorí pociťujú vysokú nedôveru – nielen k inštitúciám, ale aj v rámci medziľudských vzťahov –, sú náchylnejší veriť konšpiračným teóriám. A ktorí žijú v prakticky permanentnej neistote.
Po projekcii sa uskutoční diskusia s tvorcami a Petrom Ivaničom (Svet medzi riadkami).
Foto: (© Peter Korček)
Ďalšie výstupy projektu
Novinové články
Počas trvania projektu vznikne séria textov na relevantné témy. Všetky články budú uverejnené v rámci prebiehajúceho komunikačného procesu s cieľom podnietiť diskusiu a budú publikované v novinách Kapitál a v Miscommunication Newspaper. Prvý publikovaný článok: Pavlína Meľuchová, Pia Lamberty: Pocit straty kontroly a vyčlenenia zo spoločnosti nás robí náchylnejšími konšpirovať, Kapitál, 24. mája 2023.
Miscommunication Newspaper
Publikácia bude vychádzať z formátu bulvárneho časopisu, čo predstavuje hravý a rušivý prístup. Noviny budú k dispozícii zadarmo počas festivalu Jeden svet.
Edukačný materiál pre školy
V rámci projektu sa pripravujú vzdelávacie materiály pre školy, ktoré sa po skončení projektu môžu používať na základe bezplatnej licencie.
Partneri projektu
Art as Evidence je projekt EUNIC Cluster Bratislava (České centrum Bratislava, Francúzsky inštitút na Slovensku, Goethe-Institut Slovensko, Poľský inštitút v Bratislave, Veľvyslanectvo Holandského kráľovstva na Slovensku) a Inštitútu pre aktívne občianstvo, novín Kapitál, filmového festivalu Jeden svet, Kunsthalle Bratislava a združenia Mladý pes. EUNIC – European Union National Institutes for Culture – je sieť národných kultúrnych inštitútov a organizácií krajín EÚ s 39 partnermi zo všetkých členských štátov EÚ a pridružených krajín.
Inštitút pre aktívne občianstvo (IPAO) bol založený v roku 2015 s víziou prispieť k rozvoju vyspelej, fungujúcej a udržateľnej občianskej spoločnosti založenej na aktívnych, rešpektujúcich, pozorných a kriticky mysliacich občanoch.
Kapitál je mesačník založený v roku 2017 v Bratislave. Jeho cieľom je poskytovať kritický pohľad na spoločenské a kultúrne javy doma i v zahraničí.
Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet sa koná každý rok začiatkom novembra. Festival organizuje Človek v ohrození, n.o.
Jeden svet predstavuje súčasné dokumentárne filmy z celého sveta, ocenené na prestížnych filmových festivaloch, spolu s diskusiami a sprievodnými podujatiami prístupnými širokej verejnosti vrátane rôznych hendikepovaných komunít.
Kunsthalle Bratislava je štátom financovaná kultúrna inštitúcia. Nemá stálu zbierku a zameriava sa na prezentáciu širokého spektra prístupov súčasného umenia. Jej cieľom je fungovať ako inkluzívny spoločný priestor angažovanosti medzi (ne)profesionálmi. Okrem dramaturgie dočasných výstav sa zameriava na spoluprácu s inými inštitúciami, medziodborové vzťahy a sprostredkovanie diskurzívnej a vzdelávacej výmeny.
Mladý pes – Kombináciou umenia a informačných technológií vytvárame jedinečné a originálne zážitky. Mladý pes sa zrodil v roku 2010 z nadšenia študentov pre rôzne formy tvorivosti a krásy – nielen v umení, ale aj v technike a vede. Od samého začiatku Mladý pes prezentoval projekty, ktoré spájajú tieto rôzne oblasti. Cieľom je zdôrazniť význam spolupráce a ukázať možnosti využívania technológií v kreatívnom zmysle.
Autori: Linda Gillmayr, Goethe-Institut a Mário Kyseľ, Poľský inštitút.