Ešte niekoľko týždňov môžete nominovať reklamné vizuály so sexistickými prvkami na anticenu.
Šiesty ročník anticeny zbiera nominácie na reklamy za roky 2022 a 2023. Až do 9. októbra 2023 má široká verejnosť priestor nominovať reklamy so sexistickými prvkami. Vizuály, ktoré vníma ako sexistické kixy, môže prihlásiť cez formulár na webovej stránke anticeny.
„Vo formulári môžete označiť, aké sexistické prvky podľa vášho názoru obsahujú reklamy, ktoré nominujete. Môžu to byť rodové stereotypy, sexualizácia, spredmetňovanie, násilie v reklame, ale aj jazykový sexizmus či samoúčelné rozkúskovanie tiel. Zatiaľ sa medzi nomináciami pomerne často objavuje sexualizácia, a to v komunikácii malých i veľkých firiem,“ uviedla Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.
Sexualizácia je jedným z najfrekventovanejších prvkov medzi nomináciami
Podobne ako v predchádzajúcom ročníku je aj aktuálne na anticenu zatiaľ nominovaných množstvo reklám, ktoré obsahujú sexualizáciu. Medzi zatiaľ prihlásenými vyše 60 reklamami sa sexualizácia vyskytuje v 46 vizuáloch, kompletné číslo bude jasné až po uzavretí nominačnej fázy (9. októbra 2023).
„Neprekvapilo nás, že aj tentoraz firmy siahali po sexualizácii žien v reklamách, aby upútali pozornosť klientely, ale nečakali sme, že sa v tomto ročníku objaví také množstvo reklám, ktoré zobrazujú ženské zadky. Firmy by mohli pochopiť, že nahý zadok im predaj nezvýši,“ uviedla Diana Soták Gregorová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.
Množstvo zadávateľov reklamy si neuvedomuje, že reklama, ktorá stavia na mýte „sex predáva“, v skutočnosti nie je účinná. Sexistickú komunikáciu preto realizujú zámerne s pomýlenou vidinou profitu.
Sexizmus v komunikácii veľkých značiek
Každoročne sa medzi nominácie dostane mnoho reklám malých firiem, no nechýbajú ani vizuály veľkých značiek, doteraz sú to napríklad sieť supermarketov Kaufland, automobilka Peugeot, elektroobchody OKAY a NAY či cestovná kancelária BUBO. Vo svojej komunikácii často používajú sexualizáciu, ale aj rodové stereotypy, spredmetňovanie a ďalšie sexistické prvky. Tieto značky investujú do reklamy nemalé financie, marketing veľkých firiem má preto výrazný dosah na verejnosť. Opakované zobrazovanie žien ponižujúcim spôsobom prispieva k normalizácii vnímania žien ako sexuálnych objektov a posilňuje rodovú nerovnosť.
Čo robiť so sexistickou reklamou?
Ohradiť sa voči sexistickej reklame možno nominovaním na anticenu Sexistický kix, podaním podnetu na Radu pre reklamu (RPR), ktorej zistenia majú odporúčací charakter, alebo podaním podnetu na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá môže za porušenie zákona udeliť aj pokutu. Občianske združenie Bez sexizmu, ktoré organizuje anticenu Sexistický kix, sa na SOI obrátilo s dvomi podnetmi týkajúcimi sa reklám z aktuálneho ročníka, zatiaľ bez odpovede. V jednom prípade ide o reklamu na upratovacie služby a v druhom o reklamu na kovošrot. Oba vizuály zobrazujú ženy dehumanizujúco, nedôstojne a bez súvislosti s ponúkanou službou.
Nominovať sexistické reklamy môže verejnosť do 9. októbra 2023 na webovej stránke www.sexistickykix.sk. Hlasovanie bude spustené 16. októbra 2023 a vyhlásenie výsledkov anticeny, ktoré sa bude po niekoľkých rokoch opäť konať prezenčne, je naplánované na 22. novembra 2023.
Foto:
O anticene Sexistický kix:
Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje.
O iniciatíve Sexistický kix (o. z. Bez sexizmu):
Iniciatíva Sexistický kix vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť. Od roku 2021 funguje samostatne a rovnomennú anticenu Sexistický kix organizuje ako občianske združenie Bez sexizmu. Združenie sa sformovalo z tímu, ktorý anticenu organizoval od jej vzniku. Spolupracuje s mimovládnou organizáciou ASPEKT.
Autorka: Jitka Dvořáková.