Organizácia Ateistická republika predáva v USA nálepky na zadný nárazník auta nielen s textom „Vezieme si bábätko“, ale aj s vyzývavým „Boh je fikcia“. Hoci v náboženských textoch a najmä v kresťanskej teológii je naozaj len veľmi málo potvrdených rozhodujúcich faktov, aktuálne požiadavky vzájomnej tolerancie vyraďujú výraz fikcia v súvislosti s náboženstvom z bežného používania; mnohí kresťania ho považujú za neprípustne urážlivý.
V internetovom slovníku azet.sk/synonyma sa uvádzajú tieto synonymá výrazu fikcia: halucinácia, klam zmyslov: sluchové halucinácie • vidina: bola to iba vidina • zdanie: pokladal zdanie za skutočnosť • prelud: prenasledovali ju preludy • mámenie • kniž. mam: mam a klam • kniž. mámor (Vajanský) • videnie: mať videnie • kniž. vízia: básnické vízie • fikcia • ilúzia (klamný obraz o skutočnosti): stratil všetky ilúzie • fatamorgána (svetelný úkaz na púšti, pren. klamná predstava): fatamorgána bohatstva • fantóm: fantóm slávy • kniž.: chiméra • fantazmagória • fantazma (Vajanský) • kniž.: omam (Podjavorinská) • omar (Figuli) – to všetko môže byť myslené ako Boh či boh.
Ak veriaceho kresťana pohorší odsunutie biblického mýtu o stvorení sveta na vedľajšiu koľaj, hrozí aj mojej vývojovej teórii nálepka fikcie, čo aj nepomerne menej oprávnená – z môjho hľadiska. Naša spoločnosť dosiahla dnes stav takého hradného mieru, že pápež akceptuje existenciu a určité požiadavky homosexuálov a objíma sa v rámci „plodných dialógov“ s hlavami iných cirkví vo svojich aj ich chrámoch. Ani na ateistov nezabudol a mal pre nás dobré slovo.
Sú aj jednoduchí veriaci, ktorí rešpektujú našu nevieru v boha. Zato majú nárok na to, aby sme ich neponižovali, vysmievajúc sa z ich viery.
Čo chceme viac? Samozrejme by som si prial, aby aj neodborná verejnosť vedela o existencii občianskej spoločnosti Prometheus, a najmä aj o jej inej blahodarnej činnosti, ako je každoročná oslava Dňa humanistov okolo 21. júna. Súčasnosť nepraje spolkovej činnosti, všade chýbajú mladí aktívni členovia a sťažujú si na to najmä politické strany. Rovnako ako teologickým seminárom, aj im chýba dorast, ktorý sa ťažšie nahradzuje ako nálepky. Ako ateisti môžeme byť spokojní s ústupom cirkví a náboženstva z individuálneho i spoločenského života a nakoniec úspechu popierania nadprirodzena aj s večným posmrtným životom, čo je vrcholom sekularizácie. Môžem chcieť viac, ako že to nikoho nezaujíma?!
Rastislav Škoda, biológ, Bratislava
Článok bol pôvodne uverejnený v Zošitoch humanistov č. 114 v pondelok 27. novembra 2017.