Spotrebitelia sú denne vystavení prešľapom poctivých i menej poctivých podnikateľov.
Nástrahy, nech už vo forme rôznych podvodných obchodných praktík či obyčajných reklamácií, môžu spotrebiteľov neraz potrápiť. Napriek tomu, vďaka spotrebiteľskej právnej ochrane, majú v rukách veľa možností, ako sa brániť. Len je potrebné vedieť, ako na to. Ako si teda strážiť svoje práva a sledovať si férové správanie zo strany podnikateľov?
Poznajte svoje práva a držte sa ich
Než sa veselo pustíte do on-line nákupu, zoznámte sa s vašimi právami. Preto, aby ste svojim právam porozumeli, nemusíte byť právnikmi ponorenými v zákonníkoch. Na internete nájdete dnes už mnoho overených článkov, ktoré vaše práva podávajú čitateľným spôsobom. To vám poskytne základný pohľad na to, čo môžete očakávať od predajcov a poskytovateľov služieb. Informácie o vašich právach poskytujeme takisto na našej webovej stránke www.dTest.cz. Obšírnejšie problematiku rozoberáme v našich tlačených časopisoch.
„Uchovávajte si dôkazy. Či už ide o chyby tovaru, komunikáciu s predajcom či nekvalitne vykonanú službu, všetko si zdokumentujte. Dôkazy sa vám budú hodiť pri vymáhaní svojich práv,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Mimosúdne riešenie sporov
Pokiaľ sa cítite pri riešení problému s podnikateľom stratení, nemusíte hneď mieriť k súdu. Brániť sa môžete i mimosúdne, a to bezplatne. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) umožňuje spotrebiteľom brániť sa vo všeobecných spotrebiteľských sporoch s podnikateľmi mimosúdnou cestou. Cieľom takého riešenia je urovnanie sporu zmierom.
Konanie môžete zahájiť na vlastný návrh ústne do protokolu, písomne alebo prostredníctvom on-line formulára pre podanie návrhu na začatie ARS. Z návrhu musí byť jasné, koho sa spor týka a čo je podstatou sporu. Spor by mal byť vyriešený do 90 dní. Vo zvlášť zložitých sporoch môže SOI túto lehotu predĺžiť o ďalších 90 dní. Než sa však na Slovenskú obchodnú inšpekciu s návrhom na zahájenie obrátite, musíte sa pokúsiť o vyriešenie situácie s podnikateľom sami. Až keď ste neúspešní, máte možnosť využiť pomoc SOI.
„S týmto riešením však neváhajte príliš dlho. Návrh na zahájenie mimosúdneho konania môže spotrebiteľ podať najneskôr do jedného roka odo dňa, kedy uplatnil svoje právo, ktoré je predmetom sporu, u predávajúceho po prvý raz,“ upozorňuje Eduarda Hekšová z dTestu.
Slovenská obchodná inšpekcia nie je jediným správnym úradom, ktorý môže pomôcť. V prípade, že riešite spor v oblasti finančných služieb, môžete sa obrátiť na finančného arbitra. Pokiaľ ide o spor v elektronických komunikáciách a poštových službách, bude nápomocný telekomunikačný úrad. A pre elektroenergetiku, plynárenstvo a teplárenstvo je určený Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.
Za dTest poskytujeme takisto službu mimosúdneho riešenia sporu, kde sprostredkovávame dosiahnutie dohody medzi spotrebiteľmi a podnikateľmi v sporoch, ktoré by inak hrozili eskaláciou, až dajme tomu do podoby súdneho sporu. Na stránkach VašeStížnosti.cz vyplníte formulár s potrebnými informáciami, vašu sťažnosť potom tiež uverejníme. Celý proces je pre obe strany dobrovoľný.
Predžalobná výzva a súd
V krajných prípadoch nemusí ani mimosúdne riešenie sporov priniesť uspokojivý výsledok. Predžalobná výzva môže byť finálnou možnosťou upozorniť na nutnosť vyriešenia povinnosti pred podaním žaloby. V rámci tejto výzvy má podnikateľ poslednú príležitosť plniť dobrovoľne, a vyhnúť sa tak súdnemu konaniu.
Pokiaľ je predžalobná výzva zaslaná a neskôr dôjde k súdnemu sporu, v ktorom spotrebiteľ uspeje, môže od predajcu požadovať náhradu nákladov spojených so súdnym konaním.
Ak riešite akýkoľvek spotrebiteľský problém, je vám k dispozícii tiež naša bezplatná právna poradňa, a to každý všedný deň od 9. do 17. hodiny na tel. čísle 299 149 009 (platí pre volanie do Česka) alebo elektronicky cez tzv. e-poradňu.
Autorka: Lucie Korbeliusová.