K teórii a praxi humanistickej výchovy.
Časť II
5. Zodpovednosť
Výraz zodpovednosť sa dá použiť aspoň v troch významoch. Po prvé sa týka osobnej spoľahlivosti. Hovoríme, že zodpovedný človek je spoľahlivý a dôveryhodný, že môžeme rátať s tým, že urobí zverenú prácu dobre a že splní prebrané záväzky. Po druhé sa tento výraz používa v súvislosti so skladaním účtov. Ak považujeme nejakého človeka za zodpovedného, vieme, že ho za jeho činy budeme chváliť alebo karhať a že spoločnosť má právo aj potrestať ho, keby vykonal niečo zlého. O týchto dvoch významoch sme už hovorili.
V tejto kapitole budem hovoriť o treťom význame výrazu zodpovednosť, ktorý nesúvisí s dvoma prvými. Pýtam sa: akú zodpovednosť, záväzky a povinnosti má človek voči sebe samému, voči ľuďom vo svojom najbližšom okolí, voči spoločnosti, ktorej je súčasťou a nakoniec voči celému ľudstvu?
Na čo myslíme, keď povieme, že človek je zodpovedný voči sebe samému? Je nepochybné, že existujú charakterové cnosti, ktoré sa týkajú osobného života človeka. Nemáme povedať, že každý by mal robiť všetko, čo je v jeho silách, aby svoje dobré vlastnosti zušľachťoval a rozvíjal? Nemá povinnosť robiť veci, ktoré sa týkajú napríklad jeho zdravia – chrániť svoje fyzické a duševné zdravie? Nemáme povedať, že by mal rozširovať svoj okruh vedomostí, že by mal rozvíjať svoje kritické myslenie a svoje intelektuálne schopnosti a sebaovládanie? Nemal by sa zapojiť do nejakej tvorivej činnosti a budovať si svoje životné povolanie? Má hľadať rozumné uspokojenie svojich sexuálnych túžob? Má si nájsť dobrú motiváciu, aby nepremrhal svoje nadanie? Má rozvíjať svoje estetické vnímanie a záľuby? Všetky tieto otázky súvisia s osobným hodnotením a voľbou. Dospelý človek uznáva svoju zodpovednosť za zachovanie a zdokonaľovanie vlastnej osobnosti a bude sa usilovať byť zdravý a múdry.
Čo však, ak niekto chce premárniť svoje nadanie v nečinnosti? Čo, ak nechce pracovať? Čo, ak dáva prednosť chvíľkovým potešeniam, ak radšej vychutnáva dnešok a nestará sa o zajtrajšok? V slobodnej spoločnosti mu zaručujeme právo robiť, čo chce. Nikto nesmie rozhodovať za druhého: každý človek má mať právo ísť svojou cestou do tých čias, kým neškodí druhému. Právo na neobmedzené súkromie je dávna libertínska zásada. No proti takým jednotlivcom sa dá hlasne protestovať. Spomínam si na dialógy, ktoré som mával s mládežou a vysokoškolákmi. Hovoril som im, že základom osobnej zodpovednosti je v prvom rade prezieravosť: potrebné je myslieť na dlhodobé ciele, nie na momentálne výhody. Správnosť tohto názoru potvrdzuje skúsenosť. Keď má človek tridsaťpäť, štyridsať alebo päťdesiat rokov, môže ľutovať, že premárnil svoje príležitosti, keď mal osemnásť, dvadsať alebo dvadsaťpäť rokov; nikdy však nie je neskoro učiť sa na vlastných chybách a istotne nie je nikdy neskoro učiť sa nové veci a určovať si nové ciele.
Môžeme niekomu povedať, že má mravnú povinnosť realizovať svoje možnosti? Rodičia ustavične napomínajú svoje deti a učitelia sa snažia vštepiť im ich povinnosti: buď priateľský, čisti si zuby, daj pozor pri jedle, staraj sa o svoje zdravie, vyuč sa za niečo, čítaj, koľko len môžeš, daj pozor, za koho sa vydáš, alebo oženíš, hľadaj a nájdi si dobrú prácu, naplánuj si rozumnú kariéru. Ale mladí ľudia často nepočúvajú takéto výstrahy; neraz dajú prednosť plachteniu po siedmich moriach, stanú sa nádejnými umelcami v parížskej podkrovnej izbičke alebo sa prihlásia za dobrovoľníkov pre kozmický výskum; v každom prípade búriac sa proti konvenčným zvykom a buržoáznym hodnotám. Treba uznať, že je niečo príťažlivého v rozhodnutí robiť výskum a vzrušujúceho pri plnení svojich snov a uskutočňovaní svojho osudu. Nemáme mať námietky proti veľkej ctižiadosti, ak mladí majú vyhliadky realizovať svoje ambície. Majú právo sami si vybrať, čím chcú byť a ako chcú žiť. A ak budú mať úspech vo svojej nezvyčajnej voľbe, máme ukázať náš obdiv a hrdo sa pochváliť: „Môj syn, šampión v biliarde“ alebo „moja dcéra, poetka“. Mimoriadnym mysliam nesmieme prikazovať bežné spoločenské normy, ale musíme im dovoliť a umožniť hľadať a nájsť si vlastnú cestu. Len tak sa rodia dobrodružné objavy a to je bohatá živná pôda, na ktorej rastie pokrok. Ale nech je to akokoľvek, čo urobiť vtedy, keď syn alebo dcéra nechce robiť jednoducho nič, len márni čas leňošením a podaromnici? Čo robiť, ak je špinavý, lenivý, zaháľač a hlupák? Máme plné právo vyčítať mu to, ak s ním žijeme pod jednou strechou. Ale čo, ak žije a upadá ďaleko od nás? Čo robiť, ak nie je schopný udržať si zamestnanie a pestovať rozumné medziľudské vzťahy? Čo robiť, ak je v očiach spoločnosti naozajstným naničhodníkom alebo mizerným povaľačom?
Zo spoločenského hľadiska nás sklamal, to je isté. Cítime, že predsa má určitú zodpovednosť voči ľuďom okolo seba, ku ktorým má vzťah a ktorí ho majú často radi. Ale aké je vlastné hľadisko toho mladého človeka? Povieme asi, že je zodpovedný sám za seba podľa svojich vlastných potrieb a želaní, cieľov a zámerov – nech sú akékoľvek. Žiaľ, mnohí ľudia v živote zlyhajú a ich existencie sú potom smutné až tragické. Je však možné, že ich vývoj už tak zdeptal – možno pochádzajú z rozháraných rodín, možno trpia na nejakú oslabujúcu chorobu, možno sa z nich stali pijani a narkomani – a je im ťažko alebo až nemožné zmeniť sa. No v určitom zmysle a pri konečnom rozbore aj takí ľudia majú ešte stále určitú možnosť napraviť sa a určitú zodpovednosť voči sebe samým. Veď najzákladnejšou osobnou povinnosťou každého človeka je byť tým, čoho je kto schopný, využiť svoje nadanie a realizovať svoje schopnosti.
Schopnosti bývajú, pochopiteľne, mnohoraké a všetky sa spravidla nedajú uplatniť. Má sa niekto stať matematikom alebo huslistom, slávnym milencom alebo mocným šéfom, športovcom alebo obchodníkom, bojovníkom za mier alebo vedcom? Všetko vyžaduje námahu a sústredenie; a deň má tak málo hodín! Nie každý bude raz Leonardo da Vinci. Okrem toho záleží aj na náhode a šťastí, čo z nás bude. Sami sa však môžeme rozhodnúť, či sa oplatí sledovať určitý zámer, alebo či by bolo lepšie pustiť sa iným smerom. Naše rozhodnutia sa kopia jedno na druhé a nakoniec blokujú naše možnosti. Mohlo by to teraz byť s nami inakšie, keby sme sa boli vtedy inakšie rozhodli, išli inou cestou, využili inú možnosť? Iste, ale v živote sa nedá ísť späť. Stále by sme si mali pripomínať, že nech robíme čokoľvek, máme povinnosť siahať po určitom stupni dokonalosti našich činov a nášho spôsobu života; mali by sme byť hrdí na to, ako žijeme a spokojní s tým, čo sme už dosiahli. Mystik môže nesúhlasiť a snažiť sa uniknúť, dávať prednosť spánku v ružových záhradách a nechávať svoje tvorivé vlohy ležať úhorom, skryté a nevyužité. Je tu ešte aj pôžitkársky libertín, ktorý radšej šnupe kokaín, ako by sa mal niečo učiť. Kto sme, aby sme niekomu mohli povedať, že zlyhal, že rozhajdákal svoj kapitál, že premárnil svoje vrodené vlohy neusporiadaným životom alebo ich nechal práchnivieť v záhaľčivej biede a nečinnosti, prípadne v márnom hľadaní nirvány alebo spásy?
Máme byť ostražití, ale nemáme zakazovať; musíme byť citliví na jemné rozdiely v spôsobe života, na rôznosť názorov a zámerov, na širokú paletu záujmov a chúťok. Prometeovskí muži a ženy by nemali chcieť nanucovať štandardy tvorivej dokonalosti jednotlivcom, ktorých to nezaujíma, alebo ktorí nie sú schopní ísť za vysokými cieľmi. Možno máme povinnosť upozorniť, že niekto by nemal márniť svoje vlohy, nech sú akékoľvek, a že namiesto toho by mal robiť niečo, na čo stačí. Ale ak naša rada narazí na hluché uši, ostáva toho málo, čo by sme ešte mohli alebo mali urobiť. Ak však niekto má deti, musí ich učiť usilovať sa byť výbornými a siahať po všetkom, čoho sú schopní. Jeden spôsob prístupu je vyvolať záujem a presvedčiť. Pri vzdorovitých žiakoch možno pomôže podnecovanie chuti niečo vedieť. Niekedy sa dajú zasadiť semienka možnosti aj do zastrašených myslí a po čase sa ukážu plody. Môžeme sa pokúsiť motivovať a podnecovať snahu mladých rásť, zlepšovať a zdokonaľovať sa. Môžeme však len ukazovať cestu; ak niet vlastných podnetov, nemôžeme ich stvoriť. Iná stratégia je povedať:
„Keby si sa o to pokúsil, páčilo by sa ti to.“
Myslím si, napríklad, že ak nejaký mladý človek nemá rád francúzsky syr, Bartóka alebo T. S. Eliota, prichádza o niečo. Ak raz ochutná, začuje alebo prečíta niečo o takýchto veciach, naučí sa ceniť si ich ako vzácne potešenia. Dá sa naučiť mať rád dobroty súčasného života, ak sa do nich vžijeme – tvorivú prácu, šport, cestovanie, dobrodružstvo, hudbu, poéziu, filozofiu alebo vedu.
Ak nevieme jednoducho a vo všetkých prípadoch určiť povinnosti jednotlivca voči sebe samému, iste môžeme trvať na tom, že každý má zodpovednosť voči iným ľuďom a nikto nemá právo gavaliersky ju nebrať na vedomie. Etické otázky sú tu v popredí záujmu, lebo sa týkajú vzťahu jednotlivca k iným ľudským bytostiam. Na rozličných úrovniach spoločenských vzťahov sa sústavne vynárajú nové povinnosti. Každý jednotlivec má určitý počet záväzkov, ktoré musí plniť; vyplývajú z jeho vzťahov k iným ľuďom a z jeho predošlých povinností.
1. Rodičovské povinnosti. Zo zásady sú rodičia zodpovední za výchovu svojich detí. Majú morálnu povinnosť zaobstarať im potrebnú potravu a šatstvo a chrániť ich zdravie; musia im umožniť učiť sa. Nemôžu beztrestne zneužívať alebo zanedbávať svoje deti. Väčšina rodičov práve z lásky k nim rada robí všetko, čo je pre dieťa najlepšie. No niektorí rodičia zanedbávajú svoje povinnosti a zaslúžia si morálne odsúdenie.
Rodičovská láska má pôvod čiastočne vo vrodených inštinktoch, ktoré máme spoločné s inými druhmi živočíchov, ale čiastočne aj v akulturácii. Medzi dieťaťom a matkou je puto, ktoré vzniklo, keď matka pocítila, že jej plod sa hýbe a kope. Keď sa dieťa narodí, putá sa zosilňujú vôňou, dotykom, pohľadom a dychtením dieťaťa po maminej odpovedi na jeho potrebu jedla a tepla. Všetky zmysly dieťaťa sa ozývajú pri dotyku matky alebo otca a tento vzťah intímnej závislosti pokračuje počas celej výchovy dieťaťa. Rodič má právo vychovať svoje dieťa tak, ako sám považuje za dobré. Je však zodpovedný za riadnu starostlivosť o dieťa. Spoločnosť má povinnosť chrániť deti, ktoré ich rodičia vedome zanedbávajú alebo im dokonca škodia. Práva, ktoré sa zaručujú rodičom, sú v priamom vzťahu k implicitnému súhlasu, že rodičia berú na seba príslušné povinnosti. Keby to tak nebolo, môže spoločnosť rodičom odňať ich právo vychovávať svoje deti.
Toto asi nie je miesto na podrobné vymenúvanie rodičovských povinností voči deťom. Nech stačí, ak povieme, že rodičia musia uspokojiť všetky potreby dieťaťa späté s jeho prežitím a rastom. Majú sa pokúsiť prispieť aj k intelektuálnej, estetickej, sociálnej a morálnej výchove svojich detí, vštepovať im vlastným príkladom a praxou morálne pravidlá a pestovať v nich cnosti. Na druhej strane aj deti majú svoje práva a rodičia ich nesmú porušovať. Osobitne zdôrazňujem, že deti majú právo na vedomosti a kultúrne obohatenie. A tu vzniká problém, ako hodnotiť rezolútnu snahu autoritatívnych rodičov chrániť svoje deti pred vystavením odlišným náboženským a svetonázorovým systémom – zrejme zo strachu, aby sa „nepokazili“. Mnohí rodičia chcú, aby ich detí mali to isté náboženstvo a svetonázor, ako majú oni, čo je pochopiteľné. Nech to však nikdy nie je na úkor individuálnosti! Mladý človek nesmie obetovať alebo potláčať niektoré svoje vlohy len preto, že sa to nepáči jeho rodičom. Rodičia, ktorí ľúbia svoje deti, pripustia, aby ich synovia a dcéry žili podľa svojich vlastných predstáv a pováh. Najlepšia cesta k samostatnosti v živote je nájsť si sám svoju cestu. Morálne zodpovední rodičia si majú priať inteligentných, dospelých synov a dcéry, nie robotov, čo splnia každé ich želanie. Rodičia nemajú chcieť sformovať svoje deti na svoj obraz – ani keď veria, že boh tak stvoril ich.
2. Detské povinnosti. Aj deti majú záväzky a povinnosti voči svojim rodičom. V desatore čítame: „Cti otca svojho i matku svoju“ a je to jedna zo základných ľudských povinností. Syn alebo dcéra, ktorí sa nestarajú o svojich rodičov, sú nemorálni, a to vo väčšine spoločností, ak nie vo všetkých. Nevďačné dieťa je ostrejšie ako zub hada, hovorí Shakespeare. Ak otec a matka sú povinní urobiť všetko, čo vládzu, aby sa ich dieťa malo dobre, potom aj dieťa – počas detstva, mládenectva a vôbec po celý život – má súbežné povinnosti. Mnohé z nich sa týkajú morálnych pravidiel: byť oddaný a verný svojim rodičom; byť pravdovravný, čestný, dôveryhodný; dodržiavať sľuby dané rodičom; byť vďačný za to, čo pre nás rodičia urobili; a ukázať túto vďačnosť. Samozrejme platia aj povinnosti nerobiť zle: rodičom nesmieme nijakým spôsobom ani vyhrážať sa, ani ubližovať. Osobitne sa zdôrazňuje povinnosť láskavosti: máme byť nezištní, obetaví a hľadieť na ich záujem a dobro. Ak oni majú povinnosť chrániť a živiť nás, máme aj my rovnakú povinnosť voči nim, najmä keď sme starší a máme možnosť robiť to. Týka sa to najmä rokov, keď rodičia zostarnú alebo ochorejú. Prečo by mali byť závislí len od štátu, prečo by sa mal len štát starať o ich zdravie a živobytie? Prečo by to nemalo byť povinnosťou aj ich detí? A to v prvom rade! Takto to bolo v celých dejinách našej rasy a takto by to malo byť aj dnes.
Či už má alebo nemá jednotlivec nejakú osobnú zodpovednosť voči sebe samému, napríklad chrániť svoje zdravie a pestovať svoje nadanie, istotne má nejakú zodpovednosť voči rodičom. Nesmie sklamať ich dôveru. V rodine môžu vzniknúť spory o tom, čo robiť, najmä ak sa líšia názory rodičov a detí na budúce povolanie alebo životného partnera. Zodpovedný rodič poučí a poradí, ale nechá svojho potomka, aby sa rozhodol sám. V mimoriadne krízovej situácii zachraňuje. Netrvá na tom, aby sa stalo to, čo si sám praje. V určitej chvíli má mladý človek odporovať a nepočúvnuť svojich rodičov, najmä keď sú nerozumní a on bráni svoju samostatnosť. V niektorých krízových situáciách môže byť spor taký tragický, že riešenie nebude ľahké: ak sú rodičia príliš nároční, sebeckí alebo príliš „chránia“ svoje deti.
Dieťa má urobiť všetko, čo môže, aby sa páčilo svojim rodičom; má im pomáhať, ak potrebujú pomoc; ale raz treba pretrhnúť pupočnú šnúru. V niektorých situáciách majú deti pomáhať svojim rodičom; majú obetovať čas a peniaze, aby im pomohli, ak sú chorí. Ale kde treba urobiť čiaru? Poznám prípad jedného mladého muža, ktorý sa zriekol svojej lásky, neoženil sa a žil tak, aby sa mohol starať o svojho starého chorého otca. Aj druhý mladík cítil takú hlbokú povinnosť podporovať svojich rodičov, že si nikdy nezaložil vlastnú rodinu. Je šťastie, že sociálna starostlivosť, domy dôchodcov a starobince zabezpečujú pomoc v kritických situáciách. No rodičia by nemali byť detinskí vo svojich požiadavkách na oddanosť a obetavosť svojich detí.
V každom prípade platí, že dieťa musí cítiť zodpovednosť voči svojim rodičom a plniť detské povinnosti s láskou a oddanosťou.
3. Manželské povinnosti. Každý má právo uzavrieť manželstvo s osobou, ktorú si vyberie, vstúpiť s ňou do dobrovoľného zmluvného zväzku a žiť s ňou, podieľajúc sa na spoločnom majetku a vlastníctve a sledujúc rovnaké ciele; každý partner má právo zrušiť svoje záväzky voči druhému partnerovi.
Manželský vzťah nemusí byť potvrdený cirkvou alebo štátom, aby bol eticky platný. Dvaja dospelí, ktorí sa rozhodli žiť spolu ako muž a žena, ako dôverní spoločníci alebo milenci, na základe vzájomnej dohody a na určitý čas, tvoria manželský zväzok. Podstatný je tu vzájomný súhlas bez akéhokoľvek násilia alebo nečestných hrozieb a bez toho, aby manželský zväzok dohodli rodičia alebo niekto iný bez súhlasu dotknutých strán. V súhlasnom manželskom vzťahu majú obidvaja partneri voči sebe určité záväzky a povinnosti. V prvom rade je dôležité dodržiavať morálne pravidlá. Ak má niekde svoje miesto slušnosť, tak je to rodina: medzi sexuálnymi partnermi a spoločníkmi, medzi rodičmi a deťmi. To znamená, že tento vzťah sa musí zakladať na opravdivosti a čestnosti, vernosti a spoľahlivosti. Ak si členovia rodiny nedôverujú, nemôžu žiť v harmonickom zväzku.
Jednou z najspoľahlivejších sociálnych ustanovizní je monogamia, lebo zaisťuje uspokojenie sexuálnych potrieb v trvalom a bezpečnom prostredí. Chráni účastníkov pred vášňami strachu, žiarlivosti a závisti, ktoré vstupujú do hry, ak sa na scéne objaví súper, súťaženie a neistota.
„Srdce má svoje príčiny, ktoré rozum nepozná,“ povedal Pascal.
Toto platí aj pre náš osobný život. Ak v ňom niet pút lásky a miloty, potom ťažko nejaký vzťah pretrvá dlhšie. Niektoré vzťahy môžu byť čisto sexuálne a začali sa divou túžbou po ukojení sexuálnej vášne. Je pravda, že aj erotické ukojenie patrí medzi životne dôležité potreby človeka a jeho význam by sa nemal znižovať. Ale čisto romantické sexuálne vzťahy často odznievajú s časom a vekom. Vytrženia prvých pohlavných stykov často ustupujú únavným a nudným stretnutiam. Kvety romantickej mladosti časom vädnú, no môžu ich nahradiť hlbšie a trvácnejšie citové vzťahy. Hoci je sexuálna príťažlivosť spravidla veľmi potrebným korením úspešného manželského zväzku, sama osebe nestačí; sú aj iné záujmy a potreby, ktorým sa má v manželstve vyhovieť.
Existuje celý katalóg morálnych zodpovedností v manželstve a každý partner ich s obľubou zdôrazňuje tomu druhému – niekedy aj hašterivým a vyčítavým tónom. Prvoradá je cnosť vernosti. Manželstvo sa rozpadne, ak sa v ňom udomácni trvalá nevera, ak jeden partner sústavne klame, podvádza alebo čo len sklamáva toho druhého. Ani jeden pomer nie je dokonalý a dvaja partneri nemusia mať rovnaké sexuálne požiadavky. Tam, kde je sexuálna zhoda, tam je povinnosť jasná: zo zásady nemožno, ba neslobodno zablúdiť inde. No môžu byť výnimky. Ľudia majú len ľudské povahy; občas sa môže prihodiť nejaká avantúra alebo pomer s niekým iným a manželstvo môže dobre pokračovať. To však nijako neospravedlňuje neveru, lebo ak sa dvaja majú radi a pohlavne si vyhovujú, majú všeobecnú prima facie povinnosť neporušiť svoje samozrejmé aj vyslovené sľuby.
Iná vec je, ak si stránky v manželstve pohlavne nevyhovujú úplne, keď jedna sa môže cítiť druhou málo uspokojená. Napriek tomu môže partnera ľúbiť a tešiť sa z pohlavného styku, no môže si priať o niečo viac. Nechcem tu brániť neveru, ale rozmýšľam o manželskom zväzku a hľadám východisko pre určité situácie. Sú ženy pohlavne chladné (frigidné) a muži pohlavne nemohúci (impotentní); je samozrejmé, že by mali zájsť k sexuológovi alebo do manželskej poradne a hľadať tam riešenie svojich problémov. Je pravdepodobné, že v takýchto prípadoch môže muž aj žena partnerovi kurizovať, zalíškať sa, pokúsiť sa ho presvedčiť a nakoniec aj doviesť k pohlavnému styku. Na druhej strane hrozba a násilie môžu viesť len k zhorknutiu manželského vzťahu, ako sa to stalo medzi Soamesom a Irenou v Galsworthyho Ságe rodu Forsytovcov.
Už sme spomenuli prípad Lady Chatterleyovej. Jej manžel nebol schopný milovať, lebo v 1. svetovej vojne utrpel zranenie a stal sa impotentným. No bol tu záhradník. Lady bola žena s normálnymi sexuálnymi potrebami a vášňami. Mala znášať odriekanie po celý život? Hoci mala svojho muža rada a starala sa o neho, považovala za morálne prípustné mať pomer s iným. Jednotlivec má právo voliť, čo urobí a nikto nemôže povedať vopred a zaujato, že je to absolútne zlé alebo neospravedlniteľné. Ak sú erotické potreby podstatné pre šťastný život, potom je to tvrdá „medicína“ blokovať ich po celý život a mnohí ľudia to neznesú – aj keď niektorí, čo žijú v bezženstve, napríklad katolícki kňazi, niekedy velebia chvályhodnosť zdržanlivosti. Žena môže byť tehotná a neschopná mať pohlavný styk, muž môže byť na dlhej služobnej ceste alebo chorý a tu sa môže na scéne zjaviť neohlásený bývalý milý; takže existujú poľahčujúce okolnosti, ako ich dramatizujú početné romány a filmy. V niektorých spoločnostiach vznikli alternatívne riešenia – prostitútky na uliciach, prostitútky na telefónne zavolanie, milenky. Istotne by bolo menej prostitútok, keby každé manželstvo poskytovalo úplné uspokojenie. Ľudia si vždy budú želať žiť v manželstve, lebo manželský vzťah ako prídavok k sexu zaisťuje aj iné spoločné záujmy a hodnoty: spoločný život zanecháva spomienky, ktoré sú príliš pekné, než aby sme ich zradili alebo zabudli; sú tu prežité roky a spoločné bývanie, spolu sme sa radovali a spolu sme trpeli, a najmä, sú tu deti a príbuzní, ktorých máme a máme ich radi. Manželstvo ako také a rodina, s ním spojená, podstatne prispieva k základnej dreni ľudských hodnôt, ktoré treba chrániť a zachovávať.
Takže musíme milovať a ctiť si svojich manželov a svoje manželky, ale či ich máme poslúchať, to je iná vec. Poslušnosť sa nemá týkať iba ženy. Vo väčšej časti dlhej histórie nášho druhu muži utláčali ženy a nútili ich plniť príkazy. V domácnosti má svoje povinnosti žena, ale takisto ich má muž; v postmodernej mestskej a technologickej spoločnosti majú obidvaja svoje ekonomické úlohy. Muž nemá mať nadvládu nad svojou ženou. Žena je slobodná a samostatná osoba, rovná mužovi v dôstojnosti i hodnote a patria jej tie isté práva ako mužovi. Manželský pár má spolu plniť domáce povinnosti, ako je upratovanie, nákupy, opravy, zarábanie na živobytie, varenie a výchova detí; jeden alebo obidvaja si majú vybrať, čo budú robiť a za čo budú zodpovední. V rovnakej miere sa to týka aj nezosobášených partnerov, žijúcich spolu, civilne zosobášených dvojíc a všetkých iných dohôd spolužitia. V ohľade majetku a služieb panuje v manželstve a v rodine rovnostárstvo, pretože obidvaja majú rovnaké právo používať všetko podľa svojich potrieb. Dvaja, čo sa majú radi, majú rozhodovať o všetkom spolu a ak treba, majú si navzájom robiť ústupky. V niektorých manželstvách je jedna stránka panovačná, nanucujúca vždy svoju vôľu, kým druhá je ľahostajne nečinná, vždy ochotná prispôsobiť sa. Možno je to momentálne ideálny pár; ale pasívnej stránke ostáva do budúcnosti jej právo zachované a druhá stránka nikdy nesmie byť hluchá k jej prianiam a potrebám.
Ak je nejaké pravidlo, ktoré treba v manželstve dodržiavať, potom je to zásada, že nedorozumenia sa majú predebatovať a riešiť dohodou. Máme stále zodpovednú úlohu posúdiť potreby partnera a pokúsiť sa nájsť modus vivendi (spôsob dobrého spolunažívania). Dlhá skúsenosť naučí každého, že ak má manželstvo ostať životaschopné, treba vedieť ustúpiť, nechovať dlho hnev a nerozčuľovať sa; a ak sa to raz stalo, treba sa ospravedlniť, odpustiť a zabudnúť; pobozkať a pomeriť sa; nebyť natoľko zatvrdilý alebo prchký, že sa o probléme nedá hovoriť. Každá stránka má zodpovednosť nepodľahnúť sebeckosti, ale má prejavovať dobromyseľnosť a ohľaduplnosť.
Ani jedno manželstvo nie je dokonalé a v každom sú dobré a zlé obdobia. Ale ak stojí za to, aby sa udržalo, potom má mať každý partner pocit zodpovednosti voči druhému. Nedá sa všetko dať alebo všetko brať. Ak manželstvo zlyhá, je východiskom rozchod alebo rozvod; ani jeden z týchto stavov nie je v podstate zlý alebo hriešny; je to rozumná cesta zo zlej situácie. Som toho názoru, že vždy treba urobiť všetko, čo sa len dá, aby sa manželstvo udržalo pri živote, lebo rozvod je bolestná a rušivá záležitosť. Ak sú však manželské spory neriešiteľné, ostáva jedinou prijateľnou alternatívou žiť oddelene alebo rozísť sa natrvalo; raz v budúcnosti sa môže každá stránka znovu vydať alebo oženiť.
Existujú aj iné usporiadania pohlavných vzťahov, ktoré sa medzi ľuďmi vyvinuli: polygamia, bigamia, homosexuálne vzťahy, skupinové manželstvá, manželstvá na skúšku, otvorené manželstvá. Prebral som len monogamný heterosexuálny vzťah; ak je však aj v iných vzťahoch podkladom morálne puto, platia aj tam podobné zásady srdečnosti, dôvery, čestnosti, spolupráce a rokovania. Ak majú byť manželské zväzky – nech sú hocaké – životaschopné, predpokladajú uznanie zodpovedností a povinností, vyplývajúcich z minulých dohôd a súčasných a budúcich zámerov.
4. Širšia rodina. Máme zodpovednosť aj voči iným členom rodiny, najmä ak máme to šťastie, že máme rozvetvenú rodinu. Myslím na sestry a bratov, starých rodičov, tety a strýkov, bratancov a sesternice, ako aj príbuzných z manželovej a manželkinej strany. Vzájomný vzťah medzi sestrami a bratmi je jeden z najužších a najvrelejších, aký ľudstvo pozná a spočíva na ňom značná časť ľudskej civilizácie. Hoci aj medzi súrodencami môže dôjsť k roztržke, všeobecne sa očakáva, že putá vernosti medzi nimi pretrvajú po celý život; pevnejšie sú len rodičovské a manželské zväzky. No existujú aj iné rodinné putá, dôležité pre život. V primitívnych spoločnostiach zahrnoval kmeň všetkých členov pokrvne príbuznej skupiny. V stabilných spoločnostiach dospievajú jednotlivci tak, že poznajú všetkých členov širokej rodiny.
Na tomto mieste bude možno užitočná moja osobná životopisná poznámka. Láska k mojim rodičom, bratom a sestrám bola sprvoti na prvom mieste, ale potom sa rýchlo preniesla aj na iných príbuzných našej rozsiahlej rodiny. V severnom New Jersey mala rodina môjho otca sedem bratov, jednu sestru a niekoľko tuctov bratancov a sesterníc. Rod mojej matky, usídlený spočiatku v New Yorku, mal päť sestier a dvoch bratov. Poznal som matku svojho otca, bola to silná a panovačná žena, ktorá rázne viedla svoj klan. Môj otec bol najmladší syn, jej miláčik, a tak mala pre nás vo svojom srdci veľmi teplé miestečko. Aj moji starí rodičia z maminej strany prechovávali voči svojim početným deťom a vnukom veľkú lásku a až úzkostlivú starostlivosť. Na starú mamu sa pamätám ako na očarujúce stelesnenie dobrej nálady a na starého otca ako na zhovorčivého a usmievavého muža s pivárskou hruďou a bruškom, ktorý sa dožil 92 rokov a stále mal v kútiku úst malú cigarku. (Volala sa „Medzitým“. Raz som ju vzal do úst a ochorel som už od jej pachu.)
Obidvom rodinám záležalo na živých príbuzenských vzťahoch. Keď už synovia a dcéry odrástli, rozhodli sa – hlavne na popud môjho otca – usporadúvať „rodinný krúžok“. Dlhé roky sa stretávali raz do mesiaca, vždy v nedeľu, „aby sa rodina udržala pokope“. Tak sme ako deti dobre spoznali všetkých príbuzných a čoskoro sme sa stretávali nielen na týchto posedeniach, ale aj pri svadbách, na pohreboch a pri iných príležitostiach. Zblíženia a priateľstvá z týchto rokov mi boli veľmi milé a pretrvávajú do dnešných dní. Žiaľ, ani nás neobišla mobilita modernej spoločnosti a väčšina mojich príbuzných sa odsťahovala na juh, deti sa rozpŕchli po celých Spojených štátoch a vídame sa zriedka, skoro iba na pohreboch. Vlastne všetci moji strýkovia a tety už pomreli. Skončili na dvoch rozličných cintorínoch – jeden s vysokými pomníkmi a s menom Kurtz nad vyše päťdesiatimi hrobmi, druhý v inom kraji a s menami mojej matky, Lasserovci. Ostávajú pripomienkou veľkých rozvetvených rodín, ktoré je v tejto postindustriálnej mestskej spoločnosti čím ďalej, tým ťažšie udržať pospolu.
Rád si spomínam na tieto morálne zväzky s každým a každou z mojich strýkov a tetiek, ktorí ma objímali a bozkávali pri každom príchode a odchode. Hoci som sa pri bozkávaní červenal od ucha k uchu, páčilo sa mi to. Každý z mojich príbuzných bol osobnosťou, mal svoje charakteristické hodnoty a vlastné názory. Každý mi posielal na narodeniny pozdrav alebo darček a ja som sa im odplácal pocitom morálnej oddanosti. Nariekal som si s nimi a utešoval som ich, keď mi opisovali svoje malé a veľké bolesti aj žiale, a smial som sa s nimi, keď mi rozprávali nejaký žart alebo keď som sa hral s ich deťmi, mojimi bratancami a sesternicami. Strýkovia aj tety so záujmom sledovali moju životnú dráhu a boli hrdí na to, čo som dosiahol.
Aké krásne to všetko bolo, aké bohaté na udalosti a vďačné na spomienky! Akéto boli plodné semená pre slušnosť a morálne pravidlá, ktoré klíčili, opatrovaním rástli a rozkvitali. Aj s bratancami som sa veľmi zblížil a vyvinuli sa medzi nami pocity spolupatričnosti – ale aj zodpovednosti. Ak sa pritrafila choroba alebo úmrtie, povedalo sa milé slovo, potešilo sa. Na narodeniny a svadbu sa posielal dar. Ak bolo možné, pomohlo sa, odporúčalo sa zamestnanie, požičali sa peniaze; ak bol niekto v núdzi – hneď, nebolo potrebné pýtať sa dvakrát. Ak oni trpeli, trpeli sme aj my. Ak sa oni radovali alebo mali úspech, aj my sme boli veselí a jasali sme.
Tieto etické zväzky sú v dejinách rodu hlboko zakorenené; zradiť ich je nemysliteľné. Morálne pravidlá sa rozohrávajú v najjemnejšej forme v úzkom kruhu blízkych: brat s bratom, sestra so sestrou, žijú v kontakte, majú sa radi, majú podobné názory, spoločný pohľad do budúcnosti. Aj zväzky medzi synovcami a strýkami, tetami a neterami sú mocné: ako keby nás viazala nejaká rodová žila a vtláčala nám pečať hlbokej úcty k dedičstvu našich predkov. Je to azda preto, že sa na seba ponášame, že máme podobné črty? Žeby nás toto odlišovalo od druhých? Moji príbuzní sú ku mne slušní, ja som im verný a je mojou povinnosťou vracať im ich pozornosť a lásku. Tieto morálne zásady sú hlboko vryté do nášho vedomia, aj keď sa nedajú presne definovať.
Vyskytli sa aj malicherné žiarlivosti a závisti, niekedy aj hašterenia alebo hádky, spory a súperenia. Napriek tomu existuje v rodinnom kruhu puto očakávania záväznosti, ktoré sa hlboko preciťuje. Je potrebné vyjsť v ústrety a pomôcť príbuznému, najmä ak to potrebuje, lebo je v núdzi. „Nie som hádam strážcom svojho brata?“ Skutočne – môžeme povedať, že tu má svoje korene naša celkom prvá morálna zodpovednosť: voči rodinnému kruhu a jeho zvykom, a osobitne voči našim rodičom, bratom a sestrám. Túto zásadu možno síce rozšíriť, ale od iných členov spoločnosti nemožno očakávať, že pre nás urobia toľko, ako my robíme pre svojich príbuzných. Jeme a žijeme pospolu, spolu oslavujeme svadby a povýšenia, spolu plačeme pri chorobách a na pohreboch. Aké pevné sú zväzky spolupatričnosti, založené na spoločnom smútku a radostiach! Hoci sú naše povinnosti voči bratancom a tetám dosť záväzné, nevyžadujú od nás toľko, ako povinnosti voči rodičom alebo deťom, sestrám alebo bratom. Slabnú hádam povinnosti tak, ako slabnú krvné putá? Čo sme schopní urobiť pre Krováka v Afrike alebo pre iného človeka kdesi v diaľke? Veľmi málo pri porovnaní s tým, čo robíme pre členov našej malej skupinky a čo sa zakladá na bezprostrednom dôvernom vzťahu!
5. Priatelia. Morálna oddanosť nemá závisieť len od našej biogenetickej príbuznosti. Manželov a manželky si dnes vyberáme z iného rodového zoskupenia, aj keď putá príťažlivosti a lásky boli vo svojich prvopočiatkoch biosexuálne. To sa nedá povedať o priateľoch, a predsa aj o nich máme hlboký a trvalý záujem, spojený s morálnou oddanosťou a sila týchto pocitov je skoro taká istá, ako voči našim príbuzným. Tu sa vynára skutočná skúška etického záväzku: Vieme ho rozšíriť aj za okruh našej blízkej rodiny na cudzinca, aby sa nám stal priateľom?
Počas života sa človek zoznámi v rozličných situáciách s mnohými ľuďmi. Niekoho spoznáme iba zbežne, hoci sa s ním vídame len príležitostne a letmo. Pri stretnutí s ním slušne pozdravíme, možno len jednoduchým „Servus!“, „Haló!“ alebo „Dobrý deň!“ Spôsoby slušného správania sú dôležité a je potrebné byť zdvorilým. Takíto ľudia ešte nie sú priatelia, ale aj k nim sme občiansky slušní. Niekoho môžeme spoznať len nakrátko, povedzme ako spoločníka na ceste vlakom alebo za letu, a skoro naňho zabudneme. Iných spoznáme na pracovisku – v kancelárii, v továrni, v škole; vytvorí sa určitý vzťah, ktorý je spravidla len konvenčný. Ak pracujeme spolu na jednom mieste, dodržiavame základné prejavy slušnosti: napríklad pri kohútiku s pitnou vodou dáme prednosť druhému, pri výťahu sa netlačíme dopredu, ale s úsmevom uvoľníme miesto tým, čo sa ponáhľajú. Pri každodenných problémoch bežného života je to všetko prepotrebné.
Na druhej strane byť niekomu priateľom znamená osobitný morálny vzťah medzi dvomi alebo viacerými osobami, založený na čestnosti. Nehovorím o bezvýznamných konvenčných spojenectvách alebo o takých, čo sa zakladajú na užitočnosti, ale o priateľstvách, ktorých základom je skutočná úcta, obdiv a cit. Priateľ je druh, ktorého sme si vyvolili za trvalého spoločníka, s ktorým chceme byť stále spolu, ktorého prítomnosť vyhľadávame. Priateľstvo predpokladá dôverné zblíženie. Verný priateľ je zdrojom radosti a uspokojenia. S pocitom spolupatričnosti prežívame smiech, dôvtip a radosť z toho, že sme spolu. Skutočný priateľ zachováva vernosť voči druhému, je srdečný, čestný a úprimný. Môžeme sa naňho spoľahnúť, že bude s nami držať v dobrom i v zlom. Je spoľahlivý a dôveryhodný, nepretvaruje sa a nevystatuje sa. Ozajstne sa zaujíma o dobro priateľa, pociťuje smútok pri jeho nešťastí alebo ťažkostiach a je šťastný pri jeho radostiach a úspechoch. Nikdy by pohnútky svojich činov nezneužil, a nikdy by nezneužil druhého kvôli nejakému nečestnému zisku. Otvorene prejavuje dobromyseľný postoj a trvalú snahu pomôcť.
Takto je priateľstvo prvý veľký krok jednotlivca von z biologických pokrvných rodinných vzťahov, krok smerom k cudzincovi a pokročením v budovaní vlastného morálneho sveta. Je to začiatok citlivého ohľadu na dobro druhých, tmel, ktorý nás spája s inými ľudskými bytosťami mimo nášho vnútorného príbuzenského kruhu. Verný priateľ rád pomôže, podá pomocnú ruku, opustí svoju cestu a dokonca vie niečo aj obetovať; a to bez pýtania a nikdy to neľutuje. Má cit pre povinnosť a koná nezištne. Toto sú zodpovednosti a povinnosti, ktoré máme voči priateľom. Objavujeme ich žijúc a pracujúc medzi nimi a sledujúc tie isté záujmy a ciele ako oni. Naučíme sa, že nesmieme klamať alebo zle hovoriť o priateľoch: robiť tak by znamenalo popretŕhať putá vernosti. Priateľstvo má svoju vnútornú hodnotu samo osebe, ale potvrdzuje ho jeho úloha pri zvyšovaní ceny spoločných skúseností a pozitívnych ziskov, ktoré prináša zúčastneným stránkam.
Jeden aspekt priateľstva, ktorý sa často prehliada, je jeho zvyčajne nepohlavný charakter. Priateľstvo môže existovať aj medzi mužom a ženou, ale vtedy máva romanticko-sexuálne podfarbenie. Priateľské zväzky môžu byť veľmi silné napríklad medzi spolubojovníkmi a spolužiakmi. Ak majú pretrvať, musia obsahovať aj citové väzby medzi dvomi alebo viacerými osobami. Ak je cit priateľstva veľmi silný, hovorí sa niekedy o priateľoch, že sa majú radi v tom najlepšom zmysle slova, že totiž k sebe prechovávajú hlboký vzájomný cit lásky a vernosti, že každému z nich leží na srdci dobro a úspech toho druhého.
Rozhodujúci je tu pojem biafekcionality – náklonnosti medzi dvomi osobami. Nemali by sme si ho mýliť s bisexualitou, t. j. schopnosťou sexuálnej náklonnosti k obidvom pohlaviam. Z hľadiska priateľstva nie je dôležité pohlavie druhej osoby, ale dotyčný človek. Preto by sa dal použiť aj výraz bipersonálnej náklonnosti, t. j. schopnosti mať úzky vzťah k ľubovoľnej druhej osobe, či už mužského alebo ženského pohlavia a úprimne chcieť, aby bola šťastná, t. j. úprimne ju ľúbiť. To je najvyšší stupeň morálneho priateľstva, možno najvyšší prejav duchovného agapé (netelesnej lásky, opaku erotickej lásky). Dá sa ísť ešte ďalej, lebo môžeme mať priateľské city k viacerým osobám a potom sa dá hovoriť o panafekcionalite (náklonnosti ku všetkým), keď niekto prekročí všetky hranice biologického určenia alebo sexuálnej príťažlivosti a dosiahne stav panpersonálnej alebo panoramickej nezištnosti. Nie každé priateľstvo dosiahne túto úroveň, ale ak ju dosiahne, potom je to mimoriadne zošľachťujúca skúsenosť. Človek môže mať veľa priateľov a cítiť k nim náklonnosť na rozličnej úrovni. Takýto stav patrí medzi najvyššie štádiá ľudskej lásky a ak sa dosiahne, je pravým pokladom.
Praktickou skúškou našich etických zásad je naša odpoveď na otázku, ako vieme preniesť naše náklonnosti za pomerne úzke hranice okruhu našich príbuzných a priateľov na iných ľudí a cudzincov medzi nami alebo aj inde.
6. Vzájomné vzťahy v malých skupinách. V každodennom živote spoznáme mnoho ľudí a máme s nimi do činenia či už v pracovnom, súkromnom alebo náhodnom styku. V našom konaní je implicitne zahrnutý celý rad zodpovedností. Hoci mnohých z našich susedov sotva poznáme, všeobecná slušnosť nám hovorí, že nesmieme, napríklad, vysýpať smeti na trávnik pred ich domom, alebo púšťať si hlasnú hudbu neskoro v noci, a to keď už nie z iných dôvodov, tak preto, aby nám oni nerobili to isté. Presnejšie sa to dá povedať tak, že naše postavenie, zamestnanie a každodenná činnosť nám prinášajú rad povinností, zakladajúcich sa na našej minulosti a plánoch budúcej spolupráce s tými, s ktorými sme v aktívnom styku.
Učiteľ má voči svojim žiakom celý rad presne definovaných zodpovedností: musí robiť svoju prácu najlepšie ako vie, pri prenose vedomostí musí byť presný, musí byť rozvážny a svedomitý, musí sa starať o zverené deti, musí v nich vedieť vzbudiť túžbu po vedomostiach a dôležitých zručnostiach. So zamestnaním sú spojené záväzky a povinnosti, ktoré učiteľ plní alebo neplní.
Obdobne to platí aj o iných ľuďoch, s ktorými sa stretávame a každé zamestnanie má svoje osobitné zodpovednosti. Zarazí nás, ak nám obchodník vydá menej, najmä ak sme stáli zákazníci, ak nám autobus ujde pred nosom alebo ak sestrička v nemocnici nechce počúvať náreky o našich bolestiach.
V spoločnosti platí plno záväzkov a povinností. Úlohy, ktoré vykonávame pri deľbe práce, nesú so sebou nutnosť niečo dokázať a každé zastavenie v našom živote má svoje príslušné povinnosti. Nie sú len jednoducho alebo prvotne etické; môžu byť ekonomické, ak pracujeme v podniku, továrni, úrade, skupine alebo v nejakom inom kolektíve. Všade musíme robiť prácu, za ktorú nás platia. Ak nepracujeme dobre, môžu nás nahradiť, prepustiť, alebo aspoň nepovýšiť. So všetkým ide súbežne náš zmysel pre zodpovednosť. Sme povinní plniť úlohy a služby, ktoré nám pridelili naši nadriadení, a to s primeraným úsilím. Môže sa stať, že sa nám práca znepáči a hľadáme si nové zamestnanie. Tu vstupujú do ekonomickej oblasti niektoré všeobecné morálne pravidlá, napríklad čestnosť a zodpovednosť. Ak nám chýbajú, naši spolupracovníci to skoro zistia a nebudú chcieť s nami spolupracovať. Zamestnávateľ má voči zamestnancom povinnosť platiť im slušnú mzdu a pripraviť im dobré pracovné podmienky.
Aj v iných odvetviach hospodárskeho života máme plniť svoje odborné povinnosti. Či je niekto lekár alebo právnik, podnikateľ alebo obchodník na burze, od každého sa niečo očakáva. Existujú etické normy, ktoré platia pre jednotlivé zamestnania: etické kódexy pre lekárov a pre právnikov, etika kvality a bezpečnosti výrobkov, etika obchodovania. Spolupracovníci, zákazníci a kupujúci majú právo žalovať nás za nepozornosť, omyl alebo klamstvo, za ktoré nesieme zodpovednosť. Naše zodpovednosti vyplývajú z činností, ktoré vykonávame. Mäsiar nesmie predávať pokazené mäso, ale my mu musíme zaplatiť, ak nám poskytol úver. Aj lekár má voči pacientom špeciálnu zodpovednosť, ale keď nám predloží účet, máme povinnosť zaplatiť mu.
V spoločnosti vznikajú pre nás mnohé ďalšie zodpovednosti a povinnosti. Ak napríklad niekde horí, cítime povinnosť telefonovať hasičom a ak sa ich hneď nedovoláme, aj sami pomáhame hasiť, ak môžeme. Ak sa stane nehoda a niekto je v nebezpečenstve života, voláme políciu alebo záchranku; a kým príde pomoc, hľadíme, ako by sme postihnutému mohli pomôcť. Život v spoločnosti vytvára v nás zmysel pre spolupatričnosť, ktorý ide oveľa ďalej ako naše špecifické zmluvné povinnosti. Môže sa nás dotýkať aj to, či predseda alebo členovia školskej rady plnia svoje povinnosti, a dokonca aj to, ako ich plnia a ako vyzerá ich činnosť. Môžeme sa dobrovoľne zapojiť do rôznych organizácií a podporovať svojpomocné spolky, ak ich považujeme za dôležité: dievčenský skauting, plánované rodičovstvo, miestny symfonický orchester alebo spoločnosť na ochranu zvierat.
Nesiahajú však naše morálne povinnosti ešte ďalej a netýkajú sa aj ľudí, ktorých momentálne vôbec nepoznáme? Je tu ten tragický prípad Kitty Genovesovej, mladej ženy, surovo zavraždenej na otvorenom dvore v záhradnej štvrti v Qeens v New Yorku. Raz neskoro v noci kričala o pomoc, keď ju napadli. Desiatky susedov počuli jej volanie, no nikto neprišiel na pomoc a ani sa neunúval volať políciu. „Nechcel som sa do ničoho zapliesť“ bola ich žalostná výhovorka, keď stáli pred tvárou zhrozených spoluobčanov. Masová spoločnosť sa stáva neosobnou, beztvárnou a vzďaľuje sa človeku, no či nie sme si strážcami svojich bratov a nemáme povinnosť pomôcť tým, čo volajú v núdzi a nešťastí o pomoc? Etické zodpovednosti vyjadrujú hlboký zmysel pojmu spoločnosť. Sú hlboko zakorenené v našej vernosti dobru spoločnosti, v ktorej sme vyrástli a ktorá je našou oporou.
Náš zmysel pre etickú zodpovednosť môže zahrnovať všetkých, čo sú tej istej národnej, národnostnej alebo náboženskej príslušnosti ako my; s nimi sa cítime byť osobitne spriaznení. Táto skutočnosť platí najmä v pluralitnej spoločnosti, kde sa jednotlivec bez ťažkosti identifikuje so svojimi jazykovo alebo rasovo príbuznými druhmi. Rozhodujúcim etickým testom je však odpoveď na otázku, či a do akej miery sme ochotní rozšíriť naše chápanie morálnej spolupatričnosti aj na tých, čo žijú mimo našej bezprostrednej skupiny alebo spoločnosti, prípadne sú inej národnosti, prípadne rasy. Keďže morálne pravidlá sa rodia v malých alebo rodinných skupinách, môžeme položiť otázky: Vieme prekročiť hranicu nášho kmeňa, rodu, národnosti alebo rasy? Hlásime sa do širšej spoločnosti ľudstva? Ak cítime zodpovednosť za skôr dôverné oblasti života, týka sa to vo všeobecnosti aj ľudstva ako celku? Početné hrozné príklady z dejín ľudstva nám ukázali, ako ťažko sa vyvíjal zmysel pre spolupatričnosť. Prudké a kruté medzikmeňové, medziskupinové a medzinárodné súperenia a vojnové konflikty pravidelne zachvacovali ľudstvo ako mor. Ale je človek naozaj taký, že aj keď pozná morálnu oddanosť a spolupatričnosť v rámci rodiny, rodu alebo úzkeho spoločenstva, prakticky je preňho nemožné rozšíriť tieto pocity na väčší okruh?
Určite je pravda, že v obmedzenom rozsahu priamych osobných stykov majú jednotlivci dobré empirické a pragmatické dôvody na dodržiavanie pravidiel hry: sú nevyhnutné pre prežitie. Je tu však súčasne vrodený pud agresie, ktorý sa prejavuje nenávisťou alebo aspoň nepriateľstvom voči nepokrvným rodinám alebo cudzím skupinám? Sústavné krvavé dobyvačné a obranné vojny akoby podporovali toto neradostné vysvetlenie. Ľudstvo nebolo dosiaľ schopné rozriešiť kliatbu vojny. Ani ja nemám na to nijaké ľahké recepty. Nemôžeme si byť istí, či ľudia raz celkom premôžu svoju náklonnosť viesť vojny.
Aj úctyhodné náboženstvá poznali tento problém. Hlásali ideál bratstva pod patronátom boha. Misionári šírili „dobrú zvesť“ biblie a koránu po celom svete a obracali ľudí na svoju vieru. Pozitívny dôsledok sa prejavil niekedy tým, že sa občas podarilo zrútiť bariéry a naozaj sa otváral pohľad do sveta; takto sa na celom svete zovšeobecňovali aj hospodárske, vojenské, politické a vedecké vplyvy. Tieto tendencie rozširovali pojem všeľudskej rodiny: robili z nej rodinu národov, nielen moju rodinu.
Nanešťastie súčasne s rozvojom celosvetového povedomia sa vytvárali mocenské bloky a dochádzalo k politickým, hospodárskym a vojenským rivalitám. Osobitne rozkladné boli náboženské tradície. Namiesto budovania mostov stavali hradby, najmä keď boli bojovné a ich príslušníci tuhí veriaci. Fundamentalistickí kresťania a moslimovia veria, že len ich spoluveriaci prekročia brány nebeské, a židia boli presvedčení, že sú boží „vyvolený národ“. Odtiaľ pochádza úsilie obrátiť na svoju vieru, vylúčiť zo svojho stredu alebo odsúdiť všetkých, čo neprijímajú dogmatickú vieru. V takých situáciách nemá miesto humanistická cnosť znášanlivosti. Náboženské fanatizmy ľudstvo skôr rozdeľujú, ako zjednocujú.
Zásadné otázky znejú takto: Nie sme každý jeden občanom svetového spoločenstva? Nemáme každý jeden etickú povinnosť a zodpovednosť voči ľudstvu ako celku; a neprevyšuje tento záväzok naše provinčné záväznosti?
Do určitej miery je ťažšie odôvodniť širšie etické povedomie ako našu mravnú zodpovednosť na nižšej úrovni skupinových vzťahov. Dnešok je však charakterizovaný tým, že nám mocné sily vnucujú novú celosvetovú morálnu uvedomelosť.
Po prvé skoro vymizli medziskupinové rivality, aj keď sú miestami zakorenené v pokrvných zväzkoch pomerne úzkych rodinných skupín, lebo sa vytvorili rozsiahle štátne útvary s pevným systémom zákonov a verejného poriadku. Nebolo to vždy ľahké a aj vo veľkých štátoch ešte prebiehajú národnostné spory. Len niektoré moderné samostatné štáty sa vyvinuli tak, že na obrovských rozlohách majú početné národné, rasové alebo náboženské celky, ktoré žijú v mieri. Napríklad bývalý Sovietsky zväz mal na svojom území skoro dvesto národnostných skupín. Veľa ich majú aj Spojené štáty americké. Na ich počiatku prichádzali do veľkých miest skupiny prisťahovalcov a uličné boje medzi organizovanými bandami Írov, Nemcov, Židov, Poliakov atď. boli na dennom poriadku. Za sto rokov tieto spory pohasli, občianstvo sa stalo rovnorodejším a rozhodujúcimi sa stali nové občianske cnosti namiesto národovectva starej vlasti. Treba dúfať, že podobný proces postihne aj Afričanov, Ázijčanov a Hispáncov pri asimilácii do širokej spoločnosti. Takýto nacionalizmus pozdvihuje malé skupiny na vyššiu úroveň vlasteneckého cítenia a zodpovednosti.
Po druhé bola v raných obdobiach ľudských dejín komunikácia pomalá a cestovanie ťažké. Väčšina ľudí žila a zomrela na tom istom mieste ako nespočetné generácie ich predkov. Zvyky a obyčaje nielenže ostávali pevné a menili sa len pomaly, ale príbuzné pokrvné skupiny vytvárali podobné národnostné alebo rasové typy. Naproti tomu dnes máme skoro neohraničené možnosti mobility a cestovania; a vskutku okamžitú možnosť komunikácie. Ako sa spoločnosti integrujú, pribúda rasovo, národnostne a nábožensky zmiešaných manželstiev. A tak sa rozdelenie sveta na jasne definované národnostné oblasti alebo izolované rasové celky postupne nahlodáva a vznikajú nové zmiešané rasy. Rasisti síce tvrdia, že deti zo zmiešaných manželstiev „špinia“ rasovú pokladnicu národa, ale opak je pravda: podporujú a posilňujú ju a pritom sa narúša sústava starodávnych príslušností. V Amerike, Austrálii, Kanade a inde sa uzatvárajú manželstvá medzi Škótmi, Írmi, Angličanmi, Nemcami, Židmi, Poliakmi, Talianmi, černochmi, Španielmi, Ázijčanmi a Indmi. Zo zväzku černochov a belochov sa rodia mulati, a keď sa berú Ázijčania a Európania, ich potomkovia sú Euroázijčania – vznikajú úplne nové rasové celky. Podobné procesy sa odohrávajú aj v európskych štátoch, ktoré už nie sú „biele“, no ani nikdy neboli biele ako ľalia, lebo vždy sa sem sťahovali robotníci z bývalých kolónií a rozrušovali rasové bariéry.
Po tretie, a to je najprekvapujúcejšie, kultúry sa rýchlo miešajú a preberanie cudzích prvkov postupuje veľmi rýchlym tempom. Vedecký výskum, technológia a industrializácia, rovnako ako západné predstavy o demokracii a všeľudských hodnotách, už dávnejšie zasiahli aj viaceré ázijské štáty. Dnes platia podobné predstavy o pracovnej etike a materiálnych hodnotách v Japonsku, Saudskej Arábii, Paríži, Keni, Londýne aj v Los Angeles. Okrem toho rastie na západe záujem o ázijské kultúrne hodnoty. Takto vzniká po prvý raz svetová kultúra, v ktorej neostáva miesto pre oddelené a rozdielne zákutia izolácie. Hoci ešte existujú rozličné jazyky, už dávno rastie zrejmá potreba spoločného svetového jazyka, aby sme sa mohli lepšie dorozumievať. Dá sa povedať, že angličtina sa udomácňuje vo všetkých oblastiach a nahrádza aj francúzštinu ako jazyk diplomatických služieb a vzdelaných vrstiev, keď chcú hovoriť ponad štátne hranice.
Po štvrté, rovnako významná je skutočnosť, že sú tu mocné hospodárske sily, pôsobiace na celosvetovej úrovni. Už niet izolovaných veľkých štátov alebo oblastí, ktoré by samy vládali rozvinúť svoje hospodárske možnosti bez závislosti od svetového obchodu alebo svetových trhov. Rozsiahle nadnárodné združenia a konglomeráty spolu s veľmocami a ich globálnymi záujmami vytvorili jednotný trhový priestor. Už sa nijaká oblasť nemôže oddať nádeji, že v izolácii vyrieši svoje hospodárske problémy. Nezamestnanosť, produktivita práce, kapitálové investície, devízové hospodárenie a technológia – to všetko má svetový rozsah.
Ale svet sa stále skladá – a to je dosť znepokojujúce – z nezávislých suverénnych štátov, z ktorých každý má svoje vlastné zákony. Potreba určitej nadštátnej politickej autority a akýsi systém celosvetových zákonov sa stáva naliehavejším, ako bol kedykoľvek. Dvadsiate storočie videlo rozpad tradičných imperialistických koloniálnych ríš. Vedecká priemyselná revolúcia umožnila kedysi európskym štátom zmapovať sedem morí, ovládnuť mnohé časti sveta a tak vytvoriť rozsiahle ríše. Oslobodzovacie vojny boli pokrokové, lebo oslobodili národné a národnostné skupiny od cudzej nadvlády a niektorým národom umožnili dosiahnuť určitý stupeň samourčenia a samostatnosti. Súčasne však vznik nových národných štátov po 2. svetovej vojne vyvolal vo svete veľa nepokojov. Zmysel pre potrebu zjednotenia záujmov národných štátov viedol k vzniku oblastných aliancií, napríklad Európskeho spoločenstva a bývalej Rady vzájomnej hospodárskej pomoci. [1] Stále aktuálnejšou sa stáva staronová myšlienka: Nemáme vlastne všetci povinnosť a zodpovednosť voči celosvetovému spoločenstvu?
Je jasné, že máme povinnosti a zodpovednosť voči štátu, v ktorom žijeme. Ako občania Francúzska, Japonska, Holandska alebo Argentíny môžeme hovoriť spoločným jazykom, mať spoločné dedičstvo a rovnaké predstavy o hodnotách. Vlastenectvo a šovinizmus bývali mocné sily aj v modernom svete a viedli k mnohým strašným vojnám. Mnohí Američania verejne vyznávajú oddanosť ideálom Deklarácie nezávislosti a Ústavy; pociťujú ako výsadu byť americkým občanom, a to či už narodením alebo naturalizáciou. A tak na jednej strane polyetnické, na druhej strane nacionalistické presvedčenia sú bežné skutočnosti moderného života. No našou povinnosťou je stať sa svetoobčanmi. Ak sa to raz stane, čo to bude znamenať? Nemáme zodpovednosť voči tomuto ideálu? To je predsa méta obrodnej a kognitívnej humanistickej etiky! Zdôrazňujem to preto, lebo samozrejme máme takúto zodpovednosť, ktorá vo všetkých smeroch prevyšuje naše nižšie lojálnosti. Je ňou naša povinnosť zachovať budúcim generáciám zdravé životné prostredie. S tým súvisí aj zodpovednosť za ochranu ľudských práv všade na svete, pokiaľ je to v našich silách. Etika humanizmu, ak má nejaký zmysel, musí byť svojím rozsahom celosvetová (planetárna). Je rozdiel medzi vzťahmi v malých skupinách, kde sa rodia všeobecné morálne pravidlá a pochopenie osobnej zodpovednosti, a medzi širokými celosvetovými súvislosťami. V budúcnosti sa ukáže, či sú ľudia schopní urobiť tento veľký krok. No prvoradou úlohou dneška ostáva prebudiť v ľuďoch globálne etické povedomie.
Ostáva nám rozriešiť ešte jednu dôležitú otázku v oblasti maloskupinových vzťahov, a preto sa vrátim k prvotným základným povinnostiam a pýtam sa: „Prečo mám byť morálny?“ Na čom sa zakladajú moje záväzky a povinnosti voči mojim spoluobčanom? Túto otázku nástojčivo kladú humanistom na jednej strane veriaci (teisti) a na druhej strane skeptici. Teisti hlásajú, že majú vyriešený problém povinnosti: máme dodržiavať morálne predpisy, lebo to prikazuje boh. To považujú za odôvodnenie morálnych povinností, a to má pre nich normatívnu silu. Trvajú na tom, že bez tohto základu by nebolo dôvodu byť morálnym a nebolo by rozdielu medzi dobrom a zlom. Takto sa naturalistom a humanistom pripisuje zdanlivá rozpačitá neistota, keď teisti tvrdia, že ak si odmyslíme boha, zrušíme dôvody pre mravnosť.
Už sme hovorili o slabinách tohto predpokladu. Dôkazy, že boh existuje, nepresvedčujú. Takéto presvedčenie sa v konečnom rozbore zakladá len na viere. Postaviť etiku na bohu znamená posunúť pochybovanie ešte o krok dozadu a vôbec sa tak pri dôvodení nedostaneme dopredu. A tu treba pripomenúť, že mnohí, čo hlásajú vieru v boha, zanedbávajú svoje morálne povinnosti a prehrešujú sa proti morálnym zásadám. Je isté, že viera v boha sa vždy a všade ukázala nedostatočnou zárukou morálneho správania.
Aj strach pred trestom a nádej na odmenu je sotva etickým dôvodom pre dodržiavanie božích prikázaní. To iba maskuje základný egoizmus: byť mravným z vypočítavosti. Teistov dôvod je v určitom zmysle nemorálny, lebo zabúda na morálne svedomie a obracia sa na autoritu, čím sa vyhýba samotnému obsahu morálneho príkazu. Teistická mravnosť je neprimeraná, lebo morálna povinnosť je sama osebe tak dôležitá, že sa nepotrebuje odvolávať na predpoklady. Povzbudzovať naše morálne cítenie odvolávaním sa na ešte podstatnejšie nie morálne dôvody znamená klamať naše najvnútornejšie morálne pocity.
Stojíme pred touto výzvou: Môžeme odôvodniť zodpovednosť ňou samou, len etickými dôvodmi a teda bez pomoci niečoho od skúsenosti nezávislého alebo predpojatého? Etickí skeptici popierajú túto možnosť. Hľadajú „poslednú“ príčinu morálneho správania, ale ju nenachádzajú. Súčasne sú však kritickí aj voči teistickým pokusom odôvodniť zodpovednosť a nevidia vzťah medzi bohom a našou povinnosťou; ich námietka znie, že teista nedokazuje nevyhnutný charakter povinnosti. Preto ostávajú nepresvedčení a odmietajú názor, že božie prikázania sú morálne záväzné.
Ale skeptik obracia tú istú zbraň aj proti etickému naturalistovi a humanistovi, keď pripomína, že nechápe, ako môže niekto odvodiť „máš (povinnosť)“ od „je to tak“ bez veľkého skoku v argumentovaní. Pre „máš“ vyžaduje najprv premisu a potom nevyvrátiteľný dôkaz. Tvrdením, že nič takého nenachádza, poddáva sa akémusi osobnému zúfalstvu. Donekonečna kladie otázku „Prečo?“ a nikdy nenájde hľadaný dôkaz, neuspokojí ho nijaká odpoveď. Stále len vzdychá: „Prečo je to dobré?“ a „Prečo je to povinnosť?“
Dovoľte mi pristúpiť k tomuto problému s ďalšou otázkou: „Čo vlastne znamená táto otázka?“ A dovoľte mi hneď sa priznať, že pre mňa má tradične formulovaná otázka „Prečo mám byť morálny?“ len málo zmyslu. Ak sa to chápe ako všeobecná univerzálna otázka, ťažko si predstaviť, aká odpoveď by mohla byť primeraná; neviem dokonca, či tejto otázke možno rozumieť. Okrem toho mi táto otázka maskuje utajené „hľadanie istoty“, ako by bol povedal John Dewey, keď sa nič podobného nedá nájsť. [2]
Navrhujem, aby sa táto otázka kládla špecifickými výrazmi:
„Prečo mám splniť tento záväzok alebo túto povinnosť?“
V takomto prípade je tu konečne konkrétny vzťah a teda aj určujúca odpoveď.
„Prečo mám vrátiť peniaze, ktoré som si požičal od priateľky?“ „Prečo mám byť čestný k svojim zákazníkom?“ „Prečo nesmiem okradnúť starenku na rohu ulice?“
Každá z týchto otázok má vzťah k niečomu; na každú sa viaže rad úvah a príčin, ktoré sú v konkrétnej situácii rozhodujúce.
Pozrime sa bližšie na prvú otázku. Predpokladajme, že vám priateľka požičala peniaze, keď ste ju o to poprosili a že teraz ich pýta nazad, lebo ich potrebuje. Toto je konkrétna požiadavka, máte obdobnú povinnosť vyhovieť jej. Spravidla sú vecné dôvody dostačujúce a nijaký slušný človek sa nebude o ne prieť. Isteže, možno sa pýtať: „Prečo by mali ľudia platiť svoje dlhy?“ Keby niekto predsa len položil túto filozofickú otázku, asi by sme sa zasmiali a čudovali, či si z nás robí žarty alebo či mu chýba zmysel pre mravnosť, ba či nie je chorý. Možno sa jeho vývoj zastavil na detskom stupni morálneho cítenia a naozaj mu chýba kognitívny morálny názor; ešte vážnejšie by bolo, keby mu úplne chýbal citlivý ohľad na potreby a záujmy iných. To by znamenalo, že je morálny analfabet. Aj tak by sme však mali vytrvať a pokúsiť sa presvedčiť ho. Ako to urobiť? Ide predsa o to, že tu platia všeobecné pravidlá skupiny prima facie a morálne pravidlá, ktoré sa človek naučí zo skúsenosti. Pravidlo „Dodržuj svoje sľuby“ je posilnené ďalším pravidlom „Plať svoje dlhy“ a obidve sa hodia na uvedenú situáciu. Samozrejme, môžeme vyzdvihovať význam týchto všeobecných zásad: keby sa zásady sústavne porušovali, nikto by v budúcnosti nikomu nič nepožičal a požičiavaniu by bol skoro koniec. Keby ľudia nedodržiavali svoje sľuby a uzatvorené dohody, nedalo by sa v budúcnosti nikomu dôverovať. Ľudia by si prestali veriť, a to by bola pre ľudské vzťahy katastrofa.
V tomto štádiu uvažovania sa odvoláme na druhostupňové predpokladové pravidlo vyššieho stupňa všeobecnosti. V spore s morálnym skeptikom, ktorý si kladie otázku, či naozaj má takúto povinnosť, najprv sa ho spýtame, či si tie peniaze naozaj požičal. Ak povie, že áno, dostane ďalšiu otázku – či súhlasil s tým, že požičanú sumu vráti. Ak aj teraz odpovie áno, vyslovíme záver: „To je dostatočný dôvod, aby si požičané peniaze vrátil.“ V tejto situácii je jeho záväzok posilnený skutočnosťou, že k svojmu priateľskému vzťahu pridal ďalšiu špeciálne platnú povinnosť. Isteže, môžu existovať poľahčujúce okolnosti a môže ich uviesť: možno nemá peniaze, a keďže je v núdzi, dúfa, že priateľka s vrátením dlhu počká; keďže mu je priateľka, asi mu túto láskavosť urobí. Alebo si možno sama od neho v minulosti niečo požičala a nevrátila to. Iste sa dá všeličo povedať a malo by to stačiť. Netreba sa odvolávať na boha alebo metafyzikov, aby rozriešili túto morálnu dilemu. V prípade potreby sa však dá uviesť argument druhého stupňa, t. j. etická zásada: „Ľudia musia svoje dlžoby platiť.“ Ako sme videli, táto zásada nie je absolútna; je to len podmienečná všeobecná povinnosť, lebo jej môžu protirečiť iné zásady a potom sa od splatenia dlžoby alebo dodržania sľubu môže upustiť. Stane sa napríklad, že nemám peniaze na vrátenie, lebo som ich dal inému priateľovi, postihnutému ťažkou chorobou a vo veľkej núdzi. Dlžobu treba vrátiť – ale čo, ak existuje nejaká vyššia povinnosť, alebo ak treba urobiť niečo ešte lepšieho. Je prinajmenšom pravdepodobné, že sa občas vyskytne konflikt povinností.
Aj tak však môžu teisti a skeptici spojiť svoje sily a spustiť na mňa:
„Ale prečo vôbec dodržiavať nejaké etické zásady? Prečo ich všetky neodmietnuť? Prečo veriť na mravnosť? Dokážte mi, že sa niekto má správať morálne.“
Tieto vety sú také staré ako filozofia. V Platónovej Ústave sa Glaukón a Adeimantus pýtajú Sokrata:
„Môžete dokázať, že spravodlivosť, mravnosť a cnosť sú skutočne samy osebe dobré, a nie z inštrumentálnych alebo utilitárnych dôvodov, keďže, ako vieme, vedú k šťastnému životu a na niečo slúžia?“
Ako odpovedám na túto otázku? Opakujem, že v bežnom živote sa táto otázka zvyčajne nekladie, lebo tu ide o konkrétne povinnosti, ktoré vyplývajú z našej sociálnej situácie, z našich nárokov a z požiadaviek na nás; z našich predošlých záväzkov a našich budúcich plánov. Kto položí túto otázku, toho zaujímajú tie najhlbšie korene morálneho života. Také otázky sa rodia v zúfalých ľuďoch, ktorí sa vzpierajú existujúcemu poriadku a vedome odmietajú všetky normy všeobecnej slušnosti. Alebo ich môžu klásť študenti filozofie, ktorí hľadajú v epistemológii záruku pre súhrn práv, povinností a záväzkov.
Treba rozlišovať medzi príčinou a motívom. Dajú sa uviesť argumenty pre určité morálne stanovisko. Tie však môžu, ale nemusia mať psychologickú silu dostačujúcu na rozhodnutie jednotlivca, ktorý môže stále opakovať svoju otázku: „Prečo byť morálnym?“ Keď sa to takto opakuje, poviem, že táto otázka nemá zmysel, ak sa jej nedá obsah vyslovením nejakej špecifickej požiadavky. Morálne pravidlá, dobro, právo, povinnosti, zodpovednosť a záväzky sa zakladajú na predošlých závislostiach a spoľahlivosti jednotlivca a na jeho mieste v konkrétnej sieti spoločenských vzťahov: ako rodič, dieťa, milenec, priateľ, zákazník, praktický lekár, učiteľ, profesionálny športovec atď. Všetko závisí od našich osobných vzťahov k iným ľuďom a od nášho postavenia a úlohy v danej spoločenskej sústave. Tu platia a rezonujú všeobecné zásady typu prima facie a bežné morálne pravidlá. Ozývajú sa v našom svedomí: treba byť spoľahlivý, nekradnúť, nespôsobiť druhému bolesť, byť milý a nápomocný. Prečo? Lebo žijúc spolu s inými zisťujeme, že musia byť nejaké pravidlá, ktoré riadia očakávania a povinnosti. Tieto základné morálne pravidlá sú vazelínou, ktorá umožňuje harmonizáciu spoločenských stykov. Každé z týchto pravidiel testujeme podľa jeho dôsledkov. Ich odmietnutie by viedlo k chaosu a neporiadku.
Aj tu môže niekto namietať: „Ale prečo by sa mňa mali týkať nejaké harmonické spoločenské vzťahy?“ Ponúkam mu dve odpovede. Po prvé preto, lebo je to vo vlastnom záujme každého jednotlivca, pretože naozaj všetko, čo si kto v živote praje, sa týka aj iných ľudských bytostí. Preto je potrebné prispôsobiť sa a aj priateľstvá sú potrebné. Sú to inštrumentálne a pragmatické úvahy a rozumný človek ich príjme z čisto prezieravej opatrnosti. Rozumne uvažujúci človek sa postaví do úlohy nestranného pozorovateľa a uzná platnosť väčšiny morálnych úvah, teda aspoň tých, čo sú prima facie. Všeobecná nie je hneď platnou povinnosťou a to, čo treba urobiť, to závisí od uvážlivého vyhodnotenia všetkých činiteľov v danej situácii.
Po druhé, etika sa nemôže zakladať len na sebeckých požiadavkách. Keby to tak bolo, zmenili by sme sa všetci na machiavelistov, šikovne využívajúcich mravnosť na svoje vlastné bezohľadné ciele a schopných nedbať na ňu za zmenených okolností. Etický život má však dôležitejší význam: morálne vedomie je zakorenené v našej podstate ľudských bytostí. Existuje vrodená závislosť určitých vzťahov, založená na sociobiologických podnetoch a kultúrnom vývoji, čo sa prejavuje v našom citovom živote. Vo všeobecnosti máme, alebo by sme mali mať priateľský ohľad na druhých. Naše konanie motivuje spoločenský, nielen náš osobný záujem. Milenci spontánne cítia empatický záujem jeden o druhého. Medzi priateľmi sa v priebehu družných stykov a na podklade spoločných záujmov vytvorí nezištnosť. Dobrá matka prejavuje obdivuhodnú láskavú starostlivosť o svoje deti. Vážime si mäsiara, pekára aj svietnikára.
Ak niekto nevidí, že má povinnosti a zodpovednosť, je morálne slepý a niečo mu chýba. Niektorí ľudia nikdy nepochopia matematiku a ťažko chápu geometrické poučky. Môžeme sa pokúsiť naučiť ich logicky uvažovať, no ak neprejavia pochopenie, myslím, že sa nedá robiť nič iné, než pokus viackrát opakovať. „Ak a = b a b = c, potom a = c“ je celkom jednoduchá dedukcia a predpokladáme, že ju normálny žiak raz pochopí; komplikovanejšie matematické rovnice nie sú prístupné každému.
Podobne sa dá uvažovať aj pri otázkach každodenného života, keď sa pokúšame vysvetliť samozrejmosť výroku o nejakom fakte. Ak opisujeme niečo veľmi jednoduché, musíme dosiahnuť súhlas. „Vonku prší“ je tvrdenie, ktoré sa dá preveriť jednoduchým pohľadom z okna. O pravdivosti zložitejších hypotéz a teórií sa dá diskutovať; možno uvažovať, či sú dôkazy dostačujúce, ale neplatí to vtedy, ak hovoríme o niečom, čo nám sprostredkúvajú naše zmysly. Podobne sa dá uvažovať aj o dôkaze elementárnej mravnej zodpovednosti. Ak dieťa alebo dospelý človek nechápe, že nesmie klamať alebo nezmyselne niekomu uškodiť, potom mu morálne niečo chýba (obyčajne na základe duševného alebo telesného poškodenia); chýba mu základné morálne pochopenie, nevyhnutné pre spoločenskú kompatibilitu. Tu sme sa dostali do slepej uličky, lebo máme do činenia s osobou, ktorá má nízky M. Q. (morálny kvocient) – nech je to už z akýchkoľvek dôvodov.
Zmätok a problémy v ľudských záležitostiach vznikajú aj tým, že morálne vedomie nie je rovnomerne rozložené. U niektorých ľudí sa vyvinulo len čiastočne a zahrnuje len úzky okruh najbližších príbuzných alebo blízkych priateľov. Etickým popudom konkurujú v mysliach niektorých ľudí iné podnety a pokušenia.
Nech nám stačí vymenovať nasledujúce teoretické predpoklady:
- Morálne správanie je neoddeliteľná súčasť našej podstaty ako spoločenských tvorov.
- Morálna motivácia je z väčšej časti len možnosť (potencialita), ktorá sa vyvíja iba v priaznivých okolnostiach. Existujú štádiá morálneho rastu.
- Morálny vývoj sa niekedy zastaví, niečo ho zabrzdí, alebo ho znemožnia iné vplyvy.
- Existujú odchýlky od noriem morálnej empatie; spôsobujú ich aj subtílne biologické, psychologické alebo sociologické príčiny.
- Od zrodu schopnosti poznávať a prežívať spolupatričnosť závisí, či sa morálne city a spoločenské záujmy rozvinú.
Lawrence Kohlberg, Jean Piaget, A. H. Maslow a iní pedagogickí psychológovia tvrdia, že existujú vývojové štádiá, ale možno diskutovať o tom, či naše dnešné štádiá zodpovedajú ich rozdeleniu. Predkladám nasledujúcu analýzu vývojových fáz mladého človeka. Podotýkam, že vývoj nemusí byť u každého jednotlivca rovnaký (podrobnosti pozri v 6. kapitole.) V prvom rade ide o to, či a prečo u niektorých ľudí chýbajú neskoršie vývojové štádiá.
Detská nemorálnosť. Také osoby nemajú vnútorný cit pre správne a nesprávne. Prežívajú dni ako neustále potešenie, skoro ako deti; nie sú schopné alebo odmietajú prispôsobiť sa druhým. Nemajú morálne vedomie. Toto štádium platí len pre duševne chorých alebo ťažko postihnutých ľudí, ktorí sa nedajú včleniť do spoločnosti. Keďže určitý stupeň socializácie sa zvyčajne dosiahne, ostáva len veľmi málo jednotlivcov na tomto stupni vývoja.
Poslušnosť voči pravidlám. To je štádium, v ktorom sa vyvíja morálne správanie, založené primárne na prispôsobení sa pravidlám a zvykom, ktoré vnucujú a posilňujú sociálne príkazy – asi tak, ako sa vychováva a k čistote v dome privyká psíča. Každé porušenie pravidla sa prísne trestá. Morálny kódex sa vštepuje dovtedy, kým sa v mysli zakotví úplná poslušnosť, rovnajúca sa poslušnosti zákonu. Za splnenie povinnosti sa dáva odmena, za jej obídenie sú tresty. Vzťah medzi učňom a učiteľom je ako vzťah podriadeného k vrchnosti. Veľká časť náboženskej morálky nikdy neprekoná toto autoritatívne štádium. Ako dieťa musí každý prejsť týmto učebným štádiom, ak si má osvojiť základné morálne pravidlá.
City náklonnosti voči iným ľuďom. V normálnom jedincovi sa vyvíja zvnútornený záujem o potreby iných ľudí v jeho okolí. Vytvára sa ohľad na morálne pravidlá a želanie dodržovať ich. Prejavuje sa to v medziosobných vzťahoch, napríklad medzi milencami a priateľmi. U niektorých jedincov sú tieto pocity oslabené alebo potlačené, niekedy im dokonca chýbajú, a to najmä vtedy, ak sa ich psychologický vývoj oneskoril a ich základné potreby ostali neuspokojené. Morálne cítenie je normatívnym výrazom spoločenskej podstaty ľudských bytostí. U narušených osobností je nízke alebo chýba, a potom sa u nich len ťažko dá stimulovať motivácia pre etické správanie. Vyvolať city náklonnosti už počas ranej výchovy dieťaťa je najlepší podnet na postupný rast morálnej príchylnosti v neskoršom živote.
Etika sebectva. Rozhodnúť o tom, čo treba urobiť, možno aj len z hľadiska vlastného prospechu. Eticky založený človek uvažuje racionálne o dôsledkoch svojich činov a predsa môže urobiť výnimku zo všeobecných morálnych zásad – najmä ak si myslí, že to nevyjde najavo. Len málokto vie úplne odolať takémuto pokušeniu. Iní takto hrešia veľmi často a myslia pritom len na vlastný osoh. Rozhodnutie potlačiť svoje túžby a radšej sa podieľať na spoločných cieľoch môže vychádzať aj z uváženia možných dlhodobých výhod. V takýchto prípadoch je sebec ochotný dodržať etické pravidlá, lebo jeho prvoradý cieľ je trvalé vlastné šťastie. Dokonalosť sa často chápe ako cesta k najvyššiemu možnému osobnému blahu. Kto takto rozmýšľa, tomu spravidla chýba mravné cítenie voči iným ľuďom a býva zameraný predovšetkým na svoju osobu. Nemusí to tak byť vždy. Rozhodnúť sa vo vlastnom záujme pre vlastný prospech neznamená vždy nedostatok morálneho záujmu o druhých.
Jednota morálneho cítenia a rozumného sebectva. Na tejto úrovni existuje skutočný pocit empatie a láskyplný záujem o druhých. Lásku k rodine, skupine, kmeňu alebo národu možno zosúladiť s vlastným záujmom. Človek túži, aby jeho spoločenská skupina prosperovala, aj keď niekedy na úkor iných skupín. Žičlivosť tu vyrastá z postojov, podložených skúsenosťami a citmi.
Humanistická etika. Rozvinutý etický systém zahrnuje záujmy širokej spoločnosti na takmer celosvetovej úrovni. Je schopný preniesť sa ponad záujmy malých spoločenstiev a má tieto znaky:
- dodržiavanie všeobecných etických zásad, ktoré nemožno porušiť bez dostatočnej príčiny;
- vnútorný cit morálnej náklonnosti a láskavosti; snaha neublížiť bez potreby iným ľuďom;
- rozum riadi správanie na základe pojmov dokonalosti; do určitej miery sa pripúšťa sebectvo, ale musí tu byť aj záujem o dobro skupiny;
- okrem toho je tu etické vedomie potreby rozšíriť mravné správanie za hranice vlastného úzkeho okruhu do širšej ľudskej spoločnosti. Jeho poslaním je zaistiť prežitie a šťastný život svetovej spoločnosti a celého ľudstva.
[1] – Aj to už však patrí minulosti a dnes sa v tieni USA kryštalizujú oblastné hospodárske aliancie EÚ (Európska únia), ARENA, ASEAN a iné. Otázny je vývoj SNŠ (Spoločenstva nezávislých štátov pod vedením Ruska), Číny a moslimského sveta. (Poznámka prekladateľa Rastislava Škodu.)
[2] – DEVEY, John, The Quest for Certainty, Hľadanie istoty, New York: Minton Balch, 1929.
Knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu napísal významný humanista Paul Kurtz. Do slovenčiny ju preložil Rastislav Škoda, vydavateľ Zošitov humanistov v roku 1998 ako 1. vydanie. ISBN 80-967906-5-X. Anglický originál má názov: Forbidden Fruit: The Etics of Humanism (1988).
Pozri: úvod, 1. časť, 2. časť, 3. časť, 4. časť alebo 5. časť.
2 odpovede na “Paul Kurtz – Zakázané ovocie: Etika humanizmu (6. časť)”
Čítam: „…či sú dôkazy dostačujúce, ale neplatí to vtedy, ak hovoríme o niečom, čo nám sprostredkúvajú naše zmysly.“
Platí to však pri riešení optických klamov.
[…] 6. časť […]