Česká vláda v stredu 16. augusta prerokovala návrhy zákonov, ktoré by mali v právnom poriadku zakotviť hromadné žaloby.
dTest je jednou z nemnohých spotrebiteľských organizácií, ktoré by sa podľa návrhov zákonov mohli zaregistrovať k možnosti podávať hromadné žaloby. Zo sťažností spotrebiteľov, ktoré dTest rieši, je možné už teraz označiť podnikateľov, ktorí by mohli byť žalovanou stranou. Jedným z vážnych kandidátov je spoločnosť Vanity Club, s.r.o., ktorá stovkám spotrebiteľov nevrátila peniaze za zrušený koncert.
dTest je známy svojím rovnomenným časopisom s nezávislými spotrebiteľskými testmi tovarov a služieb. Testy sú však len jednou z oblastí ochrany spotrebiteľa, ktorou sa dTest zaoberá. dTest spotrebiteľom za rok bezplatne poskytne viac než 50-tisíc rád vo svojej telefonickej a elektronickej poradni a v službe VašeStížnosti.cz.
„Z dopytu a sťažností spotrebiteľov si môžeme spraviť veľmi dobrý obraz o otázkach, ktoré spotrebiteľov pália,“ uvádza Petr Šmelhaus, vedúci právneho oddelenia spotrebiteľskej organizácie dTest, a doplňuje: „Vidíme skôr než iní, kde spotrebitelia narazili na protiprávne konanie. Pokiaľ ide o problém jedného podnikateľa, môže sa taký podnikateľ stať kandidátom na žalovaného v budúcej hromadnej žalobe.“
Za predpokladu, že bude systém hromadného konania a jeho financovanie nastavené správne, dTest môže využiť svoje schopnosti a informácie k podaniu hromadnej žaloby.
Kandidáti na pozíciu žalovaného rozhodne existujú.
„dTest napríklad od apríla registruje veľký počet sťažností na spoločnosť Vanity Club, s.r.o., ktorá bola usporiadateľom neuskutočneného koncertu gitaristu Joa Satrianiho,“ konštatuje Petr Šmelhaus.
A pokračuje: „Spotrebitelia si za nemalé peniaze zakúpili vstupenky na koncert, ktorý sa neuskutočnil. Usporiadateľ, spoločnosť Vanity Club, s.r.o., mala a má povinnosť im vrátiť zaplatené vstupné, čo sa dosiaľ nestalo. Spotrebitelia tak majú voči spoločnosti nárok, ktorý si môžu uplatniť žalobou na súde. Použitie hromadnej žaloby by sa v tomto prípade priam núkalo, pretože nároky spotrebiteľov sú rovnakého druhu a majú totožný právny dôvod.“
Na príklade nárokov spotrebiteľov voči spoločnosti Vanity Club, s.r.o. je možné vysvetliť výhody opt-out systému.
„dTest registruje viac než sto sťažností spotrebiteľov na toto konkrétne správanie spoločnosti Vanity Club, s.r.o.,“ opisuje Petr Šmelhaus.
A dodáva: „To je však len špička ľadovca. Poškodených spotrebiteľov bude viac ako stovky, možno i tisícka. Pokiaľ by sme mohli žalovať v režime opt-out, žalovali by sme priamo za všetkých poškodených spotrebiteľov. V systéme opt-in budeme najskôr zhromažďovať nároky každého jednotlivého spotrebiteľa, pričom žaloba sa môže zaoberať iba ich nárokmi. Nároky ostatných spotrebiteľov ostanú vo vzduchu. Systém opt-in tak vyžaduje viac práce, a teda i náklady spotrebiteľskej organizácie, pred samotným hromadným konaním, pričom žalovaný nárok je vždy len časťou celkovej povinnosti podnikateľa. To je zle, pretože podnikateľovi sa jeho porušovanie práva spotrebiteľov môže aj napriek prehranému súdu stále oplatiť.“
Opt-out (odhlasovací) systém je spravodlivejší, rýchlejší a lacnejší pre spotrebiteľov a spotrebiteľské organizácie v pozícii žalobcov.
Pre laickú verejnosť je diskusia o budúcej podobe zákonov umožňujúcich podávať hromadné žaloby obyčajnou teóriiou. Opt-out alebo opt-in, financovanie činnosti žalobcov, povinné zastúpenie advokátom, to sú témy, ktoré spotrebiteľ možno letmo zaregistroval, ale ktoré pre neho neznamenajú žiadnu podstatnú informáciu.
„Spotrebiteľov by však malo zaujímať, že konečná podoba hromadného konania a systém jeho financovania rozhodne o tom, či sa nájde spotrebiteľská organizácia ochotná vstúpiť do celého procesu ako žalobca,“ hovorí Petr Šmelhaus z dTestu.
Uzatvára: „Žiadna hromadná žaloba sa neobíde bez ekonomickej rozvahy. Všetky činnosti žalobcu v rámci prípravy a vedenia hromadného konania majú svoje nezanedbateľné náklady. Náklady na udržiavanie systému v pohotovosti, náklady na povinných advokátov, náklady na povinné informovanie verejnosti, o ktorých bude rozhodovať súd. Navyše, sú tu i riziká neúspechu v spore, pretože výsledok súdneho sporu nemôže nikto predvídať. Riziká hromadnej žaloby nesie výhradne spotrebiteľská organizácia, na spotrebiteľov tieto riziká nemožno preniesť.“
Nastavenie systému a jeho financovanie je úloha pre politikov. Spotrebiteľské organizácie sa potom budú musieť rozhodnúť, či sú schopné do tohto systému vstúpiť.
dTest v článku „Za hromadné žaloby, bráňme sa spoločne“ komentuje doterajší vývoj na ceste k zavedeniu hromadných žalôb.
Pokiaľ spotrebitelia majú otázky k tejto téme alebo majú názor, že ich problém by mohol byť riešený hromadnou žalobou, môžu sa pre radu a konzultáciu obrátiť na bezplatnú spotrebiteľskú poradňu dTestu elektronicky alebo telefonicky na číslo 299 149 009 (Česko).
Autorka: Lucie Korbeliusová.