Zákaznícke karty a aplikácie vydávané rôznymi obchodnými reťazcami používa väčšina spotrebiteľov.
Vedie ich k tomu snaha ušetriť. Nie vždy si spotrebitelia uvedomujú, že cenou, ktorú za zľavy platia, je poskytnutie údajov o svojom spotrebiteľskom správaní.
V prípade odsúhlasenia marketingového súhlasu môžu byť potom ich osobné údaje poskytnuté i niektorým veľkým vyhľadávačom a sociálnym sieťam. Spotrebitelia by si mali byť vedomí ceny svojich údajov a udeľovať súhlas s ich ďalším spracovaním len výnimočne. Zároveň by obchodné reťazce nemali spotrebiteľov nútiť k členstvu nekalými obchodnými praktikami.
So zákazníckymi kartami sa stretol už zrejme každý spotrebiteľ. Najprv mali formu papierových, potom plastových kariet a v súčasnosti sú nám ponúkané ako aplikácie do našich chytrých mobilných telefónov. Pokiaľ sú zákazníkom zo strany obchodu ponúkané zadarmo, mali by sme vždy vedieť, čo ich vydaním obchodník sleduje a čím mu za to zaplatíme.
„Žiadna služba nie je zadarmo,“ varuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
A pokračuje: „Takto svet obchodu nefunguje. Spotrebitelia by mali vedieť, že za vydaním karty stojí čisto ekonomická rozvaha vydavateľa. Obchodné reťazce sa snažia prostredníctvom zákazníckych programov zaistiť lojalitu svojich zákazníkov a zároveň majú záujem poznať údaje, ktoré boli vygenerované spotrebiteľským správaním držiteľov zákazníckych kariet.“
Spôsob, akými obchodné reťazce motivujú zákazníkov k účasti vo svojich zákazníckych programoch, je podobný. Sú to najmä cielené zľavy pre členov zákazníckych programov, zbieranie bodov a hranie rôznych hier, ktoré súvisia s nákupmi v ich obchodoch. Zakaždým, keď spotrebiteľ vojde do obchodu niektorého z obchodných reťazcov, väčšinou na prvý pohľad zistí, že držiteľom zákazníckych kariet a užívateľom zákazníckych aplikácií sú ponúkané lepšie ceny, prípadne ďalšie výhody. Niekedy sú ceny pre členov zákazníckeho programu tak výrazne nižšie, že v podstate zákazníkov „donútia“ stať sa členmi zákazníckeho programu.
„Taká prax sa približuje k nekalej obchodnej praktike,“ hovorí k tomu Eduarda Hekšová z dTestu a doplňuje: „Pokiaľ je členstvo v zákazníckych programoch dobrovoľné, je všetko v poriadku. Ale pokiaľ je v podstate vynútené pravidelným výrazným rozdielom cien tovaru bežnej spotreby, najmä keby spotrebiteľ za iných okolností o členstvo v zákazníckom programe neuvažoval, je potom možné, že sa obchodný reťazec pohybuje na hrane alebo i za hranou zákona.“
Pokiaľ sa už spotrebiteľ stane členom zákazníckeho programu, nemal by bezmyšlienkovite súhlasiť so všetkými jeho podmienkami.
„Viacero podmienok zákazníckeho programu je voliteľných a závisia na výslovnom súhlase zákazníka udelením napríklad zaškrtnutím príslušného políčka,“ upozorňuje Eduarda Hekšová a vysvetľuje: „So súhlasom spotrebiteľa sa tak môžu jeho údaje dostať i k niektorým veľkým internetovým vyhľadávačom a sociálnym sieťam, ktoré na neho potom podľa jeho nákupného správania môžu cieliť svoju reklamu. Na zacielenej reklame lepšie zarábajú, pričom už spotrebiteľ z toho nemá nič.“
Osobné údaje sú hodnotou, ktorú je možné podľa platného občianskeho zákonníka zaplatiť za poskytnutie digitálneho obsahu.
„Spotrebitelia by si hodnoty svojich obchodných údajov mali byť vedomí a nemali by ich poskytovať iným k obchodnému výťažku, pokiaľ im za to žiadna protihodnota nie je poskytovaná,“ radí Eduarda Hekšová a uzatvára: „Pri registrácii do zákazníckeho programu by si mal spotrebiteľ podmienky tohto programu prečítať. Pokiaľ im nebude rozumieť alebo pokiaľ bude mať pochybnosti o podmienkach spracovania svojich osobných údajov, mal by si účasť v takom programe radšej dobre premyslieť.“
Pokiaľ majú spotrebitelia otázky k tejto téme, môžu sa obrátiť na bezplatnú spotrebiteľskú poradňu dTestu, a to elektronicky alebo telefonicky na číslo 299 149 009 (Česko).
Autorka: Lucie Korbeliusová.
Jedna odpoveď na “Zákaznícke programy alebo Žiadna zľava zadarmo”
Uvedomujem si veľmi dobre, že obchod má tak prehľad o tom, čo kupujem. Vôbec mi to nemôže vadiť. Prečo aj? Nech vedia, čo kupujem. Následne mi ten tovar ponúkajú s výraznou zľavou. Aspoň môže obchodník včas objednať ďalší tovar.
Obchodník lojalitu za kartu nezíska, pretože mám karty pre všetky obchody. Jediným meradlom je cena. A dobre viem, že toto je lacné tu, a toto je lacné tam.