S reklamáciou tovaru alebo služieb sa raz za čas stretne mnoho z nás. I tak celý rad spotrebiteľov nepozná pri uplatňovaní reklamácie všetky svoje práva. A často spotrebitelia vybavovanie reklamácie vzdajú kvôli „zatúlanej“ účtenke. Málo sa však vie, že účtenka k podaniu a úspešnému vybaveniu reklamácie nie je nevyhnutná.
Absencia papierovej účtenky nie je automaticky dôvodom pre neprijatie reklamácie.
„Spotrebitelia si neraz myslia, že bez papierovej účtenky nemajú možnosť reklamáciu podať. Žiaľ, niektorí podnikatelia túto neznalosť zneužívajú a prijatie reklamácie podmieňujú papierovou účtenkou. Spotrebiteľ má však možnosť preukázať nákup či čerpanie služby celým radom ďalších spôsobov. Pri uplatňovaní reklamácie totiž stačí preukázať, že u podnikateľa tovar zakúpil,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Čím všetkým je teda možné nákup alebo čerpanie služby u podnikateľa (predajcu) preukázať?
Niekedy si spotrebitelia prezieravo fotia (skenujú) účtenky do telefónu pre prípad straty či neskoršej nečitateľnosti papierovej účtenky. Pokiaľ následne elektronickú kópiu papierovej účtenky predložia predajcovi, tak ten musí tento doklad k reklamácii akceptovať. Dnes už pre tieto prípady existuje celý rad mobilných aplikácií pre správu účteniek. Účtenku môžu spotrebitelia po nákupe jednoducho odfotiť, pomenovať a originál účtenky s pokojným srdcom zahodiť.
Pokiaľ spotrebiteľ platí za tovar či službu bezhotovostne, teda platbou kartou alebo prevodom, je najjednoduchšou cestou doložiť kúpu bankovým výpisom, kde je uvedený názov obchodníka, dátum nákupu a čiastka, ktorú zaplatil. Tento krok spotrebitelia môžu jednoducho vykonať vyhľadaním vo výpise v internetovom bankovníctve.
Pokiaľ spotrebiteľ platil v hotovosti a nemá ani papierovú, ani elektronickú podobu účtenky, situácia stále nie je stratená.
„Spotrebiteľ môže kúpu tovaru preukázať napríklad originálnym obalom od tovaru alebo unikátnosťou tovaru, ktorý nikto iný nepredáva – typicky môže ísť o tovar alebo službu nejakej autorskej tvorby,“ dodáva Eduarda Hekšová z dTestu.
V krajnom prípade, keby spor o reklamáciu dospel až k súdnemu konaniu, je možné preukázať kúpu svedeckou výpoveďou.
Nakoniec je však potrebné pamätať na časovo obmedzenú zodpovednosť za nedostatky alebo chyby tovaru – je tak nutné preukázať, kedy ku kúpe tovaru alebo čerpaniu služby došlo.
Účtenky z druhej ruky?
Mnoho spotrebiteľov rado nakupuje tovar z druhej ruky – je to často výhodné i ekologické. V takom prípade zvyčajne dostavajú účtenku od pôvodného vlastníka, ktorá potvrdzuje, že je na tovar ešte záruka. Pokiaľ však spotrebiteľ potrebuje tovar reklamovať, môže naraziť na situáciu, kedy podnikateľ reklamáciu neprijme. Spotrebiteľa môže podnikateľ prekvapiť tvrdením, že s novým majiteľom tovar nemá žiadny právny vzťah.
„Podnikateľ bude mať v tejto situácii pravdu. Práva z plnenia chybného tovaru sú totiž viazané ku kúpnej zmluve, ktorú predajca uzatvoril so svojím pôvodným zákazníkom,“ pripomína Eduarda Hekšová.
Riešenie pre takú situáciu je jednoduché. Pri kúpe tovaru z druhej ruky je vhodné spísať tzv. postúpenie práv z chybného plnenia. V postúpení práv z chybného plnenia vlastník prehlasuje, že všetky súčasné i budúce práva postupuje na nového vlastníka tovaru. Vzor tohto prehlásenia nájdete k stiahnutiu i na stránke dTest.
Ak sa stretnete so situáciou, kedy vám predávajúci odmieta prijať reklamáciu kvôli nepredloženiu účtenky, odporúčame obrátiť sa na našu spotrebiteľskú poradňu na telefónnom čísle 299 149 009 (Česko; pondelok – piatok, 9 – 17 h) alebo na e-mail dtest@dtest.cz.
Autorka: Lucie Korbeliusová.