K teórii a praxi humanistickej výchovy.
Časť II
4. Excelsior (Stále vyššie)
Etika dokonalosti
Čo je hodnota?
Až dosiaľ sme hovorili o všeobecných morálnych pravidlách, ktoré sa vyvinuli v civilizovaných spoločnostiach a ktoré musí brať do úvahy každá kritická etická myseľ, ak chce dôjsť k rozumnému rozhodnutiu. Keďže sme sa zaoberali morálnym správaním jednotlivca, nechali sme bokom otázku osobného dosiahnutia úrovne dobrého života a otázku úlohy hodnôt pri etických rozhodovaniach.
Niektorí moralisti nevenovali pozornosť otázkam hodnôt, lebo si mysleli, že centrom mravnosti musia byť naše vzájomné povinnosti a vzťah jednotlivca k spoločenstvu. Medzi nich patril aj Kant, ktorý hlásal, že mravnosť musí smerovať k splneniu morálneho zákona, a nie azda zaoberať sa osobným šťastím alebo otázkou dobra. Mýlil sa však, lebo nežijeme tak jednoducho, že by sa morálne príkazy dodržovali len kvôli nim samým. Spravidla ich dodržiavame pre ich inštrumentálnu rolu pri budovaní dobrej spoločnosti a pri uskutočňovaní osobného ľudského šťastia. V deontologických teóriách je niečo zarážajúce, či už sú alebo nie sú nábožensky podfarbené, keď povyšujú cnosť a povinnosť do centra morálneho života a minimalizujú potrebu uviesť do života čo možno najviac hodnôt, ktoré si ceníme.
V minulosti sa mnohí filozofi upriamili na kategóriu dobra. Usilovali sa určiť jeho podstatu; opísať, čo je dobro a ako sa dá stupňovať. Pritom sa vynoril paradox, krikľavý najmä medzi humanistickým a teistickým prístupom k morálke: Je hlavným poslaním morálky maximalizovať dobro, alebo len robiť to, čo je správne; uskutočňovať hodnoty, alebo dodržiavať morálne zásady? Niet pochýb, že dobro aj pravda sú podstatné pre každú ucelenú teóriu etiky. Pre nás je však hlavným problémom, aby ľudský život bol radostný, bohatý a tvorivý.
Hodnota má presnejší význam ako klasická idea dobra; dá sa definovať na základe správania alebo konečného cieľa. Dobro je oveľa abstraktnejší pojem a často ide len o morálne dobro, kým hodnoty zahrnujú širšie pole ľudských činností (hospodárske, sociálne, estetické atď.). V mojom ponímaní neexistuje hodnota nezávisle od procesu preferenčného správania nejakého organizmu. Ak sa niekde vyskytne selektívna teleonomická aktivita, vytráca sa hodnotenie. [1] Červík má svoju cenu pre vtáka, mrkva pre koňa a koštiaľ pre psa. Zviera často koná zámerne, napríklad pes najprv zahrabáva a vyhrabáva kosť; a až potom ju zožerie. Tu má hodnota biologický základ a mieša sa do toho inštinkt a podmienená reakcia. Niektoré veci majú funkčnú cenu z hľadiska prežitia a zviera sa naučí hľadať a nachádzať ich pre vlastnú potrebu. Aj pôžitok pri spotrebúvaní slúži ako motivácia pre budúcu aktivitu. Tak vzniká snaha po činnosti a vyhľadávaní predmetov, ktoré sú zdrojom potešenia.
Hodnotiace činnosti sú zásadne dôležité aj pre zachovanie ľudského organizmu. Už do jeho genetického fondu sú zabudované biologické pochody, dôležité pre jeho prežitie. V priebehu vývojového procesu sa niektoré formy správania osvedčili ako záchovné a majú prispôsobovaciu hodnotu. Jedenie, párenie, útek pred nebezpečenstvom a v prípade nevyhnutnosti aj boj, to všetko vyvoláva primerané správanie a plní dôležité biologické funkcie. Každý normálny príslušník druhu pociťuje hlboko zakorenené somatické a homeostatické potreby, ktoré musia byť uspokojené, ak má ľudský organizmus prežiť a fungovať. Uspokojenie základných potrieb sa spája s pôžitkom, napríklad pri jedení a párení. Keďže ľudské bytosti sú komplexnými spoločenskými tvormi, môžu prežiť len v skupinách; majú vrodené biokooperatívne mechanizmy, ktoré ich na to prispôsobujú. Naše biologické pohnútky sa však menia podľa sociokultúrnych súvislostí a v priebehu vývoja civilizácie vznikajú nové hodnoty. Potrava a nápoje sú nevyhnutné pre prežitie, ale ľudia ich zdokonaľujú a prikrášľujú rôznymi spôsobmi. Rôznorodosť vyplýva aj zo zemepisnej polohy a sociokultúrnych tradícií, v ktorých ľudia žijú: niekde si pochutnávajú na rezancoch či ryži, inde na slimákoch alebo na sviečkovici.
Podobne existuje celý rad biopsychologických potrieb a záujmov: sexuálna činnosť, umenie, hudba, poézia, šport, politika, filozofia… A tak máme dvojakú podstatu: Naše hodnoty sa stvárňujú jednak na základe našich genetických vlôh, jednak sa menia prostredím ako naučené a podmienené reakcie. Ako dôsledok existuje takmer nespočetné množstvo chutí a záľub, vypestovaných podľa kultúrnych súvislostí, v ktorých sa ľudia rodia a vyvíjajú. Zložité sociálne systémy riadia ekonomické činnosti tak, aby sa vyprodukovalo a rozdelilo neuveriteľné množstvo výrobkov a služieb, ktoré vzrušujú a vábia spotrebiteľov. Ľudia sa stávajú od týchto výrobkov závislými a nakoniec ich k svojmu životu naozaj potrebujú. Ich hodnota dostáva určitú cenu a ľudia ich začínajú vymieňať a obchodovať s nimi. Začnú chorobne túžiť po krásnych drahých šatách a nesmierne sa tešiť z lahôdok a luxusu, ktoré poskytuje civilizovaný svet.
Hodnotu môžeme definovať ako nejaký predmet alebo cieľ, ktorý má pre človeka význam, po ktorom človek túži alebo ho potrebuje. Svojím pôvodom, obsahom a funkciou je hodnota biogenická a psychosociogenická. Každý hodnotiaci proces obsahuje zámer, ktorý chceme dosiahnuť, a uspokojenie alebo potešenie pri jeho dosiahnutí. Hodnotenie sa týka tak predmetov, ako činností. Je to transakčný proces, pretože ide o našu súčinnosť s predmetmi v našom okolí, a pretože predmety a zážitky sa spájajú a splývajú. Preto je hodnotenie aj vzťažné (relačné). Zahrnuje pociťovanú alebo vymyslenú potrebu (očakávanie), zámerne vynaložené úsilie a určité bezprostredné potešenie a uspokojenie z dosiahnutia cieľa.
Niektoré hodnoty sú predovšetkým inštrumentálne, t. j. snažíme sa niečo dosiahnuť kvôli očakávaným výsledkom. Kopeme uhlie a orieme nie kvôli baníctvu alebo roľníčeniu samému osebe, ale kvôli výsledku týchto činností: chceme získať teplo a obživu. Koncepcia vnútorných hodnôt sa týka toho, čo v danom prípade hodnotíme. Len zriedka existuje ostrá hranica medzi inštrumentálnou a vnútornou hodnotou, obyčajne sa navzájom prelínajú. Môže sa stať, že sa nám naša práca zapáči a začneme ju mať radi pre ňu samu. Okrem toho vnútorné uspokojenie máva dôsledky a je pre to, čo nasleduje, inštrumentálne – raz v pozitívnom, inokedy v negatívnom zmysle. Môžeme mať pôžitok z dobrého jedla, hudby, vína, sexu alebo hry len pre ne samé, ale niektoré z týchto činností majú fyziologické a psychologické dôsledky, najmä ak sa robia nadmerne. Správanie je vždy zamerané na dosiahnutie cieľa. Aj keď hľadáme prostriedky na splnenie zámerov a dosiahnutie cieľov, tieto ciele sú funkčne späté s možnosťami nášho konania, ovplyvnené nimi a neraz aj modifikované. To, čo chceme dosiahnuť, závisí od toho, čo je možné a pravdepodobné.
Hodnotiace procesy ľudského správania nie sú jednoducho inštinktívne alebo podvedomé; iste majú aj takéto prvky (napríklad pri cicaní novorodenca), ale v prevažnej miere sa pri nich uplatňuje vedomé poznanie. Naše pohnútky a úmysly sa takto prejavujú citovými postojmi a splývajú s poznávacími aktivitami vedomia. Procesy rozmýšľania a uvažovania teda formujú naše hodnoty. Čisto vrodené, podvedomé a vegetatívne oceňovania sa takto menia na hodnotiace pochody, počas ktorých definujeme, interpretujeme a oceňujeme naše hodnoty. Posudzujeme ich podľa znalosti situácie, v ktorej sa nachádzame a konáme. Učíme sa, že ak máme úspešne realizovať svoje túžby, musíme brať do úvahy pravdepodobnosť ich dosiahnutia. Preto zvažujeme aj dôsledky a nákladnosť našich činov. Predvídame, čo sa asi stane, ak sa pustíme do nejakej činnosti a formulujeme rozličné stratégie na dosiahnutie cieľa. Zväčša volíme ako cieľ také predmety, ktoré považujeme za dosiahnuteľné. Opak by ľahko viedol ku katastrofe. V básni E. A. Robinsona Miniver Cheewy túži hrdina stať sa udatným rytierom alebo princom rodiny Medici. Pretože to nie je možné, ujde zo sveta skutočnosti, oddá sa bedákaniu nad vlastným osudom a stane sa z neho beznádejný opilec.
V procese hodnotenia a voľby je rozhodujúca racionalita. Ako to prebieha? Najprv je potrebné poznať skutočnú aktuálnu situáciu a stanoviť konečný cieľ a čiastkové zámery; potom sa treba pozrieť, ako sa tieto zámery znášajú s inými našimi motívmi a aké sú vonkajšie okolnosti; treba odhadnúť aj úsilie, čas a náklady na dosiahnutie nášho zámeru. Rozumná voľba predpokladá aj porovnanie hodnoty jedného zámeru s hodnotou iného; odhad dôsledkov, ak sa zámer podarí i premyslené uvažovanie o možných účinkoch na iné vlastné alebo cudzie hodnoty. Často si kladieme otázku, či to niečo, o čo sa usilujeme, naozaj potrebujeme, alebo či to len jednoducho chceme. A ak je ťažké cieľ dosiahnuť, pýtame sa v duchu, či to stojí za toľkú námahu. Hodnotiaci proces predpokladá krátkodobé i dlhodobé úvahy.
Rozumný človek nevystaví nebezpečenstvu rizika alebo straty dlhodobý zámer, napríklad manželstvo alebo postup v zamestnaní, kvôli okamžitej alebo dočasnej hodnote, napríklad ľúbostnej zápletke. Chápe dôležitú ekonomickú zásadu šetrnosti, t. j. zrieknuť sa potešenia a vyhnúť sa výdavkom dnes a investovať kapitál radšej do zajtrajška. Na druhej strane sa však spytuje, či má obetovať všetky terajšie potešenia a radosti kvôli tomu, čo budúcnosť možno nikdy neprinesie. Keďže paleta ľudských záujmov a hodnôt je veľmi široká, treba posúdiť predovšetkým tie zámery, ktoré navzájom súperia a vybrať tie, čo si zaslúžia, aby sme ich uprednostnili. Racionálne uvažujúci človek pochopí, že ak si chce zachovať zdravie, má byť striedmy v jedení, pití, práci a dokonca aj v hrách, a ak si chce zachovať pokojnú myseľ, má držať na uzde vášne. Starí Gréci hovorili, že v ničom neslobodno preháňať, že všetkého treba užívať s mierou.
Veľa sa pohovorilo a opísalo o hodnotách a o zámeroch, ktoré hodno sledovať. Môžeme vymenovať veľký počet cenných vecí, ktoré nás potešia, ak ich máme – sú to vlastne všetky veci, v ktorých už raz ľudia našli záľubu. Ktorá z nich je najkrajšia, ktorá nás najviac uspokojuje alebo najväčšmi spĺňa naše túžby, a ktorá z nich je ošklivá, neuspokojuje a je bezcenná? V tomto okamihu nás hľadanie odpovede stavia pred problém porovnávania etických hodnôt a musíme sa pokúsiť zostaviť hierarchiu hodnôt, akúsi hedonistickú tabuľku pôžitkov a slastí. Existuje nejaké summum bonum (najvyššie dobro), ktorému máme dať prednosť pred všetkým ostatným?
Môžem rád chodiť na futbalové zápasy alebo do opery, tráviť dovolenku na Karibských ostrovoch, zbierať známky, čítať Wittgensteina, spievať v zbore, presadzovať nejakú myšlienku, milovať sa so svojou ženou, každý deň cvičiť, podporovať spolok, ktorý si to zasluhuje, môžem rád dobre robiť svoju prácu. Ale nemôžem to robiť všetko naraz a som nútený zrieknuť sa niektorých potešení v prospech iných, ktoré považujem za dôležitejšie.
Prečo mám určité zámery? Existuje nejaký konečný cieľ, ktorý by som si prial väčšmi ako iný? Tu sa rodí filozofická otázka a najčastejšie sa na ňu odpovedá kladne, že veru áno, že existuje najvyššie dobro: je ním šťastie. Ale čo je šťastie a ako sa dá dosiahnuť? Je to kreatívne sebauskutočňovanie, hedonické potešenie, služba našim blízkym alebo dosiahnutie stavu večnej blaženosti na onom svete?
Ako odpovedá na tieto otázky humanista? Vzhľadom na rozmanitosť záujmov, hodnôt a chutí, ako aj motívov, vyskytujúcich sa v rozličných civilizáciách, môže sa považovať za ľubovôľu označiť jeden súbor hodnôt za cennejší než iný. Čo je „lepšie“: hádzať kocky alebo čítať básne, vylihovať každý deň na slnku alebo tvrdo pracovať, žiť v oddanej službe druhým alebo v osamotenom rozjímaní, hrdinské dobrodružstvá alebo pustovníctvo? Študenti na mojich prednáškach filozofie sa vyhýbali tejto otázke. V snahe byť nestrannými skončili subjektivisticky:
„Ktože to sme, aby sme rozhodli, že jeden spôsob života je lepší ako iný?“
Položil som im potom otázku:
„Vidíte nejaký rozdiel medzi ušľachtilým životom a spôsobom, ako rozumný štátnik riadi osud svojho národa, a medzi alkoholikom, ktorý trávi dni na barovej stoličke, opíjajúc sa do nemoty?“
Je pravda, že podstupujeme riziko, keď preceníme jeden súbor hodnôt oproti celému radu iných skúseností a potešení; a hádam budeme aj zatracovať niektoré záľuby zákonodarnými alebo spoločenskými diktátmi.
Ale vždy sa môžeme opýtať: Je rozdiel medzi takou Florence Nightingalovou, ktorá sa obetovala ako ošetrovateľka ranených a umierajúcich britských vojakov v krymskej vojne a prostitútkou, ktorá síce tiež slúži vojakom, ale inakšie a z iných dôvodov? Naozaj sa nedá hodnotiť napríklad život Alberta Schweitzera a život nemeckého esesáka? Tvrdiť, že niet kritérií hodnotenia záujmov, záľub a preferencií, by nás priviedlo k nihilizmu, pri ktorom sú všetky hodnoty rovnocenné, lebo vlastne niet hodnôt, takže sa medzi nimi nedá ani rozlišovať, a tak tam niet rozdielu ani v akosti a ušľachtilosti. Bol by takýto postoj rozumný?
Spor sa vliekol po stáročia. Je to ústredná otázka dejín etiky. Platón a Aristoteles popierali, že by všetky potešenia boli dobré; za také uznávali iba niektoré. John Stuart Mill rozlišoval vyššie a nižšie potešenia. Zo stanoviska humanistickej etiky majú určitú pravdu obidve strany. Musíme tolerovať rozličné životné štýly a bohatú paletu ľudských radostí a nesmieme ich zakazovať, prípadne aj zákonom a až do vykynoženia. Nemusíme sa stotožňovať s tým, čo uznala za vyššiu formu života nejaká vláda, slepá k vlastnej pretvárke, a nemusíme sa pridať k šíkom tých, čo potierajú rozumnú nekonformnosť. Vždy existujú určité normy, ktoré nám môžu poslúžiť ako vodidlo, aj určité štandardy hodnotenia. Či sa modrofúz, rozpúšťajúci mŕtvoly v lúhu, alebo narkoman dá porovnávať čo do hodnoty a významu s Ježišom Kristom alebo Abrahamom Lincolnom? Bolo by smiešne tvrdiť, že všetko je rovnako dobré ako čokoľvek iné, veď skutočnosť, že niekto má záujem a potešenie z nejakej veci alebo činnosti, ešte neznamená, že táto vec alebo činnosť má rovnakú hodnotu ako každá iná vec alebo činnosť.
Niektoré hodnoty sú cennejšie ako iné, niektoré záujmy sú znevažujúce a nezaslúžia si našu pozornosť. Niektoré spôsoby života sú vulgárne a banálne, iné majú výnimočné vlastnosti a vyvolávajú náš obdiv. Uznávame, že niektoré činnosti sú všedné, iné sú významné a kultivujú. Je isté, že hodnoty stále kriticky zvažujeme, a to v rozličných oblastiach. V každej situácii porovnávame: povieme, že sú dobrí a slabí umelci, básnici, lyžiari, šéfovia, politickí vodcovia, hudobníci, mechanici, filozofi a vedci. Odvolávame sa na estetické a morálne normy, ktoré nemusia byť skalopevné alebo absolútne; môžu platiť iba pre oblasť, ktorou sa zaoberáme; sme si však istí, že existujú. Sú to normy civilizovaných záľub, rozlišujúcich posudkov, kultivovaného znalectva alebo profesionálnej odbornosti.
Kritériá na odstupňovanie hodnôt a ocenenie výkonov boli teda zavedené prakticky vo všetkých oblastiach ľudského správania; patria medzi ne aj kvalitatívne normy dokonalosti. Čo je dokonalosť? Podľa čoho ju poznáme, keď ju vidíme? Ako ju možno dosiahnuť? Tieto otázky sú pre etiku humanizmu osobitne dôležité. Jej kritici, najmä teisti, namietajú, že etika humanizmu nemá ani normy ani hodnoty; a keďže hlása toleranciu, ľahkovážne pripúšťa rozmary ľudských záľub, vrátane nemorálnych záľub rozkošníkov a egoistov. Ale nie je to tak.
Už J. S. Mill zdôraznil, že je rozdiel medzi úrovňou záľuby vyvinutého dospelého človeka a dieťaťa alebo divocha. Hovorí:
„Je lepšie byť nenasýtenou ľudskou bytosťou ako nasýteným bravom; je lepšie byť neuspokojeným Sokratom ako uspokojeným bláznom.“ [2]
Brav a blázon nesúhlasia s týmto názorom, lebo poznajú len jednu stránku problému. Dospelá ľudská bytosť okúsila obidva druhy radosti – rozvinuté (intelektuálne, estetické a morálne) ako aj nerozvinuté (čisto fyzické) – a podľa J. S. Milla v každom prípade nepochybne dáva prednosť tým prvým. Pre koncept hodnoty je teda rozhodujúca realizácia, lebo na jej základe získavame schopnosť rozlišovať stupne zrenia a rastu. Normou je potom to, čo považuje za cenné jednotlivec, ktorý vie naplno uplatniť svoje schopnosti. Takto vzniká priestor pre vyšší dosah intelektuálnych, estetických a morálnych radostí.
Hoci Millov argument nie je nerozumný, myslím si, že sa niekedy preceňuje; treba ho uplatňovať s rozvahou. Nie vždy je pravda, že intelektuálne, estetické a morálne potešenia sú vyššieho druhu ako prirodzené biologické pôžitky z jedla, nápoja, telesného pohybu, fyzického kontaktu alebo sexu; a že ak je možnosť voľby, väčšina ľudí sa rozhodne pre prvé. Dá sa povedať, že to závisí od času, miesta a okolností. Niekedy dá človek prednosť milovaniu pred návštevou múzea, prechádzke pred knihou, dobrej večeri a dobrému vínku pred kolegovou prednáškou a výdavku na futbalový zápas pred príspevkom pre Armádu spásy.
Mnohí tzv. moralisti nemajú pravdu, keď označujú tzv. biologické pôžitky za „nižšie“ formy ľudskej skúsenosti. Príčinou je ich fóbia z hedonizmu, strach zožierajúci myseľ takýchto moralistov, ktorí síce nadobudli schopnosť nájsť potešenie v literatúre, umení, matematike alebo v myšlienkových prúdoch, no nevedia sa nadchnúť pre dobré jedlo a nápoj alebo zažiť orgazmus. Títo jednotlivci natoľko potláčajú svoje pudy, že nevedia oceniť vzrušenie z biologickej slasti bez pocitu hriechu a žijú svoj život v biednej sublimácii, duchovnej substitúcii alebo iných formách asketického zúfalstva.
Tvrdím, že ak má niekto žiť plným životom, musí uspokojiť svoje základné biologické a pre prežitie nevyhnutné potreby, medzi ktoré patrí aj sexuálna láska a orgazmus. Ak sa tieto potreby potláčajú, klíči možnosť tragédie. V minulosti sa nezdravé názory na sex – napríklad tie, ktoré hlásal svätý Augustín – vyhlasovali za správne a oslavovali. Rímskokatolícky a budhistický dôraz na celibát a asketizmus je vo svojej podstate chorobný. Potláčať prirodzené túžby alebo považovať ich za zlo, bojovať s vlastným telom alebo pociťovať k nemu hnev a nenávisť, vyvoláva často vážne chorobné stavy. Aké nevýslovné utrpenie a zúfalstvo spôsobil tento názor úbohým dušiam, ktoré považovali svoje telo za skazené, a potláčali svoje prirodzené túžby! Možno preháňam. Zdá sa, že niektorí ľudia dosiahli sublimáciu bez nezdravých dôsledkov. Hovorí sa aj, že nie každý potrebuje orgazmus. Iní zas vyhlasujú, že prežili plný život napriek tomu, že sa neoženili, a to či už si celibát zvolili sami, alebo neboli schopní nájsť si vhodného partnera. Možno je výraz „chorobný“ príliš tvrdý, keby sa mal vzťahovať na všetkých takto zvláštnych ľudí. Ale či ten, čo žije v celibáte, nepripomína niekoho, čo bude radšej slepý a hluchý, len aby mal svoj pokoj? A nepovieme, že sa uňho jednoducho nevyvinula schopnosť pociťovať fyzickú rozkoš?
Ak máme na jednej strane narušených jednotlivcov, neschopných priznať príslušnú váhu svojmu biologickému usmerneniu, na druhej strane sú takí, čo nikdy nerozvinuli iné schopnosti – intelektuálne, estetické, morálne a sociálne, súhrnne nazývané civilizačnými cnosťami. Nepochybujme, že výrazy vyšší a nižší tu nie sú na mieste, lebo naším prianím je plne sa vyvinúť ako osobnosť a v tom prípade nie je možné jednému druhu hodnôt dávať prednosť a druhý zavrhovať. Tu sa nedá povedať alebo-alebo, lebo v každom prípade dobrého života ich musíme rozvíjať obidve. Na inom mieste som taký život nazval exuberantným (vzrušujúcim) alebo aj plným pôžitkárstvom (hedonizmom), lebo v ňom nejde jednoducho len o pasívne prežívanie radostí, ale aj o ich kreatívnu aktualizáciu. Ideálom je tu človek, schopný rozlišovať a oceniť širokú paletu biogenických a sociogenických hodnôt. Treba však byť opatrný pri zostavovaní ich hierarchickej stupnice, ako to urobil A. H. Maslow. [3] Predovšetkým treba jasne povedať, že biologické pôžitky majú pre dobro jednotlivca práve taký zásadný význam ako radosti z vyšších stupňov kreativity.
Tu treba použiť normatívnu koncepciu dokonalosti; týka sa rôznych druhov skúsenosti. Hovoríme napríklad, že niekto sa teší výbornému zdraviu a máme tým na mysli, že jeho fyziologický systém pracuje veľmi dobre. Dobre sa stravuje, dosť cvičí a nemá vážnejšie zdravotné problémy alebo choroby. Naproti tomu iný človek môže mať slabé zdravie. Obidve tieto kategórie majú objektívny základ v overiteľných znakoch. Hoci sa známky zdravia vzťahujú vždy len na jednotlivé osoby, existujú všeobecne platné empirické kritériá. Podobne môžeme vziať pod lupu aj niečie sociálne vzťahy a posúdiť, či sú rozporné alebo harmonické. Sú napríklad rodiny, narušené citovými konfliktmi. Muž a žena sa neznášajú a žijú v neprestajných hádkach, čim trpia ich deti. Hoci sú takéto normatívne posudky vzťažné, t. j. vzťahujú sa na určitého človeka, charakterizovaného jeho vlastnými, len pre neho príznačnými (idiosynkratickými) znakmi, predsa vieme charakterizovať určité vzťahy ako zdravé a iné ako chorobné.
Filozofi tradične vyzdvihovali prvoradú úlohu rozumu pri dosahovaní šťastia. Pritom niekedy prehliadli kľúčový význam nevyhnutnosti rozvíjať aj citovú stránku osobnosti. V zrelých osobných vzťahoch sa vždy nájde citová príbuznosť a porozumenie pre potreby toho druhého. Toto vnuká predstavu dvojitého normatívneho štandardu. Po prvé je tu potreba uspokojiť naše základné potreby a túžby, a to biogenické a sociogenické. Neschopnosť urobiť to vedie k chorobe. Po druhé je tu potreba dosiahnuť určitý stupeň harmónie a kompatibility v sociálnom prostredí, najmä v tom najužšom, t. j. v bezprostredných osobných stykoch v kruhu rodiny.
Je zrejmé, že kritérium dokonalosti možno uplatniť aj pri tzv. vyšších kreatívnych funkciách, napríklad pri intelektuálnych schopnostiach. Niektorí ľudia sa pomaly učia, zle čítajú alebo sa nevedia pustiť do matematiky či vedeckého pokusu, kým iní sú nadaní, horliví a schopní veľkých výkonov. Študentov hodnotíme podľa študijných výsledkov. Oceňujeme estetickú tvorivosť. Uznávame ako hudobných géniov Mozarta a Beethovena; uznávame umelecký talent Leonarda da Vinci a Vincenta van Gogha. Normy kritického hodnotenia nám umožňujú oceniť umelecké dielo a odhadnúť jeho hodnotu výrazmi primeranými jeho estetike. Normy dokonalosti používame vlastne po celý život.
[1] – KURTZ, Paul, Decision and the Condition of Man (Rozhodovanie a údel človeka), Seattle: University of Washington Press, 1965.
[2] – MILL, John Stuart, Liberty. Utilitarianism. Representative Government (Sloboda, utilitarizmus a reprezentatívna vláda), London: J. M. Dent and Sons Ltd., 1964.
[3] – MASLOW, A. H., Toward a Psychology of Being (K psychológii bytia), New York: D. van Nostrand, 1962.
Knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu napísal významný humanista Paul Kurtz. Do slovenčiny ju preložil Rastislav Škoda, vydavateľ Zošitov humanistov v roku 1998 ako 1. vydanie. ISBN 80-967906-5-X. Anglický originál má názov: Forbidden Fruit: The Etics of Humanism (1988).
2 odpovede na “Paul Kurtz – Zakázané ovocie: Etika humanizmu (4. časť)”
[…] Pozri: úvod, 1. časť, 2. časť, 3. časť alebo 4. časť. […]
[…] 4. časť […]