Mnohí musia oželieť zahraničie.
Letnú dovolenku si tento rok neužije vyše 30 percent Slovákov, ďalší sa ešte rozhodujú. Je za tým aj zdražovanie a vysoká inflácia.
Na druhej strane, 44 percent ľudí sa vyjadrilo, že sa v lete dovolenkovať určite chystajú. Štvrtina Slovákov sa vyberie do zahraničia, najčastejšie na 7 až 10 dní. V tuzemsku bude dovolenkovať asi 40 percent opýtaných, no pobudnú tu o niečo kratšie – 4 až 6 dní. Ako ďalej ukázal prieskum pre spoločnosť Home Credit [1], väčšina sa chce zmestiť s nákladmi na letnú dovolenku pod hranicu 1 200 eur, pričom skoro polovica opýtaných plánuje minúť približne rovnakú sumu ako vlani, štyria z desiatich sa však mienia uskromniť. Je zaujímavé, že 51 percent Slovákov, ktorí si kúpili zájazd cez cestovnú kanceláriu, využilo „first minute“, kde ich hlavnou motiváciou boli obavy z nárastu cien.
Tohoročná situácia spojená s rastom cien takmer všetkých tovarov a služieb vplýva aj na to, či vôbec, kam a za koľko sa Slováci počas tohto leta vyberú na dovolenku.
„Ako nám ukázal najnovší prieskum, aktuálny rast cien je pre 4 z 10 Slovákov dôvodom necestovať tento rok na dovolenku do zahraničia. Ďalších 15 percent sa vyjadrilo, že pôjdu na kratšiu dobu, 14 percent si zabezpečí vlastné stravovanie a 9 percent pre zdražovanie nepôjde na dovolenku vôbec. Je tu však aj 22 percent takých, pre ktorých súčasná situácia spojená s vyššími cenami nemá na ich dovolenkové plány žiadny vplyv,“ približuje Jaroslav Ondrušek, analytik trhu zo spoločnosti Home Credit.
Čas letných prázdnin je, aj napriek zdražovaniu, tradične suverénne najsilnejším dovolenkovým obdobím Slovákov. Na letnú dovolenku sa v každom prípade určite chystá 44 percent opýtaných, ďalší sa ešte rozhodujú a zvažujú kam ísť.
Štvrtina Slovákov pôjde do cudziny, štyria z desiatich si užijú pobyt v tuzemsku a kombináciu Slovenska aj cudziny má v pláne 12 percent ľudí. Na druhej strane – určite nepôjdu dovolenkovať traja z desiatich. Pobyty v cudzine sú vo všeobecnosti dlhšie ako u nás. Za hranicami sa najčastejšie chystajú v lete stráviť 7 až 10 dní, v tunajších destináciách o niečo menej – 4 až 6 dní.
Väčšina dovolenkujúcich sa plánuje dostať s nákladmi na letnú dovolenku pod 1 200 eur, mnohí aj hlboko nižšie. Najväčšia skupina – takmer štvrtina respondentov, sa hodlá zmestiť do dovolenkového rozpočtu od 401 do 800 eur.
Pätina Slovákov sa musí ešte viac uskromniť a na celú dovolenku im postačí menej ako 400 eur. Ďalšia pätina chce utratiť spolu od 1 201 do 2 000 eur. Len 3 percentá Slovákov dajú toto leto za dovolenku viac ako 4 000 eur.
„V porovnaní nákladov na tohoročnú a vlaňajšiu dovolenku, najviac – 44 percent opýtaných hovorí, že tie ich budú približne na rovnakej úrovni. Trochu vyššie očakáva 25 a výrazne vyššie 16 percent respondentov. Naopak menej peňazí plánuje minúť 15 percent ľudí,“ dopĺňa Jaroslav Ondrušek.
Keď sa pozrieme na to, z čoho budú Slováci toto leto hradiť dovolenky, väčšina (60 %) sa vyjadrila, že siahne po úsporách a taktiež z bežnej výplaty (48 %). Len 4 percentá opýtaných si budú na dovolenku požičiavať peniaze.
„Jednou z úplne najzásadnejších rád, ktorej sa treba držať, je to, že doba využívania tovaru alebo služby, na ktorú si požičiavame, by mala byť určite dlhšia ako doba splácania pôžičky. Dovolenku treba aj finančne plánovať s väčším predstihom a určite nie je žiadúce bezhlavo si požičať tisíce eur na luxusný pobyt v cudzine. Niekedy sa oplatí uskromniť a myslieť na budúcnosť. Keď si už požičať, tak radšej sa oplatí investovať trebárs do vybavenia domácnosti, čo vám poslúži dlhé roky,“ radí zákaznícky ombudsman Home Creditu, Miroslav Zborovský.
Prieskum ďalej ukázal, že šesť z desiatich Slovákov bude dovolenkovať po vlastnej linke, na druhej strane – cestovnú kanceláriu doteraz využila pätina opýtaných.
„Tu je zaujímavé, že 51 percent Slovákov, ktorí si kúpili zájazd cez ‚cestovku‘ využilo ‚first minute‘, a to predovšetkým z obavy, že dovolenka bude neskôr drahšia, až potom tu zavážil dôvod, ktorým bola väčšia ponuka,“ uzatvára Jaroslav Ondrušek z Home Creditu.
[1] Reprezentatívny prieskum od 27. 5. do 2. 6. 2023 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.
Autor: Home Credit.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.