Recenzia filmu.
Na tento film som sa tešil. Keď som ho konečne uvidel, nebol som (až na jednu záležitosť) sklamaný. O čom teda film, čo sa už v názve filmu snúbia slová „religious“ (náboženský) a „ridiculous“ (smiešny, komický, absurdný), hovorí? Ako už vyplýva z názvu, objektívny a seriózny dokument religionistického zostrihu to skutočne nie je. Avšak to vôbec neznamená, že by tento film nebol svojím spôsobom podnetnou výpoveďou.
Larry Charles, režisér filmu Borat, a satirik a komik Bill Maher, ktorý sa nijako netají svojím názorom, že náboženstvo je choroba myslenia a bráni ľuďom používať zdravý rozum, spojili svoje sily a natočili dokument Religulous, v ktorom vedú rozhovory s veriacimi z rôznych náboženských skupín a snažia sa formou satiry ukázať, že organizovaná náboženská viera je neurologická porucha. Čo je vlastne sporné, pretože by som skôr povedal, že v tomto význame (v rámci tejto interpretácie) je náboženská viera skôr psychickou poruchou, konkrétne poruchou s bludmi (a občas i s halucináciami). To nie je celkom objektívny pohľad na náboženstvo. Je to pohľad jednostranný, a z pohľadu paradigmy súčasných spoločenských vied nevedecký. Je prejavom stavu, kedy sa z agnosticizmu stane ateizmus nábožensko-kritického ladenia. Na tom, a to je potrebné zdôrazniť, nie je vôbec nič zlého. Pokiaľ nenachádzam čokoľvek poburujúce na tom, že niekto propaguje svoje náboženstvo. Nemalo by nám vadiť ani to, keď niekto propaguje protináboženský svetonázor. Ako autori filmu pripomínajú, v Spojených štátoch amerických je 16 percent ateistov, čo je výraznejšia menšina, než akú tvoria černosi. Prečo by teda nemohol zaznieť aj ich hlas? Na filme je mimochodom veľmi poznať jeho americký pôvod – u nás si totiž vôbec neuvedomujeme, akému tlaku sú ateisti v USA vystavení. Žiadny politik by sa tam neodvážil priznať k ateizmu, a pokiaľ ste napríklad učiteľom a spravíte to, veľa riskujete. U nás je úplne iná atmosféra. Predstava, že by niekto šikanoval bezverca, nám pripadá vzdialená a skoro absurdná. Ale vrátim sa späť k samotnému filmu.
Je to vydarený a zábavný nábožensko-kritický film, ktorý je súčasne i vynikajúcim dokumentom, ale ani nie tak toho, čo priamo súvisí s náboženstvom, ale ako hodnoverná výpoveď o pocitoch a myšlienkach ateistu tvárou v tvár veriacej väčšine. Súčasne ukazuje, že medzi veriacou väčšinou a náboženskými špičkami panuje značný kvalitatívny rozdiel. Tu by som podotkol, že film nerozlišuje medzi religiozitou a spiritualitou, ale to by sme od filmu asi chceli príliš veľa. Mne osobne je Maherova optika veľmi blízka, pretože ku kritike náboženstva, zvlášť tých veľkých monoteistických kolosov, nemám ďaleko. V reakciách na film, s ktorými som sa stretol, som zaregistroval jedno nedorozumenie – niektorí kritici sa otierali o údajnú neobjektívnosť diela. Lenže tí proste nepochopili, že jadro výpovede dokumentu je inde. Veriacich tento film často rozčúlil. Je zaujímavé, že im pripadá celkom v poriadku napríklad taký televízny program Kresťanský magazín. Nebyť jedného momentu, nemal by som filmu čo vytknúť. Tým problematickým miestom je mém o identite Krista a Hóra, ktorý som kritizoval už v prípade filmu Zeitgeist – The Movie. Je pravda, že tie príbehy majú zopár podobností, ale nie sú rovnaké ani vyslovene podobné ako celok. Celkom by ma zaujímalo, odkiaľ tento mém pochádza, čo však nič nemení na tom, že tvorcovia filmu, ktorí chcú poukázať na absurdnosti v náboženstve a súčasne na výhody skeptického rozumu, by nemali čerpať z pochybných zdrojov, lebo sa tak vystavujú zbytočnej kritike. Avšak to je jediná škvrna na inak skvelom, zábavnom a miestami dokonca strhujúcom rozprávaní založenom na rozhovoroch bezverca s veriacimi. Pri jeho sledovaní sa nebudete nudiť. Je len na vašom osobnom založení, či sa budete smiať alebo rozčuľovať.
Pozri: Religulous, USA, 2008, 101 min.
Jaroslav A. Polák – spisovateľ, publicista, amatérsky filozof, do značnej miery skeptik a priaznivec kritického myslenia, ktorý ale odmieta stáť na ktorejkoľvek strane „barikády“, pretože niektoré jeho osobné skúsenosti ho priviedli k presvedčeniu, že existuje čosi ako duchovná dimenzia, čo však nikomu nevnucuje. Náboženstvo, mágiu, liečiteľstvo a podobné fenomény považuje za oprávnené do tej miery, do akej slúžia životu alebo mu aspoň neškodia; je vždy pripravený podrobiť kritike akýkoľvek konkrétny nešvár, ale nezatracuje ich ako celok.
Čerpané z: Amor Vacui – zápisky z cesty.
Autor: Jaroslav A. Polák.
Článok bol pôvodne uverejnený 10. 12. 2009.
Jedna odpoveď na “Religulous”
[…] magazíne Humanisti.sk má uverejnených niekoľko článkov: Religulous, Boh ako psychický vírus, Delúzia Boha, Nepleťte si evanjelikov […]