IROP v súčasnosti pozostáva z 8 prioritných osí a veľkého počtu špecifických cieľov pre podporu infraštruktúrnych projektov, najmä samospráv, v rôznych oblastiach.
Na realizácii IROP sa zúčastňuje 17 sprostredkovateľských orgánov. Ide o 7 VÚC (okrem Banskobystrického samosprávneho kraja), 8 mestských funkčných oblastí (UMR), Ministerstvo zdravotníctva SR a Ministerstvo kultúry SR. 7 VÚC a 8 UMR je formálne začlenených pod riadiacim orgánom.
Ide o robustný program s najnáročnejšou riadiacou štruktúrou v histórii SR v oblasti eurofondov.
Detailný prehľad o prioritných osiach, špecifických cieľoch a príslušných orgánoch, ktoré za nich zodpovedajú, sa nachádza v prílohe č. 1.
IROP do 20. 3. 2020 bol poznačený nízkou výkonnosťou, dekomitmentmi a čerpaním najmä pre finančné nástroje (na zatepľovanie ŠFRB bolo vyplatených viac ako 150 mil. € – zdroj EÚ). Finančná alokácia IROP sa presúvala na finančné nástroje s umelým vykázaním čerpania voči EK pre zabránenie dekomitmentu, ktorý v roku 2019 dosiahol 38 mil. €.
Pokrok od marca 2020 a finančné výsledky IROP
Porovnanie vývoja kľúčových finančných výsledkov IROP medzi 2 obdobiami implementácie:
Od marca 2020 sa výrazne zvýšila výkonnosť IROP aj napriek skutočnosti, že program bol posilnený o alokáciu REACT-EU o 235 mil. €.
Celkové zmeny sa dajú charakterizovať z pohľadu finančnej výkonnosti (zdroj EÚ) nasledovne:
- Zazmluvnenie od 20. 3. 2020 sa zvýšilo o 48,92 % (z 59,29 % na 108,21 % z alokácie IROP).
- Čerpanie od 20. 3. 2020 sa zvýšilo o 35,40 % (z 18,08 % na 53,48 % z alokácie IROP).
- Rozbehnutie financovania Miestnych akčných skupín (MAS) v prioritnej osi 5 IROP. Kým do marca 2020 bolo čerpanie výlučne za prevádzkové náklady za 7,8 mil. €, tak ku 5. 5. 2023 bolo netto čerpanie 24,7 mil. €.
Opatrenia zavedené od marca 2020 a ich dopady
Opatrenia IROP od marca 2020
V rámci IROP bol zavedený veľký počet nápravných opatrení. V prvom kroku sa zaviedlo 40 opatrení (v každej oblasti) na zjednodušenie procesov a zníženie byrokracie.
Následne sa prijal veľký počet opatrení v jednotlivých oblastiach. Išlo o tieto:
Riadenie IROP
- Zavedenie systému sledovania naplnenia kaskády kľúčových cieľov a ich kľúčových výsledkov. Od 1. 7. 2021 sa zaviedol systém kľúčových ukazovateľov výkonnosti (tzv. KPI) na úrovni jednotlivých procesov na podporu urýchlenia čerpania IROP.
- Priebežná analýza strategických (nad 5 mil. €), spiacich a ohrozených projektov, a aktívna komunikácia so SO pre IROP a s prijímateľmi.
- Vykonanie finančnej inventúry IROP koncom roka 2020 v spolupráci so sprostredkovateľskými orgánmi.
- Identifikovanie rizikovej alokácie, ktorá sa pravdepodobne nevyčerpá.
- Presun nevyužitej alokácie na proticovid opatrenia vytvorením nového opatrenia 2.1.4 v objeme 114 mil. € (zdroj EÚ).
- Vypracovanie mechanizmu využívania jednotkového nákladu FAST-CARE (100 € × 26 týždňov × odídenec s platným dočasným útočiskom) pre zníženie dopadov utečeneckej krízy v dôsledku vojny Rusko-Ukrajina v objeme 244 mil. € a jeho presadenie na úrovni EK. Ide o revíziu IROP 13.0 (nová prioritná os 9), pričom 127 mil. € sa vyčlenilo pre obce (1 463 projektov). Ide o unikátne riešenie na úrovni EÚ.
- Vyčlenenie alokácie celkovo 50 mil. € (zdroj EÚ) a vypracovanie národných projektov na nákup vakcín proti COVID-19, ktoré boli obstarané Európskou komisiou.
- Vyčlenenie osobitnej alokácie pre podporu rozvoja dopravnej, sociálnej, vzdelávacej a zdravotnej infraštruktúry cez návratnú formu pomoci (výhodné úvery) prostredníctvom SIH v objeme 115,9 mil. € (zdroj EÚ).
- Vytvorenie osobitného mechanizmu na kompenzáciu rastu cien stavebných materiálov a surovín od 3. 8. 2023. IROP bol prvým programom, ktorý zaviedol tento mechanizmus s názvom „dodatočný príspevok“, teda tzv. SUR+. Poskytuje sa podpora pre projekty schválené po 20. 3. 2020 a projekty schválené pred týmto obdobím pre vybrané výzvy (napr. vodovody a kanalizácie do 2 000 ekvivalentných obyvateľov) ako súčasť medzinárodných záväzkov SR. Zdrojom financovania je 66 mil. €, ktoré EK uhradila v 7. a 8. účtovnom roku za výdavky deklarované na EK z programu IROP. EK uhradila namiesto 85% podielu za EÚ až 100 % deklarovaných výdavkov. Podpora sa poskytuje do výšky 20 % na hlavné aktivity projektu. Išlo o proticovidové opatrenie.
- Organizačné zmeny a posilnenie administratívnych kapacít súvisiacich s urýchlením kontroly verejných obstarávaní.
Počet ukončených kontrol VO od 1. 3. 2020 do 12. 5. 2023 | 3 679 |
Hodnota PHZ skontrolovaných VO po podpise zmluvy od 1. 3. 2020 do 12. 5. 2023 | 1 124 072 676 € (bez DPH) |
Tvorba výziev a riadiacej dokumentácie
- Vytvorenie výziev na zostatkovú alokáciu IROP podľa finančnej inventúry na základe princípu partnerstva (spoločne s VÚC a UMR).
- Zrušenie umelých finančných limitov v rámci výziev vzhľadom na to, že na verejnom obstarávaní v projektoch sa zúčastnil veľký počet záujemcov. Trh tvorí cenu a nie úradník.
- Vytvorenie osobitného odboru na overenie a schvaľovanie implementačných stratégií MAS, výziev MAS a projektov žiadateľov predložených v rámci výziev MAS. Vytvorenie detailnej riadiacej dokumentácie pre MAS.
Porovnanie vývoja kľúčových ukazovateľov výkonnosti IROP medzi 2 obdobiami implementácie
Dopady zavedených opatrení
Dopady zavedených opatrení sa dajú zosumarizovať nasledovne:
- Vypracovalo sa a uverejnilo sa takmer toľko výziev za 2 roky ako za viac ako 7 rokov implementácie.
- Vypracovalo sa niekoľko nových výziev v oblastiach, ktoré boli v rámci IROP neoprávnené. Ide o rekonštrukciu/modernizáciu/rozšírenie kapacít základných škôl v BSK, výzvy na predprojektovú prípravu v rôznych oblastiach atď.
- Záujem o výzvy bol vyšší o 20 % ako v období pred 20. 3. 2020.
- Overil sa takmer taký istý počet ŽoNFP za 2 roky ako za viac ako 7 rokov implementácie.
- Výrazne sa znížili lehoty (priemerná doba spracovania) na schvaľovanie a zazmluvnenie projektov. Ide o viac ako 50% zlepšenie v porovnaní s obdobím pred 20. 3. 2020 (schválenie ŽoNFP trvá v priemere 80 pracovných dní namiesto 200 dní).
- Výrazne sa znížili lehoty na kontrolu verejných obstarávaní.
- Zazmluvnilo sa 79 % počtu projektov za 2 roky v porovnaní s predošlými 7 rokmi. Priemerná zazmluvnená suma projektu stúpla zo 621 tis. € na 648 tis. €.
- Počet overených žiadostí o platbu je 3,3-krát vyšší za 2 roky ako za predošlých 7 rokov.
- Overilo sa a schválilo 107 implementačných stratégií MAS, 495 výziev MAS a 373 aktualizovaných výziev MAS. Navyše sa overilo sa a schválilo 843 projektov MAS a zazmluvnilo sa 484 projektov MAS za 24,5 mil. € (tieto nie sú započítané k overeným, schváleným a zazmluvneným projektom, vedie sa samostatná evidencia) a vyplatilo sa viac ako 1 800 žiadostí o platbu v objeme 26 mil. €. Priemerná výška projektu MAS je 31 000 €, pričom prácnosť je vysoká.
- Od roku 2020 ani v jednom roku nehrozil dekomitment a nebolo potrebné umelo presunúť alokáciu IROP na finančné nástroje. Alokácia IROP sa využíva v prospech cieľových skupín IROP, teda najmä pre regionálnu a miestnu samosprávu.
Dopady zavedených opatrení sa už prejavili v prvej polovici 2021. Samotná EK súhlasila s vyčlenením ďalšej samostatnej alokácie do programu zo zdrojov REACT-EÚ. Ide o 235 mil. € v prioritných osiach 7 a 8. Išlo o prejav dôvery zo strany EK.
Osobitne významný je záujem o nástroj SUR+ (dodatočný príspevok). Vďaka SUR+ sa podarilo zachrániť veľký počet projektov. K 5. 5. 2023 je stav využívania SUR+ nasledovný:
Príloha č. 1: Prehľad o prioritných osiach a špecifických cieľoch IROP a orgánoch zodpovedných za implementáciu daného cieľa
Prioritné osi 7 a 8 boli zaradené do IROP 14. 6. 2021 po schválení revízie č. 9 IROP. EK schválila prioritnú osi 9 v rámci revízie IROP 12. 5. 2023. Od schválenia revízie IROP 12. 5. 2023 bolo vydaných 553 rozhodnutí v objeme 82 mil. €.
Pokrok v implementácii za IROP k 12. 5. 2023 od marca 2020
Zlepšenie implementácie za Integrovaný regionálny OP – od ťažkej situácie, v ktorej sa IROP nachádzal v marci 2020, sa jeho…
- kontrahovanie zvýšilo o 896 mil. € (zo 70,61 % na 113,45 % alokácie)
- a čerpanie narástlo o 747,88 mil. € (z 22,37 % na 58,28 % alokácie).
Pridelením prostriedkov v rámci REACT-EU bola alokácia navýšená o 235,78 mil. € – bez navýšenia alokácie o REACT-EU by úroveň čerpania predstavovala 66,37 %.
Prijatými opatreniami (FAST CARE, SAFE CARE, SIH) sa v blízkej dobe po dokočení administratívnych úkonov navýši čerpanie na úroveň 74,92 %.
Pokrok v implementácii EŠIF od marca 2020 (k 12. 5. 2023)
- Zvýšenie alokácie vo výzvach/vyzvaniach o 6,30 mld. € (27,69 %).
- Nárast kontrahovania o 5,60 mld. € (27,38 %); nárast v kontrahovaní bez PRV – 5,18 mld. €.
- Nárast v čerpaní o 6,60 mld. € (36,63 %) – zo 4,88 mld. € v marci 2020 na 11,48 mld. €, t. j. z 31,79 % na 68,42 %.
Nárast v čerpaní bez PRV o 6,06 mld. € – zo 4,09 mld. € v marci 2020 na 10,16 mld. € bez PRV, t. j. z 29,69 % na 70,03 %.
Prijatými opatreniami (FAST CARE, SAFE CARE) sa v blízkej dobe po dokončení administratívnych úkonov navýši celkové čerpanie na úroveň 79,72 %.
- Posun v rebríčku porovnávajúcom čerpanie eurofondov medzi krajinami EÚ z 27. miesta k 31. 3. 2020 na súčasné 21. miesto (k 30. 4. 2023). Umiestnili sme sa tak pred Bulharskom, Belgickom, Chorvátskom, Talianskom, Španielskom, Holandskom a Dánskom.
- Neprepadnutie ani jedného eura za všetky hlavné programy okrem OP Rybné hospodárstvo v rokoch 2020 až 2022 (za roky 2020 a 2021 sme zaznamenali dekomitment iba za Európsky námorný a rybársky fond 2,43 mil. €. Za rok 2022 bol EK potvrdený dekomitment vo výške 1,65 mil. €, a taktiež iba za Európsky námorný a rybársky fond), kým za roky 2017 – 2019 predstavovala výška dekomitmentu 150,34 mil. € (Európsky fond regionálneho rozvoja 147,32 mil. €, Európsky námorný a rybársky fond 3,02 mil. €).
- Zlepšenie implementácie v rámci Programov spolupráce SK – CZ a SK – AT, kde sa v rámci slovensko-českého programu od marca 2020 zvýšilo čerpanie z 12,49 % na 77,01 %; a v prípade slovensko-rakúskeho programu z 10,19 % na 68,35 %.
Autor: MIRRI SR.
Jedna odpoveď na “Integrovaný regionálny operačný program (IROP)”
[…] SR riadi Integrovaný regionálny operačný program (IROP), ktorý je hlavným nástrojom pre financovanie rozvoja regiónov, […]