Kategórie
Tlačové správy

Seniori, nebojte sa zmien

Napriek tomu, že organizácia dTest veľmi často varuje pred nebezpečiami, ktoré číhajú takmer všade na internete i mimo neho, existuje mnoho dôvodov, prečo by sa ľudia internetu vyhýbať nemali.

Medzi nepopierateľné výhody patrí predovšetkým rýchlosť, s ktorou možno mnoho vecí vyriešiť. Pomocou internetu možno v dnešnej dobe komunikovať takmer s každým, pričom výnimkou nie sú ani štátne inštitúcie. Mnoho ľudí, predovšetkým seniorov, však týmto zjednodušeniam neverí, pretože ide o zmeny, ktoré narúšajú ich zabehnuté istoty. Na ktorých miestach sa dôvera v tieto zmeny vyplatí?

Bankovníctvo

Mnoho seniorov nedôveruje bankám, ešte väčšia časť potom internetovému bankovníctvu (tzv. internet banking), s ktorým sú spojené i určité riziká. Tie však z veľkej časti je možné eliminovať opatrným zaobchádzaním, ku ktorému môže byť nápomocná i naša brožúra Bezpečne na internete.

Motiváciou k založeniu účtu, prípadne internetovému bankovníctvu, môže byť i plánované rušenie pobočiek Českej pošty, kam si nemalá časť seniorov chodí každý mesiac po dôchodok, čo už dnes môže zabrať neprimerané množstvo času, pretože v prípade, kedy by si peniaze nechávali zasielať na účet, môžu uskutočniť kontrolu účtu za niekoľko minút. Po zrušení pobočiek zaberie viac času nielen cesta na pobočku, ale je možné predpokladať, že i na ne­zrušených pobočkách bude viac zákazníkov a čakanie tak bude dlhšie. Zároveň banky často ponúkajú i úročenie vkladov na bežných účtoch, čo môže priniesť každý mesiac príjemný bonus, aj keď bežne ide len o pár korún.

Dôležitou zmienkou k bankovníctvu je i bezpečnosť. S ohľadom na množstvo peňazí, ktoré na účtoch bánk sú, je zabezpečenie účtov veľmi kvalitné.

„Pokiaľ teda spotrebitelia nevyzradia svoje heslo či iné údaje, je pravde­podobnosť napadnutia účtu minimálna,“ uvádza riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.

Čo sa týka rizík spojených s „pádmi“ bánk, účty spotrebiteľov by mali byť v bezpečí. Banky sú totiž zo zákona poistené, pričom toto poistenie pokrýva dostatočnú čiastku, aby bežným spotrebiteľom stačila. Ako príklad je možné uviesť, že pri ukon­čení činnosti Sberbank CZ boli vyplatené náhrady do výšky 100 000 €, čo činilo takmer 2,5 milióna českých korún na osobu.

„Väčšina klientov tak svoje peniaze dostala späť,“ dodáva Hekšová.

Štátna správa

Ďalším miestom, kde si ľudia môžu spríjemniť vybavenie záležitostí a podstatne skrátiť „premárnený“ čas, sú úrady.

„Veľa záležitostí so štátnou správou je možné v súčastnosti vybaviť online, prípadne ich aspoň online pripraviť a na úrade potom stráviť len najnutnejší čas,“ vysvetľuje Hekšová.

Veľkým pomocníkom môže byť i obyčajná rezervácia termínu, ktorá je vo väčšine prípadov k dispozícii. Táto rezervácia pomôže nielen klientom, ktorí nemusia čakať neprimerane dlho (pri rezervácii môže ísť o niekoľko minút), ale aj úradníkom, ktorí už vopred vedia, o akú záležitosť pôjde a môžu si tak pripraviť potrebné dokumenty.

Prekážky online prostredia

Aj keď sa väčšina spoločností, vrátane štátnych inštitúcií, snaží vytvoriť online prostredie čo na­jprívetivejšie a intuitívne, je isté, že i tak môžu mať technologicky menej zdatné osoby problém.

„Ide najmä o seniorov, ku ktorým sa technológie dostávajú až v ostat­ných rokoch, ale výnimkou nie sú ani mladšie ročníky,“ upresňuje Eduarda Hekšová z dTestu.

Vzhľadom k možnému uľahčeniu je však vhodné osloviť blízke osoby so žiadosťou o pomoc, prípadne navštíviť príslušnú pobočku, kde by mali byť pracovníci nápomocní.


Autorka: Lucie Korbeliusová, dTest.

Jedna odpoveď na “Seniori, nebojte sa zmien”

Nemám problém s používaním internet bankingu. Je tam meno, ktoré sa nezhoduje so mnou, potom je tam heslo, ktoré má síce nejaký význam, ale len v prvých písmenách. Napríklad, viem si zapamätať: Moja prezývka je Lemmy. Takže heslo bude: MpjL. Samozrejme, to je len príklad, ale pre záškodníka, hekera, ťažko ho uhádne. Navyše mi príde SMS na mobil, krátke číslo, ktoré musím opísať do prihlásenia. Neviem si predstaviť škodcu, ktorý by toto všetko dokázal. Takže sa vôbec nebojím o zneužitie svojho účtu. Navyše, pri prvej kontrole webovej stránky banky som si uložil odkaz na internet banking, takže vždy klikám na odkaz z prehliadača. Tam v adresnom riadku vždy vidím známu ikonku, že ide o HTTPS, teda bezpečnú stránku. Nie je tak možné, aby som navštívil podvodnú stránku. Sem tam mi prídu úsmevné e-mailové správy, že mám akože kliknúť na internet banking banky ČSOB, ale odkaz je na fiktívnu stránku, ktorá s bankou ČSOB nemá nič spoločné.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *