Boh je starý mytologický materiál.
Richard Filipko spravil rozhovor s teológom Michalom Havranom pod názvom Teológ Michal Havran: Slovensko je projekt, ktorý zlyhal na celej čiare. Z ich rozhovoru vyberám.
Richard Filipko: „Ste veriaci?“
Michal Havran: „Som, praktizujúci. Chodím do evanjelického chrámu, mám rád evanjelické bohoslužby, lebo sa v nich veľa spieva.“
Richard Filipko: „Študovanie teológie je aj Adam, Eva, rebro, jablko a podobne?“
Michal Havran: „To je starý mytologický materiál, ktorý sa neštuduje v zmysle, že si ho majú študenti osvojiť a veriť mu, ale skôr skúmať historický kontext, čiže pod akým vplyvom texty vznikali, do akej miery sa prekrývajú s inými mýtmi. V Štrasburgu ho naozaj skúmajú vedecky a kriticky, čo je jediná šanca, aby teológia obhájila svoje postavenie v 21. storočí.“
Richard Filipko: „Teológia je podľa vás veda?“
Michal Havran: „Dnes už áno. Najbližšie k súčasnej teológii má literárna kritika zmiešaná s filozofiou. Ide o absolútnu prácu s textom a pochopenie textu. Na teológii 20. a 21. storočia je zaujímavé, že sa stala vedou o ľuďoch, lebo hovorí o tom, ako premýšľame, čo je zásadný rozdiel v porovnaní so stredovekou teológiou.“
Richard Filipko: „Čiže nie je to veda o Bohu, ale o človeku?“
Michal Havran: „Áno.“
Nuž, keby teológ chcel naozaj myslieť vedecky a kriticky, tak by pochopil, že aj boh je starý mytologický materiál. Keď chcú v Štrasburgu, i kdekoľvek inde, naozaj skúmať vedecky a kriticky, tak ich jedinou možnosťou, aby teológia obhájila svoje postavenie v 21. storočí, je pochopiť, že aj každý boh je starý mytologický materiál.
Adam Roman o teológii povedal:
„Teológia je pokus vytvoriť zdanie usporiadaného systému poznatkov (o bohu) tam, kde žiadnych poznatkov niet. Náboženské dogmy totiž nie sú ani len poznatkami, lebo nie sú produktom ľudského snaženia o poznanie (ich žriedlom je tzv. Zjavenie). Teológiu by sme mohli chápať ako vedu len za jedinej podmienky: keby sme pripustili, že je to veda prázdna, ako hovorí Richard Dawkins.“
Učitelia, ktorí vyučujú v Štrasburgu, i kdekoľvek inde, majú najvyšší čas, aby sa začali vzdelávať. Môžu sa precvičiť pri čítaní cvičení, ale dávam im, aj teológovi Havranovi, do pozornosti tieto dve eseje:
Načo teológ prekrúca významy slov? Teológia je náuka o bohu. Náuka o človeku sa nazýva antropológia.
Archív:
Autor: Ján Parada.
Článok bol pôvodne uverejnený 27. 5. 2015.