Väčšina Slovákov minie za darčeky menej ako vlani.
Rastúca inflácia má vplyv aj na blížiace sa Vianoce. Takmer 60 percent Slovákov sa totiž chystá minúť za vianočné darčeky menej peňazí ako vlani. Jeden z desiatich opýtaných ich tento rok nebude kupovať vôbec. Mnohí sa musia uskromniť a aj preto približne polovica ľudí utratí za darčeky spolu maximálne do 200 eur, ďalšia štvrtina od 200 do 400 eur. Ako ďalej ukázal reprezentatívny prieskum pre spoločnosť Home Credit [1], štyria z desiatich nakúpia väčšiu časť vecí pod stromček v e-shopoch a menšiu v kamenných predajniach, tretina kupujúcich zvolí opačné „garde“. Obdarovaní si najčastejšie budú rozbaľovať kozmetiku, knihy, hračky či oblečenie.
Čoraz viac sa zvyšujúce životné náklady slovenských domácností sa odrážajú aj na tom, aké hojné budú mať tohoročné Vianoce. Podľa výsledkov prieskumu sa až 58 percent ľudí chystá minúť za darčeky menej ako minulý rok. Takmer pätina opýtaných nakupuje v predstihu s očakávaním, že tesne pred sviatkami bude „všetko drahšie“ a ďalších 16 percent sa zase spolieha pre zmenu na výpredaje, a preto časť z nich kúpi darčeky až po sviatkoch.
Vplyv rastúcej inflácie na tohoročné nakupovanie vianočných darčekov
„Najviac Slovákov, až 48 %, plánuje za nákup vecí pod vianočný stromček pre svojich blízkych minúť spolu najviac 200 eur, ďalšia približne štvrtina minie sumu od 200 do 400 eur. Je tu však aj 10 percent opýtaných, ktorí utratia za darčeky do 800 eur, no na druhej aj 11 percent takých, ktorí ich tento rok nakupovať vôbec nebudú,“ približuje výsledky prieskumu Jaroslav Ondrušek, analytik trhu z Home Creditu.
Koľko sa chystáte minúť spolu za vianočné darčeky?
Až dve tretiny Slovákov sa bude pri predvianočných nákupoch spoliehať na zdroje z bežnej mesačnej výplaty, traja z desiatich siahnu na svoje úspory. Tých, čo si budú požičiavať, je len pár percent.
Ako financovať nákup vianočných darčekov?
„Jedným zo základných pravidiel je zbytočne sa nezadlžovať pre vianočné darčeky. Tie zväčša nepatria do kategórie nevyhnutných vecí, preto je vhodné brať ohľad na aktuálnu finančnú situáciu v rodine. Na druhej strane, mnohí berú Vianoce ako príležitosť na kúpu hodnotnejšieho darčeka, napríklad elektroniky, športového vybavenia alebo nábytku, ktorý by si aj tak kúpili. Ak sa to rozhodnete financovať pôžičkou, spočítajte si, či budete mať peniaze na mesačné splátky a vždy si požičajte len u overenej inštitúcie,“ radí ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský.
Čo teda budú Slováci pod stromček nakupovať?
Dominujú tu skôr finančne menej náročné darčeky, čo korešponduje so súčasnou ekonomickou situáciou mnohých rodín. Najčastejším darčekom pod stromčekom bude tento rok kozmetika (45 %). Knihy plánuje kupovať 38 percent opýtaných, hračky 36 percent, oblečenie a obuv 35 percent. Z ďalších najčastejších darčekov to bude vybavenie domácností (18 %), darčeková poukazy (17 %), výživové doplnky či elektronika (oboje po 13 %).
Z roka na rok pribúda online kupujúcich, no stále sú tu aj ľudia, čo preferujú klasické predajne. Mnohí to kombinujú, čo platí aj v prípade predvianočných nákupov. Najviac – 37 respondentov kúpi väčšiu časť darčekov v eshopoch a menšiu v kamenných predajniach, tretina kupujúcich zase o niečo viac v kamenných obchodoch a zvyšok na internete. Takých, čo úplne všetko kúpia online, sú len 3 percentá.
[1] Prieskum od 13. 10. do 17. 10. 2022 realizovala agentúra STEM/MARK na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 506 respondentov (18 – 64 rokov) exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.
Autor: Home Credit.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.