Kategórie
Tlačové správy

Pri plánovaní budúcoročných rozpočtov by firmy nemali osekávať náklady na technológie

Tie im totiž môžu pomôcť prekonať krízu.

Enehano Solutions s.r.o.

V ostatných mesiacoch roka firmy zvyčajne pripravujú finančné plány a rozpočty na ten nadchádzajúci. Slovensko vstupuje do ekonomicky náročného obdobia a každý podnik dôsledne zvažuje, na čom ušetrí. Odborníci na digitalizáciu zo spoločnosti Enehano Solutions v tejto súvislosti zdôrazňujú, že nie je rozumné šetriť na investíciách do digitálnych technológií. Práve tie totiž môžu podnikom pomôcť prekonať krízové časy a udržať si konkurencieschopnosť. Slovenské podniky majú v porovnaní so zahraničnou konkurenciou už teraz v oblasti digitalizácie pomerne zlú východiskovú pozíciu. V rámci európskej dvadsaťsedmičky sa naša krajina v oblasti integrácie digitálnych technológií podnikmi umiestnila na 21. priečke.

Po období pandémie čelia dnes firmy oveľa vážnejšej kríze. Neustále stúpajúca inflácia a v jej dôsledku zdražovanie tovarov a služieb, rastúce ceny energií a prognózy predpovedajúce recesiu nútia podniky revidovať rozpočty, optimalizovať náklady a šetriť, aby v nadchádzajúcom období prežili. Niektoré firmy plánujú znižovať personálne či režijné náklady, konsolidovať úvery, iné odkladajú plánované investície. Odborníci na digitalizáciu zo spoločnosti Enehano Solutions aj na základe skúseností z koronakrízy zdôrazňujú, že šetrenie vo firmách by nemalo ísť na úkor zavádzania moderných a digitálnych technológií. Prvoplánové škrty totiž nemusia v konečnom dôsledku priniesť firmám benefit.

„Na šetrenie sa vo všeobecnosti dá pozerať dvoma pohľadmi. Jednoduchší spôsob spočíva v prepustení časti zamestnancov, zastavení investícií a podobne. Ten zložitejší a často aj zmysluplnejší spôsob je v správnom investovaní do zefektívnenia procesov a ďalších strategických krokov, ktoré môžu viesť nielen k šetreniu peňazí, ale naviac k ďalším príležitostiam a rastu firmy. Rozumné firmy obvykle využívajú krízové časy práve na investície do takýchto oblastí,“ konštatuje Eduard Gers, odborník na digitalizáciu zo spoločnosti Enehano Solutions.

Technológie môžu firmám pomôcť prežiť

Hoci predchádzajúce roky urýchlili na Slovensku prechod na digitálne platformy, na Slovensku je úroveň digitálnej transformácie stále nízka. Naša krajina sa v rámci EÚ umiestnila na 21. mieste v oblasti integrácie digitálnych technológií podnikmi. Aspoň základnú úroveň digitálnej intenzity má 43 % malých a stredných podnikov na Slovensku, čo je však pod priemerom EÚ, ktorý je na úrovni 55 %. Slovensko je tesne pod európskym priemerom, aj pokiaľ ide o využívanie umelej inteligencie a cloudových služieb, ale aj vo využívaní analýzy veľkých dát. Medziročne sa tiež zhoršilo skóre krajiny v oblasti elektronického obchodu. [1] Avšak práve využívanie technológií a inovácií môže nielen ušetriť firmám peniaze, ale aj zefektívniť procesy.

„Aj na investície do nových technológií je dôležité pozerať sa dvoma smermi – koľko môžu firme ušetriť a koľko môžu naviac priniesť. Pri malých firmách je šetrenie nákladov pomerne ľahko uchopiteľné, nové technológie umožňujú týmto spoločnostiam rásť a ďalej sa rozvíjať. Vo veľkých výrobných podnikoch to oboma smermi môžu byť rádovo až desiatky percent, ktoré môžu získať vhodným a rozumným zavádzaním nových technológií,“ hovorí Eduard Gers.

Na krízu sa treba pripravovať s predstihom

Pripravovať sa však na krízu v období, keď už nastane, nie je podľa spoločnosti Enehano Solutions múdre ani z hľadiska podnikovej stratégie. Opatrenia prijaté na poslednú chvíľu síce môžu pomôcť zvrátiť „katastrofu“, na ťažké časy však podľa odborníkov treba myslieť oveľa skôr.

„Zdravé firmy riešia veci s predstihom, sledujú nové trendy, zvažujú nasadenie nových technológií, proste inovujú. Takéto spoločnosti obvykle prekonajú nečakané prekážky s oveľa väčšou ľahkosťou a dokonca z nich často vyjdú ešte viac posilnené,“ uzatvára Eduard Gers, odborník na digitalizáciu zo spoločnosti Enehano Solutions.


[1] – The Digital Economy and Society Index (DESI).

Autor: Enehano Solutions.

Správu dodala Anna Vojteková z PR Clinic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *