Učiteľka Slovenska Iveta Barková prednášala na medzinárodnom samite pedagógov.
Slovensku sa dostalo veľkej cti. Minulý týždeň sa naše odborníčky na vzdelávanie zúčastnili na prestížnej medzinárodnej konferencii Global Teacher Prize. A nielenže sa zúčastnili, ale aj svojimi prednáškami a prezentovaním skúseností inšpirovali kolegov zo zahraničia. Na podujatí v Lisabone sa zúčastnilo 40 pedagógov zo Spojeného kráľovstva, Švédska, Fínska, Srbska, Albánska, Nemecka, Francúzska, Talianska, Portugalska, Estónska, Holandska a Slovenska, ktorí prinášali nové pohľady na témy ako rozvoj emocionálnej a osobnostnej zložky žiakov, práca s marginalizovanými a znevýhodnenými skupinami, transdisciplinárny prístup vo vzdelávaní a mnohé iné.
Prítomný bol aj bývalý minister školstva Portugalska Nuno Crato a ministerka školstva Kolumbie Maria Victoria Angulo. Slovensko zastupovala Učiteľka Slovenska 2020, finalistka TOP 50 celosvetového ocenenia Global Teacher Prize Iveta Barková a manažérka Komenského inštitútu CEEV Živica Zuzana Labašová.
„Na stretnutí som pracovala na téme „Komunity v škole – školy v komunite“ a prezentovala som svoju predstavu školy ako centra miestnej komunity. Väčšina európskych krajín sa borí s tým, že rodičia a miestne komunity sú pasívne. Školy sú vnímané hlavne ako vzdelávacie inštitúcie, ale komunity sú založené na vzťahoch a dôvere. Vo svojom príspevku som ukázala viaceré príklady z našej praxe, ako budujeme komunitu rodičov, miestnych obyvateľov, lokálnych inštitúcií, a tým upevňujeme dôveru medzi školou a komunitou,“ vraví Iveta Barková s tým, že ju prekvapilo, aké podobné problémy v oblasti vzdelávanie riešia všetky európske krajiny.
Postavenie učiteľov v spoločnosti alebo vzdelávanie pre prax sú témy, ktoré aktuálne rezonujú takmer všade.
„Všetky európske krajiny, možno s výnimkou Fínska a Estónska, riešia rovnaké problémy – vysokú nezamestnanosť mladých ľudí, slabé spoločenské uznanie učiteľskej profesie, negatívny dopad dištančného vzdelávania, nedostatok pedagógov, prípadne ich odchod zo školstva a rovnako ako na Slovensku nízke platy v školstve. Mali by sme prestať hovoriť o vzdelávaní ako o našej priorite, treba konať,“ dodala Iveta Barková.
Táto skutočnosť prekvapila aj odborníčku na vzdelávanie z Komenského inštitútu Zuzanu Labašovú. Pedagógovia na celom svete sa napriek tomu, že pracujú v rôznych vzdelávacích systémoch a s rôznymi cieľovými skupinami, boria s podobnými problémami.
„Preťaženosť, nízke ocenenie učiteľov v spoločnosti, či odtrhnutosť školy od reálneho života rezonovali počas oboch dní konferencie. Všetci zúčastnení však priniesli do vzdelávania niečo pozitívne a preto sa konferencia niesla skôr v duchu nadšenia pre inovácie a chuti inovovať školy pre potreby žiakov a sveta 21. storočia,“ vraví Zuzana Labašová.
Ako sa však ukázalo, vyššie platy pre pedagógov nie sú to najdôležitejšie pre to, aby systémy fungovali lepšie.
„Za veľmi zaujímavé považujem to, že výhody fínskeho vzdelávania podľa fínskych učiteľov netkvie ani tak vo výške platu, prípade obrovského ocenenia spoločnosti, ale predovšetkým v slobode a autonómii, ktorú pedagóg dostane na to, aby dosiahol v triede svoje vzdelávacie ciele. Na konferencii predovšetkým dominovali témy rozvoja emócií a empatie u žiakov, ale aj vzdelávanie pomocou technológií a vytváranie prostredia pre praktické, aktívne učenie vrátane charakterového vzdelávania,“ uzavrela Zuzana Labašová.
Global Teacher Prize je medzinárodné ocenenie, ktoré spája komunitu inšpiratívnych pedagógov z celého sveta. Na Slovensku je jeho licencovanou súčasťou ocenenie Učiteľ Slovenska, ktoré sa koná pod záštitou prezidentky SR Zuzany Čaputovej. Už sa otvoril aj nominačný proces pre nový ročník. Nominovať pedagogičku alebo pedagóga na ocenenie môže ktokoľvek, stačí vyplniť formulár na webe Učiteľa Slovenska.
Autorka: Eva Sládková, CEEV Živica.