Starý kus nábytku, hromada oblečenia, ktoré vôbec nenosíme, nevyužívané náradie alebo knižky, na ktoré sa len práši.
Presne takých vecí sa ľudia zbavujú a jedným z najpopulárnejších nástrojov pre rýchly online predaj sa stala platforma Facebook Marketplace. Niet divu – je zadarmo a ponúka intuitívne použitie, ktoré je prepojené so sociálnou sieťou Facebook. Možnosť prezerať si profily predajcov či kupujúcich nám môže prinášať väčší pocit istoty a bezpečia. Žiaľ, často môže ísť len o falošný pocit, za ktorým sa skrývajú čím ďalej rafinovanejšie podvody ako predávajúcich, tak kupujúcich.
Na online platforme Facebook Marketplace každý mesiac predáva a nakupuje viac než miliarda užívateľov, čo vytvára priestor pre najrôznejšie podvody. Napriek presvedčivosti niektorých podvodníkov je možné pozorovať niektoré varovné znaky, ktoré môžu napomôcť k odhaleniu týchto podvodov.
Podvodníci môžu podviesť i predajcu
Podvodníci už zďaleka nebývajú len na strane predávajúceho. V ostatnom čase sa hromadia prípady, kedy sa podvodníci vydávajú za kupujúcich. Za predstieraným záujmom o kúpu tovaru sa však typicky ukrýva snaha vytiahnuť z nič netušiacich predávajúcich citlivé či platobné údaje. Finta spočíva v ich požiadavke na platbu. Podvodník ukrývajúci sa za kupujúcim tak navrhne previesť platbu cez službu nejakého dopravného prepravcu, napr. s názvom „zabezpečená transakcia“. Obdobne môže žiadať o zaplatenie dodatočného poistenia. Problém je, že ide len o službu fiktívnu. Podvodník pod zámienkou takej platby vyzve predávajúceho, aby klikol na zaslaný online odkaz na internetovú stránku, ktorá dôveryhodne vizuálne napodobňuje stránky prepravnej spoločnosti. Pre rozkliknutie takého odkazu predávajúceho čaká formulár k registrácii platobnej karty pre prevod čiastky a vyplnenie adresy. Vy, ako predávajúci, môžete mať radosť, že sa obchod tak rýchlo vydaril. Cieľom podvodníka je ale jediné – ukradnúť pomocou tohto odkazu bankové či iné citlivé informácie predávajúceho.
Podozrivý odkaz? Neklikať!
„Pokiaľ vám kupujúci či predávajúci zasiela odkaz na prevod platby, vždy starostlivo zvážte, či nejde o podozrivé správanie,“ uviedla riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.
Napovedať môže lámaná slovenčina alebo čeština s viacerými gramatickými či štylistickými chybami, ktoré poukazujú na strojový preklad. Najlepšou obranou pri podozrivej komunikácii, kedy ste vyzvaní k platbe cez odkaz, je mazať, prípadne nahlásiť či blokovať.
Platba cez dopravné spoločnosti?
Najčastejšie sa pri tomto type podvodov objavuje odkaz na stránky napodobňujúce stránky dopravnej spoločnosti GLS. Spoločnosť GLS však neposkytuje tretím stranám službu sprostredkujúcu platbu predom. A v zásade nekomunikuje so svojimi klientmi cez online platformy typu Facebook alebo Bazoš.sk, ale komunikuje výhradne z internetovej domény GLS-group.com a GLS-group.eu. Pokiaľ tak narazíte na URL adresy napr. vo forme pozmeneného tvaru URL adresy: gls-group-eu.site alebo gls-group-eu.sec-orders.site, ide o falošnú stránku.
„I v prípade, že narazíte na možnosť sprostredkovania platby dopravcom, je pravidlom, že príjemca nehradí nič vopred, a platí sa až v okamžiku doručenia priamo kuriérovi platobnou kartou či v hotovosti. Nikdy nie je od veci spoločnosť, ktorá má túto platbu sprostredkovať, telefonicky kontaktovať a overiť tak dôveryhodnosť služby,“ radí Eduarda Hekšová.
Preklepnite si facebookový profil
Pred nákupom či predajom na Facebook Marketplace odporúčame starostlivé prezretie profilu predávajúceho či kupujúceho. Typicky niektorí podvodníci zakladajú falošné účty, tak aby ľudí primäli k nákupu falošných či neexistujúcich položiek, kedy pri predaji miznú i s peniazmi. Jedným z varovných signálov tak môže byť vek facebookového účtu. Pokiaľ ide o účet, ktorý má históriu len niekoľko mesiacov, buďte obozretní. V prevencii pred podvodom môže pomôcť tiež vyhľadávanie mena kupujúceho vo vyhľadávači. Užitočná môže byť tiež kontrola fotografií na profile. Podvodníci dosť často profilové fotografie ukradnú iným osobám. Stačí jednoducho fotografiu z profilu stiahnuť či si spraviť snímku obrazovky, a potom vyhľadať fotografiu vo vyhľadávači, ktorý vyhľadáva pomocou obrázkov.
Odhalili ste podvodníka? Čo teraz?
Pokiaľ ste poznali, že máte čo do činenia s podvodníkom, odporúčame jeho účet nahlásiť Facebooku a následne si ho zablokovať. Okrem toho odporúčame upozorniť na podvod svojich priateľov a blízkych.
„Pokiaľ bol podvodník tak presvedčivý, že ste jeho praktiky odhalili až po zaplatení, odporúčame kontaktovať vašu banku, ktorá vám môže pomôcť situáciu vyriešiť v rámci tzv. chargebacku,“ uzatvára riaditeľka dTestu, podľa ktorej sa to v online svete rafinovanými podvodníkmi len tak hemží a naletieť môže ktokoľvek.
Neostáva teda nič iného, než byť viac obozretní.
Autor: dTest.