Vozidlo môže začať horieť aj pre poruchy palivového alebo elektrického systému.
Počas letných horúčav sa, žiaľ, často šíria ničivé požiare, ako je to aj v Českom Švajčiarsku, kde hasiči bojujú už vyše dvoch týždňov o záchranu národného parku. V horúcom počasí môžu byť príčinou požiaru aj automobily, v ktorých sa za hodinu na slnku môže volant zohriať i na viac ako 50 °C a prístrojová doska dokonca až na 70 °C. Majitelia áut, ktorí podceňujú pravidelný servis, sa teda okrem hrozieb v bezpečnosti cestnej premávky vystavujú aj vyššiemu riziku porúch, ktoré môžu spôsobiť požiar, a to nielen v horúcom lete.
„Nielen pred zimnou sezónou, ale aj pred tou letnou, by si mal každý nechať svoje vozidlo skontrolovať v servise. Zanedbaná starostlivosť obvykle vedie k vyššiemu riziku vzniku porúch, ktoré môžu spôsobiť aj samovznietenie auta. Externá jarná prehliadka by teda nemala byť len o výmene pneumatík za letné, kontrole stavu chladiacej a brzdovej kvapaliny, tlmičov a bŕzd, či výmene vzduchového a palivového filtra, ale mala by zahŕňať aj preverenie palivového a elektrického systému,“ upozorňuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings, ktorá je materskou spoločnosťou siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Pozor na únik paliva
K vznieteniu automobilu nedochádza len v dôsledku nehody, ale nezriedka aj pre nedbalosť jeho majiteľov. Jednou z najčastejších príčin vznietenia vozidla býva únik paliva z palivového systému. Dôvodov aj miest, kadiaľ môže palivo unikať, je mnoho. Moderné vozidlá sú navyše stále viac prešpikované elektronikou, ktorá je čím ďalej tým zložitejšia a ktorej systémy sú vedené cez celé vozidlo, teda od motora cez palubnú dosku, dvere a podlahu až po batožinový priestor. Aj nepatrné poruchy potom môžu spôsobiť iskrenie, pre ktoré môže začať horieť unikajúce palivo alebo jeho výpary. Následný požiar potom v aute postupuje veľmi rýchlo.
Dôvodom požiaru vozidla môže byť aj prehriaty motor. Ak sa tak stane, môže sa chladiaca kvapalina alebo olej pri úniku do motorového priestoru dostať do kontaktu s rozpálenými časťami vozidla ako je napríklad výfukové potrubie, kde môže dôjsť k ich vznieteniu. Preto je dôležité vozidlo pravidelne servisovať, aby sa prípadný problém odhalil v čas.
„Žiaľ, ak začne automobil horieť, jeho záchrana býva veľmi náročná až nemožná, pretože sa väčšinou vozidlo nepodarí začať hasiť dostatočne rýchlo,“ doplnil Petr Vaněček.
Letné horúčavy „rozpália“ interiér auta
Automobil môže byť vo všeobecnosti pri súčasných teplotách významným požiarnym rizikom. Pri vonkajšej teplote 35 stupňov Celzia sa počas jednej hodiny môže interiér vozidla zaparkovaného na slnku vyhriať až na 47 stupňov. Niektoré prvky interiéru môžu dosiahnuť aj ďaleko vyššie teploty – napríklad sedadlá až 51, volant 53 a palubná doska až 69 °C. Potom môže dôjsť aj k výbuchu alebo aj samovznieteniu rôznych predmetov vo vozidle, ako je napríklad cigaretový zapaľovač či náplň do osviežovača vzduchu.
Autorka: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.