Bezpečnostné a komfortné prvky výbavy sú dnes prakticky neodmysliteľnou súčasťou skoro všetkých vozidiel.
Dnes má takmer každé ojazdené auto aspoň 1 airbag, posilňovač riadenia, elektrické okná, ABS alebo klimatizáciu a asi tri štvrtiny automobilov majú ESP alebo tempomat. No pred tridsiatimi rokmi boli najdôležitejšími modelmi na trhu Škoda Favorit, Forman a 105/120/130, u ktorých sa vodič aj posádka museli bez týchto prvkov výbavy úplne zaobísť. AAA AUTO v rámci pripomenutia 30 rokov svojej existencie prichádza s prehľadom vývoja bezpečnostných prvkov a komfortu za tri uplynulé desaťročia.
Značnej modernizácie sa u nás v masívnom meradle dočkali autá v roku 1994, resp. v nasledujúcich rokoch, kedy si slovenskí a českí zákazníci mohli začať kupovať cenovo dostupnú Škodu Felicia, súčasťou ktorej výbavy bola často už aj klimatizácia. Medzi zahraničnými vozidlami hrali v ponuke ojazdených áut prím napr. Ford Escort a Sierra, Opel Kadett a Astra, Fiat Tipo a Uno, Volkswagen Golf alebo Renault 19. Airbag mal v tom čase každý štvrtý automobil. Posilňovač riadenia tiež nebol samozrejmosťou, mal ho každý druhý. Elektrickými oknami disponoval každý tretí, ABS mal každý šiesty a klimatizáciu jeden z desiatich automobilov. Tempomat malo len jedno vozidlo zo sto a ESP nebolo na trhu ojazdených áut rozšírené vôbec, veď sa v ponuke najluxusnejších nových vozidiel objavilo až v roku 1995 a jeho prítomnosť v nových vozidlách začala rýchlejšie rásť až po prelome milénia.
Z obľúbených českých vozidiel mohla mať airbag, posilňovač riadenia, elektrické okienka, ABS alebo klimatizáciu za príplatok prvýkrát až Škoda Felicia, ktorá na čele predajných štatistík v „áčkach“ Favorita vystriedala až v roku 1999. S ESP a tempomatom sa vodiči pri tuzemských vozidlách prvýkrát stretli až vo Fabii a Octavii, ktoré predajným štatistikám v AAA AUTO začali dominovať ešte neskôr.
Ťažných zariadení mierne pribúda, strešné okná z ponuky naopak miznú
Naopak, napr. vozidiel s ťažným zariadením na začiatku deväťdesiatych rokov bolo okolo 15 – 20 %, zatiaľ čo teraz ich je okolo štvrtiny, takže ich podiel rastie iba pomaly. Otváracie strešné okno má dnes okolo 10 % vozidiel, zatiaľ čo predtým to bolo takmer každé tretie. A napríklad CD menič, predtým žiadaný symbol luxusu, dnes z vozidiel takmer definitívne vymizol.
„Nebude dlho trvať a na ojazdený automobil s CD meničom prakticky nebude možné naraziť,“ uvádza Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO.
Najčastejšie býval v priehradke spolujazdca, pod jeho sedačkou alebo v batožinovom priestore a umožňoval striedavé prehrávanie najčastejšie 6 CD bez toho, aby ich vodič musel vymieňať priamo v prehrávači.
Komfortných a bezpečnostných prvkov je v nových, ale už aj v ojazdených automobiloch veľké množstvo.
„Som rád, že žijeme v čase, kedy si drvivá väčšina vodičov pod pojmom ojazdené auto nevybaví zákonite iba staré a možno nebezpečné auto, ale už skôr vozidlo, ktoré síce nie je úplne nové, ale je dobre vybavené,“ zakončuje Petr Vaněček.
Autorka: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.