Komora učiteľov odovzdala vláde SR vizitky s menami učiteľov, ktorí odišli.
Dnes 30. júna nedostávajú deti iba vysvedčenia, ale časť detí vidí svojich učiteľov poslednýkrát. Na problém odchodu zamestnancov školstva a ich nedostatku upozorňovali nielen štrajky pedagógov v rokoch 2012 a 2016, ale aj analytické útvary ministerstva financií, školstva a odborné štúdie Európskej komisie. Inštitút vzdelávacej politiky nedávno uverejnil, že do roku 2025 môže chýbať takmer 8 600 učiteľov. Pracovné portály hlásia za ostatných 5 rokov rekordný nárast pracovných ponúk, ktoré uverejnili školy. Aktuálny počet voľných miest na portáli Edujobs sa blíži k dvom tisícom.
Predstavitelia súčasnej vlády napriek tomu, že kritizovali predchádzajúce vlády za ich nečinnosť v oblasti školstva, dodnes nepredstavili žiaden plán zvyšovania atraktivity učiteľského povolania a ďalších profesií v školstve. Namiesto reálnych krokov sme svedkami opakovaného rozdávania nekoncepčných sociálnych balíčkov.
Minister školstva nám 22. júna 2022 na rokovaní k platom odovzdal výpis svojej pracovnej činnosti k tejto najkľúčovejšej téme záchrany školstva. Vláda otázku platov prvý rok volebného obdobia riešila dopisovaním si medzi útvarmi ministerstva školstva a financií. Ministri školstva a financií prvýkrát rokovali o platoch a normatíve v školstve po viac ako roku vládnutia. Predseda vlády zasadol k rokovaciemu stolu až po dvoch rokoch, dva mesiace po vyhlásení štrajkovej pohotovosti odborovým zväzom školstva. Celkovo aktivita ministra školstva a ďalších predstaviteľov vlády predstavuje do najväčšieho protestu zamestnancov školstva 15. júna 2022 necelú A4. Očakávali sme oveľa rozsiahlejšiu iniciatívu zo strany vládnych úradníkov.
Dnes odovzdávame vláde symbolicky 190 vizitiek, vyzbieraných v tomto týždni. Vizitky s menami a odkazmi odovzdávame vláde za všetkých kolegov a kolegyne, ktorí si nemôžu dovoliť ďalej pracovať v školstve. Michal Tlelka, ktorý po 10 rokoch učenia dáva výpoveď, sa pýta:
„Ako chcete do školstva prilákať kvalitných učiteľov, keď začínajúci učiteľ dostane 700 eur v čistom?“
Konštatuje, že práca učiteľa ho veľmi napĺňa, no hypotéku mu nezaplatí.
„Obrovská záťaž zo stresu a povinností sa odrazila na mojom zdraví. A potom vám príde na účet výplata, ktorá by sa skôr dala nazvať vreckovým,“ opisuje svoj dôvod odchodu zo školstva po dvoch rokoch práve odchádzajúca učiteľka gymnázia Michaela Gálová.
Budúcnosť v školstve si budú vedieť mladí ľudia len ťažko predstaviť, keď dnes učiteľka materskej školy po 44 rokoch praxe s atestáciou a najvyšším príplatkom za vzdelávanie, dostane dôchodok 625 €.
Školstvo netrápi len nedostatok záujmu o pedagogickú profesiu. Rastie počet vyučovacích hodín, ktoré sú odučené neodborne, čo zásadne znižuje kvalitu celého systému. Predseda vlády a minister financií sa 25. júna ospravedlnili zamestnancom školstva, že sú rukojemníkmi nálad a hádok politikov. Toto ospravedlnenie by sa dalo brať vážne jedine vtedy, ak by minister financií splnil svoj sľub, ktorý dal v decembri 2021, že príde s návrhom zvyšovania platov, ktorý bude zakotvený v ústavnom zákone. Zdá sa, že po neúspešnom účinkovaní všetkých doterajších vlád je toto jediné riešenie. Slovenská komora učiteľov na rokovaní vyzvala ministra školstva, aby neodkladne takýto zákon predložil na prerokovanie vláde. Zároveň ho týmto vyzývame, aby schválenie takto formulovaného zákona podmienil svojou demisiou.
Túto požiadavku vnímame ako jedinečnú príležitosť pre zodpovedného predstaviteľa rezortu školstva, ktorý v prospech zamestnancov škôl doteraz nič významné nepresadil. Už druhý rok sme svedkami výhovoriek na ministra financií, preto hodnotíme jeho celkovú činnosť pre školstvo ako mimoriadne nedostatočnú. Na dosiahnutie sľubu, ktorý dal pred voľbami, aby nástupný plat učiteľa dosahoval výšku priemernej mzdy za ostatné dostupné obdobie, by dnes bolo potrebné zvýšiť platové tarify o 32 %.
Vybrané výroky odchádzajúcich zamestnancov školstva
„Odchádzam, z tohto platu sa nedá žiť.“ (Hana J., špeciálna pedagogička)
„Už nechcem ťahať dve práce, rodinu, domácnosť. Práca učiteľa je nezaplatená a nedocenená.“ (Petra V., učiteľka)
„Neodchádzam sama, so mnou aj ďalší štyria kolegovia. Deti nebude mať kto učiť.“ (Zuzana R., učiteľka)
„Vyberať si medzi učením detí v škole vs. možnosť založiť si a živiť rodinu, tak to je krutá voľba.“ (Michal G., stredoškolský učiteľ)
„Aj napriek tomu, že túto prácu milujem, odchádzam. Som vyčerpaná a bez peňazí… matka piatich detí.“ (Galina K., zástupkyňa riaditeľa školy, učiteľka)
„Je to nádherná, no nedocenená práca. Keď poviete, že ste učiteľ, pozerajú sa na vás ako na chudáka, lebo to tak je.“ (Michaela N.)
„Vláda by sa mala zamyslieť nad tým, prečo nechceme byť v úlohách riaditeliek a riaditeľov.“ (Vlasta N., riaditeľka)
„Mzda je vražda mužov v školstve. Mzda robí status učiteľa. Mzda mi platí hypotéku.“ (Miroslav H., učiteľ)
„Žiaľ, nemala som ani príležitosť začať v školstve pracovať, lebo podmienky pre učiteľa na Slovensku sú tragické.“ (Valika F., čerstvá absolventka)
„Odchádzam zo školstva od 1. 7. kvôli podmienkam v školstve a neohodnotenej práci nepedagogických zamestnancov (kuchárky). Ideme 100 rokov dozadu – mám rada túto prácu, ale robiť tri roboty, je to na zaplakanie. Za 10 rokov som sa nikde nepohla, stále len na minimálnej mzde a potom sa čudujete, že ľudia odchádzajú.“ (Eva M., vedúca školskej jedálne)
„Po 19 rokoch oddanej práce špeciálnej pedagogičky končím!!! Kvôli tomu, že musím mať vedľajší pracovný pomer, aby som mala príjem.“ (Miroslava E., zástupkyňa riaditeľky)
„Žiadny človek neostane tam, kde si ho nevážia. Pokiaľ budú odborní zamestnanci zamestnaní len cez kadejaké projekty za smiešny plat, nerovnoprávni s kmeňovými zamestnancami školy, na reformy a inklúziu môžete zabudnúť. Je to smutné – pekné farebné triedy, v ktorých nebude mať kto robiť.“ (Veronika L., psychologička)
„Je veľmi smutné, že mladí pedagógovia s veľkým potenciálom, chuťou a láskou k svojej práci, ktorá ani zďaleka nie je jednoduchá musia opustiť toto zamestnanie kvôli peniazom. Roky štúdia a praxe vyjdú nazmar. Ja sama som učiteľka violončela, do svojej práce dávam naozaj maximum, ale už ďalej nedokážem žiť z dobrého pocitu. Ignorancia tohto mizerného stavu školstva zo strany kompetentných je naozaj neodpustiteľná.“ (Paulína T., vychovávateľka)
Pozri: Dotazník – odchádzajúci zo školstva.
Archív:
Slovenská komora učiteľov