Prvým krokom k novým službám digitálneho štátu je Mobilné ID.
Rozhodujúci krok pre to, aby občania mohli s úradmi komunikovať pohodlne len cez mobil. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) predstavilo prvú fázu revolučného digitálneho projektu. Od pondelka 20. júna je spustená mobilná aplikácia Slovensko v mobile, ktorej súčasťou je tiež Mobilné ID. Vďaka tomu sa do Ústredného portálu verejnej správy – Slovensko.sk prihlásia užívatelia už bez čítačky a len jednoducho pomocou aplikácie. Postupne sa elektronické mobilné služby štátu budú rozširovať a budú prístupné nielen pre doterajších užívateľov Slovensko.sk, ale pre všetkých občanov.
„Keď som v marci 2020 nastúpila do úradu, sľúbila som zásadnú zmenu v riadení informatizácie a jej súčasťou sú aj nové, a hlavne fungujúce, služby štátu. Ťažiskovým projektom, na ktorý sme sa zamerali, je Slovensko v mobile. Pre väčšinu ľudí je dnes smartfón počítačom, ktorý máme stále pri sebe, kedykoľvek a kdekoľvek. A práve o tom je Slovensko v mobile – dostať užitočné služby štátu a komunikáciu s úradmi bezpečne a jednoducho do našich mobilov. Projekt, o ktorom politici a digitálni lídri bývalej vlády len hovorili, sme my za necelé dva roky pripravili a dnes sa stáva realitou,“ vyhlásila vicepremiérka Veronika Remišová o spoločnom projekte, ktorý pripravili MIRRI SR, spoločnosť Slovensko IT a Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES).
„Základným predpokladom pre to, aby sme mohli vstúpiť do vznikajúceho sveta digitálnych služieb štátu z mobilu, je overenie identity užívateľa – Mobilné ID,“ vysvetlila ministerka.
Mobilné ID je odteraz prístupné pre doterajších užívateľov portálu Slovensko.sk a umožní prístup k viac ako 400 webovým stránkam a elektronickým službám verejnej správy. Doteraz sa užívatelia museli do Ústredného portálu verejnej správy prihlasovať komplikovane cez elektronický občiansky s čipom a čítačku kariet spolu so zadávaním kódu. Oddnes im k tomu bude stačiť len mobilná aplikácia Slovensko v mobile. Fyzická čítačka kariet bude potrebná iba pri prvom prihlásení sa do portálu Slovensko.sk, aby mohlo dôjsť k overeniu identity a spárovaniu užívateľa s jeho Mobilným ID. Práve komplikované prihlasovanie bolo veľkou prekážkou, prečo sa menej technicky zdatní občania doteraz vyhýbali využívaniu elektronických služieb štátu a na úrady chodili radšej osobne.
„Naším cieľom je vylepšiť imidž elektronickým službám štátu, aj preto sme sa rozhodli v prvej fáze cieliť Mobilné ID na občanov a podnikateľov, ktorí tieto služby už využívajú. Výrazné zjednodušenie prihlasovania pomôže najmä tisíckam podnikateľov a zástupcom profesií, ktorí so schránkou dennodenne pracujú,“ povedal Ján Hargaš, štátny tajomník MIRRI SR.
Slovensko v mobile bude do praxe zavádzané postupne v niekoľkých fázach. V prvej fáze mobilná aplikácia okrem prihlásenia sa do elektronickej schránky ponúka ďalšie užitočné služby:
- Kalendár notifikácií, v ktorom je už priamo nastavených 40 najdôležitejších dátumov a štátnych sviatkov. V kalendári občania nájdu termíny k podaniu daňového priznania, hláseniu o vyúčtovaní daní, termín možnosti zmeny zdravotnej poisťovne, či termín pre zmenu minimálnych odvodov do Sociálnej poisťovne a ďalšie.
- Medzi službami, ktoré budú cez prihlásenie prostredníctvom aplikácie Slovensko v mobile prístupné patria ďalej napr. výpis z obchodného registra, či podanie žiadosti o zasielanie notifikácie o konci platnosti emisnej a technickej kontroly vozidla.
- Jednoduchšie bude tiež vybavovanie náhradných cestovných dokladov, v prípade ich straty alebo odcudzenia.
- Registrácia pred cestou do zahraničia.
- Prehľad o plnení daňových povinností.
„Už v prvej fáze Slovensko v mobile ponúkne užitočné proaktívne služby. Užívateľov upozorní napríklad na termíny, kedy treba podať daňové priznanie a od leta pribudne služba, ktorá im dá proaktívne informáciu, že majú nedoplatky v Sociálnej poisťovni. Podnikateľom, ktorí sa zúčastňujú na verejných obstarávaniach sa stávalo, že boli vylúčení z procesu len preto, lebo mali pár centové nedoplatky, ktoré prehliadli. Onedlho ich na to upozorní nová služba. Ďalšou užitočnou funkciou pre užívateľov bude jednoduché vybavenie nových cestovných dokladov v prípade, že ich stratili alebo im boli odcudzené. Začínajú sa dovolenky a túto službu sme práve v tomto čase považovali za veľmi potrebnú, a preto je v Slovensku v mobile nasadená medzi prvými. Postupne budeme do systému pridávať ďalšie služby,“ uviedla Remišová.
„Do dvoch rokoch vybudujeme úplne nový digitálny systém služieb štátu, nové Slovensko.sk, ktoré uľahčí život všetkým. Na novom portáli občania nájdu všetky užitočné informácie aj návody, ako riešiť svoje životné situácie. V budúcnosti budú mať vo svojom osobnom profile napríklad aj schránku správ, kam im úrady budú doručovať dokumenty na podpis. Cez mobil budeme môcť tiež zaplatiť napríklad aj miestne poplatky, alebo daň za psa, a konečnou fázou bude, že v mobile budeme mať aj samotné doklady ako sú občiansky či vodičský preukaz. Výsledkom bude fungujúci digitálny štát s dobrými a kvalitnými službami pre občanov,“ dodala vicepremiérka Remišová.
Aplikáciu Slovensko v mobile bude možné si stiahnuť z Google Play či App Store. Bližšie informácie poskytne aj stránka Aplikácia Slovensko v mobile.
Autor: MIRRI SR.
3 odpovede na “Spúšťame prelomový projekt Slovensko v mobile, ktorý umožní prístup k elektronickým službám štátu jednoducho cez smartfón”
[…] pre občanov – či už najväčšie rušenie papierovačiek na úradoch alebo Slovensko v mobile, či projekt Digitálny žiak, vďaka ktorému pomôžeme 152 000 žiakom na ceste […]
[…] sme spustili aplikáciu Slovensko v mobile, ktorá umožňuje prístup k e-službám štátu jednoducho a pohodlne len cez mobilný telefón. […]
[…] zároveň proaktívnu komunikáciu štátu s občanmi aj prostredníctvom aplikácie Slovensko v mobile, ktorá zjednodušila pre občanov prihlasovanie k štátnym […]