Od januára sa znížil dopyt po dieselových ojazdených vozidlách z 56 % na necelých 53 %, naopak razantne stúpol záujem o autá s automatickou prevodovkou.
Tri mesiace od vypuknutia vojny na Ukrajine sa kríza na európskom automobilovom trhu ešte viac prehĺbila. Zmenila sa tiež štruktúra dopytu aj ponuky vozidiel. V sieti autocentier AAA AUTO klesol záujem predovšetkým o dieselové automobily, ktorých sa predáva už menej ako 53 %. Dopyt po ojazdených autách ale celkovo rastie. Prvýkrát v tridsaťročnej histórii skupiny AURES Holdings, kam sieť autocentier AAA AUTO patrí, sú najpredávanejším typom vozidlá SUV.
„Každá kríza na trhu ovplyvní nákupné správanie sa zákazníkov. Vojna na Ukrajine s trhom značne zamávala, a to v prípade dopytu, ako aj na strane ponuky. Zdraženie palív znížilo dopyt po dieselových automobiloch, ktoré si ešte v januári kupovalo 56 % našich zákazníkov. Teraz v máji to nie je ani 53 %. Ponuka dieselových ojazdených vozidiel na slovenskom trhu naopak rastie na úkor žiadanejších benzínových,“ uviedol Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
SUV dominujú prvýkrát v 30-ročnej histórii AAA AUTO
Zmeny nastali aj v prípade nákupu jednotlivých typov karosérie. Vôbec prvýkrát v tridsaťročnej histórii AAA AUTO je najpredávanejším typom SUV, ktorých sa v máji v sieti autocentier AAA AUTO predalo už 28 %.
„Už so začiatkom pandémie koronavírusu začal rásť dopyt po vozidlách s väčším batožinovým priestorom. Preto tiež variant kombi prvý krát zosadil z prvej priečky obľúbenosti dlhodobo dominujúce hatchbacky už v roku 2020. Tento rok v apríli sa prvý krát v Áčkách stali najpredávanejšími modely SUV, ktoré zákazníci vnímajú ako všestrannejšie než podobne priestranné vozidlá kombi,“ doplnil Petr Vaněček.
Predáva sa až 42 % vozidiel s automatom
Zásadnou zmenou prešiel aj predaj automobilov podľa typu prevodovky. Aj napriek tomu, že záujem o automatickú prevodovku od začiatku pandémie kontinuálne rastie, s nástupom vojny na Ukrajine sa dopyt zvýšil ešte viac. Tento rok v máji AAA AUTO predalo takmer 42 % áut s automatom, pričom v januári ich bolo len 38,5 %. V roku 2016 to bolo dokonca len 26 %. Naopak, napríklad predaje automobilov s náhonom na všetky štyri kolesá stagnujú. V máji sa týchto áut predalo 20 %, v januári to bolo 21 %.
„Zákazníci čím ďalej tým viac preferujú nielen priestrannosť vozidla, ale tiež pohodlie, praktickosť a taktiež zohľadňujú prevádzkové náklady,“ uzatvoril Petr Vaněček.
Autorka: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.
Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.