Časopis dTest vo svojom pravidelnom teste autosedačiek pre najmenšie deti, batoľatá, predškolákov i školákov objavil nebezpečné výrobky.
Pri jednom zadržiavacom systéme laboratórium odhalilo v textilnom poťahu zdraviu škodlivé látky, dva výrobky nesplnili to najdôležitejšie – bezpečnosť. Jeden potom úplne prepadol pri nárazových skúškach. Na nezávislých testoch autosedačiek dTest dlhodobo spolupracuje s nemeckým autoklubom ADAC. Aktuálne výsledky testu 20 výrobkov sú k dispozícii zadarmo až do 1. júna 2022 na stránke dTestu v článku Test detských autosedačiek 2022.
V kategórii sedačiek pre deti do veku 1 roku i pri výrobkoch určených od narodenia do zhruba 1,5 roku laboratórium udelilo vysoké známky. Tiež v kategórii pre deti od narodenia do veku 4 rokov (asi 105 cm), u ktorých sa objavila i prvá pultíková sedačka s integrovaným airbagom na trhu, prebehli nárazové skúšky úspešne. V prípade výrobku Lionelo Antoon RWF však laboratórium odhalilo prítomnosť zdraviu škodlivých látok.
„V textilnom poťahu sedačky boli objavené spomaľovače horenia TCPP a TDCP, ktoré sú považované za potenciálne karcinogénne,“ vysvetlila šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.
Pri tzv. rastúcich sedačkách už crashtesty odhalili nedostatky v ochrane detí. Myšlienka prestavby jednej sedačky spoločne s tým, ako rastie dieťa, je iste lákavá, ale môže to so sebou prinášať i obmedzenia a nutné kompromisy v závislosti na možných váhových konfiguráciách. To sa potvrdilo pri modeli Joie i-Spin Grow, ktorý je určený pre deti od narodenia do približne 6 rokov. Do zhruba jedného metra vzrastu dieťaťa, teda približne do veku 4 rokov, sa inštaluje proti smeru jazdy a pripevňuje úchytkami ISOFIX a popruhom (upevňovacím pásom) Top Tether. Vzhľadom k menšiemu priestoru pre nohy väčších detí pri inštalácii sedačky proti smeru hrozí, že ju užívatelia príliš skoro otočia v smere jazdy.
„Pri inštalácii proti smeru jazdy boli zistené pomerne vysoké sily pôsobiace na testovanú figurínu. Ťažkosti tiež predstavoval fakt, že pri čelnom náraze hrozil kontakt hlavy s predným sedadlom voza,“ opísala závažné zistenie Hana Hoffmannová.
Ešte horšie dopadol model Kinderkraft Comfort Up, ktorý úplne prepadol v bočnom crashteste. V hodnotení bezpečnosti získal za všetko hovoriacich 0 %. Do sedačky možno posadiť deti od 1 až do 12 rokov, ale od hmotnosti 22 kg dieťaťa musí byť zo sedačky odobratá zadná opierka.
„Pred kúpou tohto modelu musíme dôrazne varovať. Zo sedačky sa bez opierky stáva obyčajný podsedák bez dostatočnej ochrany pri bočnom náraze,“ upozornila Hoffmannová a dodala, že práve podsedáky dTest spoločne s ADAC-om už mnoho rokov kritizuje, nakoľko v prípade bočného nárazu deťom neposkytujú žiadnu ochranu.
Autor: dTest.
2 odpovede na “Pozor na rastúce autosedačky”
[…] také často ani len nedokážu predstaviť. Preto sa tiež rodinné vozidlá napr. bez úchytiek ISOFIX ani nepredávajú. Rodičia viac dbajú na výber autosedačiek a často riešia bezpečnosť aj z […]
[…] Pozri starší článok: Pozor na rastúce autosedačky. […]