Pred desiatimi rokmi si sotva 12 % slovenských maminiek kupovalo ojazdené vozidlo s automatickou prevodovkou. Tento rok ich je už 25 % a podiel každý mesiac rastie. Matky chcú hlavne bezpečné autá.
V spoločnosti AURES Holdings, ktorá je prevádzkovateľom siete autocentier AAA AUTO a Mototechna, tvoria ženy takmer 30 % zákazníkov. Špecifickú skupinu potom tvoria ženy – matky, ktoré v túto nedeľu 8. mája, oslavujú Deň matiek. Podľa najnovších štatistík skupiny AURES Holdings až 60 % maminiek – vodičiek preferuje benzínové automobily s manuálnou prevodovkou v prevedení kombi, MPV a SUV. Najvyšším tempom rastie záujem o SUV, ktorých sa maminkám za štyri mesiace tohto roka predalo viac než za celý rok 2016.
Slovenské matky stretnete na cestách najčastejšie vo vozidlách značky Škoda (19 %), Volkswagen (11 %) a Hyundai (9 %). Ženy, ktoré majú v autách malé ratolesti, dávajú stále prednosť praktickosti a hlavne bezpečnosti pred komfortom a štýlom. Jedným z dôležitých faktorov pri výbere novšieho vozidla je veľkosť kufra a s ohľadom na aktuálny rast cien pohonných hmôt aj priemerná spotreba. Podľa štatistik prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO si slovenské ženy vyberajú predovšetkým benzínové motory (59 %). Dáta ukázali, že 25 % z nich preferuje automatickú prevodovku.
„Automatická prevodovka je stále obľúbenejšia naprieč celou našou zákazníckou štruktúrou. V prípade maminiek je tento podiel ešte ďaleko vyšší, pretože poskytuje väčší komfort a bezpečnosť pri jazde, kedy vás každú chvíľu rozptyľujú deti. Pritom ešte pred piatimi rokmi si automat vyberalo sotva 12 % mamičiek,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings.
„V prípade typu karosérie u zákazníčok všeobecne stále dominuje hatchback. Ženy s deťmi preferujú kombi, MPV a čím ďalej viac nám narastá predaj vozidiel aj v segmente SUV, ktorých sa tejto skupine zákazníkov predalo tento rok už viac než za celý rok 2016. Maminky kladú omnoho väčší doraz na celkovú bezpečnosť vozidla. Ja sama z pohľadu matky osemročného dievčatka a aktívnej šoférky preferujem väčšie bezpečné vozidlá s dobrým výhľadom a veľkým úložným priestorom,“ poznamenala Karolína Topolová.
Z modelov automobilov je u maminiek najobľúbenejšia Škoda Fabia, potom Škoda Octavia a VW Passat.
Odlišné preferencie pri zaobstarávaní vozidla majú začínajúce šoférky. Pre tie je charakteristické vnímanie automobilu predovšetkým ako flexibilného dopravného prostriedku a zároveň symbolu určitej nezávislosti. Tieto ženy si častejšie vyberajú menšie vozidlá s nižším obsahom motora, ktorých výhodou je celkovo nižšia spotreba paliva a ľahšie manévrovanie, napríklad pri parkovaní v centre mesta či v podzemných garážach.
„Mladé šoférky si pri kúpe jazdeného auta v 49 % vyberajú praktické hatchbacky, no rastie u nich záujem o SUV. Tento rok sme ženám do 25 rokov predali len za prvé štyri mesiace už o 17 % SUV viac než za celý rok 2020. Napríklad manuálnu prevodovku si zaobstaráva len necelých 13 % z nich. Aj napriek tomu, že ženy sú vo všeobecnosti pri výbere automobilu veľmi pragmatické, čím sú mladšie, tým viac tu zohľadňujú aj štýl a farbu vozidla,“ doplnila Karolína Topolová.
Autor: Dominika Brindžáková, AURES Holdings.