Podpora regiónov na Slovensku stále stagnuje.
Výnimkou nie je ani Banskobystrický samosprávny kraj. Podľa výsledkov SODB 2021 je kraj úrovňovo v mnohých parametroch pozadu a absentuje aj vhodná infraštruktúra. Poslanec NR SR za hnutie SME RODINA Igor Kašper konštatuje, výsledky ho neprekvapili. Všetky obce kraja osobne navštívil a identifikoval ako základný problém nedostatočnú alebo technicky nevyhovujúcu infraštruktúru.
Za základný stavebný kameň úrovne regiónu treba považovať cestnú infraštruktúru. Podľa vyjadrenia poslanca NR SR za hnutie SME RODINA Igora Kašpera, ktorý je dlhoročným komunálnym politikom v banskobystrickom regióne, sú kvalitné cesty nevyhnutnosť.
Poslanec Igor Kašper: „Kam nevedie kvalitná cesta – tam neexistuje pokrok. Kvalitné cesty predstavujú nutnú spojnicu, ktorá tvorí základ pre komplexný rozvoj kraja. Preto som sa vo svojej osobnej agende sústredil práve na opravy ciest v Banskobystrickom samosprávnom kraji.“
Opravené cesty z rozpočtu Ministerstva dopravy SR
S podporou rezortu dopravy sa podarilo splniť verejný prísľub, ktorý poslanec Kašper dal. Najneskôr do jari 2021 sa malo začať s veľkoplošnými opravami rozbitých úsekov ciest v kraji. Vo veľmi zlom stave boli hlavne ťahy na Zbojskú a Brezno a v opačnom smere na Revúcu a Rimavskú Sobotu, ktorými sa séria opráv ciest v kraji začala. Dnes už je katastrofálny stav ciest minulosťou. Doteraz bolo opravených celkovo 27 rôznych úsekov ciest I. triedy v Banskobystrickom kraji v hodnote viac ako 34 miliónov eur, čo je suverénne najviac spomedzi ostatných krajov SR, v celkovej dĺžke viac ako 127 km. Tieto opravy sa realizovali z rozpočtu Ministerstva dopravy SR a Banskobystrický samosprávny kraj nestáli ani euro. Ďalšie stovky kilometrov ciest II. a III. triedy boli opravené v rámci rozpočtu BBSK.
V oprave ciest boli plnohodnotne zohľadnené všetky okresy Banskobystrického kraja. V Banskobystrickom okrese je to napríklad takmer 5 km dlhý úsek Koliba Krištof – Staré Hory, v okrese Banská Štiavnica je to okrem iných mesto Banská Štiavnica LIDL – križovatka III/2538, v okrese Lučenec 11-kilometrový úsek obchvat Fiľakova – štátna hranica SK/Maďarsko Šiatorská Bukovina, v okrese Veľký Krtíš úsek Čebovce – Veľký Krtíš viac ako 10 km. V okrese Rimavská Sobota križovatka R2 Ožďany – Rimavská Sobota Vinica, na hranici okresov Zvolen a Krupina – Ladzany viac ako 9 km a v okrese Žiar nad Hronom okrem iných križovatka Kopernica a prieťah mestom Kremnica.
Ministerstvo dopravy SR plánuje v nasledujúcich mesiacoch začať prípravné práce k revíziám a opravám mostov na Slovensku. Poslanec Igor Kašper hovorí, že prejdú revíziou aj všetky mosty v Banskobystrickom kraji.
Cyklotrasy a ekologické bezbariérové ihriská
Dlhé roky je témou regiónu aj „zelená doprava“. V SODB 2021 zaznela otázka, ako sa obyvatelia dopravujú do práce. Medzi možnosťami, ktoré si mohli obyvatelia zvoliť, boli aj bicykel či kolobežka. Na aktuálne dáta sa ešte čaká, ale výstavba cyklotrás sa v kraji realizuje už teraz.
Poslanec Igor Kašper: „Napríklad pekný, spoločne realizovaný projekt mosta v Iliaši (mestská časť Banskej Bystrice). Projekt sa zrealizoval po 40 rokoch sľubov. Nová trasa, ktorá vznikla, slúži na cykloturistiku, turistiku aj relax. A čaká nás ďalších 100 miliónov eur, ktoré investujeme do cyklotrás prostredníctvom Ministerstvo dopravy SR.“
V ekologickom duchu sa ponesie aj výstavba 100 detských ihrísk s bezbariérovými prvkami v hodnote 5 miliónov eur.
Poslanec Igor Kašper: „Podarilo sa nám prostredníctvom ministerstva práce a sociálnych vecí získať 100 nových ekologických detských ihrísk s bezbariérovými prvkami. Na nové ihriská sa v dohľadnom čase môže tešiť 100 miest a obcí. Spolu investujeme 5 miliónov eur.“
Veľkoplošné opravy ciest 2021 – IVSC Banská Bystrica
Por. č. | Okres | Názov stavby | Technológia opravy |
1. | LC | Halič – Lučenec | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
2. | VK | Hr. okr. LV/VK – odbočka Hrušov | Frézovanie 5 – 11 cm, recyklácia jestvujúcich asfaltových vrstiev za studena, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltový postrek, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 50 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
3. | RS | Hačava – Skalie – Tisovec | Frézovanie 5 – 11 cm, recyklácia jestvujúcich asfaltových vrstiev za studena, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltový postrek, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 50 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
4. | VK | Slovenské Kľačany – Závada | Frézovanie 5 – 11 cm, recyklácia jestvujúcich asfaltových vrstiev za studena, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltový postrek, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 50 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
5. | RS | Križovatka R2 s I/16 Ožďany – Rimavská Sobota-Vinica | Frézovanie 5 – 10 cm, recyklácia asfaltových vrstiev za horúca REMIX PLUS (recyklovaná asfaltová vrstva AC P hr. 50 mm + asfaltová vrstva SMA 11 O hr. 30 mm), geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltový postrek, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva SMA 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
6. | LC | Lučenec križovatka I/75 – križovatka I/71 | Frézovanie 11 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 70 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov |
7. | BB | Dolný Harmanec – Harmanecká jaskyňa | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
8. | BS | Svätý Anton – Banská Štiavnica LIDL | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
9. | RS | Tisovec – Bánovo | Frézovanie 5 – 11 cm, recyklácia jestvujúcich asfaltových vrstiev za studena, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltový postrek, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 50 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
10. | KA | Krupina-mesto | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva SMA 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
11. | BR | Beňuš – Filipovo – Gašparovo | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
12. | BB | Koliba Krištof – Staré Hory | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 50 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
13. | BB | Donovaly-intravilán | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva SMA 11 O hr. 50 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
14. | ZH | Križ. Kopernica – prieťah mestom | Frézovanie 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 70 mm, asfaltový mikrokoberec hr. 35 mm, výšková úprava kanalizačných poklopov |
15. | ZV | Breziny – Zvolen | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva SMA 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
16. | KA | Hranica okresov LV/KA – Ladzany | Frézovanie 4 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 50 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 50 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
17. | RS | Rimavská Sobota – Vinice – Bátka | Frézovanie 6 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva SMA 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
18. | VK | Čebovce – Veľký Krtíš | Frézovanie 5 – 11 cm, recyklácia jestvujúcich asfaltových vrstiev za studena, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltový postrek, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 50 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
19. | BB | Slovenská Ľupča | Frézovanie 6 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva SMA 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
20. | RS | Štátna hranica SK/H Kráľ – Štrkovec | Frézovanie 4 – 11 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 50 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc, výšková úprava poklopov kanalizačných šácht |
21. | LC | Fiľakovské Kováče – obchvat Fiľakova | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
22. | LC | Lučenec Ľadovo – križovatka I/16 | Frézovanie 5 – 11 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc, výšková úprava poklopov kanalizačných šácht |
23. | BS | Banská Štiavnica LIDL – križovatka III/2538 | Frézovanie 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc, výšková úprava poklopov kanalizačných šácht |
24. | BR | Valaská ČOV – Brezno | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
25. | RS | Hrachovo | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
26. | BR | Brezno – Rohozná | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 50 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
27. | LC | Obchvat Fiľakova – štátna hranica SK/HIU Šiatorská Bukovina | Frézovanie 5 – 10 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 16 L hr. 70 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc |
V okrese Lučenec opravujeme 25 km ciest I. triedy za 6,68 milióna eur.
Toto sú úseky, ktoré sme prostredníctvom Slovenskej správy ciest zrekonštruovali v okrese LC:
Halič – Lučenec
Lučenec križovatka I75 – križovatka I71
Fiľakovské Kováče – obchvat Fiľakova
Lučenec centrum
Fiľakovo obchvat – št. hranica Šiatorská Bukovinka
Ide o 5 úsekov v celkovej dĺžke 25 km, čo je historicky jednoznačne najviac.
Poslanec Kašper: „Sľúbil som, že aj tento okres si zaslúži mohutnú pomoc a toto je reálny výsledok za 6,68 milióna €. Rozpočet BBSK to nestálo ani jeden cent. ️Táto suma je investovaná zo zdrojov Ministerstva dopravy a výstavby prostredníctvom SSC, ktorým patrí najväčšia vďaka. Za spoluprácu chcem poďakovať aj primátorke Lučenca p. Alexandre Pivkovej.“
Uverejňujeme aj technologický postup z centra Lučenca (v ostatných častiach je to podobné). Práce sa dokončujú na posledných 2 úsekoch.
Technologický postup:
Frézovanie 5 – 11 cm, asfaltový postrek, geomreža zo sklených vlákien na vystuženie ložnej asfaltovej vrstvy, asfaltová vrstva AC 22 L hr. 60 mm, asfaltová vrstva AC 11 O hr. 40 mm, zálievky pracovných spojov, dosýpanie krajníc, výšková úprava poklopov kanalizačných šácht.
Foto:
Autor: poslanec NR SR Ing. Igor Kašper za hnutie SME RODINA.