Kategórie
Tlačové správy

Pred 25 rokmi si ľudia kúpili prvé fairtradové banány

Banány patria medzi najpopulárnejšie exotické ovocie u nás.

Dominikánska republika (2021)
Dominikánska republika (2021).

S ich pestovaním je však spojený celý rad ekologických aj sociálnych rizík: od nízkych miezd cez náročné pracovné podmienky na plantážach až po chemické ošetrenie. Na tieto problémy reaguje certifikácia Fairtrade, ktorá okrem iného prináša pestovateľom základné sociálne istoty a reguluje používanie pesticídov. Od predaja prvého „férového“ banánu na svete uplynie zajtra práve 25 rokov.

Prvé fairtradové banány sa začali predávať na pultoch holandských supermarketov 19. novembra roku 1996. Boli vypestované na farme Volta River Estates v Ghane, ktorá je držiteľom fairtradovej certifikácie dodnes. Počet pestovateľských organizácií fairtradových banánov postupne rástol a teraz ich má certifikáciu Fairtrade už 240, a to v 16 rôznych krajinách. Dohromady na fairtradových banánových plantážach pracuje takmer 35 000 ľudí.

Banány patria medzi najpopulárnejšie exotické ovocie aj u nás. K ich obľube prispieva bezpochyby aj cena – tá patrí v sortimente čerstvého ovocia dlhodobo k najnižším. To má však aj svoju odvrátenú stránku, predovšetkým negatívne sociálne dopady a ničenie životného prostredia.

„Každý z nás skonzumuje v priemere zhruba 12,5 kilogramu banánov ročne. Pokiaľ ich kúpime v akcii, bude nás tiež ročná spotreba stáť necelých 13 eur. Táto jednoduchá matematika otvára otázku, ako je možné, že exotické ovocie dovážané cez polovicu sveta, najčastejšie z Kolumbie, Kostariky alebo Ekvádoru, je lacnejšie než v Európe pestované jablká alebo čerešne,“ hovorí Lubomír Kadaně, riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko.

„Čím ďalej tým viac spotrebiteľov sa teda pýta na podmienky pestovania banánov a obchodovania s nimi,“ dodáva.

Jednou z odpovedí na problémy spojené s pestovaním banánov sú práve nezávislé certifikácie. Fairtrade cieli predovšetkým na dôstojné pracovné podmienky, dodržiavanie ľudských práv a primeranú odmenu pre pestovateľov.

„Fairtradové banány sa na pultoch slovenských obchodov, konkrétne v predajniach Kaufland a Yeme, objavujú pravidelne od minulého roka,“ hovorí L. Kadaně.

Spracované fairtradové banány nájdete však aj v banánových džúsoch Pfanner, v čokoládových banánikoch od spoločnosti Manner alebo v zmrzline Ben & Jerry’s.

Otázniky nad pestovaním konvenčných banánov

Banánovníky pochádzajú z Ázie, dnes sa však pestujú na celom svete. Väčšina banánov predávaných v Európe pochádza z Latinskej Ameriky, ale celosvetovo najviac banánov produkuje India. 90 % všetkých fairtradových banánov pochádza z Latinskej Ameriky a Karibiku.

Dôvodov, prečo sa treba zamerať na dopady konvenčného pestovania banánov, je hneď niekoľko. Jedným z nich je ekológia: banány sú po bavlne druhou chemicky najviac ošetrovanou plodinou, často pestovanou ako monokultúra na rozľahlých plantážach. To vedie k poškodzovaniu ekosystémov v pestovateľských krajinách, ako aj k ohrozeniu zdravia ľudí, ktorí na takých plantážach pracujú. Veľmi často totiž zaobchádzajú s mnohými vysoko nebezpečnými pesticídmi, a to bez primeranej ochrany alebo aspoň dostatočnej informovanosti.

Samotná práca na plantážach je pritom extrémne náročná:

„Pracovný čas až 15 hodín denne, mzdy hlboko pod úrovňou minimálnej mzdy, neštandardné výpočty mzdy, nevyvážené stravovanie počas pracovného času a neplatené nadčasy nie sú ničím ojedinelým,“ približuje podmienky na plantážach L. Kadaně.

Fairtrade sa snaží prispieť k riešeniu týchto problémov niekoľkými cestami: stanovuje kritériá pre používanie chémie pri pestovaní banánov, vyžaduje dodržiavanie medzinárodne uznávaných pracovných práv a certifikovaným producentom vypláca fairtradový príplatok, o ktorého využití rozhodujú demokraticky sami zamestnanci plantáží.

„Fairtradový príplatok využívajú pestovatelia napríklad na financovanie mikroúverov, na vzdelávanie detí, na platenie zdravotného poistenia alebo na uzatváranie dôchodkového poistenia, teda zaistenie budúcnosti. Až 30 percent tohto príplatku navyše môže byť od tohto roku vyplácaných zamestnancom v hotovosti ako bonus,“ doplňuje L. Kadaně.

4 dôvody pre fairtradové banány

1. Banány sú chrbticou ekonomiky mnohých krajín

Obchodovanie s banánmi je v mnohých krajinách základným stavebným kameňom ekonomiky: hodnota celosvetového exportu banánov je 7 miliárd amerických dolárov. Podľa odborníkov sú banány (a Plantainy, čiže zeleninové banány) kľúčovou plodinou pre viac než 450 miliónov ľudí v krajinách globálneho Juhu. Pokiaľ sa bude takáto významná plodina pestovať a obchodovať udržateľne a eticky, prinesie to pozitívne dopady do života obrovského množstva ľudí.

2. Fairtradové banány pomáhajú financovať komunitné projekty, ktoré menia životy ľudí k lepšiemu

Fairtrade je jediná etická certifikácia, ktorá zaručuje pevný príplatok k zmluvnej cene. Túto peňažnú sumu, vyplácanú navyše za každý predaný banán, investujú pestovatelia do projektov podľa svojej vlastnej voľby. Počas obdobia existencie príplatku mali také projekty mnoho podôb: od nízkoúrokových pôžičiek cez dotovanú zdravotnú starostlivosť a školné až po hotovostné výplaty. Napríklad v minulom roku prispelo 16 spoločností pestujúcich banány na zriadenie urgentného diagnostického centra vykonávajúceho testy na COVID-19. V roku 2020 získali pestovatelia banánov na tomto fairtradovom príplatku takmer 36 miliónov eur.

3. Fairtradové banány predstavujú väčšiu stabilitu

Fairtradové banány majú minimálnu stanovenú výkupnú cenu, ktorá pestovateľom na trhu ovládanom nízkymi cenami prináša väčšiu stabilitu a umožňuje dlhodobejšie plánovanie. A pokiaľ sa ceny na trhu zvýšia, môžu, samozrejme, aj fairtradoví pestovatelia získať lepšie ceny.

4. Fairtradové banány znamenajú lepšie platy pre pestovateľov

Fairtradové banány pochádzajú od drobných pestovateľov aj z plantáží so zamestnancami. Títo pracovníci majú prospech už z lepších pracovných podmienok a projektov financovaných z fairtradového príplatku, ale Fairtrade chce ísť ešte ďalej a zaistiť dôstojné príjmy pre všetkých pracovníkov na plantážach s certifikáciou Fairtrade. Preto systém Fairtrade pre banánové plantáže s fairtradovou certifikáciou predstavil základný dôstojný príjem, ktorý sa vypláca od 1. júna 2021 a po novom sa od 1. 1. 2022 zvýši priemerne o 8 percent.


Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE

Známka FAIRTRADE® označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s označením FAIRTRADE tak zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho Juhu (takzvaných rozvojových krajinách). Okrem zodpovedajúcej výkupnej ceny dostávajú pestovatelia zapojení do systému Fairtrade ešte fairtradový príplatok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a svojich komunít, a to na základe demokratického rozhodovania členov komunity.

Známka Fairtrade

Fairtrade Česko a Slovensko, z.s., je platformou organizácií občianskej spoločnosti, ktoré sa zaoberajú etikou obchodu, globálnym rozvojom, udržateľnou spotrebou, ochranou životného prostredia a ľudských práv.

Už od roku 2004 pracujeme na zvyšovaní informovanosti o princípoch a zmysle systému Fairtrade. V Česku a na Slovensku zastupujeme globálnu organizáciu Fairtrade International, sme garantom vysokej kvality a dôveryhodnosti ochrannej známky FAIRTRADE. Monitorujeme český a slovenský trh s fairtradovými výrobkami a podporou uvedomelej spotreby pomáhame k tomu, aby sa fairtradové výrobky v čo najvyššej miere dostávali do obchodnej siete v Česku a na Slovensku. Popri spolupráci s obchodníkmi pôsobíme aj na širokú verejnosť, a to prostredníctvom aktivít, na ktorých sa podieľame, ako sú kampane Fairtradové mestá, Fairtradové školy alebo happening Férové raňajky. Viac na www.fairtrade-slovensko.sk.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *