Študenti toho roku sa už po trinástykrát stretnú pri tvorbe vzorového vydania spotrebiteľského časopisu pre mládež, a to v rámci súťaže Spotreba pre život. Tento rok musia preukázať svoje znalosti ohľadne bezpečného a zodpovedného používania sociálnych sietí. Neodmysliteľnou súčasťou je i schopnosť udržať digitálny život na uzde. Víťazné tímy sa za odmenu pozrú do sídla Európskeho parlamentu v Štrasburgu. Súťaž vyhlasuje spotrebiteľská organizácia dTest.
So svojimi osobnými údajmi nakladáme na internete denne. Internetové spoločnosti bežne využívajú osobné údaje k cielenému marketingu. Vďaka tomu sa Google dostal medzi najviac cenené značky na svete. Mnohé aféry ukazujú, že osobné údaje zadané samotnými užívateľmi môžu byť ľahko zneužité. Študenti by mali predovšetkým vysvetliť, čo všetko sa rozumie pod osobnými údajmi a aké práva v súvislosti s nimi máme.
I na sociálne siete nahrávame veľké množstvo osobných údajov – či už ide o fotografie so životnými úspechmi, informácie o zmene zamestnania, o sťahovanie či jednoducho „len“ meno, priezvisko a dátum narodenia. Rozsiahle poskytovanie údajov ale neprispeje iba „k lepšiemu užívateľskému zážitku“, ako prevádzkovatelia sociálnych sietí deklarujú.
„V rámci spracovávaného súťažného časopisu sa môžu študenti venovať mimo iné tomu, že údaje sú v podstate platidlom, ktoré je výmenné za možnosť využívať službu. Sociálne siete a ďalšie internetové spoločnosti totiž niekde svoje príjmy získať musia, pokiaľ poskytujú služby zadarmo – primárnym zdrojom príjmov je im využívanie osobných údajov užívateľov pre účely cielené a ďalšie reklamy,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Študenti sa tiež môžu zamerať na to, ako nastaviť rovnováhu medzi online a off-line životom. Moderné technológie nám v mnohom uľahčujú život. Nesmieme ale zabúdať, že mobilné zariadenia majú slúžiť nám, nie my im. Sú dobrým sluhom, ale zlým pánom.
Súťaž Spotreba pre život vyhlasuje dTest pre študentov gymnázií a stredných škôl, vyšších odborných škôl a žiakov odborných učilíšť, môžu sa jej ale zúčastniť samostatne i študenti a žiaci zapojení do rôznych foriem mimoškolských odborných aktivít. Každý súťažný kolektív reprezentuje trojčlenný redakčný tím a koordinátor z rady dospelých.
Súťaží sa v tvorbe vzorového vydania spotrebiteľského časopisu pre mládež.
„Študenti v ňom zúžitkujú vlastné skúsenosti s danou témou, môžu tiež spracovať porovnanie poskytovaných služieb. Súťažný časopis má mať v tlačenej podobe formát A4, osem až dvanásť očíslovaných strán obsahu a štyri strany samostatné obálky,“ opisuje Eduarda Hekšová.
Spracované časopisy môžu súťažné tímy zasielať až do konca mája tohto roku. Potom odborná porota vyberie päť súťažných časopisov, ktorých autori obdržia vecné ceny venované vyhlasovateľom súťaže. Prvé tri kolektívy získajú spolu so svojimi koordinátormi ako odmenu zájazd do sídla Európskeho parlamentu v Štrasburgu. Každá zúčastnená škola obdrží zadarmo predplatné tlačenej verzie časopisu dTest pre nasledujúci školský rok.
dTest vyhlasuje tohoročný ročník súťaže pod záštitou Ministerstva priemyslu a obchodu Českej republiky, Českého telekomunikačného úradu a miestopredsedu Európskeho parlamentu Marcela Kolaju. Viac informácií o súťaži nájdete na stránke www.spotrebaprozivot.cz.