O klíme sa píše, píše, diskutuje. Vedeli by ste však vysvetliť, ako emisie CO2 ovplyvňujú globálnu zmenu klímy?
Až takmer 60 % slovenských žiakov vo veku 15 rokov by to nedokázalo, alebo by to zvládli iba s vynaložením veľkého úsilia. Slovensko sa v celosvetovom PISA testovaní globálnych kompetencií síce ocitlo mierne nad priemerom, avšak patríme medzi krajiny s najvýraznejšími rozdielmi medzi porovnávanými školami. Zatiaľ čo do top skupiny spadalo 3,6 % žiakov – výlučne navštevujúcich gymnáziá, až 42,2 % slovenských žiakov sa zaradilo do rizikovej skupiny a v oblasti globálnych kompetencií nedosiahli ani základnú vedomostnú úroveň. Jednou z najhoršie uchopených tém v rámci globálnych kompetencií je práve klimatická zmena.
„Globálne témy ako klimatické zmeny, stav životného prostredia, migrácia či pracovné podmienky a ľudské práva sú veľmi aktuálne. Je smutné, že na tieto nadmieru aktuálne témy nezostáva vo výučbe čas. Pritom by bolo možné ich vložiť do mnohých vyučovacích predmetov a oblastí od etiky až po matematiku či biológiu. Bolo vytvorených mnoho metodických príručiek, ktoré pomáhajú rozvíjať globálne kompetencie u žiakov na všetkých predmetoch. Z dielne CEEV Živica je to príručka Komu patrí Zem. Prehľadný portál na výučbu týchto tém je www.globalnevzdelavanie.sk,“ o svoje skúsenosti sa podelila lektorka Zuzana Labašová z CEEV Živica.
„Dôležité je, aby nešlo o jednorazové vyučovacie hodiny na tieto témy, ale systematickú prácu. Na Slovensku máme 240 škôl, ktoré pracujú v programe Zelená škola. Denne robia praktické kroky na zníženie uhlíkovej stopy. Cieľom tohto medzinárodného programu je robiť, čo učíme a učiť inak,“ vysvetlila Zuzana Gallayová, manažérka programu Zelená škola (CEEV Živica).
Na základnej škole v Klátovej Novej Vsi chodia žiaci aj učitelia do školy bicyklom. Vo Veľkom Šariši vedúca jedálne základnej školy uprednostnila regionálnych dodávateľov potravín. V materskej škole Na Starej tehelni úzko spolupracujú s rodičmi, vypracovali tipy na rodinné výlety vlakom a posielajú učiteľkám z nich fotografie a zdieľajú zážitky. V Prešove v MŠ Budovateľská znížili množstvo odpadu z potravín o 20 %. Deviataci z Novej Bane zaviedli triedenie odpadu a znížili jeho množstvo o vyše 25 %.
Čo ďalšie môžeme urobiť v bežnom chode domácností a čo je úloha štátov, aby sme kráčali k uhlíkovej neutralite? V diskusii Aj teba klíma potrebuje priblíži doc. Michal Wiezik z Fakulty ekológie a environmentalistiky už tento štvrtok 26. 11. o 18.00 na FB Zelená škola v rámci cyklu webinárov Zelená škola z domu.
Zelená škola je projektom Živice.
Živica je mimovládna nezisková organizácia, ktorá inšpiruje k zmene. Venuje sa najmä vzdelávaniu, ekoporadenstvu a ponúka priestor na hľadanie seba samého. Nájdete ju v Bratislave, Zvolene a vo Vzdelávacom centre Zaježová.