www.humanisti.sk
Súťaž o knihu
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Slovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.skdTest
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @827
Počítadlo


Spam poison

Verejnosť už môže nominovať reklamy, ktoré považuje za sexistické

Štvrtý ročník anticeny Sexistický kix

Sexistický kixSexistický kix otvára štvrtý ročník anticeny. Anticena bude vyhlásená koncom roka. Spúšťame ďalší ročník anticeny Sexistický kix. Verejnosť môže do hlasovania opäť posielať svoje nominácie, a prejaviť tak svoj postoj voči sexizmu v reklame. Iniciatíva, ktorá stojí za anticenou, poskytuje aj tento rok platformu na vyjadrenie nesúhlasu s neetickou reklamou, ktorá znevažuje ľudí na základe rodu. Sexistické reklamy možno nominovať na webovej stránke www.sexistickykix.sk oddnes do konca septembra. O anticene bude rozhodovať verejnosť a odborná porota počas októbra tohto roku a výsledky budú vyhlásené na Medzinárodný deň odstránenia násilia na ženách (25. 11.).

„V minulom roku sme zo strany verejnosti zaznamenali zvýšenie záujmu o možnosť verejne vyjadriť svoj odmietavý názor na sexistickú reklamu. Tretí ročník anticeny bol zatiaľ najúspešnejší, čo sa týka počtu nominovaných reklám i hlasov. Bolo nominovaných až 112 reklám, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu ročníku. Počas hlasovacej fázy za najsexistickejšiu z nich hlasovalo takmer 1 400 ľudí, ktorí rozdali vyše 20 000 hlasov,“ zhodnotila minulý ročník Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Iniciatíva v predchádzajúcom ročníku priniesla zmenu v procese nominačnej fázy a zaviedla nominačný formulár s možnosťou označiť sexistické prvky, ktoré problematické reklamy obsahovali.

Mýtus krásy

Mýtus krásy.

Ukázalo sa, že 33 z nich obsahovalo rodové stereotypy, v 46 reklamách sa objavila sexualizácia, 26 reklám spredmetňovalo ženy alebo mužov, 17 reklám zobrazilo rozkúskované telá, 18 reklám použilo jazykový sexizmus, 2 reklamy implicitne zobrazili prvky násilia a v 18 reklamách sa objavil mýtus krásy.

„Medzi nominovanými reklamami v treťom ročníku sme zaznamenali aj také, ktoré neobsahovali prvky sexistickej reklamy tak, ako ich máme preddefinované pre nominovanie, no napriek tomu ich považujeme za sexistické a veľmi problematické. Ide najmä o reklamné kampane, ktoré zasahujú do reprodukčných práv žien. Dúfame, že podobné reklamy sa nestanú trendom,“ uviedla Diana Gregorová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Podľa jedného z členov poroty a prezidenta Klubu reklamných agentúr Róberta Slováka verejnosť sexizmus vníma čoraz citlivejšie:

„Mám dojem, že sa spoločnosť scitlivuje v témach sexizmu. Mnohí ľudia nominovali na anticenu aj iné ako prvoplánové zobrazovania nahoty v reklame, medzi nomináciami sa objavilo niekoľko reklám, ktoré využívali rodové stereotypy. Sexistický kix pomáha edukovať nielen odbornú, ale aj laickú verejnosť a to je skvelá správa.“

Na propagácii tretieho ročníka Sexistického kixu spolupracovala aj Slovákova agentúra Respect APP. Vizuály ilustrujúce rôzne sexistické prvky prednedávnom získali hlavnú cenu súťaže kreativity v reklame – ZLATÁ PECKA a dostali sa aj do užšieho výberu na jednom z najprestížnejších reklamných festivalov na svete New York Festivals.

Vyberáme príklady sexistických prvkov v reklame

Verejnosť poslala do anticeny Sexistický kix ešte pred oficiálnym spustením ročníka takmer 30 nominácií. Vyberáme z nich niekoľko príkladov reklám obsahujúcich rôzne sexistické prvky.

Rodové stereotypy

Sú zjednodušujúce, obmedzujúce a predpojaté predstavy o „typickej“ ženskosti a mužskosti. Reklamy založené na rodových stereotypoch zdôrazňujú „opačnosť“ dievčat a chlapcov či žien a mužov ako jednoliatych skupín. Zobrazujú napríklad gazdinky a profesionálov, podriadené a nadriadených, parádnice a dobrodruhov, ženské objekty a mužské subjekty túžby. Pri delení na „nežné“ a „silné“ pohlavie pritom nejde len o výzor, ale najmä o správanie, vlastnosti a činnosti, ktorými ženy a mužov reklama často vykazuje do oddelených svetov s jasne vymedzenými rolami, záujmami a skúsenosťami.

Príklad:

Rodové stereotypy (Domestos)

Rodové stereotypy (Domestos).

Mýtus krásy

Podľa autorky rovnomennej knihy Naomi Wolfovej nám mýtus krásy „navráva, že kvalita zvaná krása objektívne a univerzálne existuje. Ženy ju musia chcieť stelesňovať a muži musia chcieť vlastniť ženy, ktoré ju stelesňujú.“ Ak sa reklamy zameriavajú výlučne na jeden typ „správneho“ tela, podieľajú sa na šírení mýtu krásy. V prípade žien sa kladie dôraz na štíhlosť, atraktívnosť a mladosť, u mužov je to najmä atraktívnosť, sila a fyzická zdatnosť. Telá, ktoré ideálu uniformnej dokonalosti nezodpovedajú, reklama často zosmiešňuje alebo zobrazuje ako čosi, čo treba „opraviť“. Mýtus krásy sa však zďaleka netýka len výzoru, ale aj správania „správnych“ žien (a mužov). Reklama často reprodukuje len istý typ ženskosti (a mužskosti) a popiera rozmanitosť ľudskej krásy, čo má ničivý vplyv najmä na dospievajúce dievčatá a chlapcov.

Príklad:

Mýtus krásy (www.frais.sk)

Mýtus krásy (Frais.sk).

Rozkúskovanie

Pri fragmentácii ľudských tiel dochádza k zobrazovaniu častí tiel alebo ich detailov takým spôsobom, aby sa prvoplánovo zdôraznila sexuálna „použiteľnosť“ – napríklad detail ženského poprsia či dekoltu, úst, zadku a podobne. Často sa vyskytuje aj neosobné torzo, t. j. telo bez hlavy. V reklame pritom zväčša nejde o umeleckú nadsádzku a z takejto „vystrihovačky“ sa často vytráca ľudská bytosť. Dehumanizujúco sa zvyknú zobrazovať najmä ženské telá.

Príklad:

Rozkúskovanie (myshirtcz)

Rozkúskovanie (myshirtcz).

Sexualizácia

V duchu pochybného marketingového presvedčenia, že „sex predáva“, reklama zobrazuje osoby alebo časti tiel v jasne sexualizovanej, čisto dekoratívnej funkcii bez súvislosti s propagovanými produktmi. Ženy (zriedkavejšie mužov) redukuje na sexuálne objekty, prípadne na bytosti ovládané sexuálnymi pudmi. Sexualizované bývajú aj predmety či služby, hoci so sexualitou nijako nesúvisia.

Príklad:

Sexualizácia (Motorola)

Sexualizácia (Motorola).

Jazykový sexizmus

V reklamnej komunikácii sa prejavuje napríklad používaním narážok a vtipov, ktoré znevažujú či zosmiešňujú vlastnosti stereotypne pripisované ženám či mužom. Patria sem aj dvojzmyselné slogany a slovné hračky, ktoré sexualizujú výpoveď bez súvislosti s propagovaným produktom. Jazykový sexizmus sa prejavuje aj zneviditeľňovaním žien – často sa používajú označenia osôb či profesií výlučne v mužskom rode, čo však v rámci rodovej deľby práce neplatí zasa o upratovačke, ktorou by podľa predpojatého očakávania mala byť žena. Sexistické je aj používanie znevažujúcich označení v ženskom rode na osoby mužského rodu a naopak.

Príklad:

Jazykový sexizmus (autoumyvárka)

Jazykový sexizmus (autoumyvárka).

Spredmetňovanie

Keď reklama narába s ľudskými bytosťami ako s predmetmi, stávajú sa v jej podaní objektmi bez vlastnej vôle a moci rozhodovať. Takýmto zobrazovaním ponižuje ľudí na úroveň tovaru alebo služieb. Najmä obrazy žien a častí ich tiel sa vyslovene zneužívajú na dekoračné účely, sú prirovnávané k tovaru či službám alebo priamo štylizované ako tovar, ktorý je na predaj.

Príklad:

Spredmetňovanie (Breno)

Spredmetňovanie (Breno).

Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje.

Pod čiarou

O iniciatíve Sexistický kix:

Iniciatíva Sexistický kix vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť. Spolupracuje s mimovládnymi organizáciami ASPEKT a Nesehnutí, ktoré organizovalo anticenu Sexistické prasátečko v Českej republike.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

Aliancia žien SlovenskaAliancia žien Slovenska
Mimovládna organizácia, ktorá vznikla v roku 1994, sa venuje monitorovaniu implementácie medzinárodných dokumentov k problematike žien, ich prekladom a vydávaniu. Venuje sa aj konkrétnej práci proti násiliu na ženách. Poskytuje krízové sociálno-právne poradenstvo (SOS linka 0903 519 550 od 9.00 – 17.00 h, v ostatných časoch volajte národnú linku na 0800 212 212), psychologickú a právnu pomoc. Zaoberá sa aj legislatívnymi aspektmi násilia páchaného na ženách.
V roku 2000 Aliancia žien Slovenska zriadila telefónnu linku pre obete domáceho násilia, ktorá sa neskôr rozšírila na krízové centrum. Dnes tu pracujú poradkyne so špecializáciou na domáce násilie, psychologičky, právničky a právnici, a stále sa školia noví odborníci a odborníčky. Keďže sme objavili, že zákony týkajúce sa domáceho násilia, sú nedostatočné, začali sme pripravovať s viacerými právničkami a právnikmi ich novelizáciu. V októbri 2001 boli novely zákonov pripravené a v júni 2002 ich schválil parlament. V tom istom roku a s pokračovaním v roku 2002 vznikla v spolupráci s ďalšími organizáciami kampaň 5. žena, ktorá mala za cieľ informovať verejnosť o probléme domáceho násilia.
Čerpané z: www.alianciazien.sk

Aliancia žien Slovenska, 18. 04. 2019 | Prečítané: 269 | Rubrika: Kto sú humanisti?

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Anketa Strom roka
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore