www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @817
Počítadlo

Spam poison

Vedci objavili neznámu funkciu mliečneho proteínu

Laktoferín zaberá proti nádorovým bunkám, ale aj baktériám

Vedci zo Slovenskej akadémie vied a Viedenskej lekárskej univerzity objavili doteraz neznámu funkciu pre proteín laktoferín, ktorý sa nachádza najmä v materskom mlieku. Podľa článku, ktorý uverejnili vo vedeckom časopise Journal of Biological Chemistry, by ich objav mohol byť užitočný pre vývin nových terapeutických postupov pri nádorových ochoreniach, ale aj pri liečbe lymskej boreliózy.

„Spolu s kolegami z Viedenskej lekárskej univerzity sme popísali, ako sa laktoferín viaže na ľudský plazminogén a blokuje ho. Plazminogén je neaktívna forma proteázy plazmín. Tá zohráva kľúčovú úlohu pri rozpúšťaní krvných zrazenín, ale aj pri imunitných odpovediach. Ak aktivácia plazminogénu na plazmín nie je správne regulovaná, môže to viesť k patologickým procesom. Zhubné nádorové bunky alebo baktérie, ktoré spôsobujú infekčnú boreliózu, dokážu na seba naviazať ľudský plazminogén a zneužiť ho na preniknutie cez tkanivové bariéry hostiteľa. Aj preto je plazminogénový systém vhodným cieľom diagnostických a terapeutických stratégií pri rakovine a zápalových ochoreniach,“ povedal vedúci výskumu Vladimír Leksa z .

Laktoferín nachádzame v ľudskom materskom mlieku, ale prítomný je aj slzách, slinách či moči. Výskum Slovenskej akadémie vied a Viedenskej lekárskej univerzity naznačuje, že prostredníctvom blokovania plazminogénu laktoferín blokuje inváziu nádorových buniek a aktiváciu plazminogénu baktériou Borrelia, ktorá je pôvodcom infekčnej lymskej boreliózy.

„Naše výsledky významne prispievajú k pochopeniu mnohých antimikrobiálnych, protinádorových a imunomodulačných aktivít laktoferínu, a podčiarkujú jeho užitočnosť ako potenciálneho terapeutického nástroja,“ dodal Vladimír Leksa.

Vladimír Leksa z Ústavu molekulárnej biológie SAV

Po kliknutí na fotografiu sa v novom okne zobrazí v lepšom rozlíšení o rozmeroch 2 048 × 1 536 bodov.

Schéma

Po kliknutí na schému sa v novom okne zobrazí v lepšom rozlíšení o rozmeroch 544 × 476 bodov.

Vložila: Monika Hucáková.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

SAVÚrad Slovenskej akadémie vied
– vykonáva úlohy spojené s odborným, organizačným a technickým zabezpečením činnosti akadémie ako vedeckej inštitúcie a úlohy spojené s povinnosťami akadémie ako správcu rozpočtovej kapitoly a zriaďovateľa organizácií
Čerpané z: www.sav.sk

SAV, 24. 04. 2018 | Prečítané: 50 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Zbierka na ochranu humanistov
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasle­dovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Globálna kampaň na ochranu humanistov.
HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Anketa
Čítali ste knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu, ktorú napísal Paul Kurtz?

Áno (463 hl.)

Nie (332 hl.)

Celkom hlasovalo: 795
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre