www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovKníhkupectvo AlternatívaAteisti Českej republikyHumanistickí ateistiVoľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyWave of Reality
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @907
Počítadlo

Spam poison
Spam poison

Svetový deň spotrebiteľských práv – čo trápi českých spotrebiteľov?

Americký prezident J. F. Kennedy vystúpil 15. marca 1962 na pôde Kongresu a vyhlásil štyri základné tézy na ochranu spotrebiteľov

15. marca si každoročne pripomíname, že ochrana našich spotrebiteľských práv nie je samozrejmosťou. Toho roku uplynulo 55 rokov od okamžiku, ktorý sa považuje za prvý krok k vytvoreniu súčasného systému ochrany slabšej zmluvnej strany. Ochrana spotrebiteľa sa neustále rozvíja, i dnes sa však potýkame s mnohými problémami.

Americký prezident J. F. Kennedy vystúpil 15. marca 1962 na pôde Kongresu a vyhlásil štyri základné tézy na ochranu spotrebiteľov. Celosvetová spotrebiteľská organizácia Consumers International na základe toho v roku 1983 vyhlásila 15. marec za Svetový deň spotrebiteľských práv. V ktorých troch oblastiach českých spotrebiteľov najviac tlačí pomyselná topánka? A aké sú vyhliadky na zlepšenie?

Telekomunikácie

„Českí spotrebitelia dlhodobo doplácajú na cenovú politiku operátorov pôsobiacich na tunajšom trhu. Ceny telekomunikačných služieb v Českej republike sa oproti iným európskym štátom držia stále neprimerane vysoko a spôsob, akým operátori túto skutočnosť odôvodňujú, svedčí o tom, že im ich silné postavenie dovoľuje celkom ignorovať nespokojnosť zákazníkov,“ konštatuje Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia spotrebiteľskej organizácie dTest.

Telekomunikácie sú v ostatnom čase pálčivou témou tiež medzi zákonodarcami. Pripravovaná novela zákona o elektronických komunikáciách by mohla zvýšiť príležitosti spotrebiteľov v nerovnom postavení voči tuzemským operátorom. Nové znenie zákona umožní spotrebiteľom operátorov rýchlejšie vymeniť, a to do desiatich dní od chvíle, keď požiadajú o prenos čísla. Zároveň budú mať spotrebitelia možnosť ukončiť zmluvu bez sankcie pri akejkoľvek jednostrannej zmene podmienok.

Energetika

Vo vzťahoch s dodávateľmi energií sa spotrebitelia sťažujú najviac na byrokraciu a náročnú komunikáciu. Získať informácie o zmluve potrebné k zmene dodávateľa je neraz nemožné.

„Už od januára 2016 ukladá energetický zákon dodávateľom povinnosť poskytovať informácie tohto druhu, nezdá sa však, že by pre väčšinu dodávateľov bolo plnenie zákonných povinností samozrejmosťou,“ konštatuje Lukáš Zelený.

Trh energií je pre spotrebiteľa neprehľadný, a i jednoduché porovnanie cien jednotlivých dodávateľov môže byť tvrdý oriešok.

„K prečítaniu cenníkov by sa často oplatilo mať návod, navyše konečnú cenovú ponuku spotrebitelia spravidla obdržia až pri uzatváraní zmluvy. Energetický regulačný úrad sa pokúsil spotrebiteľom situáciu aspoň trochu uľahčiť uverejnením indikatívnych cien energií, ktorými je možné argumentovať pri vyjednávaní s dodávateľom,“ hovorí Zelený.

Reklamácie

Predajcovia vedia, že väčšina spotrebiteľov si zamietnutie reklamácie rozmyslí. Snaha rozporovať rozhodnutie predávajúceho totiž stojí čas i peniaze. Cenu znaleckého posudku je síce možné predávajúcemu naúčtovať, spotrebiteľ ale nikdy nemá istotu, že posudok vyjde v jeho prospech. Čiastky, ktoré sú predmetom spotrebiteľských sporov, nie sú zvyčajne tak vysoké, aby sa sklamaní zákazníci odhodlali vymáhať ich súdnou cestou.

„Veľkým prínosom roku 2016 preto bolo zavedenie služby mimosúdneho riešenia sporov pri Českej obchodnej inšpekcii, ktorá funguje bezplatne. Organizácia dTest popritom umožňuje spotrebiteľom a obchodníkom dosiahnuť dohody prostredníctvom rovnako bezplatnej služby pre riešenie sporov na www.VaseStiznosti.cz,“ uzatvára Zelený.

Pod čiarou

Redakčná poznámka: Platí to podobne aj pre slovenských spotrebiteľov.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

dTestdTest, o.p.s.
– všeobecne prospešná spoločnosť
– poskytuje spotrebiteľom komplexný spotrebiteľský servis
– nezávislé testy výrobkov a služieb na českom a slovenskom trhu, spotrebiteľská poradňa, online databáza výsledkov testov a nebezpečných výrobkov a mnoho ďalšieho
– dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC
Čerpané z: www.dtest.sk

Súvisiace články:
Študentská súťaž Spotreba pre život pozná svojich víťazov (09.06.2017)
Ako sa brániť proti hluku od susedov? (29.04.2017)
Ako vybrať ten správny internetový obchod? (03.03.2017)
Citrónky sú si podobné vzhľadom, ale obsahom šťavy sa zásadne odlišujú (04.01.2017)
Príbehy k smiechu i plaču zo spotrebiteľskej poradne (01.01.2017)
Dobré detské vysoké stoličky nemusia byť práve najdrahšie (15.11.2016)
Cukrové sirupy nie sú nevyhnutne zdravšie než klasický kryštálový cukor (22.09.2016)
Aké nástrahy na nás číhajú v samoobsluhe (30.08.2016)
Na čo nezabudnúť pri reklamácii zájazdu (29.07.2016)
100% pomarančové džúsy potvrdili dobrú reputáciu, na cene nezáleží (13.07.2016)
Desaťtisícovú výhru za nákup len tak nedostanete (21.05.2016)
Balíčky kávy 2 v 1 a 3 v 1 – cukor, bielidlo a éčka (09.04.2016)
Knižný klub objednáva knihy za vás, ale vy platíte (05.04.2016)
Raňajkové cereálie – akoby ste raňajkovali tortu (11.03.2016)
Test letných pneumatík – na štítky sa nedá spoľahnúť (27.02.2016)
Čaká nás jednotná podoba vyúčtovania dodávok energií? (23.02.2016)
Konzervované sardinky – rozdiely predovšetkým v chuti (09.02.2016)
Kakao – väčšina výrobcov neuvádza povinné údaje na etikete (20.11.2015)
Šmejdi stále pripravujú seniorov o tisíce eur (13.11.2015)
Grilovacie klobásy – menej mäsa, než sľubujú (11.08.2015)
Na čo nezabudnúť pri preberaní bytu (07.08.2015)
Nákup mince z vás môže urobiť núteného zberateľa (05.08.2015)

dTest, 14. 03. 2017 | Prečítané: 159 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Zbierka na ochranu humanistov

Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie.

Pozri: Globálna kampaň na ochranu humanistov.

HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Anketa
Čítate časopis Prometheus?

Áno (174 hl.)
 
Nie (56 hl.)
 
Tento časopis zatiaľ nepoznám (71 hl.)
 

Celkom hlasovalo: 301
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Ceny humanistov 2017
Jubilejný 10. ročník sa uskutočnil v nedeľu 18. júna 2017.
Pozri: Ceny humanistov 2017
Nové vo fóre
 RE: Humanista
26-06-17 * 12:03
 RE: Humanista
26-06-17 * 12:02
 inteligencia nie je potrebna
25-06-17 * 22:37
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore