Reč je o zákazníkoch spoločnosti ARROCHAR, na ktorú sa v ostatnom období množia sťažnosti na poradenskej linke dTestu. Ide o typický príklad predvádzacieho predaja, kedy organizátori vylákajú od účastníkov akcie peniaze a potom sa po nich jednoducho zľahne zem.
ARROCHAR s.r.o. predáva napríklad parné čističe, súpravy riadu či keramické nože. Predvádzacie akcie stále organizuje a láka na nich nových a nových záujemcov. Pre bývalých zákazníkov však ako keby prestala existovať.
„Spotrebiteľom sa nedarí s jej pracovníkmi spojiť. Na adrese sídla nie je nikto dostupný a prevádzku uvedenú na zmluvách úrady neevidujú. Zásielky nepreberá a všetko sa vracia späť odosielateľom,“ uvádza Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia dTestu. A dodáva: „Po zrušení zmluvy pritom musí spoločnosť vrátiť všetky obdržané čiastky v lehote 14 dní. A nejde o zanedbateľné sumy, kúpne ceny sa pohybujú rádovo v desiatkach tisícov českých korún.“
Štatutárnym orgánom spoločnosti je Josef Grznár, ktorý súčasne figuruje v ďalšej spoločnosti organizujúcej rovnako predvádzacie akcie pod názvom Astena group s.r.o. Funkciu konateľa zastáva v oboch prípadoch necelé tri mesiace, počas ktorých sa sťažnosti spotrebiteľov začali objavovať. Ani táto druhá spoločnosť nedodržuje zákon. Jej zákazníci potvrdzujú, že zásielkam sa vyhýba a peniaze nevracia.
Praktiky ARROCHAR s.r.o. sú ako vystrihnuté z príručky varujúcej pred predvádzacími akciami. Prísľub darčeka presvedčí dôverčivých ľudí, prevážne seniorov, zúčastniť sa akcie. Nákup je povinný a tí, ktorí odmietnu, sú zo sály vyvedení. Platí sa na mieste a to je naposledy, čo spotrebitelia svoje peniaze vidia. A to i napriek tomu, že do 14 dní odošlú odstúpenie od zmluvy spolu s tovarom, ako určuje zákon.
„Najviac problematické na predvádzacom predaji je práve ono zaplatenie kúpnej ceny ihneď v hotovosti. O pár hodín neskôr v pokoji domova už ľudia nákup oľutujú, ale nádej na vymoženie peňazí späť býva mizivá. Predajcovia nekomunikujú, často menia sídlo a navyše tieto spoločnosti nemávajú žiadny majetok,“ konštatuje Lukáš Zelený.
Pomôcť by mala novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá zakazuje podnikateľom vyžadovať a prijímať počas konania predvádzacej akcie a prvých 7 dní od uzatvorenia zmluvy akékoľvek platby (kúpnu cenu, zálohu či poplatky). Senát tento týždeň však vrátil návrh tejto novely poslaneckej snemovni k ďalšiemu prejednaniu.
Poznámky:
10 000 CZK = 369,93 EUR pri kurze zo dňa 13. 11. 2015; 1 EUR = 27,032 CZK.
Šmejdi = podvodníci, predávajúci nekvalitný tovar, haraburdy, alebo predávajúci veľmi predražený tovar, za neprimerane vysokú cenu.
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
dTest, o.p.s.
– všeobecne prospešná spoločnosť
– poskytuje spotrebiteľom komplexný spotrebiteľský servis
– nezávislé testy výrobkov a služieb na českom a slovenskom trhu, spotrebiteľská poradňa, online databáza výsledkov testov a nebezpečných výrobkov a mnoho ďalšieho
– dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie
International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie
BEUC
Čerpané z:
www.dtest.sk