www.humanisti.sk
www.humanisti.sk
Inzeráty
Predám ochrannú známku s logom
Jedálny lístok
Webhouse.sk
Humanistická zbierka
Transparentný účet pre humanistov
Humanisti, už môžete pomáhať aj cez transparentný účet. Pozri: Zbierka na pomoc chudobným.
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republikyVoľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam RomanSlovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @989
Počítadlo


Spam poison

Sloboda nikdy nie je zadarmo

Úryvok z knihy Nasadiť vlastnú kožu

Nassim Nicholas Taleb – Nasadiť vlastnú kožu (Skryté asymetrie v každodennom živote)

V slávnej Ahikarovej bájke, ktorú neskôr prevzal Ezop (a potom znova La Fontaine), sa pes vlkovi vychvaľuje všetkými vymoženosťami pohodlia a luxusu, ktoré má, a div že vlka neprinúti, aby sa k nemu pridal. Potom sa ho však vlk opýta na obojok, ktorý má na krku, a zhrozí sa, keď mu dôjde, k čomu slúži.

„Zo všetkých tvojich rozkoší sa mi už nežiada žiadna.“

Ako to povedal, odbehol vlk a dosiaľ sa voľne v lese túla. [1]

Otázka znie: Čím by ste boli radšej? Psom alebo vlkom?

V pôvodnej aramejskej verzii sa svojou slobodou namiesto vlka honosí divoký osol. Nakoniec ho však zožerie lev. Ku slobode patrí riziko – skutočné nasadzovanie kože. Sloboda nikdy nie je zadarmo!

Nech už robíte čokoľvek, nebuďte psom, ktorý tvrdí, že je vlk. U samčekov kanadských spevavých vtákov Strnadlíka čiernohrdlého [2] sa prejavujú druhotné znaky v závislosti na ich bojových schopnostiach. Tmavšia farba je spojovaná s dominanciou. Keď však vedci pokusne zafarbili na tmavo samčekov so svetlejším zafarbením, ich status sa tým nezvýšil, pretože sa nezmenilo ich správanie. Naopak, tieto stmavnuté vtáčiky sa stávali obeťami iných – ako to raz predo mnou zhodnotil odborník na tieto spevavé vtáčiky Terry Burnham:

„Vtáky vedia, že za nich hovoria činy.“

Ďalší aspekt dilemy medzi psom a vlkom je pocit stability. Psí život sa môže javiť ako hladký a bezpečný, bez pána však psík neprežije. Väčšina ľudí si radšej adoptuje šteňatá než dospelých psov a v mnohých krajinách nechcených psov dávajú utratiť. Vlk je vycvičený tak, aby prežil. Zamestnanci, ktorých nechá ich zamestnávateľ v horúcej kaši [3], ako sme sa presvedčili z rozprávania o IBM, sa z toho už nepreberú.

Vlci medzi psami

Existuje jedna kategória zamestnancov, ktorí otrokmi nie sú, týka sa to však len veľmi malého zlomku z celkového počtu. Rozpoznáte ich ľahko podľa toho, že je im v p…[4], čo si o nich myslia ostatní alebo prinajmenšom aká je ich povesť vo firme.

Po dokončení ekonomického vzdelania som sa rok zúčastňoval kurzu pre bankárov – nejakým omylom, pretože dotyčná banka mala trochu chaos v mojom pôvode a smerovaní a chcela, aby som sa stal medzinárodným bankárom. Ocitol som sa tam medzi samými vysoko zamestnateľnými ľuďmi (to najnepríjemnejšie, čo som kedy zažil), ale potom som prestúpil na obchodovanie (v inej firme) a zistil som, že sa tam medzi „psami“ pohybuje i pár „vlkov“.

Jedným typom bol obchodník, ktorého odchod by mohol zapričiniť strátu zákaziek, ale ešte horšie pomohnúť niektorej z konkurenčných firiem tým, že by tam dotyčný priviedol klientov. Vzťah týchto predajcov a firmy bol napätý, pretože sa ich vedenie firmy snažilo od obchodných partnerov odlúčiť tým, že vzťahy medzi klientmi depersonalizovalo, často neúspešne – ľudia majú radi ľudí a od obchodu upustia, keď sa im namiesto ich vrelého a často veselého známeho predajcu do telefónu ozve nejaký sterilne znejúci a zdvorilo hovoriaci operátor. Druhým typom bol trader [5], u ktorého boli podstatné len zisky a stráty. Firmy mali s týmto dvomi typmi rozporuplné vzťahy, pretože títo traderi a predajcovia boli vzprieční – dali sa zvládnuť iba vtedy, keď nezarábali, a v tom prípade sa stali nechcenými.

Zo ziskových traderov, uvedomil som si, sa mohli stať tak rušivé prvky, že bolo nutné ich držať bokom od ostatných zamestnancov. Takú cenu musíte zaplatiť, ak z jednotlivcov spravíte ohniská zisku, bez ohľadu na ďalšie kritériá. Pamätám sa, ako som raz sledoval tradera, ktorý beztrestne šikanoval vydeseného účtovníka a častoval ho výrazmi typu „Mám vyše hlavy dosť práce, aby som zarábal ešte aj na tvoj plat“ (čím mu naznačoval, že účtovníctvo k firemným ziskom neprispieva). Nelámte si však s tým hlavu. Nerobte si kvôli tomu starosti. Ľudí, ktorých stretnete na svojej rýchlej ceste k výšinám, sú zároveň tými, s ktorými sa stretnete, keď dopadnete späť na zem, a tak som o niečo neskôr pozoroval, že onen chlapík od toho účtovníka dostáva (o niečo menšiu) sódu, ešte než sa ho firma zbavila, keď ho opustilo šťastie. Ste slobodní – ale len tak slobodní ako váš posledný obchod. Ako sme sa presvedčili na príklade Ahikarovho osla, sloboda niekdy nie je zadarmo.

Keď som prešiel do inej firmy a prestal tak byť začínajúcim „mužom firmy“, bolo mi vyslovene povedané, že môj pracovný pomer skončí v tom okamžiku, keď prestanem plniť ciele dvoch Z. Stál som chrbtom pri stene, ale šiel som do toho, a tým pádom som bol nútený púšťať sa do arbitráže, transakcií s nízkym rizikom a malým počtom nevýhod, ktoré sa vtedy ponúkali vďaka tomu, že sofistikovanosť [6] aktérov na finančných trhoch bola veľmi nízka.

Pamätám sa, ako sa ma dopytovali, prečo nenosím kravatu, čo v tom čase bolo asi také, ako keby som chodil po Piatej avenue nahý.

„Čiastočne namyslenosť, čiastočne estetika, čiastočne pohodlnosť,“ znela moja zvyčajná odpoveď.

Kto bol ziskový, mohol si s nadriadenými robiť, čo chcel, a oni mu to aj tak zhltli, pretože takých ľudí potrebovali a báli sa, že by ich to mohlo stáť miesto. Ľudia, ktorí riskujú, vedia byť spoločensky nepredvídateľní. Sloboda s riskovaním súvisí vždy, nech už k nemu vedie alebo z neho vychádza. Kto riskuje, cíti sa byť súčasťou dejín. A tí, ktorí riskujú, riskujú preto, že v sebe nosia kus divokého zvieraťa.

Všimnite si jazykový rozmer – prečo, popri ohľade na štýl obliekania, museli ešte traderi ostávať bokom od neslobodných, neriskujúcich zamestnancov. Za mojich časov na verejnosti hrubo nehovoril nikto iný než výtržníci a tí, ktorí chceli vystaviť na obdiv, že nie sú otrokmi: traderi nadávali ako dláždiči a ja som si ich zvyk strategicky užívať vulgárností osvojil, avšak len mimo moje spisy a rodinný život. [7] Tí, ktorí sa neslušne vyjadrujú na sociálnych sieťach (napríklad na Facebooku alebo Twitteri) alebo diskusných fórach, tým vysielajú vzácny signál, že sú slobodní – a paradoxne i kompetentní.

Svoju kompetentnosť nemôžete signalizovať, pokiaľ pritom nebudete niečo riskovať – takých stratégií s nízkym rizikom je minimum. Nadávky sú tak dnes symbolom spoločenského postavenia, rovnako ako keď moskovskí oligarchovia chodia na slávnostné príležitosti v džínsoch, aby signalizovali svoju moc (svoje postavenie). Dokonca i v bankách boli traderi návštevníkom firmy ukazovaní ako nejaké zvieratá v ZOO a pohľad na tradera, ako sa prekrikuje s brokerom (maklérom), tak nejako patril ku koloritu.

Nadávanie a neslušné výrazy tak môžu byť známkou psieho postavenia a úplnej neznalosti – „kanálie, hnusoby, ohavnosti“, čo týchto ľudí etymologicky spája so psami. Paradoxne však to najvyššie postavenie, postavenie slobodného človeka, býva obyčajne prejavované dobrovoľným prijatím mravov najnižších tried. [8] Nijako sa to neodlišuje od toho, keď Diogenes (ten so sudom) urazil Alexandra Veľkého svojím výrokom, že mu zavadzia pri pohľade na slnko, len aby mu dal niečo najavo (je to samozrejme legenda). Uvážte, že anglické „spôsoby“ boli vštepené strednej triede ako prostriedok ich skrotenia, spolu s navodením pocitu strachu z porušovania pravidiel a prekračovania spoločenských noriem.

Pod čiarou

Pozri: Ľudia nevedia, o čom hovoria, keď hovoria o náboženstve.

Poznámky:

[1] La Fontaine: Il importe si bien, que de tous vos repas. Je ne veux en aucune sorte. Et ne voudrais pas même à ce prix un trésor. Cela dit, maître Loup s'enfruit, et court encor.

[2] Strnadlík čiernohrdlý: asi po latinsky: Zonotrichia querula.

[3] …V nepríjemnej situácii, bez pracovných príkazov, napospas osudu, osamote.

[4] Kašlú na cudzie názory, netrápia ich iné názory o nich.

[5] Trader = obchodník.

[6] Sofistikovanosť = rozpracovanosť, menej šikovné alebo obratné znalosti a praktiky.

[7] Túto historku si nemôžem odpustiť. Kedysi som dostal list od človeka pracujúceho vo finančníctve, ktorý ma prosil: „Vážený pán Taleb!

Vaše dielo starostlivo sledujem, ale cítim povinnosť Vám dať jednu radu. Intelektuál ako Vy by si významne rozšíril spoločenský záber, keby sa vyhýbal vulgarizmom.“ Moja odpoveď bola stručná: „Nasr…ť. (Fuck off.)“

[8] Môj kamarát Rory Sutherland (ten istý Rory) mi vysvetlil, že niektorí bystrejší zástupcovia veľkých spoločností používali stratégiu nadávok pred novinármi, čím tak dávali najavo, že hovoria pravdu a nerecitujú len nejakú firemnú mantru.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

PasekaPaseka
– v súčasnosti vydavateľstvo ponúka široké spektrum kníh rôznych žánrov
– výrazný ohlas v ostatnom období zaznamenali knihy amerického akademika a investičného poradcu Nassima Nicholasa Taleba (Čierna labuť, Zradná náhodnosť), k najúspešnejším popularizátorom exaktných vied patria už tradične Brian Greene a John D. Barrow
Čerpané z: www.paseka.cz

Paseka, 10. 04. 2020 | Prečítané: 79 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Webhouse.sk
Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Sociálne siete
Anketa
Súhlasíte s trvalým zatvorením obchodov v nedeľu?

Áno (14 hl.)
 
Nie (16 hl.)
 

Celkom hlasovalo: 30
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Pokrytectvo
21-05-20 * 20:41
 Re: Confirmation bias
21-05-20 * 16:10
 Stretne Mars planétu Zem
21-05-20 * 00:01
Lipka – diskusné fórum
Lipka
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Biblia očami vedy
Biblia očami vedy
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Spotrebiteľská Poradňasc
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore