© kokotewan – Fotolia.com.
Ovocný sirup zriedený vodou bol pravdepodobne najbežnejším domácim nápojom počas socializmu. Predaje sirupov medziročne klesajú, napriek tomu v mnohých domácnostiach majú svoje čestné miesto dodnes – za uplynulý rok české domácnosti vypili 40 miliónov litrov kupovaného sirupu. Veľké rozdiely sú v cenách i v zložení týchto výrobkov.
Dobrý ovocný sirup by mal byť bohatý na ovocie a sladený cukrom. Okrem kyseliny citrónovej, ktorá sa stará o lepšiu chuť a farbu, nie sú k výrobe potrebné ďalšie suroviny. Pri dodržaní správneho obsahu cukru, kvality vstupných surovín a hygieny pri výrobe totiž v sirupe už nie je potrebná potravinárska chémia – rastu mikroorganizmov cukor prirodzene sám bráni. Čo obsahujú kupované sirupy?
Spotrebiteľský časopis dTest porovnal zloženie na etiketách 22 sirupov a nápojových koncentrátov s príchuťou záhradného alebo lesného ovocia a jahôd.
„Zloženie sirupov sme hodnotili predovšetkým podľa charakteristického ovocného podielu. Výrobkom sme strhávali body za umelé arómy, farbivá, náhradné sladidlá alebo konzervačné látky a glukózovo-fruktózový sirup,“ hovorí Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.
Prevážna časť sirupov z tých, ktoré sa hlásia k ovociu nielen v názve ale i v zložení, obsahuje od 10 do 20 % ovocia. Najlepšie hodnotený sirup obsahoval 50 % ovocia. Na spodných priečkach rebríčka sa ocitli výrobky s mizivým alebo nulovým podielom ovocia – takých bolo šesť. Čo sa vlastne nachádza v sirupoch, kde chýba ovocie? Ide o sladenú zafarbenú vodu s arómou, niekedy tiež s náhradnými sladidlami.
Podľa nápojovej vyhlášky musí ovocný sirup obsahovať minimálne 50 % cukru. Pokiaľ obsahuje menej cukru, ide o nápojový koncentrát. To bol prípad štyroch porovnávaných výrobkov – Veseta Lesní směs, Tesco Value s príchuťou lesných plodov, Caprio Hustý a Hello Lesní jahoda. Tieto „nesirupy“ spotrebiteľ rozpozná podľa toho, že sú lacnejšie, redšie a prvé miesto v ich zložení má voda, a nie glukózovo-fruktózový sirup alebo cukor, a spravidla v nich chýba ovocie. Na ich obale sa slovo sirup ani nevyskytuje.
Porovnanie sirupov nájdete na webovej stránke www.dtest.cz a v júlovom vydaní časopisu dTest.

Tip dTestu:
Vyberajte sirupy podľa zoznamu ingrediencií, nie podľa lákavých obrázkov na prednej strane obalu. Mnohé etikety sirupov spotrebiteľa vyložene klamú – obaly zobrazujú ovocie, ktoré nie je v úplnom súlade so zoznamom surovín. Výrobcovia buď na obrázku nezobrazia niektoré hojne zastúpené ovocie (ako napríklad jablko alebo hrušku), prípadne sa chvália lesnými plodmi, bez toho, aby vo vnútri boli nejaké k nájdeniu (Dobrá voda Dobrý sirup Lesní plody, Hello Hustý sirup Lesní směs). Jahodový sirup Yo zase zobrazuje len jahody, tie pritom tvoria len polovicu ovocného podielu.
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
dTest
dTest, o.p.s. je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá v ČR pôsobí už od roku 1992. Je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, na ktorého stránkach sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov výrobkov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne nevyhovujúcimi výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a poradenstvo, ako tie práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie
International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie
BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 (ČR) – je v prevádzke každý pracovný deň od 9. do 17. hodiny a spotrebitelia na nej môžu konzultovať s právnymi poradcami časopisu dTest najrôznejšie spotrebiteľské problémy, a to za cenu bežnej tarify volania (sadzobníka poplatkov v ČR). Od spustenia v roku 2010 túto možnosť využili už desiatky tisícov spotrebiteľov a poradenská linka časopisu dTest sa tak stala prvou a najvyhľadávanejšou cestou k riešeniam problémov, s ktorými sa zákazníci na trhu stretávajú.
Čerpané z:
www.dtest.sk