www.humanisti.sk
Súťaž o knihu
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Slovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.skdTest
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @329
Počítadlo


Spam poison

Quasars Ensemble budú v roku 2013 rezidenčným súborom Kasární/Kulturpark

Prvý koncert už 29. januára

Počas rezidenčného pobytu v rámci Kasární/Kulturpark sprostredkuje súbor Košiciam to najkvalitnejšie zo súčasnej svetovej hudobnej scény. V prvej polovici roku 2013 sa komorné koncerty uskutočnia v priestoroch Múzeum Vojtecha Löfflera, po rekonštrukcii kultúrneho centra sa presunú do jeho priestorov. Zámerom rezidenčného súboru je vytvoriť v Košiciach stály stánok pre kvalitnú produkciu komornej hudby medzinárodnej kvality.

Ján Sudzina, riaditeľ Košice – 2013, n. o., vidí v účinkovaní komorného súboru viacero pozitív:

„Z môjho pohľadu sú v súvislosti s rezidenčným pôsobením Quasars Ensemble v Košiciach dôležité tri aspekty. Zmyslom rezidenčného súboru Kasární/Kulturpark, ktorým sa stalo prestížne komorné teleso Quasars Ensemble je vytvoriť priestor, aby umelci našli uplatnenie v Košiciach, aby mali chuť a snahu vrátiť sa do Košíc a tvoriť v tomto meste a regióne.

Nemenej dôležitým aspektom je, že Košice nemajú školu performatívneho umenia, chýba tu živá pulzujúca komunita a Quasars Ensemble by mohol vyplniť túto medzeru tvorbou edukatívnych projektov, workshopov pre študentov, či začínajúcich skladateľov. Chceme preto suplovať to, čo je bežne pri univerzitách svetového formátu, docieliť aby sa v meste formovalo stále publikum rezidenčného súboru.

Tretím aspektom je to, že v Košiciach bolo vytvorených veľa hudobných diel z minulosti, ktoré môžu byť znovuzrodené a prezentované nielen na Slovensku ale aj v zahraničí práve vďaka Quasars Ensemble.“

Komorné zoskupenie Quasars Ensemble vzniklo z inšpiratívneho popudu skladateľa Ivana Buffu ešte v roku 2008. Počas piatich rokov sa súbor Quasars Ensemble vyprofiloval na medzinárodne uznávaného interpreta súčasnej klasickej hudby. Je pravidelným hosťom prestížnych medzinárodných festivalov (Ost-West-Podium Kassel, Villa Concordia Bamberg, Musica Viva Lisabon, Festivais de Outono Aveiro, Forfest Kroměříž, Ostravské dni, Čtvero ročních období Ostrava, Svatováclavský hudební festival Ostrava, Krakow Composers Festival, Arcus Temporum, Varna Summer International Music Festival) a ďalších, kde úspešne reprezentuje našu krajinu.

Výnimočnosťou Quasars Ensemble je, že sa popri súčasnej klasickej hudbe v rovnakej miere venuje aj hudbe starších epoch a získava si medzinárodný rešpekt za odvážne stavané dramaturgické koncepcie, v ktorých nikdy nechýba hudba slovenských skladateľov. Medzi priority súboru však patrí konfrontácia repertoáru baroka, klasicko-romantickej epochy s celkom novými skladbami (projekt „Bach v kontexte“ a pod.), ako aj prezentácia dôležitých ansámblových diel 20. storočia.

Dirigent a umelecký vedúci súboru Ivan Buffa o Quasars Ensemble hovorí:

„Quasars Ensemble – rezidenčný súbor Kasární/Kulturpark sa vyprofiloval na popredné slovenské hudobné teleso, ktoré účinkovalo na najprestížnejších domácich aj zahraničných festivaloch, akými sú legendárne Prázdninové letné kurzy v nemeckom Darmstadte či Varšavská jeseň.

Je významným partnerom na medzinárodnej hudobnej scéne v oblasti súčasnej aj tradičnej klasickej hudby a jeho dlhoročná snaha sprístupniť poslucháčom na Slovensku nikdy neuvádzané dôležité diela hudby 20. storočia, spolu s realizáciou podujatí so vzácnymi hosťami z celého sveta môže výrazným spôsobom napomáhať vzbudzovať záujem košického publika o širšie spektrum hudobného umenia. Médium komorného súboru je doménou skladateľov hudby 2. polovice 20. storočia až po dnes a stojí na pomedzí komornej a orchestrálnej hudby vo všetkej pestrej palete farieb, akými nástroje medzi sebou dokážu hrať.

Komorné muzicírovanie má v Košiciach veľkú tradíciu a jej oživenie ako reminiscencia na nezabudnuteľné zážitky z koncertov legiend ako Prokofjev, Bartók, Richter, Kremer či Ysaÿe je dnes viac než reálne. Väčšina členov súboru pochádza z Košíc či z regiónu východného Slovenska a preto prirodzene zrastie s regiónom nielen samotnými koncertami, ale aj ďalšími edukačnými projektami, workshopmi, stretnutiami s interpretmi či skladateľmi svetového renomé.

Rezidenčný projekt zároveň poskytne súboru potrebné umelecké zázemie, Košice budú zasa disponovať jediným stabilným umeleckým zoskupením svojho druhu na Slovensku, aké však dlhodobo fungujú vo všetkých rozvinutých a kultivovaných krajinách Európy,“ uzatvára Ivan Buffa.

Podrobnosti ku koncertu – 29. január 2013:

29. január 2013, 19.00 h, Múzeum Vojtecha Löfflera


Quasars Ensemble: „Vokálno – inštrumentálna lyrika I.“

Vstupné: 8 € (dôchodcovia, ZŤP a študenti: 4 €)

Claude Debussy/Arnold Schönberg
Prelúdium k faunovmu popoludniu
Alexander Albrecht/Ivan Buffa
Lenz, Der Verdammte, Reue
Gustav Mahler/Arnold Schönberg
Piesne potulného tovariša
Francis Poulenc
Rapsodie négre op. 1

Prvý zo série koncertov, na ktorých sa košický komorný súbor Quasars Ensemble predstaví košickému publiku predstaví v úlohe rezidenčného súboru Kasární/Kulturpark prináša hudbu jedného z najdôležitejších slovenských skladateľov Alexandra Albrechta v adekvátnom kontexte významných skladateľských osobností, aké počas jeho života pôsobili v najdôležitejších vtedajších kultúrnych centrách Európy – v Paríži a Viedni.

V Albrechtovom piesňovom odkaze môžeme komplexne pozorovať jeho samotný skladateľský vývoj – od piesní z detstva a mladosti, cez zrelé piesne z rokov 1909 – 1912, až k piesňam, ktoré ovplyvnil viedenský expresionizmus. Patria k tomu najvzácnejšiemu, čo na území Slovenska vzniklo. Niekoľko z jeho piesní podnietilo slovenského skladateľa Ivana Buffu, ktorý sa v roku 2008 ako klavirista interpretačne podieľal na novodobom kompletnom uvedení Albrechtovho piesňového diela, k inštrumentovaniu niektorých z nich.

Prelúdium k Faunovmu popoludniu je zasa pôvodne orchestrálnou skladbou Clauda Debussyho, inšpirovanou textom lyrickej básne Stéphana Mallarmého s rovnomenným názvom, ktorá opisuje fauna, ako oddychuje počas slnečného popoludnia, spomína na svoje lásky a čakanie na krásne nymfy si skracuje hrou na syrinx. Debussy zhudobnil len akúsi impresiu, vyhol sa popisovaniu textu, avšak táto literárna predloha určila výrazovú aj formovú stavbu diela. Počet taktov v Debussyho Prelúdiu je totožný s počtom Mallarmého veršov. Skladateľ veľmi výstižne vyjadril opojnú a jemne erotickú atmosféru básne jemnou a originálnou harmóniou a inštrumentáciou.

Táto nekonvenčná hudobná kompozícia, ktorá podľa niektorých hudobných teoretikov svojou parížskou premiérou v roku 1894 otvorila brány hudobnej moderny, bola natoľko radikálnym a zároveň ovplyvňujúcim dielom, že sa pre Spoločnosť pre súkromné hudobné predvádzanie, ktorú v roku 1918 založil Arnold Schönberg ako priestor pre uvádzanie najnovších diel, stala doslova neodolateľnou.

Spoločnosť však nemala dostatok finančných prostriedkov, preto často vznikali transkripcie orchestrálnych skladieb pre menšie komorné zoskupenia. Okrem Debussyho revolučného diela prešiel rovnakou úpravou aj cyklus Mahlerových Piesní potulného tovariša, ktorým spracovanie pre komorný súbor prinavrátil intimitu pôvodnej klavírnej verzie (1890), pričom zachoval inštrumentálnu farebnosť neskoršej orchestrálnej verzie (1896). Mahler sa v tejto kompozícii predstavil ako umelecky vyzretý skladateľ. Napriek tomu, že nemal veľa kompozičných skúseností a spomínanému dielu predchádzalo len niekoľko skladieb, dospel v ňom autor k osobitej programovej i umeleckej syntéze. Celý cyklus je akousi výpoveďou samého skladateľa, reflektujúcou množstvo podôb vnútorného života, ako aj utrpenie jeho citlivej duše.

Prvé dielo Francisa Poulenca Rapsodie nègre op. 1 zažilo svoju úspešnú premiéru (hoci s príchuťou škandálu) 11. decembra 1917 v Théâtre du Vieux Colombier na avantgardnom koncerte, ktorý usporiadala speváčka a propagátorka novej hudby Jane Bathori ešte predtým, ako v roku 1918 vyšiel slávny manifest s novými ideálmi mladých Erika Satieho „Kohút a Harlekýn“, a napokon v roku 1920 článok kritika Henry Colleta, ktorý prvýkrát verejne prezentuje názov skupiny skladateľov z Montparnassu ako „Parížska šestka“. Hudobný autodidakt Poulenc, inšpirovaný zbierkou libérijského černošského poeta Makoko Kangourou, ktorú údajne objavil v parížskom antikvariáte, sa odhodlal skomponovať vokálno-inštrumentálny päťčasťový cyklus. V ňom objavuje už tie výrazové polohy, ktoré ho sprevádzali celou tvorbou – jednoduchosť, lyriku a vtip, okorenené však otvorenou mladíckou drzosťou a dadaistickým prejavom. Hoci sa neskôr Poulenc odhodlal k súkromnému trojročnému štúdiu skladby u Charlesa Koechlina, svoju eleganciu, spojenú s diatonickou neoklasicistickou podstatou nikdy neopustil.

Text: Lucia Potokárová & Ivan Buffa

Program koncertov Quasars Ensemble na 1. polrok 2013:

Kasárne/Kulturpark hostia Quasars Ensemble

29. január 2013, 19.00 | Múzeum Vojtecha Löfflera

„Vokálno – inštrumentálna lyrika I.“

Claude Debussy/Arnold Schönberg
Prelúdium k faunovmu popoludniu
Alexander Albrecht/Ivan Buffa
Lenz, Der Verdammte, Reue
Gustav Mahler
Piesne potulného tovariša
Francis Poulenc
Rapsodie négre op. 1

19. február 2013, 19.00 | Múzeum Vojtecha Löfflera

„Portrét – Pocta Ivanovi Paríkovi“

Ivan Parík
Dve piesne na texty starých japonských básnikov – 1. Odpoveď 2. Mesiac na vode
Ivan Parík
Sonáta pre flautu
Ivan Parík
Sonáta pre trúbku
Ivan Parík
Sonáta pre klavír
Ivan Parík
Sonáta pre violončelo
Ivan Parík
Sonáta pre husle
Ivan Parík
Sonáta pre violončelo a pás
Ivan Parík
Sonáta pre hoboj
Ivan Parík
Sonáta pre klarinet
Ivan Parík
Sonáta pre fagot
Ivan Parík
Sonáta pre violu
Ivan Parík
Videné zblízka, nad jazerom

5. marec 2013, 19.00 | Východoslovenská galéria, Hlavná 27

„Komorná symfónia I.“

Paul Hindemith
Komorná hudba č. 1
Arnold Schönberg
Komorná symfónia č. 1
Alexander Albrecht
Sonatína pre 11 nástrojov

10. apríl 2013, 19.00 | Múzeum Vojtecha Löfflera

„Dvojpotrét – Milhaud & Sørensen“

Darius Milhaud
Komorná symfónia č. 1 Jar op. 43
Bent Sørensen
The Weeping White Room
Darius Milhaud
Komorná symfónia č. 2 Pastorále op. 49
Bent Sørensen
The Lady and the Lark
Darius Milhaud
Komorná symfónia č. 3 Serenáda op. 71
Bent Sørensen
Nová skladba (2012)

hosť: Bent Sørensen

14. máj 2013, 19.00 | Múzeum Vojtecha Löfflera

„Vokálno – inštrumentálna lyrika II.“

Luciano Berio
O King
Michael Jarrell
Trei II
Ivan Buffa
Locatelli Caprice
Luciano Berio
Folksongs

18. jún 2013, 19.00 | Múzeum Vojtecha Löfflera „Komorná symfónia II.“ – k 100. výročiu narodenia Benjamina Brittena

George Enesco
Komorná symfónia op. 33
Benjamin Britten
Fantázia op. 2
Benjamin Britten
Sinfonietta op. 1

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013, n. o.
Mesto Košice založilo neziskovú organizáciu predovšetkým za účelom prípravy, realizácie, monitoringu a hodnotenia projektu Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013 a súvisiacich činností a projektov podľa projektu Košice Interface 2013 schváleného medzinárodnou výberovou komisiou dňa 9. septembra 2008 v Bratislave.
Čerpané z: www.kosice2013.sk

Súvisiace články:
Charizmatická Mélanie Pain preladí hudbu na novú vlnu (05.12.2013)
Návštevníci portálu „prelistovali“ za päť rokov takmer 3,5 milióna stránok (05.12.2013)
Malá bodka za veľkým začiatkom (25.11.2013)
British Express otvára vizuálnu scénu Britských ostrovov (13.11.2013)
Cesta do neznáma prinesie témy a formy „na hrane“ (12.11.2013)
Päť neopakovateľných festivalových dní Quasars Ensemble & Košice (18.10.2013)
Biela noc 2013 prinesie rekordných 41 inštalácií a do histórie sa zapíše aj niekoľkými prvenstvami (30.09.2013)
Origami pre Bielu noc skladajú v Košiciach všetci – deti, študenti, hendikepovaní, dôchodcovia i väzni (24.09.2013)
Biela noc 2013 pritiahne do Košíc aj umelcov z Japonska a Austrálie (19.09.2013)
Biela noc/Nuit Blanche 2013 presiahne európsky kontinent (10.09.2013)
Trienále súčasného obrazu otvorí novú kapitolu umenia (06.09.2013)
Charizmatický Krzysztof Penderecki sa Košičanom prihovorí hudbou (05.09.2013)
Biela noc/Nuit Blanche 2013 bude mať svetový rozmer (05.09.2013)
Dve jubileá v jednom roku (05.09.2013)
Pražský výběr uvidíte aj ONLINE! (14.08.2013)
Geometrické polia (01.08.2013)
Festival Leto v parku sa začína už túto sobotu (31.07.2013)
Umením architektov je vytvárať priestor pre umenie (25.07.2013)
MEDZICENTRUM IV. bude o nových prístupoch tvorby vo verejnom priestore (22.07.2013)
Festival Leto v parku sa vracia do Kasární/Kulturparku (10.07.2013)
Košická Hala umenia ponúkne predovšetkým súčasné vizuálne umenie (03.07.2013)
Multižánrová umelecká performancia skončila (25.06.2013)
Prezentácia Európskeho hlavného mesta kultúry v Moskve a Petrohrade (21.06.2013)
Vybetónovaným korytom Mlynského náhonu na 24 hodín opäť potečie „voda“ (18.06.2013)
Yuri Dojc: Last Folio (10.06.2013)
V Košiciach sa chystá veľký umelecký Návrat vody do mesta (06.06.2013)
Deň detí na KVP (29.05.2013)
Koncert slnka z japonského hudobného neba (26.05.2013)
Mesto sa zmení na obrovské hudobné pódium (22.05.2013)
Festival USE THE C!TY sa začína už dnes (22.05.2013)
Umenie vo verejnom priestore (20.05.2013)
Košický hrad už túto sobotu umožní návrat do stredoveku (14.05.2013)
Mesto Košice si užijete počas piateho ročníka festivalu USE THE C!TY (13.05.2013)
Plávajúce umenie rozkvitlo na Mlynskom náhone (07.05.2013)
Počas Dní Pentapolitany sa predstavia regionálni umelci (06.05.2013)
Košické sídliská ožijú kultúrou (22.04.2013)
EHMK pozýva na výstavu fotografií do Londýna (10.04.2013)
Hudba medzi Východom a Západom (10.04.2013)
Jakubisko ukáže výtvarné diela aj za 700 000 Kč (23.03.2013)
Gotický skvost privíta hudobnú ikonu Jordiho Savalla s orchestrom (22.03.2013)
Filmové skvosty Jakubiska ozdobia výtvarné diela (15.03.2013)
V košickej katedrále vystúpi Jordi Savall (08.03.2013)
Japonská fraška kjógen Buaku (25.02.2013)
Hostia One Day Jazz Festivalu (18.02.2013)
One Day Jazz Festival prináša do Košíc jazzovú špičku (18.02.2013)
Košičania nesklamali! (20.01.2013)
V Štátnom divadle odhalili tajomstvo Košického vesmírneho programu (20.01.2013)
Košice – odporúčaná destinácia pre rok 2013 (20.01.2013)
Európske peniaze dajú kraju schopnosť konkurovať (19.01.2013)
Stiahnite si aplikáciu „Kosice 2013“ (19.01.2013)
Metropola východu ožije počas víkendu Otváracím ceremoniálom na Planéte Košice (18.01.2013)
Stosedemdesiat mladých Košičanov pomôže v zákulisí Otváracieho ceremoniálu EHMK (18.01.2013)
Otvárací ceremoniál symbolicky odštartuje novú budúcnosť Košíc (12.01.2013)

Košice – EHMK 2013, 28. 01. 2013 | Prečítané: 2277 | Rubrika: Rubrika pána Rubika

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore