www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @186
Počítadlo


Spam poison

Organizácie zastupujúce cyklistov vyzývajú Políciu riešiť dodržiavanie bezpečnostného odstupu

Výzva Policajnému zboru SR na zvýšenie bezpečnosti cyklistov na cestách

Zvýšenie bezpečnosti cyklistov na slovenských cestách je predmetom výzvy, ktorú 37 organizácií a iniciatív z celého Slovenska, zaoberajúcich sa rozvojom cyklistickej dopravy a cykloturistiky, adresovalo Policajnému zboru. Žiadajú lepšiu kontrolu dodržiavanie dopravných predpisov, zameraných na bezpečnú jazdu cyklistov po cestách a postihovanie nebezpečnej jazdy motorových vozidiel.

Havária

Autor foto: „Cyklokoalicia, CC0 4.0“.
Po kliknutí na fotografiu sa v novom okne zobrazí v lepšom rozlíšení o rozmeroch 4 032 × 3 024 bodov.

Signatári výzvy považujú za najväčšie ohrozenie nedostatočný odstup áut pri predchádzaní cyklistov. Tento priestupok je nebezpečný a odrádza ľudí od jazdy na bicykli. Ďalšími častými priestupkami sú napríklad nedanie prednosti v jazde, otváranie dverí do dráhy cyklistu či parkovanie vo vyhradených jazdných pruhoch. Obyvatelia na bicykloch potom radšej volia menšie zlo v podobe porušenia zákona jazdou po chodníku, než by sa mali obávať ohrozenia na cestách.

„Výzva je reakciou na doterajší laxný prístup polície ku kontrole zákonom vyžadovaného bezpečnostného odstupu vodičmi na cestách. Práve nedodržiavanie bezpečnostného odstupu od cyklistov niektorými vodičmi motorových vozidiel vedie k vytláčaniu cyklistov z ciest na chodníky,“ povedal Daniel Duriš, prezident Cyklokoalície, ktorá je jedným z iniciátorov výzvy.

„Cyklisti niekedy nemajú inú možnosť ako jazdiť po chodníku. Väčšina cyklistov je ohľaduplná voči chodcom, v čom ich podporujeme.“

Nárast cyklistickej dopravy na Slovensku je enormný. V Bratislave narástla za ostatných 5 rokov viac ako dvojnásobne a rastie aj v ostatných regiónoch Slovenska.

„Dennodenne sa všade na Slovensku stretávame s ohrozovaním cyklistov vodičmi, pričom nevidno žiadne účinné preventívne ani represívne kroky dopravnej polície,“ doplnil Peter Medveď, riaditeľ Nadácie Ekopolis, ktorá je druhým z iniciátorov výzvy.

„To sa musí zmeniť, polícia na celom Slovensku má pomáhať všetkým vodičom – motorových, aj nemotorových vozidiel. Preto sme sa postarali o celoslovenské rozšírenie výzvy.“

Signatári a signatárky výzvy očakávajú od polície nielen lepšiu kontrolu dopravných predpisov, zameraných na bezpečnosť občanov, ktorí používajú bicykel, ale aj prísnejšie postihovanie priestupkov, informovanie o výsledkoch kontrolnej činnosti a otvorené dáta o zaznamenaných priestupkoch a uložených pokutách.

Na záver výzvy ponúkajú signatári svoju pomoc a súčinnosť pri zvyšovaní bezpečnosti cyklistov na cestách celého Slovenska.

Kontaktné osoby pre ďalšiu komunikáciu:

Dáša Barteková, Cyklokoalícia, Bratislava, dasa@cyklokoalicia.sk, 0940 623 877
Ján Roháč, Nadácia Ekopolis, Banská Bystrica, rohac@ekopolis.sk, 0905 240 137

Pod čiarou

Príloha: Výzva Policajnému zboru SR na zvýšenie bezpečnosti cyklistov na cestách

Pre:

gen. Mgr. Milan Lučanský, prezident PZ
pplk. Ing. Ľuboš Rumanovský, riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ

Na vedomie:

Peter Pellegrini, predseda vlády SR
Denisa Saková, ministerka vnútra SR
Arpád Érsek, minister dopravy a výstavby SR
Andrea Kalavská, ministerka zdravotníctva SR
László Sólymos, minister životného prostredia SR

Bratislava a Banská Bystrica 11. septembra 2018

Výzva Policajnému zboru SR na zvýšenie bezpečnosti cyklistov na cestách

My, signatári tejto výzvy, žiadame Policajný zbor SR, aby začal intenzívne kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov, ktoré zabezpečujú bezpečnú jazdu cyklistov po cestách. Ide v prvom rade o dodržiavanie bezpečného bočného odstupu motorových vozidiel pri predchádzaní cyklistov, ale aj o dodržiavanie ďalších ustanovení, súvisiacich s bezpečnosťou obyvateľov na bicykloch.

Zároveň políciu žiadame, aby pravidelne informovala verejnosť o týchto kontrolách a zverejňovala štatistiky zaznamenaných priestupkov a uložených sankcií.

Bicyklovanie je plnohodnotná súčasť dopravy a stále rastie

Počet obyvateľov Slovenska, ktorí používajú bicykel, každoročne rastie rýchlym tempom. Napríklad v Bratislave bol zaznamenaný 117% nárast cyklistov za posledných 5 rokov a nárast je viditeľný aj v ostatných regiónoch Slovenska. Jazda na bicykli už dávno nie je iba rekreačnou aktivitou, obyvatelia využívajú bicykel ako bežný dopravný prostriedok do práce, do školy, za nákupmi a pod. Podobne ako v iných vyspelých krajinách, aj u nás je cyklistická doprava nevyhnutnou súčasťou riešenia dopravných problémov. Dlhodobý nedostatok a absencia bezpečných cyklistických komunikácií však núti cyklistov vyberať si medzi nebezpečnou jazdou pri pravom okraji vozovky a jazdou po chodníku pre chodcov.

Zásadné ohrozenie: nedostatočný odstup áut od predchádzaných cyklistov

Jazda pri pravom okraji vozovky v súčasnosti nie je bezpečná predovšetkým z dôvodu nedodržiavania bezpečného odstupu motorových vozidiel od cyklistov. Napriek tomu, že polícia odporúča predchádzať cyklistov s minimálne 1,5 metrovým odstupom, podstatná časť vodičov tento odstup nedodržuje. Cyklisti navyše potrebujú aj určitý manévrovací priestor kvôli nekvalitnej vozovke. Nedostatočný odstup áut od predchádzaných cyklistov je nielen príčinou nehôd, zranení či dokonca úmrtí cyklistov, ale vyvoláva u nich aj pocit ohrozenia pri jazde. Dôsledkom je, že obyvatelia, využívajúci bicykel, radšej volia jazdu po chodníku s vedomím možnej pokuty.

Iné ohrozenia cyklistov vodičmi

Vyššie uvedený problém nedostatočného odstupu áut od predchádzaného cyklistu je najnebezpečnejším problémom, nie však jediným. Vodiči bežne nedávajú prednosť cyklistom pri vychádzaní z vedľajšej ulice a pri odbočovaní doprava, parkujú na jazdných pruhoch vyhradených pre cyklistov či nepreverujú si situáciu za vozidlom pri otváraní dverí. Podobne ako nedostatočný odstup aj tieto ohrozenia nútia cyklistov jazdiť po chodníku.

Polícia musí konať!

Ak cyklisti v širšom okolí nemajú inú, bezpečnú alternatívu k jazde po ceste, kde sú ohrozovaní vodičmi motorových vozidiel, sú potom nútení buď nejazdiť na bicykli vôbec a využívať autá alebo jazdiť po chodníku aj s vedomím, že je to v rozpore s dopravnými predpismi a znižuje sa komfort a bezpečnosť chodcov.

Z uvedených dôvodov považujeme za nevyhnutné, aby Polícia SR začala vyvíjať viditeľné a rozhodné úsilie pre zvýšenie odstupu áut od predchádzaných cyklistov a pre elimináciu ďalších ohrození cyklistov na cestách.

Nedávno polícia uverejnila videozáznam akcie, pri ktorej zastavila cyklistu na chodníku, napriek skutočnosti, že sa v okolí nenachádzal bezpečný cyklopruh, cestička pre cyklistov alebo málo frekventovaná ulica. Takéto video však nič nerieši. Chápeme snahu polície chrániť bezpečnosť chodcov, ale kriminalizovanie cyklistov za jazdu po chodníku považujeme za neakceptovateľné, pokiaľ polícia nezabezpečí, aby vodiči neohrozovali cyklistov na cestách. Nemožno predsa vyčítať cyklistom, že si chránia svoj život a zdravie, najmä ak drvivá väčšina z nich pri jazde na chodníku rešpektuje chodcov. Cyklisti začnú prirodzene preferovať legálnu jazdu pri pravom okraji vozovky pred jazdou po chodníku iba vtedy, ak sa na cestách budú cítiť bezpečne.

Sme pripravení pomôcť

Veríme, že Polícia SR si uvedomuje nebezpečné dôsledky ohrozovania cyklistov vodičmi motorových vozidiel uvedenými spôsobmi a že zásadne zmení svoj prístup k postihovaniu nebezpečnej jazdy a parkovania motorových vozidiel. Na celom Slovensku sme pripravení pomôcť jej zvýšiť bezpečnosť cyklistickej dopravy ako plnohodnotnej a rovnocennej súčasti dopravy na Slovensku.

Signatári výzvy:

Daniel Duriš, Cyklokoalícia, Bratislava
Peter Medveď, Nadácia Ekopolis, Banská Bystrica
Stanislav Skýva, Miestny úrad Bratislava-Nové Mesto
Tomáš Peciar, Cyklokoalicia, Cyklokuchyňa, Bratislava
Ľubica Ondrašíková, Agentúra LUKA, Bratislava
Andrea Štulajterová, Občianska cykloiniciatíva, Banská Bystrica
Silvia Szokolová, OZ MAS, Galanta
Erik Štefanek, OZ Mám rád cyklistiku, Sereď
Andrej Felix, OZ Rozbicyklujme Nitru!, Nitra
Marián Gogola,OZ MULICA, Žilina
Miroslav Petrík, Cyklo Adventure Slovakia, Zvolen
Ján Úrek, Bajkom k tajchom, Hodruša-Hámre
Dominik Jakub, Vlk, ktorý nikdy nespí, Kežmarok
Daniel Lešinský, CEPTA, Zvolen
Stanislav Szűcs, Cykloklub Galanta
Matúš Goga, Cyklistika pre všetkých,Prešov
Marián Kasala, SCK Bicyglo, Trnava
Ladislav Rovinský, Spolok na podporu skrášľovania Košíc
Daniel Bača, SCK Šariš, Prešov
Milan Hollý, Záhorie región, Holíč
Dominik Karaffa, ZO SZOPK 2013, Košice
Ján Lupták, Cykloklub Poľana, Detva
Zuzana Matúšková, Malacky na kolo
Pavol Krnáč, OZ KoLesom, Banská Bystrica
Elena Jankovičová, Komunikačné centrum, Detva
Ladislav Venczel, BikeBratislava, Bratislava
Ján Mrva, mestská časť Bratislava-Vajnory
Miloš Guzy, Cyklovňa, Stará Ľubovňa
Juraj Říha, Mesto Malacky
Bohuš Konečný, Pezinok Inline
Karol Labaš, Cyklistická únia mesta Košice
Marek Jurčík, Kaktus Bike, Bratislava
Michal Hlatký, Slovenský cykloklub, Piešťany
Dušan Kubička, TBS JUS, Martin
Martin Siska, Združenie pre rozvoj horskej cyklistiky, Spišská Belá
Michal Drotován, mestská časť Bratislava-Karlova Ves
Zora Pauliniová, Námestie pre ľudí, Bratislava

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

EkopolisNadácia Ekopolis
– víziou nadácie je vyspelá občianska spoločnosť, v ktorej si ľudia uvedomujú svoju zodpovednosť za jej vývoj a za stav životného prostredia. Spoločnosť, v ktorej majú občania záujem zapájať sa do správy vecí verejných, majú odvahu zaujať kritický postoj a záleží im na tom, aby rozvoj našej spoločnosti nebol na úkor budúcich generácií.
Čerpané z: www.ekopolis.sk

Súvisiace články:
V Brezne ožíva storočný ovocný sad (11.11.2018)
Dobrý sused bude pomáhať vo Vrakuni, Podunajských Biskupiciach a v Rovinke (31.10.2018)
Vďaka Horalkám od Sedity máme na Slovensku opäť živšie chodníky i obnovené studničky (30.10.2018)
Slovensko potrebuje stromy (24.10.2018)
Tohoročný titul Strom roka získala nádherná 200-ročná lipa z Kopčian (19.10.2018)
V čističke odpadových vôd Rakytovce pri Banskej Bystrici pribúdajú opatrenia na zachovanie biodiverzity (11.10.2018)
Záhrada pod Starým zámkom v Banskej Štiavnici víta návštevníkov novým altánkom (21.09.2018)
Týždeň dobrovoľníctva 2018: Dobrovoľníci sa spolu s pivnou značkou KELT pustia do stavby altánku v Banskej Štiavnici (14.09.2018)
Nadácia Ekopolis od septembra spustí nový vzdelávací projekt Biodiverzita do škôl (11.09.2018)
Nadácia Ekopolis vyhlasuje Instagram súťaž Daj odpadu druhú šancu! (08.09.2018)
Program Zelené oázy: Pre imobilných v Olichove vznikla vďaka spolupráci nová záhradná zóna (11.08.2018)
V projekte Envirovzdelávanie mladých boli vybraté štyri víťazné návrhy (08.08.2018)
Nadácia Ekopolis vyhlasuje letnú Instasúťaž Tour de STROM (20.07.2018)
Vďaka pivu KELT v lete ožije banskoštiavnická Záhrada pod Starým Zámkom (19.07.2018)
Nový grantový program pre občianske organizácie na Slovensku bude spustený na jeseň (16.07.2018)
Festival Pohoda predstavil 12 nových finalistov v ankete Strom roka 2018 (09.07.2018)
Prvá časť projektu ENVIROvzdelávanie mladých 2018 je za nami (28.06.2018)
V 3. ročníku fotografickej súťaže Do práce na bicykli sme ocenili víťazov (23.06.2018)
Vďaka podpore oblátok Horalky od Sedity sa aj v roku 2018 obnovia turistické lokality (11.06.2018)
Hlasovanie v 3. ročníku fotografickej súťaže Do práce na bicykli stále pokračuje (29.05.2018)
2. ročník projektu ENVIROvzdelávanie mladých prebehne na deviatich stredných školách po celom Slovensku (28.05.2018)
Deň Biodiverzity v ČOV Rakytovce (28.05.2018)
Deň Biodiverzity (21.05.2018)
Poznáme víťazov súťaže PRE VODU 2018 (06.05.2018)
Slovnaft navýšil podporu pre Zelené oázy, grantový program podporí ďalších 5 projektov (27.04.2018)
Do Ankety Strom roka môžete prihlásiť svoj obľúbený strom do konca apríla (24.04.2018)
Stromy namiesto letákov (13.04.2018)
V roku 2018 dáme priestor piatim projektom na rozvoj rómskych komunít (07.04.2018)
V tohoročnej súťaži PRE VODU súťaží až deväť návrhov na efektívne hospodárenie s vodou (06.04.2018)
Slovensko bude mať ďalších 26 zelených oáz (28.03.2018)
Nadácia Ekopolis vyhlásila 16. ročník ankety Strom roka (14.03.2018)
Pozvánka na verejné diskusie na tému Doprava, mesto a ľudia (08.03.2018)
Blíži sa uzávierka súťaže PRE VODU (23.02.2018)
Európsky strom roka – posledná možnosť zahlasovať za slovenskú jabloň (21.02.2018)
Známy britský Tree hunter Rob McBride navštívi Slovensko (06.02.2018)
Zahlasujte za slovenskú jabloň v prestížnej európskej ankete (01.02.2018)
Príďte diskutovať o deviatich zaujímavých filmoch (11.01.2018)

Nadácia Ekopolis, 14. 09. 2018 | Prečítané: 98 | Rubrika: Polemika o…

Zbierka na ochranu humanistov
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasle­dovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Nová zbierka na ochranu humanistov vo svete.
HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Anketa
Myslíte si, že predseda NR SR JUDr. Andrej Danko odtajní svoju rigoróznu prácu?


Celkom hlasovalo: 64
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Sankcie
14-11-18 * 21:12
 Re: Ruské sankcie
14-11-18 * 18:05
 Top
13-11-18 * 22:34
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Biela pastelka 2018
Biela pastelka 2018
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore