www.humanisti.sk
www.humanisti.sk
Inzeráty
Predám ochrannú známku s logom
Pozvánka na koncert
Webhouse.sk
Humanistická zbierka
Transparentný účet pre humanistov
Humanisti, už môžete pomáhať aj cez transparentný účet. Pozri: Zbierka na pomoc chudobným.
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republikyVoľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam RomanSlovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @380
Počítadlo


Spam poison

Na čo si dávať pozor pri výbere skipasu

Pokiaľ oceňujete bezstarostné lyžovanie a v prípade akýchkoľvek nečakaných situácií nechcete byť nemilo prekvapení, je dobré si zistiť detaily prepravných poriadkov, taríf i podmienok ešte pred zakúpením skipasu

Foto: © PIRO4D – Pixabay

So zvyšujúcim sa počtom nových lanoviek a vlekov, rozširovaním zjazdových tratí a prepojovaním lyžiarskych areálov majú lyžiari na výber z rôznych druhov skipasov. Či už jednodňových, viacdňových, alebo celosezónnych. Niektoré skipasy je možné použiť vo viacerých skiareáloch či v celej lyžiarskej oblasti. Na čo sa zamerať pri výbere skipasu?

Zakúpením skipasu a nastúpením na lanovku či vlek alebo vstupom do priestoru za turniketmi uzatvára lyžiar s prevádzkovateľom prepravnú zmluvu. A od tej chvíle sa na neho vzťahujú pravidlá obsiahnuté v prepravných poriadkoch a podmienkach. Zabezpečenie plynulého a bezpečného chodu je predovšetkým na prevádzkovateľovi. Ten je zodpovedný za prípadnú ujmu, ku ktorej pri preprave dôjde, bez ohľadu na to, či za ňu môže, alebo nie. Lanovka musí spĺňať celý rad bezpečnostných predpisov a jej obsluha musí byť pripravená kedykoľvek pomôcť a zasiahnuť. Aj tak by mali byť lyžiari opatrní, dbať pokynov obsluhy a riadiť sa podľa ukazovateľov a piktogramov. Nevhodné správanie môže znamenať ako vykázanie z prepravy, tak zníženie náhrady ujmy, pokiaľ by sa niečo stalo.

Lyžiarske areály mávajú rôzne nastavené prepravné podmienky i ceny cestovného.

„Rozdiely sú napríklad v stanovení vekových kategórií pri jednotlivých skipasoch, pravidiel pre vrátenie už zakúpených skipasov v prípade ochorenia či úrazu lyžiara a pravidiel pre poskytovanie náhrad cestovného v prípade výluky. Jednotlivé areály pristupujú rozdielne i k vystaveniu duplikátu skipasu pri jeho strate alebo znehodnotení,“ vysvetľuje riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.

Prevádzkovatelia spravidla označujú skipasy ako neprenosné, slovami zákona ide o lístok na meno. Za držiteľa skipasu sa potom považuje osoba, ktorá ako prvá vstúpi do vymedzeného prepravného priestoru, kde dôjde k vytvoreniu fotografie. Pri sezónnych skipasoch bývajú po lyžiarovi požadované okrem fotografie i jeho osobné a kontaktné údaje. Výnimkou z neprenositeľnosti sú takzvané striedavé skipasy. Tie bývajú síce o niečo drahšie než „obyčajný“ skipas, ale umožňujú používanie striedavo dvomi osobami, zvyčajne rodičmi. Na skipase potom bývajú fotografie oboch osôb.

Pokiaľ lanovky nejazdia či dôjde k obmedzeniu prepravnej kapacity skiareálu z prevádzkových dôvodov, poskytujú niektorí prevádzkovatelia náhradu cestovného. Niekde možno požadovať vrátenie cestovného alebo jeho pomernú časť v prípade, že došlo k výluke viac než polovice lanoviek či vlekov po dobu dlhšiu než 90 minút. V inom skiareáli sa cestovné nahradzuje v prípade súčasného zastavenia všetkých lanových dráh trvajúce dlhšie než tri hodiny. Niekde vrátia lyžiarom cestovné či jeho časť, inde namiesto finančnej náhrady ponúkajú voucher.

„Ďalším dôležitým údajom je informácia o tom, či skiareál vracia peniaze v prípade úrazu či ochorenia v dobe platnosti skipasu. Náhrada sa obvykle poskytuje pri viacdenných či sezónnych skipasoch,“ upozorňuje Hekšová.

A dodáva:

„Oba varianty je potrebné doložiť potvrdením od lekára a niekedy je stanovená i lehota, počas ktorej je možné o vrátenie cestovného požiadať.“

Skiareály ponúkajú zvýhodnené skipasy pre deti, juniorov a seniorov. Vekové hranice však bývajú rôzne. Napríklad seniorská tarifa je niekde poskytovaná už od 63 rokov, inde až od 70 rokov. Rôzne je nastavená i horná veková hranica pre deti a juniorov či veková hranica u malých detí pre lyžovanie zadarmo. Rozdiely existujú i v ponuke rodinných skipasov.

A na čo má lyžiar nárok v prípade straty, odcudzenia či poškodenia skipasu? Lyžiarske areály spravidla umožňujú vydanie náhradnej karty za manipulačný poplatok. Záleží ale na tom, kde bol skipas zakúpený a na akú dlhú dobu. Niekde sa pri strate alebo poškodení skipasu náhrada neposkytuje vôbec, inde len za určitých podmienok. Pri strate sezónneho skipasu zaplatí lyžiar v niektorých skiareáloch za vystavenie duplikátu až dvetisíc českých korún, čo je približne 80 eur.

Pokiaľ oceňujete bezstarostné lyžovanie a v prípade akýchkoľvek nečakaných situácií nechcete byť nemilo prekvapení, je dobré si zistiť detaily prepravných poriadkov, taríf i podmienok ešte pred zakúpením skipasu. Väčšina skiareálov uverejňuje výňatky z týchto dokumentov na webových stránkach. Ich plné znenie potom dostupné na miestach určených pre styk s cestujúcimi, napríklad v priestoroch pokladní.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

dTestdTest
dTest, o.p.s. je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá v ČR pôsobí už od roku 1992. Je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, na ktorého stránkach sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov výrobkov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne nevyhovujúcimi výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a poradenstvo, ako tie práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 (ČR) – je v prevádzke každý pracovný deň od 9. do 17. hodiny a spotrebitelia na nej môžu konzultovať s právnymi poradcami časopisu dTest najrôznejšie spotrebiteľské problémy, a to za cenu bežnej tarify volania (sadzobníka poplatkov v ČR). Od spustenia v roku 2010 túto možnosť využili už desiatky tisícov spotrebiteľov a poradenská linka časopisu dTest sa tak stala prvou a najvyhľadávanejšou cestou k riešeniam problémov, s ktorými sa zákazníci na trhu stretávajú.
Čerpané z: www.dtest.sk

dTest, 25. 01. 2020 | Prečítané: 71 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Webhouse.sk
Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore