www.humanisti.sk
Fotografická súťaž Cesta svetla 2018
Súťaž
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @706
Počítadlo


Spam poison

Korene náboženského zla

Za zlo môžu ľudia

Asi okolo 200 ľudí zahynulo v sobotu 10. decembra 2016 v kostole evanjelikálnej cirkvi „Reigners Bible Church“ v meste Uyo, metropole štátu Akwa Ibom na juhu Nigérie. Zomreli, keď sa náhle zrútila strecha ešte nedokončeného kostola.

© Jola Dziubinska

Vyjadrujem úprimnú sústrasť pozostalým.

Z humanistického pohľadu ide o veľkú tragédiu. Títo ľudia zahynuli úplne zbytočne. Aj keď ešte nie je uverejnená správa o príčinách pádu strechy, dovolím si vopred nahlas uvažovať, že za pád strechy sú zodpovední ľudia. Najmä stavebný dozor. Možno pochybil aj statik. To sa dozvieme z výsledkov vyšetrovania. Možno spravili chybu stavbári. Práca chvatná, málo platná. Neviem, predsa som nesledoval výstavbu kostola. O Nigérii sa hovorí, že tam bujnie korupcia podobne ako na Slovensku. Napríklad na Slovensku zbytočne zahynuli robotníci pri výstavbe diaľničného mosta na východe Slovenska pri obci Kurimany. Polícia po viac ako troch rokoch ukončila vyšetrovanie. Obvinená bola statička.

Je úplne iné, keď zomrie človek kvôli ľudskému zlyhaniu, a iné, keď človek zomrie kvôli nejakej prírodnej katastrofe. Napríklad za zemetrasenie nemôžeme. Ľudia hynú pod sutinami, a neraz sme bezmocní, a nevieme ľuďom pomôcť. Niekedy sa dajú predvídať, očakávať zemetrasenia, v takom prípade sa môžu ľudia vzdialiť od predpokladaného epicentra zemetrasenia. Pri výbuchu sopky, ako kedysi napríklad výbuch sopky Vezuv v roku 79 n. l. spôsobil zničenie mesta Pompeje. Zomrelo približne 20 000 ľudí. Obyvatelia, ktorí stihli zavčasu ujsť z mesta, sa zachránili. Povedzme, reagovali napríklad na otrasy zeme, všimli si, že domáce zvieratá a vtáky sú nepokojné. Možno zbadali, že z puklín zeme uniká sírny výpar. Ktorých tieto náznaky blížiacej sa pohromy nepresvedčili, možno zutekali, až keď zbadali vystupovať z krátera sopky vysoký čierny dym. Mnohí zahynuli pri úteku kvôli krupobitiu skál, alebo ich usmrtil jedovatý plyn, ktorý sa šíril všetkými smermi.

Tí, ktorí boli pri vulkanickej aktivite tvrdohlaví, a ostali v meste, namýšľajúc si, že prežijú, zomreli zbytočne. Ale väčšinou ľudia, aj keď vedia, že nastalo zemetrasenie, nestihnú ujsť pred zemetrasením. Úmrtie takých ľudí je mi veľmi ľúto. Neraz sa po zemetrasení pod troskami nachádzajú malé deti a starší ľudia. Nevládali, boli bezbranní, nedokázali ujsť, a nemal kto im pomôcť. Toto sú ozajstné životné tragédie.

Áno, ešte aj dnes, a asi tak bude aj v neďalekej budúcnosti, že voči prírodným katastrofám bude ľudstvo bezmocné.

Ale prečo majú zomierať ľudia kvôli ľuďom? Nielen vo vojnách, kde je to najokatejšie. Ľudia zbytočne zomierajú pri dopravných nehodách, kde často zohraje svoju úlohu nezodpovednosť, náhlivosť, alkohol, drogy… Áno, do určitej miery sme šikovní ľudia, lebo sa nám podarilo vymyslieť airbagy. Airbag je bezpečnostné zariadenie automobilu v podobe vankúša, ktorý sa v prípade nárazu nafúkne, a tak chráni pri nehode vodiča aj spolujazdca. OK.

Lenže zbytočne zahynuli robotníci pri výstavbe diaľničného mosta. Zbytočne zahynuli ľudia v kostole v Nigérii. Nezomreli kvôli silnej povodni, veľkým záplavám, pádu telesa z veľkej výšky (napríklad aj mimozemského pôvodu), snehovej kalamite… Áno, viem, že napríklad v Tatrách sú niektorí turisti nezodpovední, nereagujú na výstrahy, riskujú, keď idú do hôr, a niekedy na prehnanú odvahu doplatia vlastným životom. Alebo niektorí ľudia zbytočne zomierajú na dôsledky nadmernej konzumácie alkoholických nápojov, a na fajčenie.

Čo mňa pri úmrtiach zaráža, je nepoctivá náboženskosť. Tak ako teraz pri úmrtí ľudí v kostole v Nigérii.

Ešte aj pri veľkej tragédii nábožní ľudia nemajú hanbu v tele. Uvažujú, že by sa mali pomodliť, aby ľudí, ktorí zahynuli v kostole, prijal boh. Hovoria tiež tým, ktorí sú oslovení s prosbou o pomoc: „Boh vám žehná (boh ti žehná)!“

Je to veľmi smutné, žalostné, bolestivé, že ešte aj v 21. storočí žijú nábožní ľudia, ktorí majú zvrátený náboženský postoj k tragédiám.

Prečo by sa ľudia mali modliť, aby mŕtvych (asi skôr mŕtve duše; z náboženského pohľadu) prijal boh? A ktorý boh? Keď je mnoho bohov, v ktorých verili alebo aj ešte dnes verí mnoho ľudí.

Čo si asi myslí katolík? Zomreli, lebo nevyznávali jedinú pravú, rímskokatolícku vieru?

Čo si asi myslí moslim? Zomreli, lebo neboli moslimovia?

Čo si asi myslí hinduista? A čo by si mohol myslieť niekto, kto verí v antických bohov, či už gréckych alebo rímskych.

Bohovia dopustili túto tragédiu? Ktorí?

Alebo jeden jediný (monoteistický) boh? Ktorý? Židovský, kresťanský, moslimský? Katolícky, evanjelický, pravoslávny, biblický boh, boh Jehovových svedkov, boh JHVH (Jahve, Jehova, JHWH, יהוה)?

Prečo nábožní (veriaci v boha/bohov) veria v boha, ktorý z nejakých neznámych dôvodov dopustil úmrtie toľkých ľudí? Viem, otázka je čiastočne zbytočná, pretože ani dve svetové vojny, ani koncentračné tábory smrti, nemali zásadný vplyv na fakt, že ľudia naďalej ostali v nejakej náboženskej forme. A počet nábožných vo svete narastá.

Keď sa niečo dobré stane, veriaci ďakujú bohu.

Keď sa stane niečo zlé? Veriaci majú zrazu rôzne výhovorky. „Boh to dopustil.“ „Je to božia vôľa.“ „Nepoznáme božie úmysly.“ „Božie cesty sú nevyspytateľné a jeho úmysly nepochopiteľné.“

Považujem to za zvrátené, za veľmi cynické a neľudské, ak si nejakí ľudia namýšľajú, že aj smrť ľudí v kostole má nejaký hlbší (náboženský) význam. Aký? Na chválu boha? Toho krutého zločinného boha, v ktorého veríte, že vás až tak miluje, že vás kántri ako dobytok na jatkách?

Zvrátená božia láska! Zvrátená božia milosť!

Ale v skutočnosti nie je žiadna božia láska a milosť, to je len výplod bujnej fantázie zvrátených ľudí.

V článku Pácha zločiny boh? som položil otázky:

„Čo chce kresťanský boh povedať kresťanom, že tridsaťmetrový kríž spadol a usmrtil mladého katolíka?“

„Čo chcel kresťanský boh odkázať kresťanom, keď zabezpečil, aby blesk zničil sochu Ježiša Krista? Nepáčila sa mu? Odsúdia kresťania boha za to?“

Koreňom náboženského zla sú chorí ľudia. Ich ochorenie spočíva v myslení. Majú narušený etický vzťah k iným ľuďom. V extrémnom prípade hovoríme o xenofóbii. Majú deformovanú predstavu o ľuďoch, i o svete. A na svoju deformáciu sú pyšní, oni to nazývajú náboženstvom. Práve ich náboženstvo je ozajstné, skutočné, pravé, ostatní vyznávajú falošné náboženstvá. A toto si namýšľajú všetci o tých druhých.

Napríklad v Katechizme Rímskokatolíckej cirkvi sa píše:

„‚Úloha autenticky vysvetľovať Božie slovo, písané alebo ústne podané, bola zverená jedine živému Učiteľskému úradu Cirkvi‘ – čiže biskupom v spoločenstve s Petrovým nástupcom, rímskym biskupom –, ‚ktorý vykonáva svoju autoritu v mene Ježiša Krista.‘ [51]“

51: Druhý vatikánsky koncil, dogm. konšt. Dei Verbum, 10: AAS 58 (1966) 822.

„Poslanie Učiteľského úradu (Magisterium) je späté s definitívnou povahou zmluvy, ktorú Boh uzavrel so svojím ľudom v Kristovi; má ho chrániť pred odchýlkami a ochabnutím vo viere a zaručovať mu objektívnu možnosť vyznávať bez omylu pravú vieru. Pastorálnym poslaním Učiteľského úradu je teda bdieť nad tým, aby Boží ľud zotrvával v pravde, ktorá oslobodzuje. Aby duchovní pastieri mohli vykonávať toto poslanie, Kristus ich obdaroval charizmou neomylnosti vo veciach viery a mravov. Vykonávanie tejto charizmy môže mať rozličné podoby.“

„Túto ‚neomylnosť má na základe svojho úradu rímsky pápež, hlava kolégia biskupov, keď ako najvyšší pastier a učiteľ všetkých veriacich v Krista, ktorý posilňuje svojich bratov vo viere, definitívnym aktom [spôsobom] vyhlasuje učenie [týkajúce sa] viery alebo mravov… Neomylnosť prisľúbenú Cirkvi má aj zbor biskupov, keď vykonáva najvyšší Učiteľský úrad spolu s Petrovým nástupcom,‘ predovšetkým na ekumenickom koncile. Keď Cirkev prostredníctvom svojho najvyššieho Učiteľského úradu niečo ‚predkladá veriť ako zjavené Bohom‘ a ako Kristovo učenie, také ‚definície treba prijať s poslušnosťou viery‘. Táto neomylnosť má taký rozsah, aký je rozsah pokladu Božieho zjavenia.“

Z toho vyplýva, že moslimovia nesprávne vysvetľujú Božie slovo. Nič na veci nemení fakt, že pre moslimov sú katolíci „neveriaci psi“.

Katolíci sa cítia ako „nadkresťania“, ktorí si o sebe namýšľajú, že vyznávajú niečo výnimočné nad ostatné náboženské ideológie aj tým, čo kážu cez svoj katechizmus:

Cirkev je jedna, svätá, katolícka a apoštolská

‚Toto je jediná Kristova Cirkev, ktorú v Symbole viery vyznávame ako jednu, svätú, katolícku a apoštolskú.‘ Tieto štyri znaky, navzájom neoddeliteľne spojené, označujú podstatné vlastnosti Cirkvi a jej poslania. Cirkev ich nemá sama od seba. To Kristus skrze Ducha Svätého dáva svojej Cirkvi, že je jedna, svätá, katolícka a apoštolská. On ju aj povoláva uskutočňovať každú z týchto vlastností.“

Ako to vnímajú ostatné kresťanské organizácie?

Najmä tie, ktorým katolícki politici znemožnili cez zákon, aby boli registrovaní ako cirkev. Zatiaľ môžu pôsobiť napríklad ako občianske združenia, lebo zákon hovorí až o 50 000 členoch. Pozri: Fanatizmus nikdy neviedol k šťastnej spoločnosti.

Zákon č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností (účinný od 1. januára 2017) v paragrafe 11 hovorí:

„Návrh na registráciu cirkvi alebo náboženskej spoločnosti prípravný orgán cirkvi alebo náboženskej spoločnosti uvedený v § 10 ods. 2 môže podať, ak preukáže, že sa k cirkvi alebo náboženskej spoločnosti hlási najmenej 50 000 plnoletých členov, ktorí majú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky a sú občanmi Slovenskej republiky.“

Zaujímavo je v katechizme opísaný vzťah k moslimom:

Vzťahy Cirkvi k moslimom. ‚Plán spásy zahŕňa aj tých, čo uznávajú Stvoriteľa, a medzi nimi predovšetkým moslimov, ktorí tvrdia, že sa pridŕžajú Abrahámovej viery a spolu s nami sa klaňajú jedinému, milosrdnému Bohu, ktorý bude v posledný deň súdiť ľudí.‘“

V katechizme sa nepriamo spomínajú aj humanisti, nakoľko humanisti neuznávajú náboženské ideológie (napr. aj teraz spomínané kresťanstvo alebo osobitne katolicizmus). A to až v 12. článku, vo 4. odseku pod príznačným názvom Peklo.

IV. Peklo

Nemôžeme byť zjednotení s Bohom, ak sa slobodne nerozhodneme milovať ho. Nemôžeme však milovať Boha, ak ťažko hrešíme proti nemu, proti svojmu blížnemu alebo proti sebe samým: ‚Kto nemiluje, ostáva v smrti. Každý, kto nenávidí svojho brata, je vrah. A viete, že ani jeden vrah nemá v sebe večný život‘ (1 Jn 3, 14 – 15). Náš Pán nás upozorňuje na to, že budeme od neho odlúčení, ak nebudeme pomáhať vo vážnych potrebách chudobným a maličkým, ktorí sú jeho bratmi. Zomrieť v smrteľnom hriechu, ak sme ho neoľutovali a ak sme nedosiahli Božiu milosrdnú lásku, znamená zostať navždy odlúčenými od Boha vinou našej slobodnej voľby. A tento stav definitívneho vylúčenia seba zo spoločenstva s Bohom a s blaženými sa označuje slovom ‚peklo‘.

Ježiš často hovorí o ‚pekle‘ (‚gehenne‘), o ‚neuhasiteľnom ohni‘, ktorý je určený tým, čo až do konca svojho života odmietajú veriť a obrátiť sa, a kde môžu zahynúť naraz duša i telo. Ježiš závažnými slovami oznamuje, že ‚pošle svojich anjelov a vyzbierajú z jeho kráľovstva… tých, čo páchajú neprávosť, a hodia ich do ohnivej pece‘ (Mt 13, 41 – 42) a že vyhlási odsúdenie: ‚Odíďte odo mňa, zlorečení, do večného ohňa‘ (Mt 25, 41).

Učenie Cirkvi potvrdzuje, že jestvuje peklo a že je večné. Duše tých, čo zomierajú v stave smrteľného hriechu, zostupujú hneď po smrti do pekla, kde trpia pekelné muky, ‚večný oheň‘. Hlavný trest pekla spočíva vo večnej odlúčenosti od Boha, lebo jedine v ňom môže mať človek život a blaženosť, pre ktoré bol stvorený a po ktorých túži.

Výroky Svätého písma a učenie Cirkvi o pekle sú pre človeka výzvou na zodpovednosť, s ktorou má používať svoju slobodu so zreteľom na svoj večný osud. Súčasne sú aj naliehavou výzvou na obrátenie: ‚Vchádzajte tesnou bránou, lebo široká brána a priestranná cesta vedie do zatratenia a mnoho je tých, čo cez ňu vchádzajú. Aká tesná je brána a úzka cesta, čo vedie do života, a málo je tých, čo ju nachádzajú!‘ (Mt 7, 13-14).

‚Keďže však nevieme ani dňa, ani hodiny, máme, ako upozorňuje Pán, stále bdieť, aby sme si po skončení nášho jediného pozemského života zaslúžili vojsť s ním na svadbu a byť započítaní medzi požehnaných, a nerozkázalo sa nám ako zlým a lenivým sluhom odísť do večného ohňa, von do tmy, kde bude plač a škrípanie zubami.‘“

Adam Roman ku kľúčovej otázke, či existuje nejaký boh, napísal dve eseje: Existencia boha a Dôkaz neexistencie boha.

Z prvej eseje vyberám:

O bohu by človek za normálneho vývoja spoločnosti nemal ani len vedieť. Náboženstvom sa ľudia dnes zaoberajú len preto, že náboženstvo vôbec prežilo, rovnako ako sa trápia len tými chorobami, ktoré dnes ešte nie sú úplne odstránené. Ak by náboženstvo dnes nejestvovalo, zrejme by už nikdy nevzniklo! Práve v tom zmysle nás nič nenúti zaoberať sa vôbec predstavou akéhosi boha a práve preto veriaci sú tí, ktorí tvrdia čosi nezvyklé, čo by mali veľmi starostlivo dokazovať a nie počítať s tým, že kľukatý vývoj spoločnosti spôsobil, že sú dnes vo väčšine.

A z druhej eseje:

Existenciu boha nedokázal nikto ani len s neveľkou mierou istoty. Dúfam, že každý uzná, že nie je úlohou ateistov dokazovať existenciu boha. Ak by ateista taký dôkaz našiel, stal by sa veriacim. Neveriaci je práve preto neveriacim, lebo nepovažuje tvrdenia veriacich (teistov) o existencii boha za presvedčivé.



To, že veriaci existenciu boha za dvetisíc rokov ešte stále nedokázali, môže mať dva principiálne odlišné dôvody. Jedným môže byť neschopnosť, či nezáujem teológov a teistických filozofov trápiť sa takými dôkazmi, druhým môže byť to, že taký dôkaz nie je možný – napríklad aj preto, lebo boh naozaj nejestvuje. Ako ateista nevidím dôvod, prečo by som sa mal vyjadrovať k týmto alternatívam. Stačí mi, že žiaden seriózny dôkaz zatiaľ nejestvuje.

Smrť človeka, o ktorom niečo viem, na mňa citovo pôsobí. Smrť najbližších najsilnejšie. Pri takých úmrtiach mám hrôzu s názorov nábožných, zvyčajne ide o kresťanov.

Prečo si ľudia neuvedomujú, aké zlo páchajú, keď pri úmrtiach berú do úst náboženské taľafatky? „Už spočíva v rukách božích.“ „Modlíme sa za dušu (mŕtveho), aby išla do neba.“

A čo? Vari je ten ich boh taký sprostý, že nevie sa sám rozhodnúť, kde pošle dušu mŕtveho človeka? Je vari ten ich boh odkázaný na ľudské modlitby ako je odkázaný mrzák na invalidný vozík?

Napríklad človek, ktorý nemôže chodiť, je odkázaný na invalidný vozík. Ale ten vozík získa vďaka ľuďom. Len vďaka ľuďom. Aj ten vozík vyrobili len ľudia, aj keby pomocou strojov, robotov.

Žiadni bohovia nemajú podiel na tom, že invalid má vozík. Buď si ho sám kúpi, alebo mu ho niekto kúpi, alebo ho získa iným spôsobom, napríklad od zdravotnej poisťovne, od štátu, alebo darom.

Koreňom náboženského zla je nevzdelanosť, poverčivosť, prílišná (naivná) dôverčivosť k autoritám, strach, neznalosť iných svetonázorov, kultúrne, ideologické, politické a náboženské zvyky, silné presvedčenie o správnosti svojho náboženstva a iné.

Bertrand Russell sa veľmi múdro vyjadril:

„Domnievam sa, že by sme mali vždy brať do úvahy svoje názory s istou mierou pochybnosti. Neželal by som si, aby ľudia dogmaticky verili akejkoľvek filozofii, dokonca ani mojej.“

„Nikdy by som nepoložil život za svoje presvedčenie, lebo by som sa mohol mýliť.“

„Nech sa to už týka čohokoľvek, vždy je zdravé z času na čas napísať otáznik k tvrdeniam, ktoré sme už dlho považovali za samozrejmé.“

„Strach je hlavným zdrojom povery a jedným z hlavných zdrojov krutosti. Prekonať strach je začiatok múdrosti.“

„Človek je dôverčivý živočích a musí niečomu veriť. Ak nemá pre vieru dobré dôvody, uspokojí sa so zlými.“

A čo konkrétne mi teraz vadilo?

10. 12. 2016 o 9.21 h žena s menom „Uduak Charles“ v súvislosti s tragédiou v Nigérii napísala:

„Please if you are in uyo help us.. They are running out of blood. A church just collapsed with people inside.. Please help retweet.“

Áno, je to správna výzva. Cením si, že rýchlo alarmovala obyvateľov, aby pomohli čo najviac. Takúto výzvu by som aj ja napísal, ak by som o takej tragédii vedel.

O 11.19 h napísala:

„Please go to Uniuyo teaching hospital, st lukes hospital anua, Ibom specialist itam, premier hospital and lifecare hospital. wl update. RT pls.“

Niekto, podľa fotografie neviem, či muž alebo žena, s menom „Eddie Grodo“ 10. 12. 2016 o 11.42 reagoval:

„Will our re-tweeting your message bring the dead ones or the Church building back?! You better pray God accepts them.“

Uduak Charles o 11.45 odpovedala:

„We retweeting for blood donation for the injured ones.. Not the building or the dead.. Thank you and God bless you.“

Eddie Grodo ‏o 12.37 napísal:

„Help needed in Uyo...Many are dead; many are running out of blood. Blood Donors NEEDED. Please RT.“

Uduak Charles o 14.11 h napísala:

„Clarion call to our brave doctors.. They answered.. God bless you all.“

Eddie Grodo o 15.05 h napísal:

@udyelle I believe with @MBuhari's publicized awareness of @MrUdomEmmanuel's predicament all will go well. God Bless You Too!!!“

Archív:

Uduak CharlesUduak CharlesEddie Grodo

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

Ján ParadaJán Parada
laik s celoživotným vzdelávaním
Čerpané z:
vlastný zdroj

Existuje boh?

Verím, že boh existuje (Počet hlasov: 207)
(25.12 %)

Viem, že boh existuje (Počet hlasov: 74)
(8.98 %)

Pravdepodobne boh existuje (Počet hlasov: 33)
(4.00 %)

Neviem, či boh existuje (Počet hlasov: 44)
(5.34 %)

Pravdepodobne boh neexistuje (Počet hlasov: 20)
(2.43 %)

Dúfam, že krutý sadistický boh Abraháma neexistuje (Počet hlasov: 33)
(4.00 %)

Takmer isto boh neexistuje (Počet hlasov: 50)
(6.07 %)

Je isté, že osobný dobrý/láskavý boh neexistuje (Počet hlasov: 52)
(6.31 %)

Určite boh neexistuje (Počet hlasov: 64)
(7.77 %)

„Existuje“ iba v mytológiách, v ľudskej mysli (Počet hlasov: 180)
(21.84 %)

Možno neexistuje, ale aj tak v neho verím (Počet hlasov: 34)
(4.13 %)

Je mi to jedno, na tom nezáleží (Počet hlasov: 33)
(4.00 %)



Celkom hlasovalo: 824
Súvisiace články:
Pozor na trolla Egona (11.08.2018)
Zle vyšľachtený katolík mi venoval bulvárny článok (09.08.2018)
Klerik: „Nechceme počúvať rozprávky a mýty, chceme poznať pravdu…“ (08.07.2018)
Denník ateistu (18.06.2018)
Grygar by mal sám sebe udeliť anticenu Bludný balvan (02.04.2018)
Nevzdelaný biskup sa pýta z hlúposti (01.04.2018)
Ateizmus nie je pre mňa viera (15.01.2018)
Hitler nebol ateista (13.01.2018)
Dlhoročný ateista sa už necíti byť kresťanom (13.09.2017)
Náboženskí homosexuáli sú masochisti (10.08.2017)
Diskusné fórum „Bez boha“ je nedostupné (27.07.2017)
KBS číta e-zine Humanisti.sk (26.06.2017)
Budú orgány činné v trestnom konaní kriminalizovať aj autora plagátu k filmu Únos? (25.02.2017)
Bude Američanov chrániť boh? (27.01.2017)
Michal Havran a Josif Stalin (20.01.2017)
Keď sa ateisti modlia (02.01.2017)
Keď katolíci nechápu (01.01.2017)
Humanizmus nie je náboženstvo (18.12.2016)
Poslankyňa NR SR Natália Grausová požiadala poslancov a poslankyne, aby sa pomodlili modlitbu Otčenáš (15.09.2016)
Ďalší význam slova veriť (05.09.2016)
Prevládajúci svetonázor je „tam a potom“ (26.08.2016)
Blud: ateisti veria v niečo, len to nevedia definovať (31.07.2016)
Nadkonfesijná Matica v područí katolíckej konfesie kotlebistov? (24.05.2016)
Rodika má dar od boha (21.05.2016)
Pravý kresťan? (19.05.2016)
Katolícka bohoslužba za ateistu? (14.05.2016)
Katolícke Slovensko? Nezmysel! (13.05.2016)
Zvrátený kresťanský kardinál Duka (11.04.2016)
Denník N je fašistický plátok (07.04.2016)
Agresívny Heretik (05.04.2016)
Eugen Korda je ukážkový typ ľudí, z akých vyrastajú nebezpeční teroristi (03.04.2016)
Kasarda má pomýlené názory o bohu, ktorého vyznáva (01.04.2016)
Pre nábožných: Chodíte sa spovedať? (05.03.2016)
Meno nerobí človeka (28.02.2016)
Matka Božia bola Rómka (14.02.2016)
Humanista Lemmy verzus Ježišov svedok Daniel (13.02.2016)
Je to hrôza. Keď sa to dnes deje moslimom, zajtra prídu na rad ateisti, alebo kto ďalší? (22.01.2016)
Dokedy sa chcete podriaďovať nacistom? (19.01.2016)
Ateista Sopóci sa hnevá, že kandiduje pastor (18.01.2016)
Petície za zákaz náboženstiev (16.01.2016)
Rebro alebo penis od Adama použil boh na stvorenie Evy? (01.01.2016)
Prijme Slovensko aj humanistických utečencov? (01.12.2015)
Prezident Václav Havel bol, alebo nebol ateista? (29.11.2015)
Prečo ateisti považujú kritikov satanistov za katolíkov? (21.11.2015)
Hrozí u kresťanov nárast bigotného fanatizmu? (15.11.2015)
Homo humanus verzus Homo religiosus (26.10.2015)
Zbraň s biblickým textom (04.09.2015)
Martin Jelen a jeho obsedantná predstava (19.08.2015)
Kňaz vyháňa diabla s vrtuľníkom (17.08.2015)
Ateistický bludár Kohout sa „umelecky“ predvádza (15.08.2015)
Hádanka (30.07.2015)
V ktorých krajinách sveta je ťažké byť humanistom? (29.07.2015)
Prezident FIFA Joseph Blatter verí iba v nebo (02.07.2015)
Michal Havran je teológ, ktorý zlyhal na celej čiare (27.05.2015)
Pácha zločiny boh? (22.05.2015)
Víťazstvo nad nacizmom nie je božím zázrakom (15.05.2015)
Ak zomrel boh-syn, zomrel zároveň aj boh-otec? (08.05.2015)
Nevzdelaný kňaz sa ešte nestretol s ateistom (06.05.2015)
Konformizmus nie je náboženstvo (25.04.2015)
Aj futbal nazývajú civilným náboženstvom? (24.04.2015)
Vatikánsky vodca blúzni, že spoločnosť ohrozuje ateizmus (21.04.2015)
Hanbíte sa za osvojenie myšlienok od druhých ľudí? (16.04.2015)
Boh má radšej pravoslávnych než katolíkov (12.04.2015)
Pravoslávna cirkev nie je dotovaná štátom? (09.04.2015)
Za vieru musí platiť! (07.04.2015)
Zožrali ho psy, a basta (06.04.2015)
Kresťania a Židia (06.04.2015)
Veria v jedného boha, len mu dávajú rôzne mená (04.04.2015)
Humanisti obvinení z vlastizrady? (28.03.2015)
Táraniny o posmrtnom živote (25.03.2015)
Wikipédia nemá chybu (13.03.2015)
Existujú ateisti, ktorí veria v nadprirodzené javy? (03.03.2015)
Vždy s bohom? (21.02.2015)
Sigmund Freud a Carl Gustav Jung o náboženstvách (16.02.2015)
Faux pas u Ateistov Českej republiky (07.02.2015)
Pápež František so satanistickým pozdravom? (17.01.2015)
ALE, ALE pán Hrubčo! (15.01.2015)
Názor kňaza: Život bez náboženskej ideológie ústi do zvieracieho spôsobu života (09.09.2014)
Porošenko je kresťan (30.05.2014)
Aby mal boh niečo spoločné s pravdou, musel by existovať (18.03.2014)
Antisemitizmus je chybný výraz (15.02.2014)
Pápež sa hlboko mýli! (15.09.2013)
Slabomyseľný boh (28.07.2013)
Z rozprávky do rozprávky (05.05.2013)
Nebojte sa byť iní! (30.04.2013)
Už v stredoveku boli humanisti (30.04.2013)
Humanista je non-supernaturalista (29.04.2013)
Citát od Richarda Dawkinsa či ľudová múdrosť? (14.04.2013)
Faux pas par excellence, svetský humanista (31.03.2013)
Rozdiel medzi humanizmom a ateizmom (30.03.2013)
Pápež Fero (29.03.2013)
Katolícky extrémizmus (28.03.2013)
Ateista, ktorý sa modlí (28.03.2013)
Ako to vidia humanisti (19.03.2013)
Humanisti a homosexuáli (24.02.2013)
Predstava jedného kňaza o ateistoch (23.02.2013)
Prečo si v Magnificate sedia na kábli (16.01.2013)
Keď svätí vraj oslovujú nielen kresťanov, ale aj iných (11.01.2013)
Keď bigotný fundamentalista má hokej v pojmoch (09.01.2013)
Slovensko potrebuje statočného, skúseného a nekresťanského prezidenta (09.01.2013)
Vatikán: Boh neexistuje, nie sú dôkazy (15.12.2012)
Humanisti ako slobodomurári (06.12.2012)
Pravým humanistom môže byť i bývalý pravý ateista (05.12.2012)
V „ateistickom“ Rusku je dominantný teizmus (05.12.2012)
Kruté obvinenie pre nevinné deti! (29.11.2012)
A vinník sa nájde! (21.11.2012)
Humanista nepotrebuje barličku ako kresťan (21.11.2012)
Kto je humanista? (15.11.2012)
Faux pas svetského humanistu (11.11.2012)
Humanizmus je nové rytierstvo (07.11.2012)
O mizantropovi (02.11.2012)
Nekultúrny ateizmus (29.10.2012)
Aké úlohy čakajú humanistov? (25.10.2012)
Kde sú slovenskí humanisti? (22.10.2012)
Humanista a bezbožník (19.10.2012)
Slnečný zázrak (15.10.2012)
Adam, Eva, rebro a tak? (07.10.2012)
Očami humanistu (05.10.2012)
Čas na zmenu! (29.09.2012)
Kresťan Bibliu číta (28.09.2012)
Poznáte meno Kainovej ženy? (17.09.2012)
Humanisti a veriaci (07.09.2012)
Humanizmus je prirodzený (12.08.2012)
Humanisti a filantropi (27.07.2012)
Humanistický svetonázor (24.06.2012)
O živote tu a teraz (08.06.2012)
Humanizmus a teizmus (19.06.2011)

Ján Parada, 12. 12. 2016 | Prečítané: 1288 | Rubrika: Kto sú humanisti?

Zbierka na ochranu humanistov
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasle­dovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Nová zbierka na ochranu humanistov vo svete.
HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Anketa
Dôverujete polícii? Dôverujete policajtom z Policajného zboru SR?

Áno (celkom) (23 hl.)
 
Väčšinou áno (13 hl.)
 
Väčšinou nie (13 hl.)
 
Nie (celkom) (29 hl.)
 

Celkom hlasovalo: 78
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 18
14-08-18 * 16:16
 Sťažuj sa!
14-08-18 * 16:13
 Neviem o tom
14-08-18 * 16:10
Lipka – diskusné fórum
Lipka
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore