Praha, 2. februára 2016 – Text „Made in Europe“ na etikete je často vnímaný ako záruka dobrých pracovných podmienok pri výrobe odevov. Avšak z práve vydaného výskumu organizácie NaZemi vyplýva, že české krajčírky z troch skúmaných tovární zarábajú vrátane bonusov a príplatkov za nadčasy 420 € čistého (1). Táto čiastka predstavuje len 54 % národnej hranice chudoby stanovenej pre štvorčlennú rodinu (2). Vykonávajú pritom zdraviu nebezpečnú prácu, pracujú pod tlakom a práca nadčas je často nútená.
„Pracovisko je značne hlučné a je tam mnoho prachu. Látky sa impregnujú, a to je pre dýchanie škodlivé. Máme strach z rakoviny, tie výpary sú jedovaté, napríklad keď sa zažehľujú plastové nápisy. Počuli sme o nejakých prípadoch rakoviny, ale nemáme možnosť to ovplyvniť,“ ilustruje nedostatočné zaistenie bezpečnosti zamestnankyňa jednej zo skúmaných tovární.
Z výskumu tiež vyplynulo, že pokiaľ by zamestnankyne nepracovali nadčasy, často by sa dostali na úroveň minimálnej mzdy. Tá je od januára 2016 v ČR 366 €. Na veľmi nízku mzdu si sťažovali všetky opýtané zamestnankyne.
„Prežívame vďaka tomu, že máme dom po rodičoch, záhradu, ktorá nás trochu živí, nadčasy, manžel berie víkendovky mimo prácu, pomáha i širšia rodina. Keby niečo z toho vypadlo, neviem si predstaviť, kto by platil zloženky a čo by sme jedli,“ uviedla napríklad jedna z opýtaných robotníčok.
Organizácia NaZemi, ktorá sa dlhodobo venuje pracovným podmienkam v tzv. rozvojových krajinách, chce preto otvoriť debatu o dôstojnej mzde i v Českej republike (3).
„Tento problém sa týka samozrejme i ďalších sektorov, nielen odevného priemyslu. Preto by sa všetci zodpovední aktéri, t. j. medzinárodné spoločnosti, odbory, majitelia českých podnikov, politickí predstavitelia i spotrebitelia mali zapojiť do diskusie o dôstojnej mzde, ktorá by umožnila pokryť reálne potreby zamestnancov a zamestnankýň,“ uviedol Petr Mareš z neziskovej organizácie NaZemi, ktorá sa problematike pracovných podmienok dlhodobo venuje.
„Prvým krokom je, aby sa medzinárodné firmy, ktoré u nás vyrábajú, uistili, že zamestnanci ich dodávateľov poberajú základnú čistú mzdu aspoň
478 €, čo je 60 % národného priemeru miezd. Právo na dôstojnú mzdu je ukotvené napríklad v Medzinárodnom pakte o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach, a v ďalších ratifikovaných dokumentoch,“ doplnil Mareš.
Zamestnankyne zo skúmaných tovární samy odhadovali, že by pre dôstojný život štvorčlennej rodiny potrebovali v priemere 987 € čistého.
Správy Štátneho úradu inšpekcie práce, Česko-moravskej konfederácie odborových zväzov a i samotný výskum rovnako ukazujú, že zamestnanci/kyne nedostavajú zaplatené za prácu v noci, či o sviatkoch alebo sú im odpracované hodiny chybne evidované, čo má za následok preplatenie menej hodín, než koľko zamestnanec/kyňa skutočne odpracoval/a. Pomocou hrozieb a postihov sú tiež nútení k neplatenej dovolenke a nadčasovej práci (často dlhšej než dovoľuje zákon).
Výskum sa uskutočnil v roku 2015 v troch továrňach, a to Pleas Havlíčkův Brod, Vespa Prostějov a Bernhardt. Prvá továreň je dodávateľom nemeckej firmy Schiesser a exportuje 95 % všetkých výrobkov. Ďalšie dve vyrábajú pre značky, ako sú Calvin Klein či Lardiny, alebo šijú luxusné obleky, košele, kostýmy či blúzky na mieru pre exkluzívne zahraničné butiky a zákazníkov. Bernhardt exportuje až 99 % svojich výrobkov.
V Českej republike pracovalo v roku 2014 v odevnom priemysle 10 612 zamestnancov/kýň, a to v 383 podnikoch. Odhaduje sa, že ďalších 20 000 ľudí pracuje v malých prevádzkach pod 20 zamestnancov/kýň. Český odevný priemysel je orientovaný na export, takmer 73 % celkových príjmov pochádza z priameho exportu. Medzi najvýznamnejšie trhy patrí najmä Nemecko (28 %), nasleduje Taliansko, Poľsko, Slovensko, Rakúsko a Francúzsko.

Poznámky:
(1) Zhrnutie výskumu uskutočneného v rámci medzinárodného porovnávacieho výskumu Stitched up platformy Clean Clothes Campaign v českom jazyku. Celý výskum v anglickom jazyku.
(2) 60 % mediánu ekvivalizovaného príjmu. Zdroj: časopis Statistika a my, ČSÚ, 07/2015.
(3) Dôstojnú mzdu by si robotníci a robotníčky mali zarobiť za bežný 40-hodinový pracovný týždeň bez nadčasov. Táto mzda by im mala umožniť, aby žili dôstojný život, čiže mali na jedlo, nájom, zdravotnú starostlivosť, vzdelanie. A rovnako, aby si malú časť peňazí mali možnosť nasporiť na nepredvídateľné výdaje.
Doplňujúce informácie:
O kampani Za dôstojnú mzdu
Kampaň Za dôstojnú mzdu je celoeurópska aktivita zaštítená platformou Clean Clothes Campaign. V Českej republike ju koordinuje mimovládna nezisková organizácia NaZemi, a uskutočňuje sa v rámci dlhodobej kampane Ušili to na nás!
NaZemi presadzuje globálne rozvojové vzdelávanie do škôl i mimo ne, zasadzuje sa o zodpovednosť firiem v ich dodávateľskom reťazci a propaguje fair trade ako účinnú podporu chudobným pestovateľom a remeselníkom z krajín globálneho Juhu.
V októbri 2014 vstúpila organizácia NaZemi spoločne s Ekumenickou akadémiou do medzinárodnej aliancie Clean Clothes Campaign. Vznikla tak česká pobočka Clean Clothes Česká republika. Česká republika sa stala 16. členom aliancie a organizácia NaZemi sa tým pripojila k viac než 250 organizáciám z celého sveta.
Projekt je realizovaný s finančnou podporou Európskej únie. Obsah projektu je celkom na zodpovednosti NaZemi a ako taký nemôže byť považovaný za stanovisko Európskej únie. Projekt bol podporený z prostriedkov Ministerstva zahraničných vecí ČR v rámci Programu zahraničnej rozvojovej spolupráce ČR.
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
NaZemi
– česká mimovládna organizácia, ktorá usiluje o to, aby sa ľudia v rozvojových krajinách mohli vlastnými silami vymaniť z chudoby
– zameriava sa na prepojenosť nášho spotrebného správania s problémami v rozvojových krajinách a motivuje jednotlivcov, firmy i štáty prijať za tieto problémy zodpovednosť
Čerpané z:
www.nazemi.cz