Praha, 27. septembra 2012 – Práve dnes v Českej republike odštartovala národná verzia kampane Fairtradové cirkvi a náboženské spoločnosti. Tá je súčasťou širšieho projektu Fairtradové mestá, ktorý sa úspešne presadil už v 23 krajinách sveta. Ide o medzinárodnú iniciatívu označovania miest, kde podporujú fair trade. Titul „Fairtradová“ môžu získať jednotlivé zbory, farnosti či náboženské obce, kampaň je otvorená všetkým cirkvám a náboženským spoločnostiam.
„Kampaň sa pripravovala veľmi dlho a sme radi, že ju teraz môžeme oficiálne spustiť. Záujem jednotlivých zborov a farností o zapojenie je veľký, a tak očakávame rýchly rozjazd jednotlivých aktivít. Veríme, že v najbližšom čase už budeme môcť odovzdať titul prvému zboru či farnosti,“ hovorí Hana Chorváthová, vedúca sekretariátu Fairtrade Česká republika.
„Koncept fair trade sa zrodil práve v cirkevnom prostredí, čo už dnes mnoho ľudí nevie. Je preto prirodzené, že v zahraničí sa cirkvi k fair trade hlásia, napríklad vo Veľkej Británii má kampaň už dlhú tradíciu a podporuje ju tam mnoho náboženských spoločností,“ vysvetľuje Hana Chorváthová.
Taktiež v Českej republike má fair trade v cirkevnom prostredí mnohoročnú tradíciu. V prvej polovici 90. rokov sa ako prvá tomuto spôsobu obchodu začala venovať všeobecne prospešná spoločnosť Jeden svět, vďaka ktorej sa podporou fair trade teraz zaoberá mnoho zborov po celej republike.
„Spolupracujeme s viac než tridsiatimi zbormi Českobratskej cirkvi evanjelickej a vďaka kampani Fairtradová mestá pribúdajú ďalšie. Forma tejto pomoci ľuďom v rozvojových krajinách je transparentná a zmysluplná. Neposielajú sa peniaze ani darcovské SMS, ale dá sa týmto ľuďom príležitosť. Mottom našej činnosti je: Nedávaj rybu, nauč ryby chytať,“ hovorí Magdalena Jelínková, riaditeľka organizácie Jeden svět.
Prečo by sa mali cirkvi a náboženské spoločnosti do kampane zapojiť? Čo im kampaň prináša?
„Kresťanská viera sa v praxi prejavuje solidaritou a úsilím o spravodlivosť. Fair trade k tomu dáva vynikajúcu príležitosť,“ odpovedá jeden z koordinátorov kampane, teológ a riaditeľ Ekumenickej akadémie Praha Jiří Silný.
„Poslaním cirkví je okrem šírenia evanjelia i služba a pomoc druhým – a aktívna podpora pestovateľov a výrobcov z rozvojových krajín a zmierňovanie ich zlých životných podmienok k tejto pomoci určite patrí. Naša viera, ktorú hlásame, by bez skutkov bola prázdna. Zmierňovanie biedy a utrpenia našich blížnych nielen tu, ale i v krajinách, ktoré nám pripadajú veľmi vzdialené, je jednou z našich úloh. Môžeme tak prispieť k budovaniu lepšieho sveta,“ dodáva k tomu Sandra Silná, farárka Cirkvi československej husitskej.
Medzi základné princípy fair trade patria férové obchodné podmienky, dodržovanie ľudských a pracovných práv, šetrnosť k životnému prostrediu alebo vyplatenie tzv. sociálneho príplatku, ktorý je investovaný do projektov miestneho rozvoja.
Jednotlivé zbory, farnosti či náboženské obce môžu titul získať pri splnení piatich kritérií, medzi ktoré patrí informovanie svojich členov, oficiálna podpora fair trade, využívanie fairtradových produktov pre svoju spotrebu či osvetové aktivity pre širšiu verejnosť. Zbory či farnosti môžu napríklad usporiadať besedu či výstavu k pracovným podmienkam v rozvojových krajinách.
Hnutie fair trade má svoje korene v období po druhej svetovej vojne, keď cirkevné organizácie v USA a Európe začali v rámci povojnovej solidarity s rozvojovým svetom dovážať a predávať remeselné výrobky z týchto krajín. Vyplácaním spravodlivých cien a poskytnutím lepšieho prístupu na trh sa tak zasadzovali o zlepšenie životných podmienok tamojších výrobcov.
Kampaň Fairtradové cirkvi a náboženské spoločnosti je, rovnako ako kampaň Fairtradové školy, súčasťou úspešnej medzinárodnej iniciatívy Fairtradové mestá, ktorých cieľom je osveta v oblasti fair trade a podpora predaja fairtradových produktov v danom mieste. Projekt Fairtradové mestá beží vo svete už dlhšie než 10 rokov a v súčasnosti sa k nemu hlási viac ako 1 146 miest v 23 krajinách sveta vrátane metropol ako je Londýn, Brusel či Rím. V Českej republike kampaň odštartovala v januári 2011.
Garantom kampane Fairtradové cirkvi a náboženské spoločnosti je Fairtrade Česká republika, hlavnými koordinátormi sú Ekumenická akadémia Praha a mimovládna nezisková organizácia NaZemi.
Kontakty:
• Vanda Jarošová, tlačová hovorkyňa, NaZemi
vanda.jarosova@nazemi.cz
777 743 778 (ČR)
• Hana Chorváthová, vedúca sekretariátu Fairtrade ČR
h.chorvathova@fairtrade-cesko.cz
734 336 592 (ČR)
Webová stránka: www.fairtradovecirkve.cz
Ďalšie informácie:
Fair trade (po slovensky: spravodlivý obchod) je spôsob obchodu, ktorý zaručuje pracovníkom z rozvojových krajín spravodlivú odmenu za ich prácu. Pestovatelia a remeselníci v rámci fair trade dostávajú za svoju prácu takú výkupnú cenu, ktorá odpovedá nákladom na výrobu a zaručuje im dôstojný život. Medzi základné princípy fair trade patria férové obchodné podmienky, dodržovanie ľudských a pracovných práv, šetrnosť k životnému prostrediu alebo vyplatenie tzv. sociálneho príplatku, ktorý je investovaný do projektov miestneho rozvoja. Fairtradový výrobok možno rozpoznať napríklad podľa označenia ochrannou známkou FAIRTRADE® na obale.
Fairtrade Česká republika združuje české subjekty činné v oblasti fair trade. V súčasnosti má sedem riadnych a jedného sympatizujúceho člena – štyria z týchto členov sú mimovládne organizácie a štyria obchodné spoločnosti. Fairtrade ČR je zároveň národným zástupcom Fairtrade International (FLO) a dozerá na používanie certifikačnej známky Fairtrade® v ČR a monitoruje český trh s fairtradovými výrobkami.
NaZemi presadzuje globálne rozvojové vzdelávanie do škôl i mimo nich, zasadzuje sa o zodpovednosť firiem v ich dodávateľskom reťazci a propaguje fair trade ako účinnú podporu chudobným pestovateľom a remeselníkom z rozvojových krajín. Do 1. apríla 2011 existovala pod názvom Společnost pro Fair Trade.
Ekumenická akadémia Praha (EAP) je mimovládna nezisková organizácia, ktorá sa zaoberá vzdelávaním dospelých a mládeže formou prednášok, študijných pobytov, seminárov a konferencií a ďalšími spôsobmi, ako je publikovanie a dokumentácie. Okrem toho uskutočňuje i konkrétne projekty – napr. rozvojový projekt v Zambii (2005) alebo od roku 2004 veľkoobchod so spravodlivo obchodovaným tovarom fair trade.
Projekt je realizovaný s finančnou podporou Európskej únie. Projekt bol podporený z prostriedkov Ministerstva zahraničných vecí ČR v rámci Programu zahraničnej rozvojovej spolupráce ČR.
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
NaZemi
– spoločnosť pre fair trade
– česká mimovládna organizácia, ktorá usiluje o to, aby sa ľudia v rozvojových krajinách mohli vlastnými silami vymaniť z chudoby
– zameriava sa na prepojenosť nášho spotrebného správania s problémami v rozvojových krajinách a motivuje jednotlivcov, firmy i štáty prijať za tieto problémy zodpovednosť
Čerpané z:
www.nazemi.cz