www.humanisti.sk
Inzeráty
Webhouse.sk
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republikyVoľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam RomanSlovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @669
Počítadlo


Spam poison

Ekonomický ekosystém

Iný pohľad na spoločnosť a jej problémy

Už 20 rokov vyslovujem svoj názor na ekonomické problémy spoločnosti a s nimi spojené i ďalšie v podobe politických, morálnych, etických atď. Až na malé výnimky však ostávam nepochopený a pripadám si, ako by som hovoril inou rečou. Nuž niečo na tom je, a preto sa dnes pokúsim vysvetliť, prečo je tomu tak.

Život nás naučil za problémami hľadať človeka a tak sa navzájom obviňujeme, volíme raz pravicu a následne ľavicu, triedime sa podľa farby, národnosti, náboženstva, tried, ekonomického postavenia a následne trestáme či dokonca zabíjame. Najvýraznejším príkladom toho sú revolúcie a politické puče, od ktorých si sľubujeme, že svet sa zmení. Po čase však zistíme, že nič sa nezmenilo a celý kolotoč problémov, triedenia a obviňovania začína znova. Nejde o jednorazové zistenie, ale o stáročné skúsenosti.

Prosím vás, zabudnite, že na vine všetkého je človek!!!

Človek je väčšinou len „bacilonosič“ a nie iniciátor ekonomicko-spoločenských problémov! Tak ako rozlišujeme a triedime medzi tým, či niekto niekoho zranil, zabil alebo nevedome nakazil, treba vidieť a triediť aj problémy okolo nás.

Kapitalista, riaditeľ, prezident, ekonomický manažér a pod. je prevažne len nositeľom „ekonomického bacilu“1, ale nie jeho tvorcom, a tak, ak odstránime nositeľa, do systému musí vstúpiť iný „bacilonosič“1,2, ktorý možno bude svoju funkciu bacilonosiča plniť či dokonca vychutnávať viac či menej, ale naďalej to bude predovšetkým bacilonosič.

„Ekonomický bacil“, ktorý nám spôsobuje cez jeho nositeľov problémy, vznikol a šíri sa v ekonomickom ekosystéme sveta a to nezávisle od vôle človeka!!!

Je problémom na začiatku III. tisícročia pochopiť túto zasadnú zmenu pohľadu a rozšírenie priestoru pri hľadaní príčin, následkov a následne liekov na naše problémy?!

Samozrejme, že na začiatku takéhoto myslenia je treba pripustiť, že tak ako sme uznali v 30-tých rokoch minulého storočia „ekosystém“ ako základnú jednotku funkčného celku živej prírody (Zeme), tak musíme pripustiť a následne uznať, že existujú aj základne jednotky funkčných celkov v spoločnosti3 a jedným z nich je ekonomický ekosystém3 (rodiny, kolektívu, štátu, sveta). Nuž a tento ekosystém môže obsahovať sebe vlastnéekonomické elementy (bacily)“, ktoré sa viažu na človeka (bacilonosiča), od ktorého sa šíria v spoločnosti a spôsobujú rôzne druhy problémov v spoločenskom tele (ekosystéme vyššieho radu). Naviac bacil môžu obsahovať a šíriť aj iné spoločenské ekosystémy3 ako zákonodárny, odvodový, daňový, vzdelávací, masmediálny, atď., atď.

Zažívame jednu z najväčších ekonomických kríz histórie, búria sa Gréci, Španieli, Angličania, Česi, obviňujeme politikov, bankárov i celé národy a štáty, riešime terorizmus a začíname nové a nové vojnové ťaženia. Ak pripustíme existenciu ekonomického ekosystému sveta, tak si môžeme položiť absolútne novú otázku a hľadať na ňu odpoveď namiesto riešenia všetkých spomenutých, a tá otázka znie:

Nevyplývajú všetky tieto problémy z tela ekonomického ekosystému sveta, nie je toto telo napadnuté a rozožierané sebe vlastným bacilom, genetickou chybou či inou anomáliou a neprebieha v ňom podobný proces ako v rakovinou postihnutom tele človeka, a všetko ostatné sú len vonkajšie prejavy tejto „choroby“?

Verím, že konečne si niekto dá tu námahu aj na vedeckom fronte a začne pozerať na moje názory z iného zorného uhla.

Poznámky:

(1) Použil som expresionistické termíny „ekonomický bacil“ a „bacilonosič“ (všeobecnejšie „prenášač“) avšak môže to byť aj systémová (genetická, zaužívaná prax, či iná) chyba, anomália a pod., ktorá sa do ekosystému dostala a produkuje rovnorodé problémy.

(2) Praktickým príkladom tejto skutočnosti je Joseph E. Stiglitz, nositeľ „Nobelovej ceny za ekonómiu“, bývalý vrchný ekonóm Svetovej banky, ktorý pre denník The Observer a program televízie BBC Newsnight medzi iným porozprával o nešťastnom stretnutí s novým etiópskym prezidentom zvoleným v prvých demokratických voľbách, ktoré sa uskutočnili na začiatku jeho úradovania. Svetová banka a MMF nariadili Etiópii, aby poukázala peniaze určené na pomoc pre túto krajinu na svoje rezervné konto na Ministerstve financií USA so smiešnym 4-percentným úrokom, zatiaľ čo krajina si musela požičať americké doláre na 12-percentný úver, aby uživila svojich obyvateľov. Nový prezident prosil Stiglitza, aby mu dovolil použiť peniaze určené na rozvoj krajiny. Lenže márne, korisť putovala rovno do trezorov Ministerstvá financií vo Washingtone. Pokiaľ viem, Stiglitz na základe tejto a iných skutočností sa vzdal funkcií, v ktorých by pôsobil podľa tohto hodnotenia ako „bacilonosič“.

(3) Aby som hneď na začiatku nedeterminoval obsah týchto nových termínov príliš úzko či široko, objasním ich obrazne. Lesníctvo (ekonómia a pod.) je vedomá ľudská činnosť, za pomoci ktorej človek vypestuje napr. gaštanový les. Takto vzniká gaštanový ekosystém zložený z pôvodných a vnesených mikro a makro elementov organických a anorganických v konkrétnom historickom, zemepisnom, poveternostnom priestore, s konkrétnou historickou skúsenosťou lesníctva. Ak v danom ekosystéme vznikajú rovnorodé problémy, tak nestačí analyzovať len činnosť človeka (lesníka – údržbára), ale je potrebné analyzovať kompatibilitu, bezúhonnosť a neškodnosť jednotlivých pôvodných i vnesených elementov. Je možné, že niektorý z týchto elementov je pôvodcom celej rady negatívnych javov, nuž a na to nestačí len politická snaha, ale je potrebná cieľavedomá, trpezlivá a na politike nezávislá vedecká činnosť! Ak sa takto pozrieme na ekonomický ekosystém, ktorého počiatky súvisia so zrodom človeka, tak nám takáto činnosť totálne absentuje, a naviac stávajúci stav, vrátane negatívnych elementov v ňom obsiahnutých, je ochraňovaný (konzervovaný) aj inými spoločenskými ekosystémami (vrátane politického) a ich prvkami, ktoré môžu z toho profitovať.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

Ing. Andrej Sablič
– narodil sa 22. 11. 1940 v Michalovciach
– absolvoval SVŠT – stavebnú fakultu v Bratislave (1964) a Akadémiu spoločenských vied pri ÚV-KSSZ v Moskve (1979)
– život pozoroval v rôznych politických, verejných a profesionálnych (stavebníctvo) funkciách; po roku 1991 si zvolil ako pozorovacie stanovište spoločnosti poskytovanie ekonomických služieb podnikateľským subjektom, čomu ostal doposiaľ verný, i keď si už v prevažnej miere užíva dôchodok
– v roku 1991 akademickým pracoviskám rozposlal návrh na zmenu základu peňažnej meny, keď navrhol namiesto zlata a majetkov za základ peňažnej meny zobrať človeka; dôvody a techniku realizácie tohto návrhu rozpracoval v knihe Lúpež storočia a neoekonómia s podtitulom „Kto Vás okradol o prácu a milióny!“ (vydavateľstvo Eko-konzult, 2003)
– v celej rade článkov, z ktorých prevážna časť bola zverejnená v denníku Britské listy a na stránke Strany demokratického socializmu, analyzuje vývoj ľudskej spoločnosti od rodového zriadenia po dnešok, pričom v mnohých prípadoch odmieta aj Marxove názory vrátane Kapitálu, ale zároveň ho uznáva ako svojho najlepšieho predchodcu a učiteľa
Čerpané z: vlastný zdroj

Andrej Sablič, 21. 06. 2011 | Prečítané: 3098 | Rubrika: Polemika o…

Webhouse.sk
Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Re: Kniha
24-01-20 * 01:46
 Re: Kniha
23-01-20 * 19:20
 Humanistická zbierka Protect Humanists At Risk
23-01-20 * 02:13
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom