www.humanisti.sk
Súťaž o knihu
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Slovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.skdTest
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @412
Počítadlo


Spam poison

Dodatok k ŠVP pre gymnáziá, SOŠ a konzervatóriá

Odporúčaná metodika

Dodatok č. 1 k štátnym vzdelávacím programom pre gymnáziá, stredné odborné školy a konzervatóriá

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky v súlade s § 6 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vydáva dodatok č. 1 k štátnym vzdelávacím programom pre gymnáziá, stredné odborné školy a konzervatóriá s platnosťou od 1. septembra 2016.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky v oblasti zvýšenia pozornosti a zabezpečenia výučby žiakov gymnázií, stredných odborných škôl a konzervatórií smerujúcej k efektívnej a cielenej prevencii prejavov rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, extrémizmu a ostatných foriem intolerancie odporúča gymnáziám, stredným odborným školám a konzervatóriám nasledovné aktivity:

  1. Exkurzie do koncentračných táborov a pamätných miest holokaustu
    Slovenská republika: Múzeum holokaustu v Seredi, Múzeum židovskej kultúry v Bratislave, Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici, Ústav pamäti národa v Bratislave, Pamätník rómskeho holokaustu v Dubnici nad Váhom, Pamätník rómskeho holokaustu v Dunajskej Strede a iné;
    Poľská republika: Koncentračný tábor v Osvienčime-Brezinke a iné;
    Česká republika: Koncentračný tábor v Terezíne.
  2. Návštevy miest a obcí, kde boli postihnutí fašistickými represáliami Židia, Rómovia a príslušníci ostatných národov, etník, politických a sociálnych skupín
    Slovenská republika: Baláže, Čierny Balog, Kalište, Kremnička, Kľak, Ostrý Grúň a iné;
    Česká republika: Lidice, Ležáky, Brno a iné.
  3. Realizácia projektov a súťaží zameraných na aktivity, ktoré vyjadrujú postoj žiaka k téme alebo historickej udalosti pod názvom „Kto nepozná svoju históriu, tak sa z nej nepoučí a stále ju opakuje“
    1. „Pátranie do minulosti“ – životné príbehy obetí holokaustu, fašizmu a nacionalistickej ideológie, rozhovory s ich rodinnými príslušníkmi;
    2. umelecké projekty/súťaže s historickým, právnym a hodnotovým zameraním (výtvarné a pod.);
    3. literárne projekty/súťaže s historickým, právnym a hodnotovým zameraním (eseje, spomienkové denníky a pod.).
  4. Organizovanie besied s pamätníkmi fašistického prenasledovania a teroru, resp. s ich rodinnými príslušníkmi

Odporúčaná metodika

Na vyučovacích hodinách dejepisu, občianskej náuky, etickej výchovy, náboženskej výchovy/náboženstva, slovenského jazyka a literatúry odporúčame uplatňovať vhodné metódy, ktoré rozvíjajú u žiaka gymnázia, strednej odbornej školy a konzervatória kognitívnu, afektívnu a psychomotorickú úroveň vzdelávania. Hlavným zámerom je prostredníctvom aktivizujúcich metód posilniť u žiaka poznatkovú bázu o emocionálny rozmer, rozvíjať kompetenciu komplexného prístupu pri utváraní jeho názorov a postojov.

  1. Aktivizujúce metódy:
    1. podporujú záujem žiaka o učenie;
    2. podporujú u žiaka intenzívne prežívanie, kritické myslenie a konanie;
    3. využívajú už získané skúsenosti a vedomosti žiaka;
    4. významne podporujú a rozvíjajú poznávacie a emocionálne procesy žiaka.
  2. Oral history (ústne podávaná história) je vhodná metóda na vyhľadávanie a zisťovanie svedectiev holokaustu.
  3. Kolbov cyklus skúsenostného učenia je model učenia, ktorý vychádza z vlastnej, alebo zo sprostredkovanej skúsenosti:
    1. osobná alebo sprostredkovaná skúsenosť;
    2. pozorovanie a reflexia, vytvorenie hypotézy;
    3. abstrakcia a overenie hypotézy;
    4. aktívne experimentovanie a overenie poznatku.
    1. Učenie založené na skúsenosti/zážitku poskytuje nové možnosti vzdelávania a zdokonaľovania sa.
  4. Problémové metódy:
    1. analýza prípadových štúdií;
    2. heuristické metódy;
    3. metódy čiernej skrinky;
    4. metódy konfrontácie;
    5. metóda paradoxov.
  5. Diskusné metódy, ich cieľom je naučiť žiaka otvorene komunikovať, vnímať ostatných, vedieť ich počúvať, klásť otázky, vecne argumentovať.
  6. Situačné metódy sú založené na prehľadnej, riešiteľnej, primeranej a vhodnej problémovej situácii. Ide o modelové situácie vychádzajúce z reálnych udalostí, ktoré treba vyriešiť, vyžadujúcich komplexný prístup a vedomosti z rôznych predmetov.
  7. Inscenačné metódy alebo Hranie rolí vychádzajú z priamej skúsenosti. Žiak získava emotívny zážitok a skúsenosť, sám je aktérom predvádzaných situácií.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

Štátny znakMinisterstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (MŠVVŠ SR)
Stromová 1
813 30 Bratislava
Čerpané z: www.minedu.sk

MŠVVŠ SR, 30. 07. 2016 | Prečítané: 835 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Anketa
Aký je váš názor pri zániku mandátu poslanca NR SR ohľadom odstupného, ak bol právoplatne odsúdený za trestný čin?


Celkom hlasovalo: 23
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Anketa Strom roka
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore