Zaujíma české outdoorové firmy, za akých podmienok vzniká nimi predávané outdoorové oblečenie? A dozvie sa niečo o týchto podmienkach český zákazník? To sú otázky, na ktoré hľadal odpoveď práve zverejnený výskum [1] spoločnosti NaZemi. V českom prostredí ide o vôbec prvý systematický výskum svojho druhu medzi českými výrobcami. Byť spoločensky zodpovedný pri výrobe svojho tovaru má záujem len minimum outdoorových firiem.
Spoločnosť NaZemi podrobila šetreniu 13 českých značiek.
„Zatiaľ čo vo svete sa otázka spoločenskej zodpovednosti v dodávateľských reťazcoch už chápe ako bežná súčasť CSR (Corporate Social Responsibility – spoločenská zodpovednosť firiem), v ČR bola naša otázka na spoločenskú zodpovednosť pre firmy často prekvapením. Zrejme sa im to stalo po prvý raz v ich 20-ročnej histórii, čo im takúto otázku niekto položil. Niektoré z nich sa napriek tomu už začínajú o podmienky výroby svojho tovaru zaujímať. Avšak len veľmi málo z nich vykoná aj konkrétne kroky,“ zhrnuje závery autorka výskumu Anna Lazorová zo spoločnosti NaZemi.
V porovnaní s obdobným výskumom [2] z roku 2010 došlo v roku 2011 k pozitívnemu posunu u spoločnosti Alpine Pro, ktorá v reakcii na predminuloročný výskum NaZemi vyvinula etický kódex, ktorým upravuje podmienky vo svojom dodávateľskom reťazci. Ďalším pozitívom je, že svoj etický kódex verejne publikovala firma Direct Alpine. Na druhej strane firma Hannah minulý rok po publikovaní výsledkov výskumu deklarovala, že sa do výskumu nezapojila iba z nedorozumenia, nového výskumu sa však už odmietla zúčastniť celkom vedome. Rovnako sa tak do terajšieho výskumu nezapojila ani spoločnosť Husky.
„Zaujímavým zistením bolo, že firma nemusí byť veľká, aby pôsobila transparentne a mohla sa správať zodpovedne. Napríklad jedna z menších firiem – Warmpeace – nám ako jediná poslala zoznam svojich dodávateľov a veľmi otvorene komunikovala,“ podotkla Anna Lazorová zo spoločnosti NaZemi.
Podľa zistenia agentúry Ipsos Tambor z minuloročného novembra sú Čechom témy spoločenskej zodpovednosti stále bližšie. [3] Tri štvrtiny populácie sa pri nákupe tovarov pozerá i na skutočnosť, či je výrobca spoločensky zodpovedný (nárast z 63 % na 75 %) a pre 86 % zamestnaných ľudí je dôležité, či je ich zamestnávateľ spoločensky zodpovedný.
Českých outdoorových značiek sú v Českej republike desiatky. Slovo „českých“ v predchádzajúcej vete by sme však mali dať skôr do úvodzoviek. Z telefonického prieskumu, ktorý spoločnosť NaZemi uskutočnila v roku 2010, vyplynulo, že viac než 50 % týchto firiem presunulo svoju výrobu do Ázie. A zo značiek, ktoré nášmu trhu dominujú, tak spravili už takmer všetky. Z výskumu spoločnosti NaZemi uskutočneného v roku 2010 medzi vietnamskými a čínskymi robotníkmi tamojších textilných továrni vyplynulo, že robotníci pracujú až 16 hodín denne 6 dní v týždni za minimálnu mzdu, ktorá im nestačí ani na základné potraviny. Sú šikanovaní a zastrašovaní, je im bránené v zakladaní odborov a pod. [4]
Opýtané značky:
• Alpine Pro, Bushman, Horsefeathers, Humi, Warmpeace, Direct Alpine, Hannah, Humdrum, Husky, Loap, Meatfly, Nugget, Rock Empire
Dotazník spoločnosti NaZemi vyplnilo z 13 skúmaných firiem len 5 (prvých päť v poradí uvedených vyššie). Tieto informácie anketári zo spoločnosti NaZemi doplnili údajmi získanými z verejne dostupných zdrojov a pripravili profily jednotlivých firiem.
Poznámky:
[1] Outdoorové firmy a zodpovednosť v roku 2011, NaZemi (prvý výskum zameraný iba na české firmy): fairness2011.pdf
[2] Outdoorové firmy a zodpovednosť v roku 2010, NaZemi (tu prevažovali zahraničné firmy): setreni-spolecenske-odpovednosti.pdf
[3] Výskum CSR, Ipsos Tambor (2011): Ľuďom v ČR sú témy spoločenskej zodpovednosti stále bližšie
[4] Výskum u výrobcov outdoorových odevov vo Vietname a Číne, NaZemi (2010): outdoor-vyzkum-vietnam-cina.pdf
Ďalšie informácie:
Firmy a ich spoločenská zodpovednosť v dodávateľských reťazcoch
Firmy by sa mali postaviť k zákazníkom transparentne, čo okrem iného zahrnuje zásadu otvorene uvádzať, kde a za akých podmienok svoj tovar vyrába. Vhodným prvým krokom môže byť prijatie etického kódexu, v ktorom si stanovia čo budú robiť pre to, aby ich tovar vznikal za etických podmienok. Nasledovať však musí jeho uvedenie do praxe a ďalšie kroky. (Joroen Merk a kol: 4 kroky k zodpovednosti, vydalo NaZemi 2011)
Projekt Discover Fairness! a kampaň Ušili to na nás!
V Českej republike je projekt Discover Fairness! súčasťou kampane Ušili to na nás!, ktorá si kladie za cieľ zlepšovať pracovné i životné podmienky robotníkov v rozvojových krajinách, z ktorých pochádza väčšina nášho oblečenia. Dbá preto na to, aby verejnosť dostávala dostatok informácií o podmienkach, ktoré pri výrobe tohto spotrebného tovaru panujú. Snažia sa docieliť, aby sa spotrebitelia zaujímali o pôvod svojho oblečenia a svoju nákupnú silu používali cielene a pozitívne. So zázemím záujmu spotrebiteľov potom mieria na zmenu prístupu odevných firiem a obchodníkov s týmto tovarom. Snažia sa taktiež prispieť k takým legislatívnym zmenám, ktoré by na tieto firmy kládli väčšiu zodpovednosť za pôvod nimi predávaného tovaru. Pozri www.usilitonanas.cz.
NaZemi – spoločnosť pre fair trade presadzuje globálne rozvojové vzdelávanie do škôl i mimo ne, zasadzuje sa o zodpovednosť firiem v ich dodávateľskom reťazci a propaguje fair trade ako účinnú podporu chudobným pestovateľom a remeselníkom z rozvojových krajín. Do 1. apríla 2011 existovala pod názvom Spoločnosť pre Fair Trade.
Pozri www.nazemi.cz.
NaZemi vedie spoločne s Ekologickým právnym servisom, Amnesty International a ďalšími 250 organizáciami z celej Európy kampaň Biznis a ľudské práva. Jej cieľom je zmena európskeho práva tak, aby nadnárodné spoločnosti boli povinné vyvarovať sa porušovania ľudských práv.
Pozri www.zakazdoucenu.cz.
Projekt je realizovaný s finančnou podporou Európskej únie. Obsah projektu je úplne na zodpovednosti NaZemi – spoločnosti pre fair trade a ako taký nemôže byť považovaný za stanovisko Európskej únie. Projekt bol podporený z prostriedkov Ministerstva zahraničných vecí ČR v rámci Programu zahraničnej rozvojovej spolupráce ČR.
Pripravila: Gabriela Štěpánková, tlačová hovorkyňa organizácie NaZemi
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
NaZemi
– spoločnosť pre fair trade
– česká mimovládna organizácia, ktorá usiluje o to, aby sa ľudia v rozvojových krajinách mohli vlastnými silami vymaniť z chudoby
– zameriava sa na prepojenosť nášho spotrebného správania s problémami v rozvojových krajinách a motivuje jednotlivcov, firmy i štáty prijať za tieto problémy zodpovednosť
Čerpané z:
www.nazemi.cz