www.humanisti.sk
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.skdTest
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @898
Počítadlo


Spam poison

Chcete vedieť, kto vyrobil vašu outdoorovú bundu?

Od českých firiem sa to nedozviete

Zaujíma české outdoorové firmy, za akých podmienok vzniká nimi predávané outdoorové oblečenie? A dozvie sa niečo o týchto podmienkach český zákazník? To sú otázky, na ktoré hľadal odpoveď práve zverejnený výskum [1] spoločnosti NaZemi. V českom prostredí ide o vôbec prvý systematický výskum svojho druhu medzi českými výrobcami. Byť spoločensky zodpovedný pri výrobe svojho tovaru má záujem len minimum outdoorových firiem.

Spoločnosť NaZemi podrobila šetreniu 13 českých značiek.

„Zatiaľ čo vo svete sa otázka spoločenskej zodpovednosti v dodávateľských reťazcoch už chápe ako bežná súčasť CSR (Corporate Social Responsibility – spoločenská zodpovednosť firiem), v ČR bola naša otázka na spoločenskú zodpovednosť pre firmy často prekvapením. Zrejme sa im to stalo po prvý raz v ich 20-ročnej histórii, čo im takúto otázku niekto položil. Niektoré z nich sa napriek tomu už začínajú o podmienky výroby svojho tovaru zaujímať. Avšak len veľmi málo z nich vykoná aj konkrétne kroky,“ zhrnuje závery autorka výskumu Anna Lazorová zo spoločnosti NaZemi.

V porovnaní s obdobným výskumom [2] z roku 2010 došlo v roku 2011 k pozitívnemu posunu u spoločnosti Alpine Pro, ktorá v reakcii na predminuloročný výskum NaZemi vyvinula etický kódex, ktorým upravuje podmienky vo svojom dodávateľskom reťazci. Ďalším pozitívom je, že svoj etický kódex verejne publikovala firma Direct Alpine. Na druhej strane firma Hannah minulý rok po publikovaní výsledkov výskumu deklarovala, že sa do výskumu nezapojila iba z nedorozumenia, nového výskumu sa však už odmietla zúčastniť celkom vedome. Rovnako sa tak do terajšieho výskumu nezapojila ani spoločnosť Husky.

„Zaujímavým zistením bolo, že firma nemusí byť veľká, aby pôsobila transparentne a mohla sa správať zodpovedne. Napríklad jedna z menších firiem – Warmpeace – nám ako jediná poslala zoznam svojich dodávateľov a veľmi otvorene komunikovala,“ podotkla Anna Lazorová zo spoločnosti NaZemi.

Podľa zistenia agentúry Ipsos Tambor z minuloročného novembra sú Čechom témy spoločenskej zodpovednosti stále bližšie. [3] Tri štvrtiny populácie sa pri nákupe tovarov pozerá i na skutočnosť, či je výrobca spoločensky zodpovedný (nárast z 63 % na 75 %) a pre 86 % zamestnaných ľudí je dôležité, či je ich zamestnávateľ spoločensky zodpovedný.

Českých outdoorových značiek sú v Českej republike desiatky. Slovo „českých“ v predchádzajúcej vete by sme však mali dať skôr do úvodzoviek. Z telefonického prieskumu, ktorý spoločnosť NaZemi uskutočnila v roku 2010, vyplynulo, že viac než 50 % týchto firiem presunulo svoju výrobu do Ázie. A zo značiek, ktoré nášmu trhu dominujú, tak spravili už takmer všetky. Z výskumu spoločnosti NaZemi uskutočneného v roku 2010 medzi vietnamskými a čínskymi robotníkmi tamojších textilných továrni vyplynulo, že robotníci pracujú až 16 hodín denne 6 dní v týždni za minimálnu mzdu, ktorá im nestačí ani na základné potraviny. Sú šikanovaní a zastrašovaní, je im bránené v zakladaní odborov a pod. [4]

Opýtané značky:

• Alpine Pro, Bushman, Horsefeathers, Humi, Warmpeace, Direct Alpine, Hannah, Humdrum, Husky, Loap, Meatfly, Nugget, Rock Empire

Dotazník spoločnosti NaZemi vyplnilo z 13 skúmaných firiem len 5 (prvých päť v poradí uvedených vyššie). Tieto informácie anketári zo spoločnosti NaZemi doplnili údajmi získanými z verejne dostupných zdrojov a pripravili profily jednotlivých firiem.

Poznámky:
[1] Outdoorové firmy a zodpovednosť v roku 2011, NaZemi (prvý výskum zameraný iba na české firmy): fairness2011.pdf
[2] Outdoorové firmy a zodpovednosť v roku 2010, NaZemi (tu prevažovali zahraničné firmy): setreni-spolecenske-odpovednosti.pdf
[3] Výskum CSR, Ipsos Tambor (2011): Ľuďom v ČR sú témy spoločenskej zodpovednosti stále bližšie
[4] Výskum u výrobcov outdoorových odevov vo Vietname a Číne, NaZemi (2010): outdoor-vyzkum-vietnam-cina.pdf

Ďalšie informácie:

Firmy a ich spoločenská zodpovednosť v dodávateľských reťazcoch

Firmy by sa mali postaviť k zákazníkom transparentne, čo okrem iného zahrnuje zásadu otvorene uvádzať, kde a za akých podmienok svoj tovar vyrába. Vhodným prvým krokom môže byť prijatie etického kódexu, v ktorom si stanovia čo budú robiť pre to, aby ich tovar vznikal za etických podmienok. Nasledovať však musí jeho uvedenie do praxe a ďalšie kroky. (Joroen Merk a kol: 4 kroky k zodpovednosti, vydalo NaZemi 2011)

Projekt Discover Fairness! a kampaň Ušili to na nás!

V Českej republike je projekt Discover Fairness! súčasťou kampane Ušili to na nás!, ktorá si kladie za cieľ zlepšovať pracovné i životné podmienky robotníkov v rozvojových krajinách, z ktorých pochádza väčšina nášho oblečenia. Dbá preto na to, aby verejnosť dostávala dostatok informácií o podmienkach, ktoré pri výrobe tohto spotrebného tovaru panujú. Snažia sa docieliť, aby sa spotrebitelia zaujímali o pôvod svojho oblečenia a svoju nákupnú silu používali cielene a pozitívne. So zázemím záujmu spotrebiteľov potom mieria na zmenu prístupu odevných firiem a obchodníkov s týmto tovarom. Snažia sa taktiež prispieť k takým legislatívnym zmenám, ktoré by na tieto firmy kládli väčšiu zodpovednosť za pôvod nimi predávaného tovaru. Pozri www.usilitonanas.cz.

NaZemi – spoločnosť pre fair trade presadzuje globálne rozvojové vzdelávanie do škôl i mimo ne, zasadzuje sa o zodpovednosť firiem v ich dodávateľskom reťazci a propaguje fair trade ako účinnú podporu chudobným pestovateľom a remeselníkom z rozvojových krajín. Do 1. apríla 2011 existovala pod názvom Spoločnosť pre Fair Trade.
Pozri www.nazemi.cz.

NaZemi vedie spoločne s Ekologickým právnym servisom, Amnesty International a ďalšími 250 organizáciami z celej Európy kampaň Biznis a ľudské práva. Jej cieľom je zmena európskeho práva tak, aby nadnárodné spoločnosti boli povinné vyvarovať sa porušovania ľudských práv.
Pozri www.zakazdoucenu.cz.

Projekt je realizovaný s finančnou podporou Európskej únie. Obsah projektu je úplne na zodpovednosti NaZemi – spoločnosti pre fair trade a ako taký nemôže byť považovaný za stanovisko Európskej únie. Projekt bol podporený z prostriedkov Ministerstva zahraničných vecí ČR v rámci Programu zahraničnej rozvojovej spolupráce ČR.

Pripravila: Gabriela Štěpánková, tlačová hovorkyňa organizácie NaZemi

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

NaZemi
– spoločnosť pre fair trade
– česká mimovládna organizácia, ktorá usiluje o to, aby sa ľudia v rozvojových krajinách mohli vlastnými silami vymaniť z chudoby
– zameriava sa na prepojenosť nášho spotrebného správania s problémami v rozvojových krajinách a motivuje jednotlivcov, firmy i štáty prijať za tieto problémy zodpovednosť
Čerpané z: www.nazemi.cz

Súvisiace články:
Tržby za predaj fairtradových výrobkov vzrástli celosvetovo o 9 percent (24.10.2018)
Desiatky parkov budú hostiť výstavu fotografií o ľuďoch, ktorí vyrábajú naše topánky (28.09.2018)
H&M sľúbila dôstojné mzdy, sľub však zatiaľ neplní (25.09.2018)
Predaj fairtradových komodít na slovenskom trhu vlani výrazne vzrástol (23.08.2018)
Okrúhly stôl – rozvoj fair trade na Slovensku (01.06.2018)
Na Slovensku sa v minulom roku predalo 70 ton kávy s certifikáciou Fairtrade (23.08.2017)
Chodíme v ich topánkach, ale v ich koži by sme nechceli byť (16.11.2016)
Fairtrade sa rozširuje ďalej do strednej Európy (08.10.2016)
Desiatky parkov sa premenili na galérie, ktoré oboznamujú s podmienkami výroby topánok (04.10.2016)
Slovenský trh s fairtradovými výrobkami dynamicky rastie (24.08.2016)
Rio získalo počas olympijských hier titul Fairtradové mesto (19.08.2016)
Tisíce ľudí podporilo svojich pestovateľov na Férových raňajkách NaZemi (14.05.2016)
Česi a Slováci vlani nakúpili 218 ton kávy s certifikátom Fairtrade (12.05.2016)
„Bol som nútený piť svoj moč,“ povedal robotník z obuvníckej továrne v Číne (11.05.2016)
Tisíce ľudí si opäť spraví piknik, aby podporili fairtradových a miestnych pestovateľov (11.05.2016)
Spotrebitelia apelujú na európskych poslancov (06.04.2016)
I v Českej republike sa vyrábajú odevy za nedôstojných podmienok (02.02.2016)
Veľké spoločnosti sa pripájajú k Fairtrade a nadácii Gold Standard v boji proti zmene klímy (10.12.2015)
Keňan zo slumu či veterinárka z Indie prídu inšpirovať českých skautov i širokú verejnosť na konferencii Re-imagining Futures (11.11.2015)
Česi o výrobe svojich topánok nevedia takmer nič (30.07.2015)
Spotrebitelia volajú po dôstojnej mzde reklamáciou svojho oblečenia (14.07.2015)
Tisíce ľudí podporilo svojich pestovateľov na Férových raňajkách (09.05.2015)
Predaj fairtradových výrobkov v Česku stúpol o 17 % (05.05.2015)
Tisíce ľudí bude piknikovať, aby podporili fairtradových a miestnych pestovateľov (05.05.2015)
Budú kožené topánky konečne zdravotne vyhovujúce? (29.04.2015)
Do Česka zavíta obchodný riaditeľ Fairtrade International (15.04.2015)
Reputácia obuvníckeho gigantu v ohrození: prepúštanie namiesto zvýšenia platov v bývalom dodávateľskom závode spoločnosti Baťa (05.12.2014)
Umelci budú maľovať v Prahe portréty zahynutých robotníčok, ktoré šili pre náš trh (04.12.2014)
Odevné značky dostupné i v ČR využívajú indické otrokyne (29.10.2014)
Prieskum medzi firmami: tvária sa ako české, ale vyrábajú i v Ázii (20.10.2014)
Mimovládky sa spájajú, aby dozerali na odevné firmy (07.10.2014)
Fairtrade oslavuje v Česku 10 rokov, podľa najnovšieho výskumu o ňom počulo 52 percent ľudí (26.08.2014)
Pracující v oděvním průmyslu východní Evropy si vydělají méně než v Číně (01.07.2014)
Češi stále více volí fair trade (21.05.2014)
Třebíč se stala prvním Fairtradovým městem na Vysočině (15.05.2014)
Tisíce Čechů piknikovalo na podporu fairtradových a lokálních pěstitelů (10.05.2014)
Tisíce Čechů se chystají společně posnídat na fairtradovém pikniku (07.05.2014)
Obrat fairtradových výrobků meziročně stoupl o 80 % (06.05.2014)
Budou poslanci Evropského parlamentu podporovat důstojnou mzdu? (29.04.2014)
Rok po zřícení továren v Rana Plaza nedostaly oběti stále žádné odškodnění (23.04.2014)
Tři desítky kandidátů do EP se zavázaly podporovat spravedlivé obchodování (10.04.2014)
Fairtrade Česká republika rozšiřuje svou působnost na Slovensko, mění proto název na Fairtrade Česko a Slovensko (02.04.2014)
Výzkum: oděvní firmy profitují na extrémně nízkých mzdách (31.03.2014)
Fakulta tropického zemědělství získala titul Fairtradová fakulta (24.03.2014)
Mladá Boleslav je prvním Fairtradovým městem ve Středočeském kraji (20.03.2014)
Nová pražírna kávy Fair&Bio spojuje Fairtrade a sociální podnikání (11.03.2014)
Veřejní zadavatelé budou moci požadovat eticky vyráběné produkty (15.01.2014)
Spravedlivé obchodování slaví výročí – fairtradové výrobky se již 25 let prodávají pod jednotným označením (15.11.2013)
Jihomoravský Hodonín získal titul Fairtradové město (06.11.2013)
Spotřebitelé získávají možnost dát najevo, že chtějí etické zboží (21.10.2013)
168 milionů dětí ve světě pracuje. Jejich počet klesá, avšak pomalu (04.10.2013)
Knihovny, sdružení či mateřská centra mohou nově získat titul Místní podporovatel fair trade (26.06.2013)
První tři starostové v Česku podepsali světovou deklaraci, žádají OSN o podporu udržitelného rozvoje a fair trade (29.05.2013)
Férová snídaně (11.05.2013)
Ve více než 80 městech se sejdou stovky lidí, aby podpořily fair trade a lokální výrobce (09.05.2013)
Férové raňajky v Bratislave (06.05.2013)
V Česku je první Fairtradová fakulta, titul jde do Českých Budějovic (22.04.2013)
Prvních šest církevních subjektů splnilo v České republice kritéria kampaně Fairtradové církve a náboženské společnosti, dnes obdržely titul (16.04.2013)
H&M láká lidi na udržitelnou módu, i když dělníci, kteří pro tuto značku vyrábí, omdlévají hladem (25.03.2013)
Zahraniční outdoorové firmy jsou odpovědnější ve svých dodavatelských řetězcích (26.11.2012)
Značku Adidas bombardujú na facebooku nahnevaní spotrebitelia (07.11.2012)
Prvá Národná fairtradová konferencia v Litoměřiciach prilákala účastníkov z celej republiky (01.11.2012)
Chudoba svazuje, svázala i lidi na Staroměstském náměstí (17.10.2012)
Konferencia CSR: rozhodujúcu moc majú supermarkety (17.10.2012)
Chudoba zväzuje (11.10.2012)
Fairtradové cirkvi a náboženské spoločnosti (27.09.2012)
Požiar v pakistanskej textilke (18.09.2012)
Návštevníci letných festivalov budú predpovedať budúcnosť so živým facebookom (28.06.2012)
Tisíce spotrebiteľov požadujú reguláciu vyjednávacej sily supermarketov (20.06.2012)
Európsky súdny dvor vyjadril podporu fair trade vo verejných zákazkách (01.06.2012)
Fairtradové mestá a školy sa v Českej republike úspešne šíria do ďalších miest (25.05.2012)
Odvrátená strana Olympijských hier (14.05.2012)
Férové raňajky v 57 mestách Českej republiky (12.05.2012)
Férové raňajky vo vašom meste (09.05.2012)
Známe odevné značky stále predávajú džínsy, ktoré zabíjajú (31.03.2012)
Bežím za Fairtrade! (16.03.2012)
Beh vo fairtradovej spodnej bielizni v Prahe (12.03.2012)
Iris Munguíaová získala Cenu Strieborná ruža (05.03.2012)
Česká republika má prvé Fairtradové školy (10.02.2012)
Kampaň Práca pre deti (31.01.2012)
Pieskovanie (25.01.2012)

NaZemi, 26. 03. 2012 | Prečítané: 2691 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Anketa
Čítali ste knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu, ktorú napísal Paul Kurtz?

Áno (524 hl.)
 
Nie (389 hl.)
 

Celkom hlasovalo: 913
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Anketa Strom roka
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore