Mnoho ľudí dáva prednosť pohodliu online nakupovaniu pred náročnou túrou po nákupných strediskách. Nesprávny výber internetového obchodu vás ale môže o pohodu pripraviť neskoršími reklamáciami či náročným vymáhaním práva. Ako vybrať správny internetový obchod a nepopáliť sa?
Jednoduchá univerzálna rada neexistuje, ale sú veci, ktoré sa vyplatí ustrážiť.
„Medzi hlavné odporúčania patria: nepozerať sa len na základnú cenu inzerovaného tovaru, neplatiť vopred, overiť si informácie o internetovom obchode z viacerých zdrojov a venovať pozornosť obchodným podmienkam,“ radí Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia spotrebiteľskej organizácie dTest.
Porovnanie cien v internetových obchodoch
Rozdiely v cenách dosahujú pri rovnakom tovare v jednotlivých obchodoch napríklad od zopár eur (3 €) až po desiatky eur (napr. 30 €), v Česku stoviek i tisícov českých korún. Prvý prehľad rýchlo získate pomocou špecializovaných stránok na porovnávanie cien, ktoré na jednom mieste zhromažďujú ponuky mnohých obchodov. Napríklad Heureka. Ale nie vždy sú v nejakom konkrétnom porovnávači všetky obchody, nie vždy je najvýhodnejší nákup hneď navrchu. Porovnávače sú tiež komerčným projektom, ktorý má v prvom rade svojmu prevádzkovateľovi prinášať zisk (kapitál). Cena navyše nič nevypovedá o predajcovi a je dobré overiť si i ďalšie skutočnosti (informácie o obchode). Namiesto zvyčajného poštovného (napríklad pri drobnej elektronike okolo 4 € (100 Kč) obchodník môže od vás vyžadovať dvojnásobok, a k tomu poplatok 2 € (50 Kč) za platbu vopred alebo 2,50 € (70 Kč) za dobierku. Keď sa vrátite k prvému porovnaniu cien, možno zistíte, že obchod, v ktorom bol tovar o 6 € (150 Kč) drahší, ponúka doručenie zadarmo.
Termín dodania tovaru
Druhým častým problémom je termín dodania tovaru.
„Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápätí zákazníka informuje, že tovar skladom v jeho reči znamená, že ho má očakávať najskôr za 14 dní. Pokiaľ sa s nákupom ponáhľate, je dobré si pred objednaním potvrdiť, v ktorom sklade sa tovar nachádza a ako dlho trvá jeho doručenie,“ odporúča Lukáš Zelený.
Zahraničné internetové obchody
To, že je webová stránka v slovenskom alebo českom jazyku, ešte neznamená, že obchod nemôže prevádzkovať niekto z Poľska, Rakúska či Maďarska. Vďaka rôznym špedičným spoločnostiam alebo distribučným skladom vedia konkurovať i našim domácim obchodom. Na vašich právach sa teoreticky nič nemení, ale keď sa tovar rozhodnete vrátiť, poštovné do zahraničia vyjde určite drahšie, než keď ho vraciate do slovenského internetového obchodu. Kde sa internetový obchod skutočne nachádza a odkiaľ bude posielať tovar, je vhodné zistiť vopred.
Obchodné podmienky
Aj bez právnika si možno v obchodných podmienkach všimnúť základné veci. Občiansky zákonník hovorí, že zmluvy a obchodné podmienky majú byť čitateľné a zrozumiteľné tak, aby ich pochopil normálny človek. Nemali by obsahovať malé písmenká, skryté odkazy či prekvapujúce ustanovenia, zároveň by nemali byť extrémne dlhé. Pokiaľ vyškrtávate súhlas s čímkoľvek, mali by ste sa cez jednoduchý odkaz dostať k tomu, s čím súhlasíte.
Recenzie a skúsenosti s reklamáciami
Dôveru v anonymnom prostredí internetu dodávajú internetovým obchodom užívateľské recenzie. Je však potrebné k nim pristupovať kriticky. Nikto vám nezaručí, že niekoľko pozitívnych recenzií si obchodník na svoj web sám nenapísal alebo si nenajal reklamnú agentúru, ktorá sa mu o pozitívne ohlasy stará. Mnoho recenzií sa navyše bude týkať napríklad len otázky rýchlosti nákupu, doručenia a toho, či tovar bol dodaný v poriadku. Ako ale obchod vybavuje reklamácie potom, čo ho ohodnotíte plusom v porovnávači?
„Databázu spotrebiteľských skúseností, i to, či jednotliví obchodníci riešia dobrovoľne sťažnosti spotrebiteľov, alebo radšej robia mŕtvych chrobákov, môžete zistiť na
www.VaseStiznosti.cz. Prevádzkujeme tiež službu overenia internetových obchodov, ktorá uľahčuje orientáciu a hľadanie dôležitých údajov. Nájdete ju na stránke
Overenie internetových obchodov,“ uvádza Zelený.
Šedý dovoz
Šedý dovoz, čiže tovar „nepochádzajúci z oficiálnej distribúcie“, sa na prvý pohľad príliš neodlišuje. Úplne rovnaký telefón sa dá kúpiť práve tak v slovenskom obchode ako na čínskej (vietnamskej) tržnici a neoficiálny dovoz z rôznych kútov sveta sa obchodníkom oplatí. Pokiaľ si ho v čínskom obchode objednáte sami, asi nebudete príliš počítať s tým, že by ste ho reklamovali. Náklady na dopravu by prevýšili obstarávaciu hodnotu.
„Mnoho obchodníkov nakupuje podobne a servis potom podľa toho aj vyzerá. Zákazník má právo reklamovať, značkový servis ho však väčšinou odmietne,“ upozorňuje Zelený.

Poznámky:
Internetovému obchodu sa slangovo hovorí aj e-obchod, e-shop.
Ceny v článku sú orientačné. V konkrétnych obchodoch sa môžu odlišovať.
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
dTest, o.p.s.
– všeobecne prospešná spoločnosť
– poskytuje spotrebiteľom komplexný spotrebiteľský servis
– nezávislé testy výrobkov a služieb na českom a slovenskom trhu, spotrebiteľská poradňa, online databáza výsledkov testov a nebezpečných výrobkov a mnoho ďalšieho
– dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie
International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie
BEUC
Čerpané z:
www.dtest.sk