www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @527
Počítadlo


Spam poison

Ako to vidia humanisti

Dotazník

Pavol Kosnáč z Oxfordskej univerzity vytvoril dotazník s názvom Ako to vidia ateisti, na ktorý môžu odpovedať aj humanisti.

Na začiatku vyžaduje uviesť pohlavie, vek, dosiahnuté vzdelanie, študijný odbor, profesiu a miesto súčasného pobytu.

Potom nasledujú otázky.

1. Čo rozumiete pod pojmom „ateizmus“? Skúste napísať vlastnú definíciu.
Praktická poznámka: Ako by ste odlíšili svoj postoj napr. od postoja budhistu, ktorý tiež tvrdí, že neverí v Boha?

O definícii ateizmu som čosi napísal už 23. 2. 2013 v článku Predstava jedného kňaza o ateistoch. Mne najviac vyhovuje vysvetlenie, že ateizmus je absencia viery, že jestvuje boh (bohovia, božstvá).

Môj postoj od postoja budhistu je odlišný vo svetonázore. Mám humanistický svetonázor. Veľmi záleží na tom, čo si človek predstavuje pod pojmom „náboženstvo“. Z pohľadu budhistov, budhizmus nie je náboženstvom. Budhizmus je podľa nich filozofický systém, ktorý preberá z tradície vieru v odplatu dobrých a zlých činov (karma) a učenie o kolobehu životov. Svojím spôsobom budhisti veria v akúsi reinkarnáciu, kde rozhodujúcim faktorom je karma. Rovnako nirvána je akýsi stav najvyššej blaženosti, podľa nich ide o vyslobodenie sa z kolobehu života. Toto všetko, ako aj ich meditácie, sú cudzie v humanistickom svetonázore.

2. Aké sú hlavné dôvody, prečo ste ateistom?

Som humanista. A humanizmus je definovaný podľa Medzinárodnej humanistickej a etickej únie (IHEU) takto:

Humanizmus je demokratický a etický svetonázor, ktorého vyznaním je zásada, že ľudské bytosti majú právo a zodpovednosť utvárať si svoj vlastný život a dávať mu zmysel, usiluje sa o formovanie humánnejšej spoločnosti na základe etiky budovanej na ľudských a iných prirodzených hodnotách, v duchu rozumu a slobody skúmania, prostredníctvom ľudských schopností. Tento svetonázor nie je teistický a neprijíma pohľad, ktorý vidí v skutočnosti nadprirodzenosť.

3. Považujete sa za ateistu celý život, či od nejakého momentu svojho života? Vyrastali ste v náboženskom prostredí?

Vyrastal som v náboženskom prostredí, ale ako som rástol, uvedomoval som si čoraz viac, že náboženstvo je len obyčajným ľudským výtvorom ako ktorákoľvek iná kultúra. V mladosti som prečítal veľa kníh, ktoré mi postupne pomáhali utvárať si vlastný svetonázor. Až oveľa neskôr, v dospelosti, som zistil, že tomuto svetonázoru, aký som si postupne utváral, sa hovorí humanistický svetonázor. Napríklad ma ovplyvnili knihy Biblia očami vedy od I. A. Kryveľova a Sumeri od Helmuta Uhliga. Úplným humanistom som sa však stal až po prečítaní esejí od Adama Romana, ktoré vydal i knižne pod názvom Polemika o viere, s podtitulom Keď rozum klepe na božie dvere, a po prečítaní knihy Zakázané ovocie – Etika humanizmu, ktorej autorom je Paul Kurtz. Kniha bola pôvodne vydaná vo vydavateľstve Prometheus Books, a do slovenčiny ju preložil Rastislav Škoda. Stačí si prečítať aspoň humanistické zásady, aby si človek uvedomil, že humanizmus je svetonázor budúcnosti.

4. Myslíte si, že sú nejaké podmienky, ktoré musia platiť, aby bolo niekoho možné označiť za ateistu, či myšlienky, ktoré musí ateista vyznávať?

Veď tá podmienka vyplýva z definície. Ateizmus je absencia viery, že jestvuje boh (bohovia, božstvá) a čokoľvek nadprirodzené alebo zázračné (anjeli, duchovia, duša), trebárs i tá budhistická nirvána či karma.

5. Navštevujete nejakú skupinu podobne zmýšľajúcich ľudí? Ak áno, čo je náplňou takýchto stretnutí?

Áno. Myslím si, že pokiaľ budú mať náboženské organizácie taký silný politický vplyv ako v súčasnosti, že napríklad so „Svätou stolicou“ (Vatikánom) sa uzatvorí zmluva, že štát financuje obrovskú armádu rôznych duchovných, kňazov, klerikov; tak v takomto spoločenskom marazme je priam nutné, aby sa podobne zmýšľajúci ľudia tiež spájali. Pre humanistov túto funkciu na Slovensku plní Spoločnosť Prometheus, členská organizácia Slovenskej humanitnej rady, Európskej humanistickej federácie (EHF/FHE) a Medzinárodnej humanistickej a etickej únie (IHEU). Samozrejme, nie je to jediná organizácia. Komu nevyhovuje, môže sa napríklad zapojiť do aktivít občianskeho združenia Humanisti Slovenska – spolok racionalistov, skeptikov a svetských humanistov so sídlom v Bratislave, na Belinského ulici č. 9. Čo je náplňou takýchto stretnutí? Rôzne, ale do pozornosti by som dal predovšetkým snahu dosiahnuť odluku cirkví od štátu. Náboženstvo je tak zakorenené v spoločnosti, že akákoľvek snaha o odluku sa javí ako sizyfovská práca. Potom, bežne sa stretávam s ľuďmi, ktorých podľa ich svetonázoru by som celkom pokojne zaradil k humanistom, ale oni majú o sebe zvyk povedať, že sú kresťania, lebo boli kedysi pri narodení pokrstení. Pritom nemajú prakticky k náboženstvám, konkrétne ku kresťanstvu, nijaký osobitný vzťah, viac menej len zúžený na vianočné a veľkonočné hodovanie. Čiže ide skôr o zvyk, ako o názorové presvedčenie. Racionalista Bertrand Russell v knihe Skeptické eseje z roku 1928 napísal:

„Ohromná väčšina intelektuálne významných ľudí neverí kresťanskému náboženstvu, no skrýva túto skutočnosť pred verejnosťou, pretože sa bojí, že stratí svoje príjmy.“

Stále sa neviem zbaviť podozrenia, že mnoho ľudí, čo sa akože hlásia ku kresťanstvu, neverí židovsko-kresťanským mýtom, ale nemajú dostatok vedomostí o tom, že existuje humanistický svetonázor, a tak o sebe zo zvyku hovoria, že sú kresťania.

6. Ste s týmto presvedčením spokojný?

Áno, som až tak spokojný s humanizmom, že ho aj verejne podporujem ako správca portálu Humanisti.sk.

7. Ako by ste definovali náboženstvo?

Náboženstvo chápem ako kultúru určitých ľudí, ktorí majú vieru v nadprirodzené javy. Snažia sa svojím konaním získať si priazeň takýchto nadprirodzených javov či síl, napríklad bohov, alebo anjelov, či iných uctievaných bytostí napríklad pomocou modlitieb a rôznych rituálov. A náboženstvo je silne spojené s predstavou akéhosi ďalšieho života po smrti. Rovnako v náboženstvách platí akási dualita človeka, že má podľa pobožných ľudí ľudské telo dve časti: hmotné telo a nehmotnú dušu.

8. Aké má podľa Vás náboženské presvedčenie (pre jednotlivcov či spoločnosť) pozitíva?

Keď človek trpí biedu, je týraný, tak pod vplyvom náboženskej ideológie je utlmený, a privykne si na útlak a nespravodlivosť. Čiže pozitívom napríklad pre otrokára je pobožný otrok, ktorý sa nebude brániť nespravodlivosti, a svoj voľný čas bude venovať modleniu namiesto toho, aby premýšľal, ako sa zbaviť otroctva. Kresťania majú vo svojej biblii v Prvom liste Korinťanom takéto odporúčanie pre otrokov: „Bol si povolaný ako otrok? Nerob si z toho starosti.“

9. Aké má podľa Vás náboženské presvedčenie (pre jednotlivcov či spoločnosť) negatíva?

Všetky náboženstvá sú presvedčené o vlastných náboženských „pravdách“. Medzi sebou súperia, bojujú o zákazníkov, klientov, čiže veriacich, a boj sa niekedy premení do likvidácie konkurencie, ľudia sa zabíjajú, vraždia, ničia si navzájom majetky. Výstižne to vyjadruje vtip z časopisu PROMETHEUS č. 2/2007:

Vtip

10. Aké sú dôvody, podľa Vášho názoru, pre náboženskú vieru? Prečo ľudia veria?

Poznám iba rodinné dôvody. Sú iste aj iné. Ale deti zvyknú kopírovať svojich rodičov. Keď sú rodičia moslimovia, s veľkou pravdepodobnosťou sa aj z ich detí stanú moslimovia. Čiže ide o zvyk. A musí ich to uspokojovať. Toto však slovenskí kresťania nechcú uznať, a vymýšľajú si rôzne výhovorky, prečo oni sú práve kresťanmi, a nie moslimami, alebo hinduistami. Ľudia dokážu čítať rôzne liturgické texty, ale aby si prečítali poriadnu knihu, tak na to si nevedia nájsť čas. Napríklad keby si prečítali knihu Človek alias programovaný biologický stroj a jeho lásky, ktorú napísal RNDr. Karol Ondriaš, DrSc.

11. Myslíte si, že sú medzi svetovými náboženstvami sú zásadné rozdiely, alebo sú všetky v zásade podobné?

Myslím, že sú v zásade podobné.

12. Myslíte si, že náboženstvo v budúcnosti pretrvá, alebo postupom času vymizne?

Už dnes možno pozorovať miznutie náboženskej viery. Predpokladám, že vývoj ľudstva smeruje k tomu, že náboženstvo vymizne úplne. Ale počas môjho života nečakám taký zásadný obrat.

13. Považujete niektoré etické zásady za absolútne, alebo sú podľa Vás všetky relatívne?
Príklad: Mučiť malé dieťa pre zábavu je zlé (morálne nesprávne). Myslíte si, že sa jedná o vždy platnú objektívnu pravdu, alebo skôr pragmatickú zásadu či spoločenský konsenzus, na ktorom sa väčšina ľudí zhodne, ale za istých podmienok by to byť problematické nemuselo?

Otázku považujem za chybnú. Nemožno hovoriť o objektívnej pravde pri ľudskom správaní. Ľudia sa správajú rôzne, často protichodne konajú. A menia svoje názory. Mučenie dieťaťa považujem za zlé, za zlý skutok, zlý čin. Za zločin, čiže ide o morálne zle správanie. Ale ak niekto mučí dieťa, tak je to objektívna pravda, že ho mučí. Ľudia môžu akurát odsúdiť takúto objektívnu pravdu. A zabrániť ďalšiemu mučeniu. Ja osobne považujem takúto objektívnu pravdu (mučenie dieťaťa) za zločin. V humanistických zásadách je však vymenovaného viac, čo ľudia by mali odsudzovať.

14. Riadite sa v živote nejakým štandardizovaným etickým systémom, máte vlastný etický kódex, alebo sa vždy rozhodujete priamo na mieste?

Kedy ako. Sú predsa v živote i nové situácie, ktoré sú neočakávané, a vtedy je nutné jednať rýchlo, v podstate priamo na mieste je potrebné sa nejako rozhodnúť. Ale zvyčajne sa snažím dodržiavať humanistické etické zásady.

15. Myslíte si, že existuje niečo ako objektívna spravodlivosť? Ak áno, vedeli by ste popísať, na akom princípe podľa Vás táto objektivita funguje?
Príklad z legislatívy: Protižidovské zákony počas nacistického Nemecka boli plne legálne a schválené legitímnou vládou. Nazvali by ste aj napriek tomu takýto zákon nespravodlivým?

Podľa mňa neexistuje objektívna spravodlivosť, pretože ľudia sa pri vynesení rozsudku môžu pomýliť z rôznych dôvodov. Výraz objektívna však nie je správny. Skôr môžeme hovoriť o väčšej alebo menšej miere istoty, že konáme spravodlivo. Protižidovské zákony boli určite nespravodlivé.

16. Myslíte si, že by sa Rímskokatolícka cirkev mala ospravedlniť za uväznenie a mučenie Galilea Galileiho?

A ešte tak nespravili? Majú toho toľko na rováši, že by sa nestačili ospravedlňovať.

17. Čo si myslíte o vplyve miliónov mŕtvych na povesť Rímskokatolíckej cirkvi, ktoré spôsobila pápežská a španielska inkvizícia?

Šťastie, že dnes nemajú taký vplyv, aj keď politicky ešte stále majú silný vplyv.

18. Myslíte si, že v stredoveku ľudia verili, že zem je plochá? Ak áno, myslíte si, že vinu za to nesie dobová Rímskokatolícka cirkev?

Áno.

19. Myslíte si, že kresťanstvo v stredoveku spomaľovalo vedecký pokrok a bolo systematicky nepriateľsky naladené voči vedcom a vedeckému bádaniu?

Áno.

20. Máte nejaké číslo (farbu, atď.) alebo predmet, ktorý Vám nosí šťastie?

Nie.

21. Navštevujete niekedy nejaký obrad alebo bohoslužby? Ak áno, čo Vás k tomu vedie?

Nenavštevujem.

22. Myslíte si, že je niekde vo vesmíre (okrem Zeme) inteligentný život?

Autor dotazníka ponúka iba dve možnosti: Áno a Nie. Čiže nedá sa odpovedať na túto otázku. Vesmír je tak veľký, že ak mohol vzniknúť život na Zemi, čo bráni tomu, aby život vznikol aj kdekoľvek inde vo vesmíre. Veď nemáme celý vesmír preskúmaný. Teoreticky je to možné, ale nemáme žiadne seriózne poznatky o tom, že niekde inde vo vesmíre existuje nejaký inteligentný život.

23. Myslíte si, že zvesti o Chemtrails môžu byť pravdivé? Ako odpovede dotazník ponúka: Áno; Nie; Neviem, čo znamená „Chemtrails“.

Všeobecne nedôverujem konšpiračným teóriám, ale aj keď čo-to viem o kondenzačných stopách, nerozumiem otázke, že o aké zvesti ide. Čiže prikláňam sa k druhej odpovedi, teda Nie. Pochybujem o pravdivosti toho, že do paliva sa umelo pridávajú nejaké baktérie či vírusy. Presnejšie povedané, neprikladám týmto rečiam dôležitosť.

24. Myslíte si, že niektoré magické praktiky môžu fungovať?

Nie.

25. Myslíte si, že je niečo pravdy na zvestiach o Novom svetovom poriadku (New World Order)?

Nie.

26. Myslíte si, že je možné, aby vesmír nejako reagoval na ľudské myšlienky či nálady?

Nie. Ale viem si predstaviť ako bude reagovať príroda na ľudský rozmar, napríklad keď sa vyrúbe les. Niektoré živočíchy alebo rastlinstvo vyhynuli preto, lebo ľudia neprimerane zasahovali do prírody.

27. Myslíte si, že by telepatia mohla fungovať?

Nie.

28. Myslíte si, že človek má nemateriálnu dušu (v najširšom slova zmysle)?

Nie.

29. Myslíte si, že zvieratá alebo rastliny majú dušu?

Nie.

30. Myslíte si, že je možný nejaký typ mimozmyslového vnímania (ESP)?

Nie. Kým sa to nepreukáže, ako má to má zaujímať?

31. Myslíte si, že sa ľudský život môže do istej miery riadiť osudom?

Nie.

32. Čo si myslíte o modlitbe? Môže niekedy fungovať?

Modlitba funguje ako placebo. Čiže zdanlivý liek obsahujúci iba farmakologicky nepôsobivé látky, ako prázdne liečivo.

33. Myslíte si, že Vás vaši mŕtvi predkovia čakajú, alebo pozorujú?

Nie.

34. Sledujete pravidelne svoj horoskop?

Nie.

35. Máte nejaký talizman?

Nie.

36. Myslíte si, že moderná veda vyvracia, že človek môže mať dušu?

Nie. Moderná veda sa nezaoberá nezmyslami, čiže nijako ju nevyvracia.

37. Pre všetky úkazy považované za nadprirodzené či nevysvetliteľné určite existuje prirodzené vysvetlenie.

Súhlasím.

38. Myslíte si, že budete po smrti reinkarnovaný?

Nie.

39. Myslíte si, že nás po smrti čaká nejaká forma posmrtnej existencie?

Nie.

40. Myslíte si, že veštenie môže niekedy fungovať?

Nie.

41. Myslíte si, že je možné, aby existovali typy energie, ktoré zatiaľ prírodná veda nevie merať, ale niektorí ľudia sú schopní s ňou narábať?

Nie.

42. Duchovia neexistujú.

Súhlasím. Pokiaľ sa to seriózne nepreukáže. Lepšie je hovoriť tak, že tí doterajší duchovia, o ktorých už ľudia čo-to narozprávali, že takíto duchovia neexistujú. Je to ako s mimozemšťanmi, vesmír je veľký, prekvapiť nás môže čokoľvek.

43. Čo si myslíte o meditácii? Praktizujete nejakú?

Nepraktizujem, ale zo psychologického hľadiska môže mať cielená meditácia význam pre pacienta.

44. Čo si myslíte o princípoch homeopatie (ak ich nepoznáte, nemusíte odpovedať).

Považujem homeopatiu za podvod vydávajúci sa za lekársku vedu.

45. Čo si myslíte o východnej medicíne (ak rozlišujete medzi rôznymi typmi, pokojne rozveďte)

Nemám s ňou žiadne skúsenosti. Len z tlače, čo ma necháva chladným k takým informáciám.

46. Myslíte si, že existuje nejaká vyššia moc (akéhokoľvek typu)?

Nie.

47. Myslíte si, že človek má slobodnú vôľu?

Dotazník ponúka takéto odpovede: Áno; Áno, v obmedzenej podobe; a Nie.

Tak ako som dosiaľ čítal o slobodnej vôli, ako o niečom autonómnom, tak moja odpoveď je najbližšie k Nie. Takú nezávislú slobodnú vôľu človek nemá. Nezávislú od napríklad našej genetickej predispozície.

V závere dotazníka je položená ešte otázka:

Prajete si niečo dodať? Prosím, napíšte čokoľvek, čo by ste radi dodali, alebo si myslíte, že by mohlo byť prínosné či zaujímavé. Konštruktívna kritika je taktiež vítaná.

Dúfam, že Pavla Kosnáča zaujímajú i názory humanistu, aj keď dotazník je určený pre ľudí, ktorí sami seba vnímajú ako ateistu. Lebo ja sám seba nevnímam ako ateistu, ale len ako humanistu. Zabávam sa na kvázi argumentoch, že ateizmus je len ontologický postoj; že ateisti nemajú morálku, a na podobných nezmysloch o ateistoch. Takým religióznym hlupákom odporúčam prečítať si knihu Antológia moderného ateizmu, ktorú zostavili Adam Roman a Rastislav Škoda.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

Ján Parada
laik s celoživotným vzdelávaním
Čerpané z:
vlastný zdroj

Súvisiace články:
Kňazov čaká preťať ďalší gordický uzol (02.12.2018)
Klerici netúžia po poklade v nebi (06.11.2018)
Máte slovo s Michaelou Jílkovou (07.10.2018)
Vedec a nositeľ Nobelovej ceny za fyziku Albert Einstein a jeho list židovskému filozofovi Erikovi Gutkindovi (04.10.2018)
Boh v predstave Jehovových svedkov (24.08.2018)
Pozor na trolla Egona (11.08.2018)
Zle vyšľachtený katolík mi venoval bulvárny článok (09.08.2018)
Klerik: „Nechceme počúvať rozprávky a mýty, chceme poznať pravdu…“ (08.07.2018)
Denník ateistu (18.06.2018)
Grygar by mal sám sebe udeliť anticenu Bludný balvan (02.04.2018)
Nevzdelaný biskup sa pýta z hlúposti (01.04.2018)
Ateizmus nie je pre mňa viera (15.01.2018)
Hitler nebol ateista (13.01.2018)
Dlhoročný ateista sa už necíti byť kresťanom (13.09.2017)
Náboženskí homosexuáli sú masochisti (10.08.2017)
Diskusné fórum „Bez boha“ je nedostupné (27.07.2017)
KBS číta e-zine Humanisti.sk (26.06.2017)
Budú orgány činné v trestnom konaní kriminalizovať aj autora plagátu k filmu Únos? (25.02.2017)
Bude Američanov chrániť boh? (27.01.2017)
Michal Havran a Josif Stalin (20.01.2017)
Keď sa ateisti modlia (02.01.2017)
Keď katolíci nechápu (01.01.2017)
Humanizmus nie je náboženstvo (18.12.2016)
Korene náboženského zla (12.12.2016)
Poslankyňa NR SR Natália Grausová požiadala poslancov a poslankyne, aby sa pomodlili modlitbu Otčenáš (15.09.2016)
Ďalší význam slova veriť (05.09.2016)
Prevládajúci svetonázor je „tam a potom“ (26.08.2016)
Blud: ateisti veria v niečo, len to nevedia definovať (31.07.2016)
Nadkonfesijná Matica v područí katolíckej konfesie kotlebistov? (24.05.2016)
Rodika má dar od boha (21.05.2016)
Pravý kresťan? (19.05.2016)
Katolícka bohoslužba za ateistu? (14.05.2016)
Katolícke Slovensko? Nezmysel! (13.05.2016)
Zvrátený kresťanský kardinál Duka (11.04.2016)
Denník N je fašistický plátok (07.04.2016)
Agresívny Heretik (05.04.2016)
Eugen Korda je ukážkový typ ľudí, z akých vyrastajú nebezpeční teroristi (03.04.2016)
Kasarda má pomýlené názory o bohu, ktorého vyznáva (01.04.2016)
Pre nábožných: Chodíte sa spovedať? (05.03.2016)
Meno nerobí človeka (28.02.2016)
Matka Božia bola Rómka (14.02.2016)
Humanista Lemmy verzus Ježišov svedok Daniel (13.02.2016)
Je to hrôza. Keď sa to dnes deje moslimom, zajtra prídu na rad ateisti, alebo kto ďalší? (22.01.2016)
Dokedy sa chcete podriaďovať nacistom? (19.01.2016)
Ateista Sopóci sa hnevá, že kandiduje pastor (18.01.2016)
Petície za zákaz náboženstiev (16.01.2016)
Rebro alebo penis od Adama použil boh na stvorenie Evy? (01.01.2016)
Prijme Slovensko aj humanistických utečencov? (01.12.2015)
Prezident Václav Havel bol, alebo nebol ateista? (29.11.2015)
Prečo ateisti považujú kritikov satanistov za katolíkov? (21.11.2015)
Hrozí u kresťanov nárast bigotného fanatizmu? (15.11.2015)
Homo humanus verzus Homo religiosus (26.10.2015)
Zbraň s biblickým textom (04.09.2015)
Martin Jelen a jeho obsedantná predstava (19.08.2015)
Kňaz vyháňa diabla s vrtuľníkom (17.08.2015)
Ateistický bludár Kohout sa „umelecky“ predvádza (15.08.2015)
Hádanka (30.07.2015)
V ktorých krajinách sveta je ťažké byť humanistom? (29.07.2015)
Prezident FIFA Joseph Blatter verí iba v nebo (02.07.2015)
Michal Havran je teológ, ktorý zlyhal na celej čiare (27.05.2015)
Pácha zločiny boh? (22.05.2015)
Víťazstvo nad nacizmom nie je božím zázrakom (15.05.2015)
Ak zomrel boh-syn, zomrel zároveň aj boh-otec? (08.05.2015)
Nevzdelaný kňaz sa ešte nestretol s ateistom (06.05.2015)
Konformizmus nie je náboženstvo (25.04.2015)
Aj futbal nazývajú civilným náboženstvom? (24.04.2015)
Vatikánsky vodca blúzni, že spoločnosť ohrozuje ateizmus (21.04.2015)
Hanbíte sa za osvojenie myšlienok od druhých ľudí? (16.04.2015)
Boh má radšej pravoslávnych než katolíkov (12.04.2015)
Pravoslávna cirkev nie je dotovaná štátom? (09.04.2015)
Za vieru musí platiť! (07.04.2015)
Zožrali ho psy, a basta (06.04.2015)
Kresťania a Židia (06.04.2015)
Veria v jedného boha, len mu dávajú rôzne mená (04.04.2015)
Humanisti obvinení z vlastizrady? (28.03.2015)
Táraniny o posmrtnom živote (25.03.2015)
Wikipédia nemá chybu (13.03.2015)
Existujú ateisti, ktorí veria v nadprirodzené javy? (03.03.2015)
Vždy s bohom? (21.02.2015)
Sigmund Freud a Carl Gustav Jung o náboženstvách (16.02.2015)
Faux pas u Ateistov Českej republiky (07.02.2015)
Pápež František so satanistickým pozdravom? (17.01.2015)
ALE, ALE pán Hrubčo! (15.01.2015)
Názor kňaza: Život bez náboženskej ideológie ústi do zvieracieho spôsobu života (09.09.2014)
Porošenko je kresťan (30.05.2014)
Aby mal boh niečo spoločné s pravdou, musel by existovať (18.03.2014)
Antisemitizmus je chybný výraz (15.02.2014)
Pápež sa hlboko mýli! (15.09.2013)
Slabomyseľný boh (28.07.2013)
Z rozprávky do rozprávky (05.05.2013)
Nebojte sa byť iní! (30.04.2013)
Už v stredoveku boli humanisti (30.04.2013)
Humanista je non-supernaturalista (29.04.2013)
Citát od Richarda Dawkinsa či ľudová múdrosť? (14.04.2013)
Faux pas par excellence, svetský humanista (31.03.2013)
Rozdiel medzi humanizmom a ateizmom (30.03.2013)
Pápež Fero (29.03.2013)
Katolícky extrémizmus (28.03.2013)
Ateista, ktorý sa modlí (28.03.2013)
Humanisti a homosexuáli (24.02.2013)
Predstava jedného kňaza o ateistoch (23.02.2013)
Prečo si v Magnificate sedia na kábli (16.01.2013)
Keď svätí vraj oslovujú nielen kresťanov, ale aj iných (11.01.2013)
Keď bigotný fundamentalista má hokej v pojmoch (09.01.2013)
Slovensko potrebuje statočného, skúseného a nekresťanského prezidenta (09.01.2013)
Vatikán: Boh neexistuje, nie sú dôkazy (15.12.2012)
Humanisti ako slobodomurári (06.12.2012)
Pravým humanistom môže byť i bývalý pravý ateista (05.12.2012)
V „ateistickom“ Rusku je dominantný teizmus (05.12.2012)
Kruté obvinenie pre nevinné deti! (29.11.2012)
A vinník sa nájde! (21.11.2012)
Humanista nepotrebuje barličku ako kresťan (21.11.2012)
Kto je humanista? (15.11.2012)
Faux pas svetského humanistu (11.11.2012)
Humanizmus je nové rytierstvo (07.11.2012)
O mizantropovi (02.11.2012)
Nekultúrny ateizmus (29.10.2012)
Aké úlohy čakajú humanistov? (25.10.2012)
Kde sú slovenskí humanisti? (22.10.2012)
Humanista a bezbožník (19.10.2012)
Slnečný zázrak (15.10.2012)
Adam, Eva, rebro a tak? (07.10.2012)
Očami humanistu (05.10.2012)
Čas na zmenu! (29.09.2012)
Kresťan Bibliu číta (28.09.2012)
Poznáte meno Kainovej ženy? (17.09.2012)
Humanisti a veriaci (07.09.2012)
Humanizmus je prirodzený (12.08.2012)
Humanisti a filantropi (27.07.2012)
Humanistický svetonázor (24.06.2012)
O živote tu a teraz (08.06.2012)
Humanizmus a teizmus (19.06.2011)

Ján Parada, 19. 03. 2013 | Prečítané: 4945 | Rubrika: Kto sú humanisti?

Zbierka na ochranu humanistov
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasle­dovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Nová zbierka na ochranu humanistov vo svete.
HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Slušný, spravodlivý a statočný
14-12-18 * 23:49
 Re: Nemám pochopenie
12-12-18 * 18:01
 Teraz
11-12-18 * 10:08
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Biela pastelka 2018
Biela pastelka 2018
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore