www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @892
Počítadlo


Spam poison

Ako správne postupovať pri reklamácii zájazdu

Bráňte sa a nedostatky zájazdu reklamujte

Vrátili ste sa z dovolenky rozčarovaní zo služieb, ktoré vám poskytla cestovná kancelária? Ubytovanie bolo horšie, vzdialenosť od mora nezodpovedala informácii v katalógu a sľubovaný bazén úplne chýbal? Bráňte sa a nedostatky zájazdu reklamujte.

Cestovná kancelária ako organizátor zájazdu zodpovedá za to, že zájazd bude v súlade s uzatvorenou zmluvou, bez ohľadu na to, či už má služby poskytovať ona samotná alebo iný zmluvný poskytovateľ, teda napríklad hotel či letecký prepravca. S reklamáciou sa môžete vždy obrátiť priamo na cestovnú kanceláriu. Pokiaľ bol zájazd sprostredkovaný inou cestovnou kanceláriou či agentúrou, je možné oznámiť nedostatky zájazdu i tam.

„Podobu zájazdu určuje spísaná zmluva alebo vystavené potvrdenie o zájazde, jedno z toho musí mať písomnú podobu. Ustrážte si, aby všetko, čo pracovníci cestovnej kancelárie prisľúbili ústne, bolo uvedené v zmluve, potvrdení, katalógu či ďalších pokynoch,“ radí Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia spotrebiteľskej organizácie dTest.

Ak dovolenka neprebieha tak, ako by mala, má cestovná kancelária povinnosť zaistiť nápravu. Nároky zákazníka sa odlišujú podľa závažnosti nedostatkov a možnosti ich odstránenia. Predovšetkým sa cestovná kancelária musí postarať o pokračovanie zájazdu i za cenu nižšej kvality služieb, kedy sa rozdiel v cene zákazníkovi vracia. Naopak vyšší štandard hradí vždy cestovná kancelária zo svojho. Pokiaľ ide o nedostatok podstatný (dajme tomu objednaný hotel s nadštandardným športovým areálom sa ešte len buduje) a navrhované náhradné riešenie nie je porovnateľné s tým, čo bolo dojednané v zmluve, je právom zákazníka pokračovanie zájazdu odmietnuť a nechať sa dopraviť späť domov. Odmietnuť môže zákazník ponúkanú alternatívu i v prípade, keď je navrhované riešenie nižšej kvality a cestovná kancelária k tomu neposkytne primeranú zľavu.

Pokiaľ nezodpovedá napríklad výhľad z izby alebo jeho vybavenie zmluvným požiadavkám, je potrebné konať ihneď a reklamovať na mieste. Zákazník by mal bezodkladne upozorniť svojho delegáta, že situácia je odlišná od uzatvorenej zmluvy, a požadovať okamžitú nápravu alebo aspoň žiadať vystavenie písomného dokladu o uplatnenej reklamácii. Všetky vytýkané nedostatky bude nutné nejakým spôsobom doložiť, napríklad fotografiami. Ako dôkaz môžu poslúžiť tiež svedectvá ďalších účastníkov zájazdu.

Čas hraje pri reklamácii dôležitú úlohu.

„K zjednaniu nápravy určte lehotu. Nečinnosť cestovnej kancelárie či delegáta vás potom oprávňuje si potrebné opatrenie zariadiť sami a vzniknuté náklady predložiť cestovnej kancelárii k úhrade,“ vysvetľuje Lukáš Zelený.

Pri nedostatkoch, s ktorými sa toho veľa nenarobí, ostáva len právo na finančnú kompenzáciu. Zľava prichádza do úvahy za situácie, keď typicky nie je možné nedostatok odstrániť alebo už na to nie je čas, napríklad chýbajúci sľubovaný bazén alebo nižší komfort pri spiatočnej ceste na letisko. Riadiť sa môžete tzv. frankfurtskou tabuľkou zliav, ktorú používajú pri rozhodovaní najmä nemecké súdy. Podľa nej by napríklad pri chýbajúcom bazéne bolo možné požadovať zľavu 10 až 20 % a pri nižšej triede dopravného prostriedku až 15 % z ceny zájazdu.

Právo na zľavu z ceny zájazdu vám vznikne jedine vtedy, pokiaľ ste nedostatok vytkli bez zbytočného odkladu u kontaktnej osoby uvedenej v potvrdení o zájazde, či v zmluve (typicky u delegáta) a umožnili cestovnej kancelárii vyriešiť problém v primeranej lehote už na mieste. Podať písomnú reklamáciu s nárokom na zľavu však stačí až po návrate z dovolenky. Vaše právo na zľavu sa premlčí najskôr za dva roky, ale reklamáciu je nutné uplatniť čo najskôr po návrate. Na jej vybavenie má cestovná kancelária 30 kalendárnych dní. Pokiaľ reklamáciu zamietne, môžete nárok na zľavu uplatniť na súde alebo spor riešiť mimosúdnou cestou.

Právom požadovať zľavu však zoznam nárokov nekončí. Pokiaľ vám zároveň vznikla škoda, je možné voči kancelárii organizujúcej zájazd uplatniť navyše i nárok na jej náhradu, napríklad preplatenie už zaplatených víz pri nečakane zrušenom zájazde. Kancelária však nezodpovedá v prípade, keď škoda vznikla objektívnymi okolnosťami alebo bola zavinená treťou osobou, ktorá nie je spojená s poskytovaním služieb cestovného ruchu.

Cestovná kancelária musí kompenzovať tiež ujmu za narušenie dovolenky, ktorá môže vzniknúť napríklad podstatným skrátením alebo úplným zmarením zájazdu. Ide o takzvanú stratu radosti z dovolenky. Pokiaľ máte už nahlásenú dovolenku u zamestnávateľa a cestovná kancelária posunie termín uskutočnenia zájazdu tak, že sa ho nemôžete zúčastniť, budete mať právo na náhradu ujmy za narušenie dovolenky, aj keď budete musieť od zmluvy o zájazde z tohto dôvodu odstúpiť.

Ak potrebujete poradiť s reklamáciou, zavolajte do spotrebiteľskej poradne dTestu. Na čísle 299 149 009 (Česko) vám právni poradcovia medzi 9. a 17. hodinou ochotne poradia. Služba je zadarmo, platíte len cenu volania podľa svojej tarify. Potrebné informácie môžete nájsť tiež na webe www.dtest.cz alebo napísať svoju otázku cez webový formulár.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

dTestdTest, o.p.s.
– všeobecne prospešná spoločnosť
– poskytuje spotrebiteľom komplexný spotrebiteľský servis
– nezávislé testy výrobkov a služieb na českom a slovenskom trhu, spotrebiteľská poradňa, online databáza výsledkov testov a nebezpečných výrobkov a mnoho ďalšieho
– dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC
Čerpané z: www.dtest.sk

Dovolenku, prázdniny strávim

doma (Počet hlasov: 189)
(41.63 %)

na Slovensku (Počet hlasov: 104)
(22.91 %)

v zahraničí (Počet hlasov: 84)
(18.50 %)

pri mori (Počet hlasov: 77)
(16.96 %)



Celkom hlasovalo: 454
Súvisiace články:
Končí diskriminácia v e-shopoch – nariadenie EÚ zakazuje zemepisné blokovanie (03.12.2018)
Test detských autosedačiek (27.10.2018)
Morská alebo kamenná? Všetko jedno, či golier, či košeľa (05.10.2018)
Európska reforma autorského práva otvára cestu k obmedzeniu vzájomnej výmeny obsahu na internete (14.09.2018)
Plnotučné horčice obsahujú menej éčok než za socializmu (10.08.2018)
Mliečne rezy a tyčinky – cukor v maskáčoch (02.08.2018)
Menštruačné kalíšky – preč s obavou (29.07.2018)
Kuracie prsia – hlavný problém salmonela (12.07.2018)
Študenti z Gymnázia Vítkov zvíťazili v tvorbe spotrebiteľského časopisu o mobilnom trhu (09.06.2018)
Moderný test cyklistických prílb (01.06.2018)
Gothajské salámy – každý druhý v nezávislom teste prepadol (10.05.2018)
Ako bezpečne platiť na internete (17.04.2018)
Bylinkové čaje s príchuťou pesticídov a jedovatej buriny (19.02.2018)
Kupovaná kyslá kapusta má málo vitamínu C (06.02.2018)
Domáci test škodlivých látok v potravinách berte s rezervou (12.01.2018)
Ktoré nežiaduce látky prekvapia v instantnej káve? (06.01.2018)
České maslo je kvalitnejšie než to nemecké (22.11.2017)
Časopis dTest spúšťa kampaň Stop dvojakej kvalite (15.11.2017)
Je zemiakový šalát s majonézou bezpečný i po piatich dňoch? (07.11.2017)
Výber horkej čokolády môže byť pre alergika alebo vegána problém (25.09.2017)
Ako na reklamáciu knihy (29.08.2017)
Podomoví predajcovia bezpečnostných vložiek stále cielia na seniorov (12.08.2017)
Študentská súťaž Spotreba pre život pozná svojich víťazov (09.06.2017)
Ako sa brániť proti hluku od susedov? (29.04.2017)
Svetový deň spotrebiteľských práv – čo trápi českých spotrebiteľov? (14.03.2017)
Ako vybrať ten správny internetový obchod? (03.03.2017)
Citrónky sú si podobné vzhľadom, ale obsahom šťavy sa zásadne odlišujú (04.01.2017)
Príbehy k smiechu i plaču zo spotrebiteľskej poradne (01.01.2017)
Dobré detské vysoké stoličky nemusia byť práve najdrahšie (15.11.2016)
Cukrové sirupy nie sú nevyhnutne zdravšie než klasický kryštálový cukor (22.09.2016)
Aké nástrahy na nás číhajú v samoobsluhe (30.08.2016)
Na čo nezabudnúť pri reklamácii zájazdu (29.07.2016)
100% pomarančové džúsy potvrdili dobrú reputáciu, na cene nezáleží (13.07.2016)
Desaťtisícovú výhru za nákup len tak nedostanete (21.05.2016)
Balíčky kávy 2 v 1 a 3 v 1 – cukor, bielidlo a éčka (09.04.2016)
Knižný klub objednáva knihy za vás, ale vy platíte (05.04.2016)
Raňajkové cereálie – akoby ste raňajkovali tortu (11.03.2016)
Test letných pneumatík – na štítky sa nedá spoľahnúť (27.02.2016)
Čaká nás jednotná podoba vyúčtovania dodávok energií? (23.02.2016)
Konzervované sardinky – rozdiely predovšetkým v chuti (09.02.2016)
Kakao – väčšina výrobcov neuvádza povinné údaje na etikete (20.11.2015)
Šmejdi stále pripravujú seniorov o tisíce eur (13.11.2015)
Grilovacie klobásy – menej mäsa, než sľubujú (11.08.2015)
Na čo nezabudnúť pri preberaní bytu (07.08.2015)
Nákup mince z vás môže urobiť núteného zberateľa (05.08.2015)

dTest, 20. 07. 2018 | Prečítané: 149 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Zbierka na ochranu humanistov
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasle­dovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Nová zbierka na ochranu humanistov vo svete.
HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Lieky
09-12-18 * 13:15
 Len na okraj
09-12-18 * 13:12
 Nevzdelanci v Denníku N
09-12-18 * 13:09
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Biela pastelka 2018
Biela pastelka 2018
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore