www.humanisti.sk
Súťaž o knihu
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Slovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.skdTest
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @979
Počítadlo


Spam poison

Aké sú najčastejšie omyly pri reklamáciách

Reklamácie patria k najčastejšie uplatňovaným a tiež najdôležitejším spotrebiteľským právam

Reklamácia

© .shock – Fotolia.com

Pravidlá pre uplatňovanie takzvaných práv z nevyhovujúceho plnenia však nie sú jednoduché a zákazníci sú často bezradní. S akými omylmi sa v našej spotrebiteľskej poradni stretávame najčastejšie?

Stratená účtenka

Mnoho spotrebiteľov hromadí pomačkané blednúce účtenky od každého nákupu, ale nemôžu nájsť práve tú, ktorú pre reklamáciu potrebujú.

„Nevzdávajte to. Absencia účtenky neznamená automaticky nemožnosť tovar reklamovať. Predajca síce môže požadovať dôkaz o kúpe, tým ale nemusí byť len papier z jeho pokladne. Vzostup bezhotovostných platieb tu môže zachrániť veľa situácií – pokiaľ ste nákup platili kartou, stačí transakciu vyhľadať vo výpise z internetového bankovníctva,“ radí Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia spotrebiteľskej organizácie dTest.

Skvelým pomocníkom pre správu účteniek sú mobilné aplikácie. Hneď po nákupe si pokladňový bloček vyfotíte, pomenujete a originál môžete zahodiť. V takej „kartotéke“ sa vám potom bude hľadať lepšie než doma v preplnenej zásuvke. Pokiaľ žiadny hmatateľný dôkaz nemáte, ale nákup u konkrétneho predajcu je zrejmý dajme tomu preto, že ste stály zákazník na malom meste alebo ide o unikátny výrobok, ktorý nikto iný nepredáva, nenechajte sa odbiť. Na súde by malo nádej na úspech napríklad i svedectvo ďalších osôb – ale k nemu sa obchodníkovi najskôr nebude chcieť.

Nepôjdem s tým cez pol republiky a poštovné je drahé

Tovar môžete reklamovať i inde, než ste ho kúpili.

„Predstavte si, že ste si kúpili kabát, keď ste boli na pracovnej ceste v Bratislava, ale žijete v Prešove, a do hlavného mesta sa v najbližšom čase nechystáte. To nevadí, pretože reklamáciu môžete uplatniť na ktorejkoľvek pobočke alebo v sídle predajcu, ledaže by predajca vopred určil iný subjekt, spravidla servis,“ poznamenáva Lukáš Zelený.

Niekedy môže byť zložitejšie orientovať sa v tom, kto vám tovar predal. Myslite na to, že rozhodujúce je IČO alebo obchodná firma uvedená na doklade. Často zistíte, že sieť konkrétnej značky je v celej republike spravovaná jednou spoločnosťou, ktorá je vaším predajcom a tovar k reklamácii môžete odovzdať v ktorejkoľvek jej prevádzke. Pozor ale na franchising – i keď vidíte rovnakú obchodnú značku a logo, môže ísť o rôzne obchodné subjekty.

Reklamovať môžete samozrejme i poštou, čo využijete najskôr pri tovare zakúpenom v e-shope. Ani poštovným sa nenechajte odradiť. Ak bude reklamácia uznaná, môžete požadovať náhradu všetkých účelne vynaložených nákladov. V opačnom prípade vám predajca poštovné nepreplatí.

Predám. Zn.: v záruke

Pokiaľ nakupujete tovar z bazáru či od známych z druhej ruky s pokojom na duši, že vám k nemu predchádzajúci vlastník dáva i doklad o kúpe, a ostáva ešte rok záruky, neusnite na vavrínoch. V praxi síce reklamácia druhým vlastníkom vo väčšine prípadov prejde, avšak obchodník má právo vám nevyhovieť s argumentom, že spolu nemáte žiadny právny vzťah. Problém je v tom, že práva z nevyhovujúceho plnenia sú viazané k danej kúpnej zmluve, ktorú predajca uzatvoril so svojím pôvodným zákazníkom.

„Riešením teda môže byť ostať s pôvodným vlastníkom v kontakte, a v prípade potreby poslať do predajne jeho, čo bude realizovateľné asi maximálne medzi priateľmi alebo príbuznými. Praktickejšie je uzatvoriť takzvané postúpenie práv z nevyhovujúceho plnenia, kde vlastník vyhlási, že všetky súčasné i budúce práva postupuje vám,“ vysvetľuje Lukáš Zelený.

Nereklamuje sa len oblečenie a elektronika

Práva z nevyhovujúceho plnenia môžu plynúť z každej zmluvy, pričom jej predmetom môže byť takmer čokoľvek. Pokiaľ niečo nesedí, nebojte sa ozvať napríklad i v reštaurácii, u kaderníka, u mobilného operátora, ktorý vám zaslal zjavne nezmyselné vyúčtovanie, alebo na zájazde, ktorý trpí nedostatkami.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

dTestdTest
dTest, o.p.s. je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá v ČR pôsobí už od roku 1992. Je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, na ktorého stránkach sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov výrobkov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne nevyhovujúcimi výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a poradenstvo, ako tie práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 (ČR) – je v prevádzke každý pracovný deň od 9. do 17. hodiny a spotrebitelia na nej môžu konzultovať s právnymi poradcami časopisu dTest najrôznejšie spotrebiteľské problémy, a to za cenu bežnej tarify volania (sadzobníka poplatkov v ČR). Od spustenia v roku 2010 túto možnosť využili už desiatky tisícov spotrebiteľov a poradenská linka časopisu dTest sa tak stala prvou a najvyhľadávanejšou cestou k riešeniam problémov, s ktorými sa zákazníci na trhu stretávajú.
Čerpané z: www.dtest.sk

dTest, 18. 01. 2019 | Prečítané: 177 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Re: Ťažko
03-12-19 * 17:00
 Re: Ťažko
27-11-19 * 19:58
 Re: Je to tak
23-11-19 * 09:44
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore